Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:28

spatter schreef:
:D Ik heb geen paard :P nouja, het is hoe je het bekijkt natuurlijk.
Voor de hele wereld is hij een paard, voor het ras ook maar in Nederland valt hij onder de Epony.
Toch weegt hij netjes gespierd en netjes op gewicht(eerder moeilijk op gewicht te houden als te zwaar) rond de 600kg en dat met z'n 1.56.

Ik denk juist dat een wat zwaarder persoon rond die stokmaat moet gaan zitten.
Grotere paarden zijn bijna altijd zwakker in de rug, kleiner zijn te licht van eigen gewicht.
Compacte stevig gespierde paardjes rond de 1.55 kunnen volgens mij nog het meeste hebben kwa gewicht.

Met een broekmaatje 44/46 pas je niet goed in een 17,5 inch zadeltje wat echt MAX is op véél tinkers.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:29

Ik krijg een beetje het gevoeld dat men niet teveel moet zeuren omdat de gemiddelde Nederlander nou eenmaal niet 1.60 en 50 kg is. Maar dat boeit die paarden dus helemaal niet, te lang is te lang en te zwaar is te zwaar.

Tuurlijk ligt het maximale gewicht van een ruiter niet op 50 kg. Maar we gaan toch ook niet massaal op kleine paarden rijden want "de gemiddelde nederlander is lang dus het maakt niet uit?" :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:30

Volgens mij kun je best een 18" zadel op een tinker van rond de 1.55 leggen, zo kort zijn de meeste nu ook weer niet.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:32

xSlvna schreef:
spatter schreef:
:D Ik heb geen paard :P nouja, het is hoe je het bekijkt natuurlijk.
Voor de hele wereld is hij een paard, voor het ras ook maar in Nederland valt hij onder de Epony.
Toch weegt hij netjes gespierd en netjes op gewicht(eerder moeilijk op gewicht te houden als te zwaar) rond de 600kg en dat met z'n 1.56.

Ik denk juist dat een wat zwaarder persoon rond die stokmaat moet gaan zitten.
Grotere paarden zijn bijna altijd zwakker in de rug, kleiner zijn te licht van eigen gewicht.
Compacte stevig gespierde paardjes rond de 1.55 kunnen volgens mij nog het meeste hebben kwa gewicht.

Met een broekmaatje 44/46 pas je niet goed in een 17,5 inch zadeltje wat echt MAX is op véél tinkers.

Ik heb broekmaat 44 en pas in een 17 inch zadel hoor. Vind niet dat jij dat mag beoordelen.

timokyana

Op mijn x tink van 1.55 past dus echt geen 18inch.

Ik hanteer ook een bepaald gewicht,vind best dat een ruiter hier rekening mee mag houden.
Anders zit je je pony alleen maar in de weg.

xSlvna

'Ze staan allemaal 24/7 binnen dus dan kan die van mij dat ook', zo een gevoel krijg ik hierbij.

Pech gehad, het gros van de bevolking is gewoon dik en te zwaar, klaar. Moeten jullie niet de paarden mee lastig vallen. Heb het geluk dat ik nu nog rond de 55 kilo zit en grotere (maar korte) paarden rijd, maar zwaardere vriendinnen van mij lopen er maar naast als ze mee willen. Is toch niet mijn paard schuld dat zij te veel wegen. :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:34

Het grappige is dat daar de laatste jaren zo moeilijk over wordt gedaan.
Vroeger werd er niet zo moeilijk gekeken, misschien waren die paarden beter gefokt?

Wat denk je dat een ridder woog met harnas?
En de cowboy die een kalf uit het veld haalde en die voorover het zadel kiepte en mee naar stal nam.
De dames die vroeger vaak achterop bij een manlijke ruiter mee reden.

Die paarden hadden het allemaal verschrikkelijk slecht en konden met 5/6 jaar richting slacht. :+
Laatst bijgewerkt door spatter op 06-03-14 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:34

Ik schrik oprecht van de reacties die hier voorbij komen. Er wordt door diverse bokkers erg laatdunkend over zwaardere ruiters gedaan, compleet met kotsende smilies en al. Eerlijk gezegd vind ik dit onnodig kwetsend. Dit de eigenaar van mening is dat iemand van 95 kilo te zwaar is voor die bepaalde Tinker; kan! Is zijn/ haar goed recht natuurlijk! Ik kan daar niet over oordelen zonder beeld. De eigenaar kan vast goed inschatten wat het paardje aankan, maar de reacties die hier binnenstromen vind ik te ver gaan. Het is voor de vriendin van de TS al kwetsend genoeg om niet te mogen rijden, laat staan als ze dit topic zou lezen...

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:35

Ze had het over een tinker vanaf 1.45. Meestal zijn ze niet zo lang in de rug. Mijn arabier van 1.56 kan zeker geen 18 inch zadel hebben, maar die zijn dan inderdaad weer net wat korter. Maar goed dan moet je ook nog netjes in een 18 inch passen. Vind 1.45 zeker te klein in ieder geval.

De maat paard waar berdien mee rijdt lijkt me dan beter passen. :P En die vind ik er trouwens prima op passen, maar ik vind haar geen overgewicht hebben.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:36

spatter schreef:
Vroeger werd er niet zo moeilijk gekeken, misschien waren die paarden beter gefokt?

En de cowboy die een kalf uit het veld haalde en die voorover het zadel kiepte en mee naar stal nam.

Die paarden hadden het allemaal verschrikkelijk slecht en konden met 5/6 jaar richting slacht. :+

Dus dat het gedaan werd maakt het "oké"? :')

Anoniem

_LauraD schreef:
Ik schrik oprecht van de reacties die hier voorbij komen. Er wordt door diverse bokkers erg laatdunkend over zwaardere ruiters gedaan, compleet met kotsende smilies en al. Eerlijk gezegd vind ik dit onnodig kwetsend. Dit de eigenaar van mening is dat iemand van 95 kilo te zwaar is voor die bepaalde Tinker; kan! Is zijn/ haar goed recht natuurlijk! Ik kan daar niet over oordelen zonder beeld. De eigenaar kan vast goed inschatten wat het paardje aankan, maar de reacties die hier binnenstromen vind ik te ver gaan. Het is voor de vriendin van de TS al kwetsend genoeg om niet te mogen rijden, laat staan als ze dit topic zou lezen...

Amen, ben gewoon echt geschokt over dit soort dingen. Iedereen mag dit voor zichzelf bepalen neem ik aan? Ik reed met mijn 70 kilo toendertijd ook een merrie van 1.59 die niet de meest brede bouw had. Is dat dan ook :r en sieluuughhh?

Aranel

Tigra_ schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met de eigenaar eens. Daarbij vind ik maatje 44/46 niet zo normaal voor een Hollandse vrouw hoor. Dat zou in ieder geval niet het normale beeld moeten zijn naar mijn idee.
Bij mij was je vriendin er ook niet opgekomen. Heb dan wel geen tinker maar zou ik niet op mijn paard willen hebben. Zadel komt er ook nog eens bij zit je ruim over de 100 kilo toch veel voor een paard ook al zijn ze stevig gebouwd.

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:37

donnar schreef:
Voor Dublin bijvoorbeeld zou ik maximaal 70 kg en broekmaat 38 doen. Die maar heb ik en is echt maximaal voor zijn rug. Ik persoonlijk vind het helemaal niet raar, eerder raar dat ze het paard zouden verkopen aan iemand die er qua broekmaat helemaal niet op past.

Leuk, maar ik weeg 70 kg en heb maat 42. Dus dat is een beetje bijzonder...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:38

Nee, het geeft aan dat we tegenwoordig doorschieten naar de andere kant.
Als vlo mag je rijden en daarna ben je een dierenbeul.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:39

spatter schreef:

Een paard valt natuurlijk ook niet meteen dood neer van een te zware ruiter he. Maar het is ook niet ideaal.

De turkmenen gaven hun paarden kip en gingen erop rijden als ze 8 maanden oud waren, dat doen we toch ook niet meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:39

Ach joh, ik vind dat heel veel mensen hier echt veel te veel doorslaan in hun argumenten. Mensen van boven de 90 kilo zouden bij voorbaat geen paard mogen rijden? Lopen er genoeg op deze planeet rond die dat wel gewoon kunnen hebben hoor. Ik ben het met het gros van de mensen eens dat de vriendin van TS niet op een Tinker van 1.45 zou moeten gaan rijden, maar er zal ongetwijfeld een geschikt paard voor haar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:42

Alexandra_ schreef:
Ik heb broekmaat 44 en pas in een 17 inch zadel hoor. Vind niet dat jij dat mag beoordelen.

Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar een totaalfoto van jouw lijf, en een foto van jou in een 17 inch zadel. Op je paard uiteraard :j

Dit ben ik op een 18" zadel namelijk:

Afbeelding
En mijn merrie is een gróte Anglo Arabier van 1.62.

Ik ben 1.58 en 55 kg. En heb maat 36. Dus ik ben echt heel benieuwd hoe dat eruit ziet :D

Emmaa_ schreef:
Ach joh, ik vind dat heel veel mensen hier echt veel te veel doorslaan in hun argumenten. Mensen van boven de 90 kilo zouden bij voorbaat geen paard mogen rijden? Lopen er genoeg op deze planeet rond die dat wel gewoon kunnen hebben hoor. Ik ben het met het gros van de mensen eens dat de vriendin van TS niet op een Tinker van 1.45 zou moeten gaan rijden, maar er zal ongetwijfeld een geschikt paard voor haar zijn.

Nope. Ga maar mennen dan.
Paarden die daar zwaar genoeg voor zijn hebben over 't algemeen trekkracht zat, maar weke ruggen, daar moet je met 90 kg niet op willen zitten.
Of je moet echt een dónders goede ruiter zijn die zwaar gespierd is met een laag vetpercentage en perfect mee kunnen zitten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:43

Wat een onzin dat er maximaal een 17 inch zadel zou passen op een Tinker.

Ik heb een Tinker van 1.67m. en ik heb daar wel eens iemand van 100 kg. op gehad en dat ging voor geen meter. Paard ging wijdbeens staan en wilde niet lopen. (Zelf woog ik toen 59 kg.)
Mijn man weegt 85 kg. en daar had mijn paard geen problemen mee.

Ik vind 95 kg. en een pony, ook al is het een Tinker, eigenlijk geen passende combinatie.

Broekmaat en gewicht zegt ook niet altijd alles.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:46

Yamcha jou zadel is jou veels te groot(heb even gekeken in je topic) en verder hang je op de voorhand op deze foto, niet erg prettig voor je paard.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:50

Maar een tinker van 1.67 is nogal een ander maatje, das een flink paard ja :P . Daar past dan ook makkelijker een groter zadel op. Bij een ponymaat tinker wordt het wat lastiger.

Ik pas trouwens ook nét in een 17 inch zadel met maat 36 maar mijn benen zijn eigenlijk te lang. Dat heeft iemand van 1.80 ook nog eens, die lange benen moet je ook kwijt kunnen en vooral bij sommige dressuurzadels moet je dan al snel een maat groter nemen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:52

Pardon, spatter? Heb ook gekeken namelijk.
Zadel is echt niet te groot. Past netjes een hand achter.
Daarbij moet je reageren in dat topic als je rijtechnische tips wil geven...

Maar ik geef de verkoper ook gelijk. Nog ff en je hebt een slecht paard verkocht terwijl het gewoon overbelasting is mocht hij blessures krijgen.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 06-03-14 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:53

spatter schreef:
Yamcha jou zadel is jou veels te groot(heb even gekeken in je topic) en verder hang je op de voorhand op deze foto, niet erg prettig voor je paard.

Ik hoef geen rijtechnisch commentaar, dank je, ik heb een tijdje terug een HAW topic gehad, waarin ik vrij uitgebreid commentaar heb gehad, mag je dus hier gevoeglijk achterwege laten. Ik vind mijn zadel niet veel te groot.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:56

Ik vind dat het ieder zijn keus is, maar niet dat je een eigenaar die keuze kwalijk kunt nemen. Dus ook niet als hij vindt dat je te zwaar bent voor zijn paard.
Mijn pony is 1.52 en erg stevig, maar die is zo kort dat er niet meer dan 17 inch qua zadel op past.
Dus qua gewicht kom je dan ook op een relatief slank iemand uit.
Ik zou persoonlijk ook niet een 'zwaar' iemand op mijn pony laten rijden. Mijn grens zou liggen bij 70 kilo als diegene haar kont nog in mijn zadel zou passen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:58

Jij plaatst de foto om iets aan te geven, ik reageer er alleen maar op.

Kijk en dat is het hele probleem, je kunt het eene paard niet met de andere vergelijken, net zo goed als je de eene ruiter niet met de andere kan vergelijken.

Je kunt niet standaard zeggen zoveel gewicht per dat paard, er spelen nog zoveel andere dingen mee.

xSlvna

Re: Te zwaar en te groot voor een Tinker. Of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:59

Alsnog is >100 kg voor geen enkel paard goed. :n