hij gaat achteruit en vooruit op stemcommando en kan mijn hand aanraken. als ik meer vraag heeft ie er gene zin meer in. Hij vind het leukste zijn buikje rond eten in de weide Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
qua uiterlijk zie je het wel maar dat komt vooral vanwege haar ppid (cushing). Maar ua karakter merk je soms niet dat ze al een oudje is :p Het is echt een schatje en hoop nog een hele tijd van der te mogen genieten!
fotos staan in mijn profiel ! 

paardje.
. Ik ben niet zo goed in verwoorden
Tivoli schreef:Nou olafgek, ik vind dat je je aan niemand hoeft te verantwoorden hoor
Je doet hem niks te kort.
Ik vind het alleen maar goed dat er ook nog mensen zijn die hun paard gewoon aan houden ookal wordt er niet meer op gereden/ kan er niet meer gereden worden.
Tegenwoordig is dat best bijzonder... Want zodra er niet gereden kan worden is het meestalpaardje.
(Wat ik ook weer begrijp hoor... Om verder te komen in de sport heb je toch een rijpaard nodig en niet iedereen heeft de luxe om meerdere paarden aan te houden )
Maar daarom vind ik het altijd erg leuk om te zien dat er ook nog mensen zijn die hun paard lekker laten lopen.
Misschien wel een leuke ontopic vraag voor iedereen:
Wanneer zou het voor jou 'genoeg' zijn als je oudje begint 'af te takelen' ?
Ik loop er zelf wel eens tegen aan als ik duuk benauwd zie zijn en op zomerdagen bezweet in de wei staat...
Dan denk ik wel eens,waar is de grens tussen lekker met pensioen laten of mijn paard zo lang mogelijk bij me houden omdat ik hem niet los kan laten?
Dit is gelukkig voor mij nog niet actueel maar ik denk er wel eens over na,want ik weet gewoon dat hij met zijn longen geen 30 gaat worden....

Shona schreef:Mijn vorige paard was dik in de 20 en kon nog wel wat recreatief gereden worden, maar uiteindelijk struikelde hij regelmatig onder het zadel en hebben we hem met pensioen gezet. Ik heb er toen denk ik nog 2 of 3 keer op gezeten voor twee rondjes stappen, want dat vond hij leuk, maar verder had hij gewoon pensioen. Uiteindelijk is hij 27 geworden en we merkten aan hem dat hij echt op was. Hij was ook zichzelf gewoon niet meer. Daarnaast had hij heel veel moeite met ruien in de zomer en op gewicht blijven, dus hebben we besloten hem in te laten slapen. Wel heeft hij toen nog 2/3 jaar pensioen gehad bij ons op de wei.
Ik merkte eigenlijk heel goed aan hem dat het rijden hem teveel werd en ik verwacht dat we dit van de anderen ook wel gaan merken mocht het ooit zover komen. Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat je het wel weet tegen de tijd dat het zover is, maar sommige paarden zullen het misschien niet zo duidelijk laten merken. In dat geval zou je denk ik altijd nog een DA om zijn/haar mening kunnen vragen![]()
En als je paard (bijna) alleen last heeft als het warm is, kun je dan niet gewoon een aangepast schema maken? Dat je zijn "training" of ritjes/longeren aanpast op wat hij die dag wel aan kan, of in sommige gevallen niets?
Tivoli schreef:Shona schreef:Mijn vorige paard was dik in de 20 en kon nog wel wat recreatief gereden worden, maar uiteindelijk struikelde hij regelmatig onder het zadel en hebben we hem met pensioen gezet. Ik heb er toen denk ik nog 2 of 3 keer op gezeten voor twee rondjes stappen, want dat vond hij leuk, maar verder had hij gewoon pensioen. Uiteindelijk is hij 27 geworden en we merkten aan hem dat hij echt op was. Hij was ook zichzelf gewoon niet meer. Daarnaast had hij heel veel moeite met ruien in de zomer en op gewicht blijven, dus hebben we besloten hem in te laten slapen. Wel heeft hij toen nog 2/3 jaar pensioen gehad bij ons op de wei.
Ik merkte eigenlijk heel goed aan hem dat het rijden hem teveel werd en ik verwacht dat we dit van de anderen ook wel gaan merken mocht het ooit zover komen. Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat je het wel weet tegen de tijd dat het zover is, maar sommige paarden zullen het misschien niet zo duidelijk laten merken. In dat geval zou je denk ik altijd nog een DA om zijn/haar mening kunnen vragen![]()
En als je paard (bijna) alleen last heeft als het warm is, kun je dan niet gewoon een aangepast schema maken? Dat je zijn "training" of ritjes/longeren aanpast op wat hij die dag wel aan kan, of in sommige gevallen niets?
Dat laatste wat je zegt passen we al twee jaar toe. Op sommige dagen wandel ik alleen om hem los te houden en op dagen dat hij zich goed voelt maken we een ritje. (We galopperen niet meer)
We hebben een dierenarts er bij gehad die ons vertelde wat hij de meest humane aanname vond,hij zei: wanneer een paard op rust bezweet is en zichtbaar moet pompen,is het leven niet eerlijk meer voor hem. Dan bestaat zijn hele dag 24 uur uit luchthappen...
Daarom schrok ik van de zomer ook best wel toen ik hem bezweet in het land aantrof... Maar toen ik zag dat er meerdere paarden bezweet waren dacht ik weer: tja... Het weer werkt ook niet mee.
Ik laat hem absoluut geen pijn leiden en ik zou ook wel aan hem zien wanneer hij echt op is... Maar ik vind de grens zo dun.
Hoe vaak zie je niet mensen met een hond die blind en doof en stram is en die hem voor hun eigen gemis niet in laten slapen... Zo ver wil ik niet komen
Maar in jouw geval is het dan wel moeilijk natuurlijk. Ik denk dat het echter heel moeilijk te zeggen is via internet. Jij kent jouw paard en weet hoe hij er verder aan toe is, dus jouw gevoel is beter dan dat van mij of iemand anders denk ik.

Shona schreef:Maar in jouw geval is het dan wel moeilijk natuurlijk. Ik denk dat het echter heel moeilijk te zeggen is via internet. Jij kent jouw paard en weet hoe hij er verder aan toe is, dus jouw gevoel is beter dan dat van mij of iemand anders denk ik.
Het is moeilijk om zo te zeggen. Misschien nog een andere DA om een mening vragen?