Geblesseerd paard ineens te duur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer bruikbaar is voor mijn eigen doeleinden dan:

Vind ik de maandelijkse kosten te duur en zoek ik een goedkopere oplossing
105 (23%)
Laat ik hem inslapen en koop ik een nieuwe, ik wil rijden.
42 (9%)
Mag mijn paard gewoon blijven waar hij is zolang hij nog een goed en gelukkig leven heeft
269 (60%)
Anders
30 (6%)

Totaal aantal stemmen: 446

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:13

NathalietjeB schreef:
hier mijn versie over hoe ik over dit onderwerp denk..

mijn paard is mijn paard mijn vriendje maar ook mijn gebruiks voorwerp...
iedereen blert hier van ik hou mijn paard als hij wat gaat mankeren maar dan mijn vraag
tot op welke hoogte hou je je paard? tot wanneer is t paard vriendelijk in jou ogen?

en juist in mijn ogen gaat het mis op het punt dat mensen een dier gaan vermenselijke.
en komen ze met redenaties van als een oude oma wat gaan mankeren laat je die ook niet afmaken.
maar waarom zou je in godsnaam een paard gaan zien als een mens.
een paard is gemaakt om vrij te kunnen bewegen en te werken zonder mankementen.
want heeft iemand ooit wel eens gezien wanneer een paard echt pijn gaat aangeven?
nee want veel paarden geven pijn niet aan ook al mankeren ze een hoop.
(en dan kijk ik puur naar mijn eigen eerste pony die ondanks kapotte pees en waarschijnlijk scheur in zijn schouderblad gewoon telkens op bleef staan en ging lopen)
een paard is een prooi op t moment dat hij zwakte toont dus ze zullen die zwakte heel lang verborgen houden.

als een paard geen paard meer kan/mag zijn dan vind ik dat je je dier gewoon moet laten gaan naar de eeuwige weides.
ipv te koop zetten en iemand anders met de problemen van je paard te willen opzadelen

mijn eerste pony had een peesblessure en ging van kwaad tot erger.
ik heb daar voor besloten om die af te laten maken, en niet nog 20 jaar als land pony op t land te gooien.
ik zie veel paarden te koop staan met allerlei mankementen, waarvan ik zelf denk van breng hem weg het is niet meer gericht op t paard maar op menselijke gevoelens.

Tja, je had het wellicht iets tactischer kunnen brengen maar ik ben het met elk woord 100% eens.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:15

Dimple schreef:
Als mijn auto het niet meer doet dan komt er ook een andere en laat ik hem niet staan omdat het zo leuk staat op de oprit.

Een auto leeft ook niet, je hebt emotioneel ook wel een waarde aan je paarden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:17

Ik heb voor optie 3 gekozen. Heb een 18-jarige merrie, al 10 jaar in mijn bezit die gaat gewoon niet meer bij mij weg. Kan ik er niet meer mee rijden? Jammer dan voor mij misschien laat ik haar dan wel dekken (indien mogelijk) Heb ook een ruin die waarschijnlijk vroeger erg mishandeld is geweest. En zit hier wel eens over te denken wat ik er mee moet. Maar dan gaat het ineens weer heel goed. Hij is overigens heel gezond, gelukkig en heeft geen pijn. Hij is alleen erg bang.

Heb dan nog een 4-jarige hengst die lekker hengst loopt te zijn (heeft hij wel niet door maar kom :) )

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:22

Dimple schreef:
Lezen! Er staat 'over het algemeen'.

En ik denk dat we over het algemeen paarden teveel emoties toekennen. (in de zin dat zij dat ook voelen zoals wij dat voelen) Daarbij kunnen wij nooit weten of paarden pijn hebben of niet. Ze laten het vaak pas merken wanneer het te laat is. En achteraf...........

Ik ben van mening dat er best veel paarden 'mogen genieten van hun oude dag' allang ingeslapen hadden moeten worden, maar de eigenaar geen afscheid kan nemen.

Soms zie ik schrijnende situaties en dan maar volhouden dat hij zo lekker geniet van zijn pensioen. My ass.

Je moet ook eerlijk in de spiegel kunnen kijken en keuze maken.

Daar ben ik het mee eens. Ik heb er al een aantal gezien in de loop der jaren waarvan ik het allang geen bestaan meer vond...

Mijne is echter niet op pensioen gegaan omdat hij echt iets noemenswaardigs mankeerde. Het was een combinatie van mijn drukte, zijn leeftijd en ik had de indruk dat ie er wel klaar mee was. Dat een paard van 30 jaar niet elke dag het land in sjeest zoals de twee en driejarigen lijkt me logisch. Mijn ouwe trekt nog wel een sprintje, loopt niet slecht en is gewoon nog steeds het heertje tussen 'zijn' 6 merrie's.

Ik heb grenzen in gedachte en ik hoop dat ik die tegen de tijd dat het nodig is ook in acht houd. Ben dol op dat beest, dat moge duidelijk zijn, maar ergens houdt het wel op en dan gaat het niet eens per definitie over financiele middelen. Een koliekoperatie is zo belastend dat ik vind dat ik hem dat zou moeten besparen op die leeftijd.

En dan nogmaals... Deze is hoogbejaard en zal echt geen 25 jaar meer rond wandelen. Vind het bij een jong paard waar je nog zoveel jaren de 'last'' van zult hebben wel een ander verhaal.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:27

Heleennn schreef:
Dimple schreef:
Als mijn auto het niet meer doet dan komt er ook een andere en laat ik hem niet staan omdat het zo leuk staat op de oprit.

Een auto leeft ook niet, je hebt emotioneel ook wel een waarde aan je paarden.

Dat ben ik met je eens! Maar het kost in beide gevallen een klap met geld en dat was mijn punt.

Maar goed, op het moment dat er een keuze gemaakt moet worden praat ik niet zo makkelijk, maar ik vind wel dat ik respectvol en eerlijk moet kiezen voor mijn merrie op het moment dat ze niet meer kan, dat verdient ze!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:34

Voor mij ligt het nogal aan de situatie... Ik heb hiervoor een paard gehad met een heftige blessure. Echter met speciaal beslag kon hij prima bereden worden, alleen stond ik op het punt M2 te gaan starten en ik wilde het risico niet nemen dat het toch te veel zou zijn. Dus ik stond voor de keuze, buiten gaan rijden, doorrijden en zien waar het schip zou strand of verkopen. Nu had ik akl wat problemen soms dit paard (connectie miste soms) en dus heb ik hem verkocht aan iemand die er nu dolblij mee is (al bijna 4 jaar, ik heb nog steeds contact). Paardje staat dan ook rond en gezond bij haar in de wei. En ja, ik wilde gewoon kunnen dressuren. Dat is immers mijn passie...

Nu heb ik een paard waar ik zo onwijs hecht mee ben, die gaat echt niet weg. Echter zeg ik dit wel in een andere situatie want ik heb hem nu aan huis en kan hem dus veel gemakkelijker en goedkoper aanhouden dan bij mijn vorige paard waar ik toch een keuze heb moeten maken hem te verkopen. Ik zou dan wel weer een ander paard willen om toch te kunnen dressuren overigens!

Geen eenduidig antwoord dus. Het verschilt per situatie.
Ik ben het wel roerend eens met NathalietjeB. Als een paard beter af is als je hem laat gaan, dan doe ik dat zeker.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:46

Mijn oude leasepaard heeft een peesblesuure die nooit meer over ging gaan. (hij was ook nog eens 50% blind geworden) maar ondanks dat hield ik nog steeds ziels veel van hem, en boeide het ons thuis niks dat alles anders zou zijn, want mijn ouders wisten hoe groot de liefde voor hem was. Eigenaar raakte alleen zwanger en verkocht hem.. voor de verkoop bood ze ons nog aan hem te kopen, alleen mijn ouders hadden gewoon simpelweg niet het geld om een paard te onderhouden in deze omgeving.
En als we dat wel hadden, dan had ik sowieso voor hem gekozen, ondanks dat hij een peesblessure heeft en half blind is en ik zelf de keuze zou maken om alleen nog te wandelen en heel veel plezier maken zonder te rijden, want alleen de gedachte dat mijn grote vriend op mijn naam zou komen te staan, was mijn mooiste droom ooit. Helaas ging het dus niet zo, maar als wij op dat moment het geld hadden en ik kon kiezen tussen hem en 1283719834628 andere 'gezonde' paarden die ik wel zou kunnen rijden, had ik voor hem gekozen.

Ik ken er genoeg hoor, die hun dier verkopen omdat ze er niet meer mee kunnen rijden. (soms zelfs door hun eigen schuld) en ik walg verschrikkelijk van die mensen. Om een paard met een of ander dom smoesje te verkopen en vervolgens 2 dagen daarna al een nieuwe te kopen. Geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Waarom zo verschrikkelijk egoistisch zijn? -mijn mening- Als je een paard koopt, vindt ik dat je hem moet houden tot zijn dood of de situatie die is veranderd door bijvoorbeeld geldnood/kinderen/tijdnood. Niet je paard een handelaar verkopen omdat hij geblesseerd is -:(-

Zo verschrikkkeelijkk egoistisch, bahhh! |o :n

(ik weet ook echte wel dat niet iedere gek zijn paard aan een handelaar verkoopt, maar ik kan ze zo opnoemen)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:57

Ik heb wel voor optie 1 gekozen omdat ik een rijpaard toch eigenlijk altijd ergens zou willen stallen met een binnenbak, een fatsoenlijke zadelkamer, plek voor een wagen etc. als je dan vervolgens alleen nog maar gaat knuffelen met dat paard is het zonde om voor dat soort voorzieningen te blijven betalen zeker als het paard waarschijnlijk nog een lange tijd pensioen mag vieren is het zonde om jarenlang zo een euro of 75 extra in de maand te betalen voor een luxe stal terwijl je de luxe niet gebruikt.

Als ik het trouwens echt niet meer zou kunnen betalen zou ik zo'n paard liever inslapen dan verkopen. Maar ik zou geen paard in slapen zodat ik een beter paard kan kopen oid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:54

Stel dat mijn paard straks een jaar of 25 is en niet meer gereden kan worden dan mag hij die paar jaar blijven staan, maar een vijfjarige die een peesblessure heeft en niet meer gereden kan worden laat ik slachten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:22

ik doe geen beest weg...ook niet als het ziek of oud word.Ik heb ze ooit aangeschaft en op dat moment is mijn verantwoordelijkheid voor het dier ingegaan.Bij mij wil dat zeggen,er voor zorgen dat het gezond blijft eventueel met wat ouderdomsklachten die ik dragelijk probeer te maken.Als dat niet meer gaat neem ik de beslissing om het te stoppen in de zin van inslapen.
En dat geldt eigelijk voor mijn paarden,honden en mijn kat ;)

Met mijn honden tut ik,met mijn paarden ook.De een is 28 en inderdaad chronisch ziek,maar eet goed,glanst en loopt gewoon iedere dag lekker buiten.De andere twee zijn 15 en 20.
Ik rij al jaren niet meer en vind eigelijk al heel mijn leven de verzorging het leukst(voeding/verzorging/ziektes)
Maar goed....ik heb makkelijk praten.Ze staan aan huis.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:33

Wellicht sta ik binnenkort voor deze vraag en dan ga je er natuurlijk over nadenken. Op dit moment staat hij in Utrecht om uit te zoeken wat er aan de hand is en wat er nog mogelijk is. Het gaat om een 6 jarige ruin.
Voor mezelf heb ik besloten dat als er geen verbetering haalbaar is dat ik hem dan in laat slapen/slachten. En natuurlijk ga ik hem de kans geven om te revalideren, maar ik ben ook realistisch. Hij wordt er niet gelukkig van om nog 20 jaar op de wei te staan, we worden beide niet gelukkig van een beetje recreatief hobbelen in de bak en ja, mijn portemonnee ook niet.

Als ik in het buitengebied zou wonen en de mogelijkheid zou hebben ze aan huis te stallen zou ik ook al kan hij niet meer gereden worden best willen kijken of hij zich er bij neer kan leggen en gewoon met 6 jaar op pensioen kan gaan. Maar ik woon in Utrecht, die mogelijkheid heb ik niet op dit moment.

Myrthee_

Re: Geblesseerd paard ineens te duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:40

Ik heb zelf een oudere merrie gekocht. Nu 20 en hartstikke fit. Ze kan nu nog elke dag gereden worden en getraind worden, maar haar maak je daar echt niet blij mee. Dus mocht ze pijnloos verder kunnen leven maar niet meer onder het zadel kunnen, zou dat voor haar niet uitmaken, en zou ze ook hartstikke gelukkig zijn op het land. Zolang ik elke dag maar even gedag kom zeggen.
Ik zal haar dus daarom ook gewoon aanhouden mocht ze niet meer gereden kunnen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:42

Mijn paard raakte blijvend geblesseerd toen ze 11 jaar was. Bijna 2000 euro aan dierenartskosten erin gepompt om tot de conclusie te komen: mits ze niet belast wordt en 24/7 naar buiten kan, kan ze nog jaren mee.
Dat laatste kon ik haar niet bieden, en 180 per maand voor een paard waar je eigenlijk alleen naar kunt kijken...

dus heb ik haar in goed overleg weg gegeven (heb dus afstand gedaan) aan een zorgboerderij, die overigens van oude vrienden van mijn vader is.
Hier staat ze alweer ruim 3 jaar en "werkt" dagelijks met mensen met een autistische beperking. Paard happy, instelling en cliënten happy, ik "happy".
Een betere beslissing had ik niet kunnen nemen, hoewel ie me verschrikkelijk aan het hart ging, en gaat.
Ik mis haar nog steeds, krijg regelmatig foto's of een verslagje. Maar in die drie jaar ben ik er nog nooit geweest.... Ik kan het niet :n

Het is dus niet zwart of wit, er is ook nog grijs...
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 30-09-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:50

Wat fijn dat ze het zo goed heeft. Ik zou het ook lastig vinden om te gaan kijken hoor.

En om een nuance aan te brengen. Het verschilt per paard.......onze ruin had graag de rest van zijn leven op het land versleten of op een zorgboerderij, hij vond het allemaal prachtig.

Mijn merrie is een ander verhaal........

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:58

Heel simpel, geen pijn, paard is happy op de wei/met het leven dat ie heeft... dan blijft ie... (Lijden wil ik niet... Maar anders...)

Mijn pony is geen gebruiksvoorwerp. En dan heb ik hem liever op de stal waar die goed staat en die mag dan best wat duurder zijn... Hij verdient het :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:59

Ik heb mijn paarden als huisdier, als ik er op kan rijden vind ik dat leuk, maar het is voor mij niet het belangrijkste.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:01

Voor mij ook niet. Maar buiten buiten/binnen zetten, wandelen en poetsen kon ik niks meer. Niet longeren, geen grondwerk, geen vrijheidsdressuur....
Had ik eigen land gehad had het mogelijk anders gelegen

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:37

Ik had ook echt nooit verwacht voor de keuze te komen staan. In elk geval niet nu.. En zowel had ik wel verwacht echt niet meer te weten wat ik moest.. Maar nu het puntje bij paaltje komt.. Zodra de diagnose uitgesproken werd was het in mijn hoofd al helder. Hij gaat sowieso niet weg.

Ik heb er geen enkel probleem mee om 200 euro pmd te betalen, ook niet als ik nooit meer kan rijden. En mocht hij verslechteren is de keus inslapen ook snel gemaakt. Nu is dat nog niet van toepassing omdat hij nu geen pijn heeft en geen zware last ervan heeft. Maar ik ben wel realistisch in dat dat wel (snel) kan komen.

Dus ja dure grasmaaier.. Maar het is wel mn maatje. Die laat ik niet in de steek.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:51

Vind het raar dat ik op pagina 1 lees dat paard een hobby is en als je je hobby dan nirt kan uitvoeren dan zoek ik een ander. En er wordt vergeleken met een auto.

Maar als je je paard nu eens met een hond vergelijkt dat is ook een hobby maar volgens mijn als die ziek is en geen uren meer kan wandelen doe je hem toch ook niet dven weg.

Kijk dat je een goedkopere stal zoekt omdat je de luxe dingen van je stal niet gebruikt snap ik. Maar ik zou mijn paard niet kunnen verkopen.
Maar jah ik ben niet iemand anders :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:17

Een hond en paard is voor mij een groot verschil. Ik zeg eerlijk dat ik voor mijn hond veel verder gaat dan mijn paard. Een hond breng ook veel minder kosten met zich mee maandelijks dan een paard. Een hond is daarnaast meer mijn maatje (lees: gezelschaps dier hoef ik niet mee te werken zoals een paard).

Tuurlijk ben ik ook gek op mijn paard. Heb nog nooit zo'n geweldige klik gehad met zo'n dier we passen goed bij elkaar en daar ben ik zeer dankbaar voor. Maar toch doe ik veel gemakkelijker afstand.

Mijn hond brengt ook veel meer tijd met me door dan een paard. Mijn paard is gelukkiger met zijn kudde genoten dan met mij en gelukkig maar want hier staat ze 24 uur mee. Ben blij dat ze niet afhankelijk is van mij want zonder mij is ze ook heel gelukkig waar ze nu staat. Ik vind het een beetje vreemd dat sommige zeggen mijn paard is niet gelukkig als die niet aan het werk kan. Hoe worden deze dieren gehuisvest?

Ik ben niet van plan om voor een weide knuffel paard maandelijks te betalen. Dat wordt me te gek.. Alleen in goede gezondheid mag ze van haar pensioen gaan genieten dus als oudere dame (25+) en niet als 12 jarige bijvoorbeeld. Op de plek waar ze nu staat wordt ook haar pensioenplek ben ook wel van plan een paard erbij te kopen als ik die kosten kan betalen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:23

Ik vind dat van zoveel factoren afhankelijk dat ik daar zo geen direct antwoord op kan geven.

Voorwaarde ten eerste is natuurlijk een pijnvrij en dierwaardig bestaan. Daarnaast is de leeftijd ook nog bepalend.
Een jong paard dat nooit meer kan werken zou ik niet zijn hele leven lang op een saaie vierkante postzegel land neerzetten dag in dag uit. Dat valt bij mij onder niet dierwaardig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:26

CrazyCat schreef:
Ik vind dat van zoveel factoren afhankelijk dat ik daar zo geen direct antwoord op kan geven.

Voorwaarde ten eerste is natuurlijk een pijnvrij en dierwaardig bestaan. Daarnaast is de leeftijd ook nog bepalend.
Een jong paard dat nooit meer kan werken zou ik niet zijn hele leven lang op een saaie vierkante postzegel land neerzetten dag in dag uit. Dat valt bij mij onder niet dierwaardig.

postzegel niet...maar op een aantal hectares komt toch aardig in de buurt van de natuurlijke leefomgeving van een paard.En die is niet met een ruiter op zijn rug over hekjes springen of dansen op muziek. :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:27

Ik weet niet wat er zo erg aan is voor een paard om op een weiland te staan :') Denk niet dat ie het zo vreselijk zou vinden (mits niet alleen etc.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:29

Lianne86 schreef:
Ik weet niet wat er zo erg aan is voor een paard om op een weiland te staan :') Denk niet dat ie het zo vreselijk zou vinden (mits niet alleen etc.)

ik weet het ook niet...volgens mij horen ze daar ;)
Dat gezemel wat ik soms hoor van...ik neem hem zijn carriere af???(mijn vriendin)
Ik heb nog nooit een veulen horen zeggen dat hij graag in de topsport wil lopen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:30

Lianne86 schreef:

Zij had het over een postzegel stukje.

Dat was de reden dat ik mijn paard heb laten gaan.
Zij had heel oud kunnen worden, maar alleen op een zeer klein stukje zand.
Dat was in mijn ogen niet paardwaardig.