Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lampjerulez

Re: Plan van aanpak om eigen paard te realiseren, wie doet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 15:51

Update:
bijrijdpaardje is momenteel verzorgpaard geworden.
De stokmaat van het paardje is 1.50, ikzelf ben 1.90 lang.
Dus ik had al aangegeven dat we goed moesten bekijken of het wel kon.
Ik ben totaal niet de zwaarste in verhouding tot mijn lengte (80 kilo) maar ik wil ook niet dat het paardje geblesseerd raakt doordat ik eigenlijk te groot/zwaar ben.

De eigenaresse heeft toch besloten het niet aan te durven ivm mijn gewicht.
Dit snap ik volkomen en ik ben blij dat ik het nu te horen krijg.
En niet dat we het alsnog geprobeerd hadden en vervolgens wel met een kreupel paard staan.
Ik heb aangeboden te helpen met de verzorging en ik ga hem longeren inplaats van rijden.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:57

Naast het paard kun je net zo leuke dingen doen, als erop.
Vrijspringen, vd, lange lijnen, idd longeren, aan de hand lekker wandelen ( is ook erg goed voor je eigen conditie).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:02

ik zou dolgraag mee willen doen. eigenlijk heb ik alles in orde, tijd genoeg, ook al vaker fulltime bijgereden (Nu weer opzoek naar iets)
zo'n 20 jaar ervaring. Al tig keer alles opgeschreven en uitgezocht voor voer en de perfecte stal ook al meerdere malen uitgewerkt. Oplossingen gezocht met vakantie of ziekte etc etc.

Enige dat bij mij ontbreekt is het financiele plaatje en helaas heb ik daar geen speling in. Kortom mijn droom kan pas werkelijkheid worden als ik samen woon. Dus helaas moet mijn droom nog wachten.
Succes!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:04

Je plan ziet er super uit. Mooi om te zien dat je zulke doelen stelt, dan moet het zeker gaan lukken!! Succes :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:10

Mijn plan van aanpak is heel simpel...
-bijbaan zoeken waar ik minimaal 7/8 uur per week kan werken.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 16:33

5000 euro vind ik veel te weinig.
Een goed zadel kost al snel 1500 euro.
En daar wil je echt niet op bezuinigen.
de rest van het harnachement ook, ik heb 20 jaar geleden een hoofdstel gekocht voor 500 gulden.
Die is nu nog het beste hoofdstel van allemaal.
Als je een goed paard wilt kopen, zul je toch meer opzij moeten leggen. dan 1500 euro

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:13

Niet iedereen hoeft een zadel van 1500 euro te kopen toch... Een thorowgood of een wintec is ook goed en die zijn lang niet zo duur. Ook een budget van 1500 euro voor een recreatiepaard vind ik best reëel.

Een hoofdstel voor 500 gulden kopen zou ik sowieso nooit doen, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 19:22

Omdat er toch bokkers het niet eens zijn met mijn budget even een compleet overzicht waarom ik denk (en andere bokkers ook trouwens) waarom het wel reëel is. Mocht ik belangrijke zaken die ik direct nodig heb zijn vergeten dan hoor ik dit graag.

Paard 2000 (stalwestfriesedijk.nl bokt/marktplaats)

(volgende prijzen zijn gebasseerd op: ej.nl/agradi.nl/horze.nl)
Poetskist incl. inhoud 25
Hoofdstel endurance incl toebehoren 150
Zadel endurance incl. toebehoren 1500
Sjabrakje 2x 50
reflectie uitrijdeken 30
reflectie beenbeschermers voor/achter 30
regendeken 100
winterdeken 160
halster + touw 20
evt. voer 1ste maand 100
evt voerton incl. voerschep en voerbak 60

Totaal: 4225

extra's wat niet direct nodig is omdat ik nog spullen heb:
wind en water afstotende rijbroek 120
jas copperfield reflection 90
stalschoenen 40

Totaal: 250

Als ik wel dingen ben vergeten hoor ik het graag.
Bij zowel het zadel als hoofdstel heb ik zaken als beugels en bit/teugels etc. meegenomen.
mijn voorbeeld van het zadel:
zadel 900
beugels 85
beugel riem 70
singel 80
pas kosten 150 (verste afstand)
(afgezien van de beugels, gebaseerd op greendistance.nl)

totaal: 1285 mijn budget is 1500 dus ik heb ook nog speling

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:10

Bovenstaande prijzen vind ik grotendeels ruim geschat! Ik geef je gewoon even leuk een hele analyse van bijna jouw hele lijstje:

2000 euro als aanschafprijs zal je denk ik niet aan komen (goedkoper!). Hoofdstel endurance kan ook zeker goedkoper, maar natuurlijk ook duurder als je steeds anders gekleurde onderdelen wil :D En wil je niet ook een normaal hoofdstel? Hoewel dat ook niet per se nodig is: ik begon met een Engels en Mexicaans hoofdstel en heb nu een biothane, die laatste is nu eigenlijk ook de enige die ik gebruik. Weet je ook al wat voor zadel je wil? 900 lijkt mij een mooie schatting, maar de toebehoren kunnen zeker goedkoper. Ik heb beugels, beugelriemen en een singel voor in totaal tussen de 75 en 100 euro. Één sjabrakje voor 50 euro vind ik best duur, tweedehands gaat sowieso veel schelen. Wel denk ik dat je er graag meer dan 2 zou willen. Reflectie spullen heb ik zelf niet en ook niet nodig, maar ik rij dan ook niet in het donker en maar kleine stukjes over de weg, maar misschien heb jij er wel wat aan. Dekens heb ik voor mijn draver ook niet, maar dat is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Nodig hebben ze het niet per se. Halster + touw voor 20 euro is netjes, maar koop wel wat reserve touwen voor als er eentje breekt :j

Enne, na aankoop van dit lijstje heb je ook nog een spaarpotje voor onverwachte kosten? Moet dat uit hetzelfde 5000 euro potje komen?

mirjam1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:16

Ik denk dat het vooral ook erg van belang is dat je een goede redelijk vaste baan hebt voordat je een paard aanschaft. Want het is een geweldige aanwinst. Maar je moet in ieder geval elke maand 500 euro kunnen missen alsm je ook spaarpotje wilt voor dierenarts kosten en voor het aanschaffen van benodigd heden. Door die 5000 euro ben je zo heen!

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 20:20

Ik volg!

Ik heb laatst een lijst gemaakt in excel hoeveel ik nodig heb als ik een eigen paard ga kopen.
Plan voor wanneer ik een paard ga kopen heb ik niet. Ik studeer over 3 jaar af en voor die tijd gaat het sowizo financieel niet lukken om een paard te onderhouden...

Mocht iemand mijn excel bestand willen zien, kan ik wel kijken of ik het op bokt kan krijgen.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 20:29

Het liefst uit hetzelfde potje :D
de prijzen in mijn lijstje zijn ruimschoots, en het onverwachte kosten potje wil ik iedere maand spekken met ongeveer 150 euro.
Ik ga namelijk uit van 500 euro per maand wat ik opzij moet leggen.
Incl voer/hoefsmid/stalling etc.
Stal hier in de omgeving gaat van 150-400 euro waarvan de meeste rond 250
dus met 500 euro p/m moet ik ook de onverwachte kosten pot kunnen spekken lijkt mij.

mirjam1803 schreef:
Ik denk dat het vooral ook erg van belang is dat je een goede redelijk vaste baan hebt voordat je een paard aanschaft. Want het is een geweldige aanwinst. Maar je moet in ieder geval elke maand 500 euro kunnen missen alsm je ook spaarpotje wilt voor dierenarts kosten en voor het aanschaffen van benodigd heden. Door die 5000 euro ben je zo heen!

:Y) ja ik heb een vaste baan
en over 1 jaar (dus al voor ik het paard wil aanschaffen, heb ik of een vast contract of ik zit zonder werk)
in het laatste geval kan ik mijn pva dus uitstellen
en wat die 500 betreft, helemaal mee eens :j zie ook eerdere berichten trouwens

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:27

Ik ga dit volgen. Vind het heel intressant jou plan. :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:34

Ik doe ook mee! Zit nu al telkens rond te kijken naar stalling of leuke paardjes enzo :Y) Terwijl ik nog lang geen paard kan kopen.

Mijn plan, even heel grof gezegd:
-Verhuizen naar Amsterdam ivm studie (leuk die wachttijden := )
-Een bijbaan/werk vinden waar ik een leuk zakcentje mee kan verdienen
-Een lekker groot spaarpotje aanleggen
-Studie met 5 jaar afronden (bachelor + master)
-En als laatste: Paard kopen 8-)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:01

als je maar een plan hebt ghostattack :D

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:31

Ik volg ook zeker! Leuk idee!

Ik zou ook dolgraag een paard aan willen schaffen. Ben net begonnen aan een studie en nog steeds zoekende voor een kamer en qua geld e.d. kom ik niet uit als ik het zelf moet betalen.
Mijn ouders daarentegen zouden het prima voor me willen financieren, maar ze geloven niet dat ik de tijd ga krijgen voor een paard, dus gaan ze er ook geen kopen. Dus mag ik het zelf financieren, haha!

Stiekem hoop ik ze nog steeds te overtuigen dat ik wel genoeg tijd heb, maarja

Maar mijn plan is natuurlijk, beetje kort door de bocht:
- Eerst verhuizen naar Den Haag
- Mijn studie afronden en ondertussen geld opzij zetten met mijn huidige werk
- Paard daadwerkelijk kopen!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 12:44

nu ga ik heel kort door de bocht zijn hoor :x
maar hoe wil je: studeren + op kamers + werken/geld opzij zetten?
of betalen je ouders je studie en kamer?
want dan heb ik niks gezegd O:) dan ga ik je een schop onder je kont geven als je geen geld opzij kan zetten

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 12:53

Ik denk inderdaad ook al langere tijd naar om een eigen paard te kopen en denk zeker dat je schatting van 5000 euro heel goed is en zeker niet te weinig. Ik heb eerder altijd een eigen pony gehad en we hebben nu ook een eigen paard. Dat paard wordt op dit moment door iemand anders ingereden omdat ik daar zelf niet genoeg kennis voor heb. Nu is dat paard niet van mij zelf maar van mijn vader. We hebben vaak onderling discussie over hoe iets moet en komen vrijwel nooit op één lijn daarmee. Dit is dan ook de voornaamste reden dat ik een eigen paard wil kopen. Op die manier hoef ik geen discussies met iemand anders te voeren en kan ik het zelf bepalen. Stalling is voor mij geen probleem, want we hebben nu nog een stal over. Daar is mijn vader dan weer heel gemakkelijk mee en zal waarschijnlijk geen probleem zijn. Voornamelijk zal het dan gaan om aanschaf paard + spullen en daarnaast ''onderhoud'' zoals hoefsmid (al kan mijn vader dat ook zelf) en dierenarts. Voor mij zullen de kosten dus iets minder hoog uit vallen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:11

ik had ook zo'n lijstje :j
Studie afronden, HBO beginnen in deeltijd, en daarna een paard kopen.
tot ik in mijn examenjaar kwam, mijn lievelingspaard van de manege verkocht werd naar de handelaar en ik dat echt niet over me hart kon laten gebeuren.
Dus. Daar zit je dan. 21 jaar, examenjaar en een eigen paard :D
Mijn lijstje is niet helemaal gelukt. Het is hard werken. Maar ach. Dat gevoel als je haar in het land ziet staan en ze naar jou al hinnikend toekomt..... <3 niet te omschrijven!
(nu heb jij dat natuurlijk niet en je wilt 'gewoon een paard', niet specifiek 1, wat ik wel had)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:16

Lizzyy schreef:
Maar ach. Dat gevoel als je haar in het land ziet staan en ze naar jou al hinnikend toekomt..... <3 niet te omschrijven!
(nu heb jij dat natuurlijk niet en je wilt 'gewoon een paard', niet specifiek 1, wat ik wel had)

nouw..... ik op het moment zit ik in twijfel
aan de ene kant wil ik maar al te graag een bepaald manege paard kopen.
Echter ben ik pas weer begonnen met rijden en is dit betreffende paard al een tijdje uitgeschakeld oor een blessure. Ik weet dus nog niet of hij heel veel veranderd is qua karakter in die 6 jaar tijd..

maar goed ik heb nog ruim een jaar voor de orientatie :D

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 13:41

lampjerulez schreef:
Lizzyy schreef:
Maar ach. Dat gevoel als je haar in het land ziet staan en ze naar jou al hinnikend toekomt..... <3 niet te omschrijven!

nouw..... ik op het moment zit ik in twijfel
aan de ene kant wil ik maar al te graag een bepaald manege paard kopen.
Echter ben ik pas weer begonnen met rijden en is dit betreffende paard al een tijdje uitgeschakeld oor een blessure. Ik weet dus nog niet of hij heel veel veranderd is qua karakter in die 6 jaar tijd..

maar goed ik heb nog ruim een jaar voor de orientatie :D

Dat wist ik ook niet. Ik kende haar zeven jaar, 3 jaar ponykamp (dus een weekje op haar gereden) en daarna af en toe een uurtje heen. Toen ik haar gekocht had, was het min. een jaar geleden dat ik op haar gereden heb en haar gezien heb.
Ik weet hoe ze was hoe ze net op de manege kwam, en dat was voor mij het belangrjkste. De manege heeft haar veranderd, ja dat klopt, maar langzaam maar zeker wordt ze weer hoe ik haar voor het eerst ontmoet had :)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 13:52

Lizzyy schreef:
De manege heeft haar veranderd, ja dat klopt, maar langzaam maar zeker wordt ze weer hoe ik haar voor het eerst ontmoet had :)

Jij bent van MOMO!

ik heb je hele (lange) verhaal gelezen in dat topic!
volgens mij niet gereageerd, maar ik dacht meteen hey dat kan ik ook wel eens zijn over 1,5 jaar.
maar wel mooi dat je merkt dat zij weer terug veranderd naar hoe ze ooit was.
Als ull weer terug gaat naar hoe hij in het begin was dan heb ik ook echt mijn droompaard.
Echt bizar dat dat zo kan he liefde op het eerste gezicht.
Ik vind alle paarden leuk en ik rij met alle weg, maar bij ull was het meteen een mega klik met alles.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 14:49

lampjerulez schreef:
Lizzyy schreef:
De manege heeft haar veranderd, ja dat klopt, maar langzaam maar zeker wordt ze weer hoe ik haar voor het eerst ontmoet had :)

Jij bent van MOMO!

ik heb je hele (lange) verhaal gelezen in dat topic!
volgens mij niet gereageerd, maar ik dacht meteen hey dat kan ik ook wel eens zijn over 1,5 jaar.
maar wel mooi dat je merkt dat zij weer terug veranderd naar hoe ze ooit was.
Als ull weer terug gaat naar hoe hij in het begin was dan heb ik ook echt mijn droompaard.
Echt bizar dat dat zo kan he liefde op het eerste gezicht.
Ik vind alle paarden leuk en ik rij met alle weg, maar bij ull was het meteen een mega klik met alles.

Haha ja klopt, dat ben ik :D
1 ding, vergeet nooit je dromen! Dat heb ik ook niet gedaan, en je hebt zelf gelezen wat er op uit gedraaid is..
Waar een wil is, is een weg :)

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:38

lampjerulez schreef:
nu ga ik heel kort door de bocht zijn hoor :x
maar hoe wil je: studeren + op kamers + werken/geld opzij zetten?
of betalen je ouders je studie en kamer?
want dan heb ik niks gezegd O:) dan ga ik je een schop onder je kont geven als je geen geld opzij kan zetten

Haha mijn ouders betalen mijn studie, en ik heb een spaarrekening van eigen geld e.d. om mijn kamer van te betalen! Dus daar hoeft geen geld naartoe haha, dus kan prima een deel op zij zetten voor t paardje haha :D

Wauw Lizzy, dat verhaal heb ik ook gelezen! Zo gaaf! Helaas is mijn vroegere bijrijdpaardje al verkocht, wilde haar ook zo graag hebben. Maar mn ouders waren gewoon bang dat ik geen tijd voor der zou krijgen..

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-14 15:44

Geluksvogel!

*kan nu heel verhaal ophangen over mijn eigen kosten maar dan gaan we weer oftopic.
laten we zeggen dat ik met die gemaakte kosten al 3 paarden had kunnen kopen en onderhouden.