[VOLG] Beginnen van zero...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 18:57

En wie nieuwsgierig is naar Aislinn, de tinkerdame:

Mijn mooie meid in de stal thuis
Afbeelding

Onder het afdak aan de paddock
Afbeelding

Ze mag nog wat bijkomen vind ik zelf, en haar spieren moeten ook weer opgebouwd worden. Ze heeft 2 jaar stil gestaan, nu weer op 't gemak herbeginnen! Ik zie het helemaal zitten!

Maflinger_S

Re: Beginnen van zero...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 18:59

Wat een leukies. Daar gaan jullie nog heel veel plezier van en mee hebben!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 09:57

Dipje... Chumani heeft vrijdag blijkbaar het bokken ontdekt. De les gisteren bestond uit tegenwerken, teugels uit de handen trekken en bokken. Niet mee te rijden. Machteld is blijven zitten, Chumani heeft haar niet uit het zadel gekregen, ondanks haar vele pogingen daartoe.

De lesgeefster is dan zelf in het zadel gaan zitten, maar dat gaf geen verbetering: trekken en bokken. En tegendraads zijn.

De les afgerond, helaas zonder positieve noot. Normaal blijven Machteld en Chumani doorrijden zodat ze altijd op een positieve manier met een goeie oefening kunnen eindigen. Gisteren niet. Koppige Chumi wilde werkelijk niet.

Zondag geeft Chris Irwin een workshop, Machteld en Chumani zouden meedoen in het gedeelte rijden. De lesgeefster ziet dit niet meer haalbaar, het publiek + de 2 andere ruiters in de piste gaan Chumani teveel triggeren. Het zal een privé-sessie worden, enkel m'n dochter, Chumani en Chris Irwin. Met de hoop dat we handvaten krijgen hoe we met deze dominante, koppige pony de knop kunnen omdraaien en vooruit kunnen gaan.

Momenteel zie ik het even niet meer zitten, en ik vind het vooral erg voor Machteld. Ze rijdt goed, heeft veel ambitie, maar raakt nu wat uitgeblust voor Chumani's kuren. Ik wilde dat we een sleutel hadden om die knop in Chumani's hoofd om te draaien... Pffff... Dipje dus...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:54

Nou een privésessie met Chris Irwin zou dan precies wel eens een duwtje in de goede richting kunnen zijn :(:).

Is het anders een optie om Chumani weer even de tijd te geven om een ander te verwerken? Dus even twee weken niet rijden, wel wat grondwerken en knuffelen en verder gewoon op de wei of paddock?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:09

woow die malle pony houdt het wel spannend! Zowel voor jullie als voor dit topic!

Petje af voor de doorzetterij, kan me voorstellen dat je er soms wel echt even doorheen zit. Ben heel benieuwd naar de sessie met Chris Irwin!

Erg leuk dat je ook in het topic blijft posten, ondanks het feit dat er niet altijd veel reacties worden geplaatst, volgens mij zit iedereen dit vooral met een grote glimlach telkens bij te lezen.

Chipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:52

Even laten weten dat ik al een tijdje in stilte meelees. Mss leuk voor jou om te weten dat er mensen zijn die hier iets aan hebben. :j
Kruip nu trug onder mijn steen, wachtend op een nieuwe update

Ps: ben van antwerpen, dus de vijzen en het gestoef worden hier volledig gesnapt :=

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 20:54

:(:) ach die malle pony

maar inderdaad zoals Chipke al zei veel mensen hebben wat aan jou verhaal en jou oplossingen
denk maar zo
dankzij de moeilijkste paarden worden wij de beste ruiters *\%/* :))

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 10:09

Maflinger_S schreef:
Nou een privésessie met Chris Irwin zou dan precies wel eens een duwtje in de goede richting kunnen zijn :(:).

Is het anders een optie om Chumani weer even de tijd te geven om een ander te verwerken? Dus even twee weken niet rijden, wel wat grondwerken en knuffelen en verder gewoon op de wei of paddock?

Dat is ook wat mijn man en ik tegen elkaar zeiden, misschien moet ze maar een periode weer naar huis komen en gewoon in de weide 'paard' zijn, zonder teveel "moeten"... Het grondwerk gaat overigens nog steeds goed, gewoon met haar spelen, parcoursjes uitzetten in de piste, volgoefeningen, longeren, ...

Knuffelen zal niet gaan, Chumani is niet echt een knuffelpaard :P . Ze houdt niet van teveel aanrakingen, ook het borstelen is eerder een noodzakelijk kwaad dan een genot voor haar. Met kinderen blijft ze meestal vrij rustig, maar volwassenen moeten niet aan haar komen hoor. Enkel mijn man, de trainster en ikzelf.

2 weken geleden had Chumani dat nog maar eens tentoon gespreid. De echtgenoot van de lesgeefster was in de stallen aan het werken, ik had Chumani op de poetsplaats gezet om uit te borstelen. Chumani staat altijd vrij lang gebonden, want anders trekt ze haar halster stuk :D . Ze stond dus een beetje in de weg. M. moest passeren, ik zei nog te wachten, dat ik haar wel zou opschuiven. Was niet nodig, zei M. en hij wilde Chumani even wat laten opschuiven. Amai, dat was flink mis! Oren plat in de nek, gehapt naar M. en nog nagetrapt. De trut. Ik heb haar tot de orde geroepen en haar zelf laten opschuiven, dat was uiteraard geen probleem.
Toen ik het incident vertelde aan de lesgeefster, moest ze er wel wat om lachen: Chumani heeft een heel groot ego en kan niet overweg met andere dominante ego's, of dat nu mensen of paarden zijn. Nah, we wilden nu eenmaal een paardje met karakter hè :+ . Alleen heeft ze soms wat teveel karakter...

Thx voor de reacties overigens! Het is wel even fijn te weten dat ik niet alleen voor mezelf en Maflinger_S schrijf :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:31

Neeeeeeee je schrijft echt niet alleen voor jezelf!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:50

Idd, stille meelezer hier!

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:41

Ik lees ook mee! Vind het ontzettend interessant nog steeds!

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 14:56

Ik lees met een glimlach op mijn gezicht ook mee.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:32

We are not alone ... :D

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:39

Ik lees ook altijd trouw mee, maar zeg nooit zoveel. Wel een hele knappe tinker heb je :j

En ik vind het super gaaf hoe je dochter steeds blijft doorzetten, het lijkt me absoluut geen makkelijke pony. Dus daar heb ik erg bewonderig voor :)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:53

Amai, wat een weekend! Het was echt een enorme verrijking en ik kan het alleen maar aanraden om zelf eens deel te nemen aan een workshop van Chris Irwin!

Zaterdag was het zover, Machteld en Chumani hadden een privé-sessie. Chumani netjes gepoetst, manen ingevlochten, opgezadeld en hoofdstel aan. Toen we de piste binnenkwamen, was Chris er nog niet. Ik besloot haar even te longeren en was hiermee bezig toen hij binnenkwam. Tijdens het longeren zwaait Chumani altijd hevig met haar hoofd, zaterdag was dat niet anders. Een teken van boosheid, ik weet dat.

Mijn eigen houding was correct, mijn manier van longeren ook, dus ze had geen reden om boos te zijn omdat ik verkeerde signalen zou uitzenden (al een kleine OEF :o ).
Chris heeft haar toen overgenomen en een paar kleine testjes gedaan: zijn beide handen naast haar mond gehouden, zonder de mond aan te raken. Je zag Chumani nadenken :D . Eerst ging ze even links met het hoofd tegen zijn hand, dan meteen even rechts tegen zijn hand en dan: BOEM! Kon ik zo voorspellen, ik zei het hem ook: now she'll go up! En jep, ze ging recht omhoog en achteruit.

Daarna heeft Chris een half uur met haar gewerkt, om na te gaan hoe ze zou reageren en wanneer ze hem en de grenzen die hij haar stelde, zou aanvaarden. Ik denk dat ze allebei gezweet hebben, want amai, Chumani is een koppig paard! Of zoals Chris het zei: very, very dominant, head strong mare... /3 Ze heeft werkelijk haar hele trukendoos bovengehaald.

Conclusie: een heel sterk karakter, maar wel eerlijk. Ze ging geen enkele keer naar hem toe, bij het steigeren ook, dan gaat ze omhoog en achteruit, dus niet naar mensen toe. Koppig, dominant, passief-agressief wanneer er grenzen worden opgelegd. Chumani is een rivier, een woeste kolkende rivier, die telkens de oevers probeert te verleggen. De oevers zijn haar begrenzingen, door de teugels en de benen van de ruiter, en daar gaat ze tegenin. We moeten haar zo begeleiden dat ze een vloeiende, rustigere stroming wordt.

In combinatie met mijn dochter: hij gebruikte de vergelijking met een auto kopen voor je kind dat leert autorijden. Je kan een tweedehandse auto kopen, maar met het risico dat je na een maand geconfronteerd wordt met slechtwerkende remmen, roestige carrosserie, enz... Wij hebben gekozen voor een nieuwe auto, en dat is zeker goed als je een eenvoudige Volkswagen of ford zou kopen. Wij hebben onze dochter een Lamborghini gegeven, en gezegd: leer daar maar mee rijden :)) .
Niet ideaal dus. Chumani is zooooo gevoelig voor elk klein foutje, dat ze dit meteen uitvergroot.
Maar wel een fantastisch paard met heel veel sportpotentieel. Goeie paarden zijn als stevig ijzer, en heel af en toe zit er een gouden paard tussen. Chumani is voor hem het gouden paard, dat er qua karakter voor hem uitsteekt (Chumani heeft zo'n indruk op hem gemaakt dat hij zondag tijdens de workshop me plots uit het publiek vroeg of ik m'n paard wilde halen, zodat hij nog eens met haar kon spelen... Anderhalf uur lang, en de hele planning van de dag naar de knoppen, want Chumani stond niet op de planning van de workshop :P )

Hoe het nu verder moet? Chumani is te sterk (karakterieel) voor mijn dochter. Chris wil dat Chumani door iemand anders ingereden wordt, in zijn ogen zijn er 2 trainers in B die dit kunnen, zonder haar te "breken". Ondertussen leert mijn dochter op een makkelijker paard hoe ze met een paard als Chumani moet omgaan.
Over 6 maand komt Chris terug en wil hij graag opnieuw met Chumani werken, en dan kijken hoe de combinatie Machteld en Chumani verder gezet kan worden.

Ik heb hem ook gevraagd of we Chumani niet beter zouden verkopen aan een meer ervaren sportruiter. Zijn reactie: "don't sell her!". OK, da's ook duidelijk :D .
(Zondag hebben 2 cursisten gevraagd of ze haar konden kopen, nadat ze Chris met haar aan het werk gezien hadden.)

Pfff, het was een rollercoaster dit weekend en heeeeeeeeeel veel informatie om te verwerken. Ik ben wel heel trots op Chumani, maar vraag me toch af of Chumani niet TEveel paard is voor mijn dochter van 11 jaar...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:01

Wow, wat gaaf, die ervaring met Chris. Ik vind wel dat hij door zijn houding en uitspraken de druk voor jullie heeft vergroot.

Chumani is duidelijk op dit moment te veel paard voor je dochter van 11. Een Lamborghini voor iemand die net na 2 lessen weet waar het gas en de rem zit en een beetje leert sturen is geen goede combinatie...

Maar nu gaat het om een paard. Een paard wat nu nog jong is en wat misschien wel 30 wordt. Je dochter is ook nog jong en kan samen met het paard (op)groeien. Zeker met goede begeleiding, instructie en inrijden/training door een ervaren ruiter terwijl je dochter beter leert rijden op een beter bij haar passend leerpaard zijn prima mogelijkheden om te zorgen dat je dochter en Chumani een goede combinatie worden. Ik zou inderdaad niet gelijk opgeven en rustig aan verder gaan.

Chipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:16

Wauw... ik ben geen expert en ik denk dat je als moeder moet doen wat jouw instinct je zegt dat best is.
Als je het financiëel aankan om haar door een goede trainer te laten inrijden is de kan reëel dat je dochter achteraf een zeer goed paardje zal hebben...

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:27

Ik heb net je hele topic gelezen en ben normaal een echte meelezer, maar ik ben geboeid door je verhaal. Je schrijft het heel leuk en kan visualiseren hoe het gaat bij jullie.
Ik vind het knap dat je Chumani al zo goed begrijpt voor een nieuw paard en het een hele uitdaging samen met je dochter. Ik denk dat als je het financieel kan redden je dochter achteraf inderdaad een heel goed paard zal hebben, ze zijn in principe al zover gekomen!
Succes en ik blijf volgen!

Trouwens, je eigen tinkertje mag er ook zijn zeg!

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 09:38

Tijd voor een update! Chumani wordt sinds een goeie week door een trainster ingereden. En amai, ik dacht dat ze onder Machteld al veel geleerd had! Maar wat een bom energie en verzet zit er in dat paard! Met Machteld op haar rug heeft ze (gelukkig) nooit ZO gedaan, zo bokken en steigeren...

De lessen worden gefilmd, ik hou een filmdagboek bij op youtube (zo kan Chris haar vorderingen ook volgen, hij heeft gevraagd om wekelijks een video-update door te sturen). Ik moet nog even zoeken hoe ik hier een filmpje op kan plaatsen.

Na een week is er toch al een goeie vooruitgang geboekt: stappen lukt al zonder bokken, draven lukt al een rondje lang zonder bokken. Het grondwerk gaat ook goed, minder agressie, minder weerstand. We mogen niet gewoon haar rondjes laten draven en galopperen, maar zorgen dat ze tijdens het grondwerk haar aandacht bij de longeerder (lesgeefster of ikke) houdt, dus heel veel variatie, stoppen, laten komen, weer wegsturen, tempowisselingen, ...

Chumani stond vroeger zelden in het zweet, maar tegenwoordig is ze na elke les kletsnat van het zweten. Dat is pas echt werken, en ze merkt het!

(Dju, ik kan geen foto's plaatsen... Ik krijg de melding "uploadform is niet geladen". Ik probeer straks nog eens!)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 09:43

Afbeelding

Chumani heel geconcentreerd naar de trainster aan het kijken. Ze moest komen, maar wilde niet :D . (Hoofd hoog gericht, dus duidt op spanning. ONTspanning is nog ver te zoeken hoor)

spruitje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:39

gelukkig zit er voor uitgang in, ik heb echt respect dat jullie zo veel geduld hebben. ohja wat is je YouTube kanaal?

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 16:27

Heel het topic heb ik doorgelezen.. Prachtig om te lezen hoe je dochter en Chumani samen leren/geleerd hebben..

Wat ik me eigenlijk afvraag: een paard kan inderdaad een dominant en sterk karakter hebben, maar zou het niet kunnen dat ze 'verkeerd' getraind werd? Ze doet het goed nu ze in training staat.. Ze zweet als ze getraind is.. Vaak ook een teken dat ze nu haar spieren op een correcte manier gebruikt.. Ze moet immers echt "werken" nu..
Werd er met haar ook geoefend op zijgangen, stellingen naar buiten? indien niet, kan je paard zich dan ook vastzetten en krijg je dus ook problemen..

Maar nog eens: Ik kan geen oordeel vellen over hoe haar trainingen waren.. Het is gewoon iets dat ik zelf al ondervonden heb ;) en misschien heb je er iets aan..
Mijn haf zweette ook nooit (zelfs na een uur draven + galop), maar hij liep dan ook niet hoe hij moest lopen. Hij heeft nog veel lopen klieren en manieren proberen te vinden om onder het werk uit te geraken. Ik moest harder zijn voor hem.. Maar dat is achter de rug en hij loopt echt voorbeeldig nu..

Mooie tinker ook! en keep up the good work ;)

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:33

Wel Hafje, ik denk dat je daar zeker een punt hebt. We hebben de training nu even stopgezet tot maandag, dan komt de chiropractor langs (Bruno Beyne, hij heeft in België een goede reputatie).

Op buitenstelling is veel geoefend, net als op wijken door de bochten als ze in buitenstelling rijdt, rijden op het juiste been in draf afhankelijk van de stelling waarin Chumani gereden wordt, ...
Maar wat de laatste week heel er opvalt, is dat ze zowel bij het longeren als bij het rijden teveel in rechterstelling gaat. Ze heeft echt moeite om naar links te buigen, vooral uit de rug. Zoals maandag: Chumani was erg zacht in het grondwerk, het stappen onder zadel ging goed zolang ze naar rechts mocht blijven kijken. Probeerde de trainster haar in buitenste''ging te vragen naar links dan blokkeerde Chumani en ging ze in protest. Noch de trainster noch ik hadden het gevoel dat het protest kwam van niet willen maar eerder vanuit niet kunnen.

Dus maandag: chiropractor! Bruno heeft haar al eens behandeld toen we begonnen zijn met de training. Ik wilde ook zeker zijn dat er geen problemen in de rug waren voor we begonnen met het zadelmak maken.

Ik heb een filmpje gemaakt van hoe Chumani reageert onder het zadel en het verschil tussen linker- en rechterbuiging is echt opvallend. Ik kijk even hoe ik dat filmpje hier krijg...

Edit: lukt niet :(

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:05

Ook hier een volger, je hebt een fijne manier van schrijven.

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 08:54

Zo, de chiropractor is geweest. En het verdict is niet goed. Chumani zat helemaal vast, veel erger dan de vorige keer dat de chiropractor haar gezien heeft.

Gisteren heeft ze een eerste behandeling gehad, op 11 mei volgt een tweede. Ondertussen mag ze niet meer bereden worden.

Oorzaak: één van de belangrijkste oorzaken is haar zadel, het past echt niet op haar rug. Het ligt niet stabiel, de ruiter verschuift steeds, dus elke keer weer krijgt Chumani een slag in de rug.
Chris Irwin had zeker gelijk toen hij opmerkte dat Chumani er niet tegen kan als de ruiter de kromming van haar rug niet op een correcte manier volgt. Meer dan gelijk.

Zadel wordt verkocht (op zich is het een goed zadel alleen niet voor Chumani's vrij ronde rug), en we gaan over een maand kijken voor een ander. Ik twijfel nu wel erg om te gaan voor een op maat gemaakt zadel of toch weer een standaard model...

Donderdag komt ze naar huis, een maand rusten kan ze evengoed hier in de weide doen en dan heb ik haar meteen dicht bij me in de buurt.

Wordt vervolgd over een maand! Nu eerst goed rusten en op zoek naar het beste zadel voor haar (de trainster suggereerde te kijken voor een haflingerzadel, want ze heeft wel wat het model van een hafje.)