2014 begint met een paardendilemma... *update pagina 5*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Re: 2014 begint met een paardendilemma...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:33

kun je de haflinger niet nog een jaartje langer laten staan, dan inrijden en dan bekijken welke je wegdoet?
Ik weet niet hoe oud de foto is, maar ik vind de haflinger op die foto nog wat puppy uitzien en zelf zou ik die dus nog wat langer de tijd geven en niet bij 3 gelijk inrijden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 11:35

De foto is van vorige week. De haf krijgt tijd genoeg en moet ook niet direct zwaar aan de bak. We kijken gewoon of hij er in de zomer al aan toe is want hij is erg graag bezig. Gisteren stond hij los in de piste en ging spontaan over de balkjes draven die er nog lagen terwijl hij nog nooit balkjes gezien had :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:41

ik heb met 3 jaar en 4 maanden tjitske in laten rijden. en ik zou als ik het mocht overdoen nog wachten. In haar geval dan. hoe het loop met sox weet ik niet. zou denk ik nog wat langer wachten. maar goed ik kan me ook voorstellen dat ik dan 2 keer in de week zadel mak zou maken en dan later met 4 jaar pas ga rijden. lig ook aan het seizoen moet ik zeggen. zou willen dat de kudde verder weg stonden in de wei.
Maar je heb mensen die met drie in rijden en gelijk intensief rijden je heb ook mensen die met drie jaar 2 keer in de week een rondje maken in de bak. daar lig het ook aan.

had dit berichtje van jou niet gelezen. ja ze moeten wel mentaal aan de gang zijn al. anders vervelen hij zich denk ik.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 11:50

sorry, ik snap het dilemma niet. Je zegt dat je 3 paarden hebt....maar eigenlijk heb je er nog maar 2 en kun je een derde krijgen. Die nog niet van jou is.

Je hebt geen tijd om 3 paarden te rijden. Maar je zieke paard vindt het vast niet erg om gewoon lekker van zijn pensioen te genieten. De Haf is nog te jong. Blijft 1 over die je rijdt.

Zelf vind ik (maar ik weet dat heel veel mensen daar anders over denken en toch voor hun eigen plezier gaan) dat als je een dier in huis neemt, je daar ook voor moet gaan staan. Ik heb hier 2 pony\s staan die allebei een maagzweer kregen toen ze hier kwamen...volgens dierenarts hadden ze dit al, maar door de stress is het uitgebroken. Dieren wegslepen van hun kudde of verplaatsen kan dit veroorzaken, dus zo weinig mogelijk verplaatsen. Soms moet het gewoon, maar in jouw geval moet het niet. Volgens mij scheelt overigens 2 of 3 helemaal niet zoveel in werk. Je kunt ook kijken hoe je het werk makkelijker kunt maken. Ik heb nu bijv. 6 paarden staan (en alleenstaand moeder en fulltime baan). Beetje toevallig zo gelopen (pony maagzweer, dus zijn maatje toch maar opgehaald en ruiterclub vroeg of vriendje van 1 van mijn paarden ook mocht komen). Dat was gekkenwerk. Ik heb de stallen eruit gesloopt. Grote hooibalen neergezet. 1 schuur water, andere schuur hooi. En heb minder werk als met de 3 en de paarden vinden het ook nog erg prettig dat ze 24/7 buiten staan.

Je kunt ook tegen je zus zeggen dat de merrie bij jou mag blijven staan, maar dat ze je gewoon 1 of 2 keer per week meehelpt..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 19:00

IHN schreef:
Je hebt geen tijd om 3 paarden te rijden. Maar je zieke paard vindt het vast niet erg om gewoon lekker van zijn pensioen te genieten. De Haf is nog te jong. Blijft 1 over die je rijdt.

Je kunt ook tegen je zus zeggen dat de merrie bij jou mag blijven staan, maar dat ze je gewoon 1 of 2 keer per week meehelpt..

Waar lees jij dat ik een ziek paard heb? De ruin is nog maar 8 jaar en wordt 4 a 5 keer per week gereden? Waarom zou ik die in hemelsnaam met pensioen doen? :D

Mijn zus gaat niet meehelpen, dat heb ik al een paar keer uitgelegd in het topic.

Ook het werk op zich valt wel mee, maar voor een paard wat dan nog gratis bij mij staat waar ik dan uiteindelijk wegens tijdgebrek niets meer mee doe, vind ik het wel veel moeite en tijd ja.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:32

ow, sorry..ik las gradatie 4 en dat het rijden niet altijd goed gaat. Niet goed gelezen dan.

Tja..ik zou nog steeds zeggen dan gewoon lekker alle 3 houden en allemaal iets minder vaak rijden..of een (betalende) bijrijdster zoeken. Als je nu al niet weet welke je weg zou moeten doen ga je spijt krijgen.

razahtlaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:52

En als je nou in overleg met je zus nog eventjes wacht met beslissen totdat je haf is ingereden? Dan weet je of je met hem een klik hebt onder het zadel. Want daar zit je twijfel toch? Dat het met je haf goed klikt en met de merrie minder, maar dat je twijfelt omdat het rijden nu wel fijn is met de merrie. Als je wacht tot je haf is ingereden dan weet je zeker of je die klik dan ook nig met hem hebt. Dat merk je snel genoeg. Dan kun je ook een beslissing nemen waarin je alle factoren kunt meenemen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 16:42

Het dilemma heeft zich heel onverwacht opgelost. De merrie is vandaag geheel onverwacht ineens verkocht. Ze hebben haar direct opgeladen en meegenomen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:09

Ik zou de haf aanhouden en de merrie weg doen. De haf was jouw nieuwe toekomst toen je deze kocht en de merrie kwam later op je pad omdat het zo liep. Ik zou blijven bij waar je eerst voor hebt gekozen en gewoon genieten van het rijden zolang ze niet verkocht is.

Edit, lees al dat het probleem weg is haha. Hoop dat je het een plekje kunt geven dat je haar nu niet meer kan rijden.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:14

ok voor jou, TS? Of heb je er nu toch een rotgevoel over...zo plotseling lijkt me ook niet makkelijk voor je.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 20:56

IHN schreef:
ok voor jou, TS? Of heb je er nu toch een rotgevoel over...zo plotseling lijkt me ook niet makkelijk voor je.

Het ging echt zo snel dat je weinig tijd hebt om er over na te denken. Wellicht dat het dinsdag als ik weer tijd heb om iets met de paarden te doen wel meer zal doordringen dat ik enkel mijn ruin terug te rijden heb.

Mijn ruintjes zijn beide heel de namiddag van slag geweest. Roepen en brullen.
Toen ik om half 6 ging voeren, hoorde ze nog ruiters op de baan en was het weer van dat omdat ze dachten dat de merrie terugkwam.

Het rottige aan maar 2 paarden hebben, is dat er altijd eentje alleen achterblijft als je er 1 meeneemt en mijn ruin is daar niet makkelijk in. Ik hoop dat ik hem dinsdag nog wel steeds in zijn eentje kan meenemen als mijn haflinger staat te roepen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:30

Helaas dat is ook iets wat erbij hoort. Wel erg moeilijk.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 22:32

Sterkte. Ondanks dat je dilemma is opgelost, is het op deze manier niet leuk.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 23:13

Het is niet leuk en je heb er dan een ander probleem die ook niet leuk is er voor terug.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:48

Ik heb daarom een mini bijgekocht, als maatje voor het paardje dat alleen achter blijft. Wat rot dat het zo ineens is.. Hopelijk komt het besef niet te hard aan en kan je nu meer genieten van je 2 mannen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:19

SheeNegro schreef:
Ik heb daarom een mini bijgekocht, als maatje voor het paardje dat alleen achter blijft. Wat rot dat het zo ineens is.. Hopelijk komt het besef niet te hard aan en kan je nu meer genieten van je 2 mannen.

Helaas wil mijn man er geen derde bij. Zelfs geen mini want die moeten uiteindelijk ook eten en naar de hoefsmid etc. Dan hadden we ook de merrie wel kunnen overnemen is dan zijn gedachtegang.

Misschien krijg ik er een pensionklant bij. De jaarling van mijn instructrice. Zou een goede oplossing zijn. Betaald worden voor het werk. Instructie altijd in de buurt :D en de mijne blijven niet meer alleen achter.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:20

Dat is natuurlijk ook een goede oplossing! :D

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:45

Goed dat het zich zo opgelost heeft. Ik denk ook dat dit voor jou de beste keus is. Je ruin is nu nog gezond (als in niet onregelmatig etc) maar wie zegt dat dat zo blijft? Voor de merrie had hetzelfde gegolden; ze was nu nog gezond, maar ze had op elk moment meer last van de COPD kunnen krijgen. Had je je haflinger verkocht, en je andere beide paarden waren verslechterd (en ja, kun je zeggen dat je dat risico altijd loopt, maar in dit geval loop je met 2 zulke paarden net even wat meer risico) dan had je jezelf wel voor je kop kunnen slaan en er vast heel wat voor over gehad om je haf terug te krijgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 09:50

Cerera schreef:
Goed dat het zich zo opgelost heeft. Ik denk ook dat dit voor jou de beste keus is. Je ruin is nu nog gezond (als in niet onregelmatig etc) maar wie zegt dat dat zo blijft? Voor de merrie had hetzelfde gegolden; ze was nu nog gezond, maar ze had op elk moment meer last van de COPD kunnen krijgen. Had je je haflinger verkocht, en je andere beide paarden waren verslechterd (en ja, kun je zeggen dat je dat risico altijd loopt, maar in dit geval loop je met 2 zulke paarden net even wat meer risico) dan had je jezelf wel voor je kop kunnen slaan en er vast heel wat voor over gehad om je haf terug te krijgen.

Inderdaad. :j
Dat was uiteindelijk ook mijn insteek en heb dit ook eerlijk zo tegen mijn stiefzus verteld dit weekend. In de zomer heb ik altijd pakjes hooi wat natuurlijk veel droger is dan kuil of silo en dan gaat de merrie geheid weer last krijgen van haar COPD. Ik heb de plaats noch het water om constant te kunnen weken en heb niet genoeg gras om er 3 paarden heel de zomer op te zetten zonder bij te voeren.
Het is dus inderdaad de beste oplossing geweest voor de merrie. Ze was echt nog te goed om enkel 2 keer in de week een kort bosritje mee te doen wegens tijdsgebrek.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:18

Vind het fijn voor, ook al is het schrikken dat het zo plotseling ging

Zjoukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:04

Ondanks dat heel plotseling de keus voor jou werd gemaakt, denk ik dat het toch het beste is, anders bleef je eeuwig in dilemma ;) Jammer dat de ruinen nu hun vriendin moeten missen maar vind de oplossing van een pensionklant ook een goed idee!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 09:14

De ruintjes hebben het wel naar hun zin met zijn tweeën.
Gisteren kwam ik aan en lag de kwpner helemaal plat te slapen. Kreeg de schrik van mijn leven want dat heb ik de afgelopen 4 maanden hem niet meer zien doen. De Haf betrap ik af en toe wel op slapen.
Hij kwam ook helemaal niet recht tot ik bijna voor zijn neus stond. Pfoew.

De kwpn'er ging gelukkig nog wel gewoon braaf mee op buitenrit terwijl de Haf stond te roepen. Maar de haf blijft er normaal wel rustig onder. Andersom gaat nog wel eens een probleem zijn. :)

Trouwens de kwpn'er zijn naam is Andor en de haflinger heet Amaro. Is toch wat makkelijk dan telkens het ras te moeten noemen :D

Ben aan het wachten op een update van de merrie hoe ze het doet op haar nieuwe plekje.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:43

Snif mijn tinkertje heet Andor. helaas heb ik hem niet meer. heb hem vernoemd naar mijn verzorg paard toen ik nog een tiener was. verzorgde ik hem. speciaal, als ik hem ooit kan terug kopen doe ik het.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:25

sweetsox schreef:
Snif mijn tinkertje heet Andor. helaas heb ik hem niet meer. heb hem vernoemd naar mijn verzorg paard toen ik nog een tiener was. verzorgde ik hem. speciaal, als ik hem ooit kan terug kopen doe ik het.

Ik ken het gevoel. Ik heb mijn Andor ook na 10 maanden terug gekocht :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:07

Ik ben hem al 5 jaar kwijt na een ernstig ongeluk dat ik had gehad en zou nooit meer paard kunnen rijden. Werd gedwongen eigenlijk door de omstandigheden. Maar als ik merk dat hij te koop zou staan. Zou gek worden als ik heb niet terug zou kunnen kopen. Heb nu al twee paardjes. Hij blijf in mijn hart en ik hoop dat ik die mogelijkheid ooit nog eens voordoet dar hij weer terug komt.