Kleine kinderen op paarden, schattig??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:01

Wij hebben ook ponies en jonge kinderen, maar ten eerste is 'rijden' al hoofdzakelijk stappen en een klein stukje draf. Daarnaast zijn ze met 10 minuten al klaar met 'rijden' en twee keer per week? Als ze geluk hebben, maar dan ook heel veel weken niet als ze geen zin hebben ;)

Dus ik kan me niet voorstellen dat er al zulke jonge fanatieke ruitertjes zijn, tenzij de papa's en mama's het motiveren om zo jong al te beginnen.

Onze oudste mag als ze 8 is naar de manege, dat is vroeg genoeg om echt te leren rijden (en nog jong zat, maar wie weet wil ze dan liever op gym)

xTammyy

Re: Kleine kinderen op paarden, schattig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:04

Is het schattig? Ik vind van wel, zeker bij sommige topics smelt ik haast <3
Maar is het verstandig? Nee dat vind ik het allerminst. Er zijn bij maneges niet voor niks leeftijdsgrenzen voor je mee mag gaan lessen..
Ook al is het dan maar een paar keer in de week en stelt het niks voor, ik vind dat alsnog te veel op die jonge leeftijd.

Gub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:12

Die leeftijdgrens is er op maneges niet alleen vanwege het volgroeien, maar wat minstens net zo belangrijk is is de mogelijkheid om te luisteren, begrijpen en uit te voeren wat de instructrice zegt.
En dat een half uur tot een uur lang.

Mijn dochtertje is 2 jaar geleden begonnen toen ze 4 jaar was. Ze heeft gemiddeld 2x per maand 'paardrijles'. Dit is vooral borstelen, veel knuffelen en ongeveer 15 min rijden waarbij iemand de pony aan de longe heeft of ernaast loopt. Ze heeft er enorm veel plezier in, en dat is waar het voor ons om gaat.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:24

iedereen gooit het erop dat je bij een manege pas mag beginnen met lessen als je 6 bent. dit is al jaren zo, zelfs voordat de "wetenschappers" er mee kwamen dat paardrijden op jonge leeftijd niet goed zou zijn.

die 6 jaar grens heeft zijdelings te maken met de groei maar voornamelijk met het geestelijke gedeelte, het begrijpen wat de instructeur zegt en daarnaar handelen, kleinere/lees jongere kinderen kan je nog niet zo geconcentreerd krijgen dat ze alles wat er gezegd en opgedragen wordt in de les kunnen behappen, de kracht ontbreekt vaak nog om een pony aan te drijven/te sturen b.v.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:56

Ik heb een aangeboren slechte rug en paardrijden is juist het enige dat helpt.
Op mijn 9de (ik had toen de grootte van een 6-jarige aangezien ik amper groeide door mijn rug) heb ik leren paardrijden op een stevige warmbloed van maar liefst 1m83 (braafste beest ooit uiteraard) en ik vond het zalig. Niks last van bekken/heupen/knieën. Heb anderhalf jaar lang 2x per week op hem gereden voor ik ook op anderen ging rijden.

Nu ben ik bijna 23 (en uitgegroeid tot een volle, trotse 1m60! :D ) en ik heb nergens last van zolang ik blijf rijden. Als ik bv een pauze inlas van 1-2 maanden, krijg ik meteen een rug waarvan ik ga kruipen van de pijn. Zodra ik weer even bezig ben met rijden, niks aan het handje.
Ik heb ook allerlei fysio en kiné therapie en oefeningen gedaan, maar paardrijden is toch echt het enige dat mijn rug beter maakt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:35

Ik heb ook een aangeboren zwakke rug en benen. Heel af en toe zat ik als 4 jarige wel eens op een groot paard of een pony, en pas toen ik 9 jaar was ben ik op ponyrijles gegaan (New Foresters).
Ik heb nu (50 jaar) een versleten onderrug wat best vroeg is, en heb een tussenwervelschijf laten verdwijnen, dat kan net zo goed komen door zwaar werk of intensief judoën of aanleg: er komt artrose voor in de familie op jonge leeftijd en ik heb wel ietsiepietsie x- benen, wat in theorie wel door paardrijden kan komen.
Maar ik denk dat het in principe door aanleg komt, of je wel of geen last krijgt.
Ik vermoed wel dat zwakke enkels niet bepaald beter worden van paardrijden, vanwege het uitdrukken van de hakken.
Het is inderdaad wel verstandig kleine kinderen niet te vaak te laten rijden, voor het geval dat het inderdaad overbelasting geeft.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:17

Mijn dochters van 5 en 7 hebben allebei een shet. Hoofdzaak voor hen is het knuffelen en poetsen. Ze wandelen er ook wel eens mee, rijden eigenlijk maar af en toe. Ik vind 20 min persoonlijk voor de leeftijd al veel. De jongste stapt alleen maar een paar rondjes, de oudste wil nu wel wat meer leren, maar met name hun concentratie etc is nog wel een keer weg en het moet wel leuk blijven. Wat mij betreft kan dat prima. Ik las ergens een opmerking over het hobbelen zo verkeerd zijn, maar volgens mij zijn we allemaal met hobbelen begonnen. Niemand stapt direct in een juiste houding op het paard. Wel krijgen mijn kinderen tips hoe ze moeten zitten, als je het doet, doe het dan goed denk ik dan, maar dat gaat met die leeftijd niet direct van zelf. Waar ik mij eigenlijk enorm over verbaas is wat sommige (jonge) kinderen in vrijheid allemaal mogen met hun pony. Hier in een ponyrijke omgeving zie ik veel, en dan zijn mijn kids toch echt benadeeld door hun strenge mama denk ik dan, haha, maar voor mij is veilig met je pony omgaan zo belangrijk. Ik zie ouders die totaal niets van paarden afweten hun shet aan kleine kinderen meegeven onder het motto red jezelf er maar mee en het zal wel allemaal goed gaan en daar gebeuren dingen.. Ik sta soms perplext.. Het is voor mij net als mijn honden, onder toezicht, geen minuut alleen met een dier van zo'n kaliber, lol is leuk, maar het blijven dieren.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:20

Ik ben overigens niet op jonge leeftijd zelf begonnen met rijden, maar wel 2 bevallingen die uiteindelijk met keizersnede eindigden. Geen van de 2 gynaecologen die ik heb gehad relateerden dit aan het paardrijden. De vraag waarom de kinderen niet via de normale weg konden komen, blijft een raadsel, soms wil het gewoon niet was het antwoord.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 03:37

Ik was 5 toen ik op les ging en daarvoor weleens hier en daar gehobbeld. Heb ook nergens last van en een hele vlotte thuisbevalling van mijn dochter gehad. Mijn VK zei dat niet bewezen is dat paardrijden voor een lastige bevalling zorgt.

Overigens heb ik mini's en enkele keer zit mijn dochter er 2 tellen op. Net wat iemand al zei alles met tè ervoor is niet goed.

Ben er ook niet voor ze jong echt fanatiek op les te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 04:51

Voor mijn zoon van nu 9 is paardrijden juist enorm goed voor zijn rompstabiliteit. Hij rijdt sinds zijn 6e 1 x in de week. Eersteen half uur per week daarna een uurtje vanaf zijn 7e.

Ik rij al vanaf mijn 5e. Vanaf mijn 7e 2 a 3 keer in de week vanaf mijn 10 iedere dag.En ik heb beslist geen o-benen. Eigelijk wel mooie benen :o

Volgens onze kinder fysio heeft het onstaan van x-, o-, of normale benen vooral te maken met de stabilieit van de gewrichten in een bepaalde groei periode.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:12

Ik had al mijn eigen pony voor dat ik kon lopen. Ik weet dat ik op de kleuterschool al ruitertje was en ik kan foto's zat vinden waar ik al op de pony zit, weliswaar vastgehouden door een van m'n ouders. Vanaf mijn 8ste of 9de jaar ging ik dagelijks rijden. Ik ben nu 35 er heb er geen klachten aan over gehouden.

Als ik kinderen zou hebben hadden ze waarschijnlijk ook wel een pony, dus ik zou het niet veel anders doen, denk ik. Tenzij ze geen interesse hebben natuurlijk. Ik denk dat het vooral spelenderwijs moet gaan, niet te lang en niet te vaak als ze nog heel klein zijn.

Ik denk dat de minimale leeftijd die op maneges gehanteerd wordt ook te maken heeft met het vermogen van een kind om te luisteren en te leren. Ik denk dat maneges ook een risico willen uitsluiten op ongelukken met hele kleine kindjes.

Een paard van 2,5 inrijden zou ik nooit doen. Vind ik ook geen vergelijking trouwens. Ik heb er geen probleem mee als je eens op je jonge paard gaat hangen of zitten, maar belasten is wel even wat anders.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:28

Ik mocht pas rijden toen ik 12 werd van m'n ouders. Dan ben ik op een manege gestart en 1x per week een uur gereden (groepsles). Dan ben ik overgestapt naar een andere manege, een betere manege, en dat was dan 1x per week privéles maar maar 30 min. Dan ben ik daar (tijdelijk) gestopt omdat ik ging verhuizen, en eigenlijk nooit echt terug begonnen. Nu heb ik 2 paarden naast m'n deur op een paddock die ik mee verzorg en mag rijden. Ik rij samen met de eigenaresse recreatief western en vind dit fantastisch! Als zij op vakantie is verzorg ik haar paarden en wanneer ze terug is rijden we bijna elke dag (in de vakantie), en dit gaat dan over zo'n 30 min. tot 1,5 uur; hangt er vanaf hoe'n grote tocht we maken. In de zomer begin ik ook terug op de manege waar ik gestopt ben door de verhuis, weer gewoon 1x per week 30 min. En wanneer ik 16 ben (over 2j) mag ik waarschijnlijk een leasepony. *\o/*

NadineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:45

Ik zelf ben begonnen op de manege op mn 9e. Nu 5 jaar later heb ik ontzettende o-benen, slechte knieën, zwakke rug en nek. Weet eigenlijk niet of dat zozeer van het paardrijden komt of van het fanatiek (ongeveer 7 uur per week) ritmisch gymnastieken sinds mn 7e. Maar zou ook van het paardrijden kunnen zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:51

Een rondje uitstappen afentoe lijkt mij geen probleem. Maar ik sta ook weleens te kijken als ouders hun 4 of 5 jarige gup op paardrijles willen hebben. Het liefst zie ik ze pas vanaf 8 jaar in de lessen verschijnen. Ze zijn dan sterker, gecoördineerder, snappen alles wat makkelijker en leren vele malen sneller dan zo'n ukje.
Je ziet bij die kleintjes gewoon dat ze moeite hebben met de bewegingen van zo'n pony en het controleren van hun eigen lijf. Pas vanaf 7 jaar zie je dit echt verbeteren en bij sommige uitzonderingen rond de 6 jaar :)
Beneden de 6 zijn ze ook sneller angstig en huilen eerder als ze iets eng vinden.

Mijn dochtertje komt er zeker niet eerder op dan 7 jaar en het liefst 8 jaar, maar zoals gezegd mag ze daarvoor best eens een rondje uitstappen ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:56

Ik was 4 toen ik begon en kreeg direct een eigen pony waar ik dus zo'n 4 a 5 keer per week op reed waarvan ook regelmatig gewoon in de manegelessen.
Ben nu zo'n kleine 30 jaar verder en heb nergens last van.

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:57

Ik ben op mijn 8ste begonnen, ben nu 17. Reed eerste drie jaar 1 uurtje per week, later 2 uur per week.
Nooit ergens last van gehad, maar ik rijd dan ook niet erg veel.

Ik ben het wel eens trouwens met een minimum leeftijd van 7 à 8 op maneges!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 08:58

Ik was vijf toen ik mijn eerste eigen pony(shetlander) kreeg hier reed ik bijna dagelijks op toen ik acht was kwam er een fjord bij. Ik heb hier nog klachten door gekregen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:00

Ik denk dat het vooral vaak de moeders zijn die zelf zo veel om paardrijden geven dat ze het hunkinderen er met de paplepel in willen gieten, en het vaak zelf vooral zo leuk vinden, wat ik heel goed begrijp. Ik ben zelf jong begonnen met rijden, 5 jaar en mijn knieën en rug zijn erg zwak, komt verder bij niemand in de familie voor. Als ik over een paar jaar voor kinderen kies, zullen zij moeten wachten tot een minimale leeftijd van zeven jaar :) mijn paard heb ik ook bewust pas ingereden met vierjarige leeftijd, en niet met drie.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:03

Bij mij is het er niet met de paplepel ingegoten.
Opendag op de locale manege en toen was ik zo stellig dat mn ouders over stag zijn gegaan.
Ik heb overigens wel een slechte rug en nek door paarden maar dat staat los van mn jonge leeftijd toen ik begon.

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:18

Pas als ze 7 jaar zijn echt laten rijden. Wanneer jonger zeker niet forceren en niet te vaak!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:50

Eight schreef:
Ik denk dat het vooral vaak de moeders zijn die zelf zo veel om paardrijden geven dat ze het hunkinderen er met de paplepel in willen gieten, en het vaak zelf vooral zo leuk vinden, wat ik heel goed begrijp.

Eens met jou :j
Ik heb ook het idee dat dit vaak het geval is, moeders vind het zo leuk dus kindlief krijgt het van piepjong af aan mee.

Verder vind ik er niks schattigs aan om een klein kind op een paard/pony te zien, maar ik heb dan ook 0,0 met kinderen :D Hier op bokt is iemand, weet zo niet hoe ze heet, die 2-3 topics per week opent over dr zoontje en zn pony... Vind ik persoonlijk echt overkill en zoeken naar 'aww <3 ' reacties. Maargoed, ieder zn ding.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 23:39

Mars schreef:
Eight schreef:
Ik denk dat het vooral vaak de moeders zijn die zelf zo veel om paardrijden geven dat ze het hunkinderen er met de paplepel in willen gieten, en het vaak zelf vooral zo leuk vinden, wat ik heel goed begrijp.

Eens met jou :j
Ik heb ook het idee dat dit vaak het geval is, moeders vind het zo leuk dus kindlief krijgt het van piepjong af aan mee.

Verder vind ik er niks schattigs aan om een klein kind op een paard/pony te zien, maar ik heb dan ook 0,0 met kinderen :D Hier op bokt is iemand, weet zo niet hoe ze heet, die 2-3 topics per week opent over dr zoontje en zn pony... Vind ik persoonlijk echt overkill en zoeken naar 'aww <3 ' reacties. Maargoed, ieder zn ding.

Mehehe ik weet precies wie je bedoelt en ik klik het niet eens meer aan :=

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:46

Nah... Onze zoon ziet mij rijden en daarom wilt hij het ook. Moet zeggen dat ik het juist een beetje af hou. Al dat werk voor die paar rondjes stappen O:)

maar idd zijn er wel moeders die het heel graag willen. Kleine kinderen kun je relatief makkelijk overhalen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:04

Kinderen van ouders die paarden hebben krijgen het nu eenmaal met de paplepel ingegoten. Daar valt niets aan te doen.
Paarden staan aan huis of op een stal waar kind met regelmaat mee naartoe gaat.

Sommigen vinden er niets aan maar er zijn ook kinderen die zelf willen gaan rijden. Ik heb dat altijd prima gevonden maar ik heb nooit druk er op gelegd om ze wedstrijden te laten rijden. Lol met de knol stond boven aan.

Mijn jongste dochter heeft mij meerdere malen gezegd dat ze dat wel jammer vindt. En waarom? Die had eerder kennis willen maken met de wedstrijdsport. Nu is ze heel fanatiek.
Ik weet het niet. Misschien had ze dan op jongere leeftijd al kunnen presteren maar voor hetzelfde geld was ze bezweken onder de druk en was ze afgehaakt.

Ik kan het verleden niet veranderen maar achteraf gezien had ik misschien er beter voor gekozen om haar eerder kennis te laten maken met de wedstrijdsport.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:19

Bij iedere sport zit je met minimumleeftijden en dan is het aan de ouders om daar verstandig mee om te gaan. Dat gebeurt helaas niet altijd, of het nu uit onwetendheid is of omdat de ouders het stiekem toch wel erg leuk/schattig vinden dat hun kind op het paard kruipt. Maar het klopt inderdaad wat je zegt; met een jong paard doe je rustig aan, waarom niet bij een kind?