Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een sportpaard 24/7 buiten

ja
656 (87%)
nee
90 (12%)

Totaal aantal stemmen: 746

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:01

Ik vind sportpaard eerlijk gezegd een heel raar begrip. Zolang iemand geen geld verdiend met zijn paard is het nog steeds een recreatiepaard. Die wedstrijden doe je namelijk voor je plezier, niet om in je levensonderhoud te voorzien. Dus dat maakt dat sportpaard echt niet anders dan een 'recreatiepaard' dat 4 keer per week bereden wordt maar toevallig niet in de wedstrijdring verschijnt.

Dat gezegd hebbende vind ik dat je naar het paard moet kijken. Ik vind wel dat elk paard minstens een paar uur per dag vrij moet kunnen bewegen, maar sommige paarden doen het niet goed op 24/7 buiten, en die moet je dat dan ook niet willen opdringen, sportpaard of niet. Als je paard het kan hebben, zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen met een sportpaard? Het zijn vaak meer de eigenaren die het niet vinden kunnen, of omdat 24/7 buitenstalling vaak niet komt met de bijbehorende faciliteiten die door veel eigenaren van 'sportpaarden' gewenst zijn.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 25-02-14 22:09, in het totaal 3 keer bewerkt

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:01

Ik heb het ook altijd gedaan en doe het nu nog steeds (Zniveau). Weiland en paddoc, slowfeeder en inloopstal. Gaat heerlijk! Vind voor het paard het belangrijkste. Was alleen voor mij soms iets lastiger. Heb je hem net schoon en dan zit hij net voor een wedstrijd toch weer onder de vlekken. Deed dan meestal gewoon even een deken op (soms met halsstuk). Ook als het bv ging regenen dat hij er toch nog fatsoenlijk uit zag.
Merkte alleen wel dat ik soms iets meer power kon gebruiken, wat er misschien wel geweest wat als ie savonds op stal was gegaan. Soms hadden ze veel lopen spelen en heen en weer rennen en dan liep ie net iets minder spectaculair. Maar je hebt wel een paard wat geen stalondeugden,dikke benen en stijf is! En je kunt altijd iets meer power krijgen door andere brok/muesli ed.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:04

Pepper32 schreef:
Ik heb het ook altijd gedaan en doe het nu nog steeds (Zniveau). Weiland en paddoc, slowfeeder en inloopstal. Gaat heerlijk! Vind voor het paard het belangrijkste. Was alleen voor mij soms iets lastiger. Heb je hem net schoon en dan zit hij net voor een wedstrijd toch weer onder de vlekken. Deed dan meestal gewoon even een deken op (soms met halsstuk). Ook als het bv ging regenen dat hij er toch nog fatsoenlijk uit zag.
Merkte alleen wel dat ik soms iets meer power kon gebruiken, wat er misschien wel geweest wat als ie savonds op stal was gegaan. Soms hadden ze veel lopen spelen en heen en weer rennen en dan liep ie net iets minder spectaculair. Maar je hebt wel een paard wat geen stalondeugden,dikke benen en stijf is! En je kunt altijd iets meer power krijgen door andere brok/muesli ed.

Hier staat het paard snachts op stal en ik heb nog nooit last gehad van stalondeugden, dikke benen of dat hij stijf is hoor :n
dit gebeurt eerder bij de paarden die hele dagen en nachten op stal staan, maar niet bij de paarden die alleen snachts op stal gaan :)

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:06

Helaas is het land op mijn manege niet goed. Als we ze in de winter op het land zouden gooien heb je in de zomer alleenmaar blubber. Bovendien verveelt meneer zich na 2 uur land. Dan gaat ie lopen ijsberen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:07

Niet helemaal waar, ken wel paarden die na een nacht op stal met dikke benen van stal komen :)

moet je ook niet vergeten, paard gaat meestal om een uur of 9 naar buiten, en om 5 uur weer naar binnen, hebben ze 8 uur buiten gestaan, dat is dan nog altijd 16 uur op stal......

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:08

Nou als ik hier om me heen kijk hoe de 24/7 buiten paarden erbij staan ben ik toch blij dat die van mij dan als ik 's middags op stal kom heerlijk languit in het schone droge stro ligt te slapen.
Ja, hij komt 's ochtends paar uur los in de paddock. Ja hij mag zomers paar uurtjes in de wei. Maar na de paar uurtjes is ie er klaar mee en vind hij zijn rust in stal.

Ik snap het best dat het per paard verschilt maar ik vind als ze dan buiten staan, dat ze wel echt een goede, ruime, droge, winddichte schuilstal moeten hebben waarin ze hun rust kunnen vinden.

Het ligt er ook aan hoe je dagindeling is. Als je alleen tijd hebt om 1 x daags naar je paard te gaan vind ik buiten vriendelijker dan de hele dag in een box. Ik heb het geluk dat ik drie keer daags naar stal kan, omdat ik dichtbij huis werk en dus in de lunchpauze naar huis ga. Hij komt er dus drie keer daags uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:09

RdLFoto schreef:
Helaas is het land op mijn manege niet goed. Als we ze in de winter op het land zouden gooien heb je in de zomer alleenmaar blubber. Bovendien verveelt meneer zich na 2 uur land. Dan gaat ie lopen ijsberen -O-

Corrigeer me als ik het fout heb..... maar staat jouw paard dan 22 uur per dag op stal?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:11

Ik moet ook zeggen dat hier ook geen dikke benen of stalondeugden zijn nu mijn merrie snachts op stal gaat. Ik was daar wel een beetje bang voor omdat ze van 24/7 buiten af komt. Ze staat wel de hele dag buiten nu. Ik denk ook dat dat inderdaad is bij paarden die grootste gedeelte van de dag binnen staan.

Cassidy: ik heb ook een slecht lijf. Ik snap je dus als je niet altijd met je paarden kunt doen wat je zou willen. Ik heb hier ook last van.
Ik heb een hele goede bijrijdster die op mijn paard rijdt en zelf doe ik ook alleen nog maar grondwerk/longeren. Hiermee kun je ook heel veel doen om je paard aan het werk te zetten en af te leiden. Zelfs als je het niet vaak doet. Dan zal het inderdaad langer duren voordat je paarden er aan gewend zijn. Ik zou iets meer in oplossingen denken als ik jou was, ipv de negatieve kant. Dat is oprecht geen sneer, maar meer een tip omdat ik zelf weet hoe goed dit kan werken als je lichaam niet mee werkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:11

Ik moet altijd een beetje grinniken als ik hoor dat een bewegingsdier dat van nature claustrofobisch is zijn rust moet vinden in een al dan niet donker, stoffig hok.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:13

Volgens mij kan er een goede compensatie gemaakt worden door overdag op wei en snachts op stal.

Aan anderen die zeggen dat het geen 'nut' heeft om buiten te staan als ze niet kunnen eten: ik denk dat paarden ook al zeer kunnen genieten van feit dat ze uitzicht hebben en contact hebben met andere paarden. Zoals mensen ook veel liever buiten in het park zitten dan opgesloten in een klein kantoortje. Daarvoor hoeven paarde nog niet per se iets te doen buiten. Op stal doen ze immers ook niets.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:15

Damned schreef:
Volgens mij kan er een goede compensatie gemaakt worden door overdag op wei en snachts op stal.

Aan anderen die zeggen dat het geen 'nut' heeft om buiten te staan als ze niet kunnen eten: ik denk dat paarden ook al zeer kunnen genieten van feit dat ze uitzicht hebben en contact hebben met andere paarden. Zoals mensen ook veel liever buiten in het park zitten dan opgesloten in een klein kantoortje. Daarvoor hoeven paarde nog niet per se iets te doen buiten. Op stal doen ze immers ook niets.

Eens.
Daarnaast heeft een paard als levensbehoeften:
-lopen (is nodig voor de spijsvertering van een paard)
-sociaal contact
-buitenlucht (hoeveel paarden staan in een te stoffige stal?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:16

Gypsy schreef:
Ik moet altijd een beetje grinniken als ik hoor dat een bewegingsdier dat van nature claustrofobisch is zijn rust moet vinden in een al dan niet donker, stoffig hok.

vind ik ook altijd wat bijzonder :j

Verder eens met Damned :j

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:17

Ik denk dat sommige mensen niet nadenken hoe lang hun paard op stal staat. Bij de sportstal hier in de omgeving bv: zondagochtend wordt er gereden, maandagavond gaan ze weer rijden. Paard heeft dus dan bijvoorbeeld van elf uur zondagochtend tot zeven uur maandagavond op stal gestaan ( is 32 uur!)
En dan maar zeggen dat hij zo vervelend is :(

Ik wil natuurlijk niet iedereen over 1 kam scheren maar zie het echt nog vaak gebeuren.
Zelfs bij een vierspanrijder die echt internationaal op hoog niveau rijdt krijgen de paarden na twee dagen werk 1 dag "boxrust". Ongelooflijk...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:18

Ik had overigens wel gehoopt dat alle paarden als de mijne zijn en gewoon wat laten merken als iets hun niet bevalt. Mijne stond 2 maanden lang 24/7 binnen, maar die beet en trapte hierdoor ook gewoon als je de deur opende, en dat kon ik hem niet eens kwalijk nemen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:19

Yamcha schreef:
RdLFoto schreef:

Corrigeer me als ik het fout heb..... maar staat jouw paard dan 22 uur per dag op stal?

In de winter wel ja, 's ochtends word hij een half uurtje losgegooid meestal door een stalgenoot, en zelf probeer ik altijd 2/3 uur met hem buiten de box bezig te zijn. Zomers staat hij van 08.00 - 14.00 op 't land. Hij gaat er echt niet na 2 uur uit :+

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:22

Gypsy schreef:

Een stal hoeft niet perse een donker stoffig hok te zijn: ik heb een box van 7 bij 4 voor hem met buitenluik en sociaal contact met mijn Shetlander die naast hem staat in een box van 3,5 bij 4 met buitenluik. En veel licht.

Ben het er wel mee eens hoor, als je stal idd donker is, klein, geen frisse lucht vind ik het ook niet paardvriendelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:23

Def schreef:
Cassidy: ik heb ook een slecht lijf. Ik snap je dus als je niet altijd met je paarden kunt doen wat je zou willen. Ik heb hier ook last van.
Ik heb een hele goede bijrijdster die op mijn paard rijdt en zelf doe ik ook alleen nog maar grondwerk/longeren. Hiermee kun je ook heel veel doen om je paard aan het werk te zetten en af te leiden. Zelfs als je het niet vaak doet. Dan zal het inderdaad langer duren voordat je paarden er aan gewend zijn. Ik zou iets meer in oplossingen denken als ik jou was, ipv de negatieve kant. Dat is oprecht geen sneer, maar meer een tip omdat ik zelf weet hoe goed dit kan werken als je lichaam niet mee werkt.

Ik heb hele slechte ervaringen met bijrijders, dus voor mij komen er geen bijrijders meer. Ik ben nu aan het overwegen om te verkopen. De oudste kan alleen maar dood, die wil ik zo lang mogelijk bij me hebben, en voor de andere twee moet ik nog maar zien of daar een geschikt baasje voor komt. De markt is niet zo best op dit moment.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:24

Mijn sportpaard staat wegens gevoelige luchtwegen 24/7 buiten, Hij heeft een stalletje met altijd hooi en een daarvoor een stukje steen en daarna wel wat blubber, maar wat verder zijn weitje in is het gewoon goed droog. Gaat prima zo.
Natuurlijk scheer ik hem dan niet, maar met veel dekens op wordt hij toch niet zo harig.

Soort stal verschilt ook veel, net als soort weiland

Quiir

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:27

Verzorgadresje heeft ook merendeels sportpaarden, staan 's winters de hele dag buiten, gaan 's avonds naar binnen, en in de zomer gewoon 24/7 buiten als ik het goed heb. Ik vind het eigenlijk erg sneu als een wedstrijd paard weinig tot niet buiten staat, een paard moet ook paard kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:28

@ RdLFoto: Jeetje, dus 's zomers 18 uur binnen, en 's winters 22 uur..... -O-

ik snap veel, maar dit niet echt, waarom zoek je dan geen andere plek?

Merrie vond hier ook dat ze na een uur ook wel weer naar binnen kon, ik dacht er anders over. Nu wil ze haast niet meer op stal.....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:29

Een stal is helaas altijd wel min of meer stoffig. Pas wanneer het 20 bij 20 is ga ik het acceptabel noemen. Cassidy we zijn het misschien niet eens maar ik vind het oprecht erg voor je dat je misschien moet verkopen. Dat doet bij ieder paarden mens zeer....

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:31

Yamcha schreef:

Merrie vond hier ook dat ze na een uur ook wel weer naar binnen kon, ik dacht er anders over. Nu wil ze haast niet meer op stal.....

Er is niks in de buurt met de mogelijkheid om mijn paard veel buiten te hebben, Rotterdam is meer stad dan land.. Ben al blij dát er land is..

xSlvna

Re: Stelling: een sportpaard kan niet 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:33

Ik vind het walgelijk dat je dat überhaupt een paard wilt houden onder die omstandigheden, maar hey, wie ben ik.

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:34

RdLFoto schreef:
Yamcha schreef:

Er is niks in de buurt met de mogelijkheid om mijn paard veel buiten te hebben, Rotterdam is meer stad dan land.. Ben al blij dát er land is..

Ik woon net buiten Rotterdam, ligt er idd ook een beetje aan waar je staat, maar ik ken genoeg plekken in Rotterdam waar een paard makkelijk 24/7 buiten kan staan

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:34

xSlvna schreef:
Ik vind het walgelijk dat je dat überhaupt een paard wilt houden onder die omstandigheden, maar hey, wie ben ik.

Nou, paard word er niet chagrijniger op hoor :')