Paard en hond

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 19:37

Ja klopt het is een onderdeel van de western en word hier in Nederland helaas bijna niet gereden.
In Duitsland is dit wel veel populairder (hier is de western sport ook groter).

canisia

Re: Paard en hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:41

@mirka1994, dankjewel! Ik heb even op je profiel gespiekt en wat een onwijs gaaf straatschoffie heb jij! Vast en zeker een echte werker zo aan zijn koppie te zien. Dat moet echt geen probleem zijn om te gaan horse en doggen! ;)

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:42

Hoe leer je eigenlijk dat als je hond los meewandelt dat hij aan de wei moet wachten als je er zelf in bent? En hoe kan je ze aan elkaar laten wennen?

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 20:13

Ik heb het geluk dat Ziggy alles wat klein is leuk vind en daar heel voorzichtig mee doet. Wij nemen nu elke keer de pup mee naar stal en gaan dan vervolgens samen grazen. Dan neemt mijn pa of ma de hond mee aan de lijn en ga ik met Zig aan zijn halster grazen.. zo lopen ze een beetje om elkaar heen en snuffen ze wat aan elkaar. Zo ziet de hond dat het paard niet eng is, want hij staat toch alleen maar te eten en het paard ziet dat de hond niet eng is omdat hij het eigenlijk alleen maar druk heeft met takjes enz. in het gras. En met de twee gewoon wandelen, zo hou ik mijn paard in de gaten en mijn ma de hond.

Je hond laten wachten bij de wei heb ik geen ervaring. Als ik fluit komt mijn paard al gillend naar me toe als hij buiten staat. Het lijkt mij als je met je hond traint dat hij op een afstand kan blijven zitten/ liggen.. dan moet dat ook aan te leren zijn voor het weiland.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:51

Laten wennen is gewoon een kwestie van veel je hond mee nemen naar paarden dingen, maar wel op een manier dat jij ervoor zorgt dat het veilig blijft. Een ervaren paarden-hond kan op een gegeven moment voorspellen hoe paarden reageren, maar zeker op het begin extra goed opletten. Zodra je hond 1 nare ervaring heeft gehad gaat het stukken lastiger worden om hem erna nog het vertrouwen te laten krijgen dat paarden leuk zijn. Dus zorgen dat hij niet tegen het schrikdraad aan kan komen (en de schok linkt aan een paard wat achter het draad staat) en vooral zorgen dat hij zich niet opgesloten voelt door het paard. Honden zijn 9 vd 10 keer nieuwsgierig genoeg om interesse in de paarden te krijgen. In het begin alleen bij rustige paarden, die bijv. staan te eten of rustig rond stappen. Zo kan je alles rustig opbouwen.

Wachten bij de wei is een kwestie van een commando aanleren. Zit/af en blijf. Eerst gewoon thuis oefenen, vraag een zit, zet 1 stapje naar achter, blijft hij zitten, snel weer terug en belonen. Paar x op 1 stapje en dan uitbreiden naar 2 stapjes, etc. Pas zodra hij bij een paar stapjes afstand blijft zitten, ga je er een commando aan toevoegen. Erna in de tuin oefenen en in het park/strand, alles wat het moeilijker maakt. Uiteindelijk blijft je hond overal waar je maar wilt op het blijf commando zitten, dus ook bij de wei :D Oefenen en het leuk houden met beloningen, dan kan elke hond het!