Hackney horse William

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Hackney horse William

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:09

Je kunt duidelijk zien dat William moeite heeft met de juiste aanleuning vinden en accepteren. Het ligt inderdaad niet aan jou. Je plan om het met een ongebroken bit te proberen is helemaal niet verkeerd, juist omdat hij als tuigpaard natuurlijk al een stang gewend was.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:15

Gix schreef:
Ja dat bedoelde ik ook, die buitenhoef is hij wat gevoelig op.
Dat stukje is opgenomen na het balkjes lopen. Hij is verkeerd uitgekomen en raakte een balkje.

Vind je dit een beter beeld geven?
http://youtu.be/73VzyDiYnIk

Hier loopt hij duidelijk beter.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 09:20

Het is echt heel pril nog allemaal. Ik denk dat als we over een jaar terugkijken dat dit problemen zijn die lang niet meer bestaan.
Dit zijn echt van die standaardproblemen bij het inrijden, kwestie van zoeken en kilometers maken.

Ik ben al heel gelukkig dat hij zo graag wilt, iemand op zijn rug accepteert en wilt leren. Iets wat niemand denk ik verwacht had van te voren.
Nu hij geestelijk en lichamelijk aan het werk gezet word is hij veel relaxter, zelfs in de wei word het weer een heertje. Ik hou zijn gedrag nauwlettend in de gaten. Het moet niet ten koste gaan van hem.

Pas tegen de tijd dat we samen flinke stukken kunnen draven, of even een sprintje kunnen trekken over de hei, verwacht ik pas echte ontspanning te vinden bij hem.

En ik zal nog genoeg fouten maken, maar ik verwacht dat we beide veel gaan groeien van dit process. En ik ben niet vies van mijn tekorten toegeven, loop ik ergens tegen aan dan zoek ik de juiste hulp.

Maar op dit moment begrijpen we elkaar en groeien we samen.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:09

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 10:13

@Gix Inderdaad, het zijn gewoon aanloopprobleempjes, die je met een paard dat net onder het zadel is kunt verwachten.

Het komt vast allemaal in orde, jullie hebben er allebei plezier is, dat is het belangrijkst.
Zijn oude baasje is vast heel trots op jullie, dat het zo leuk klikt en al zo goed gaat.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:40

Het enige wat mij nu zorgen geeft, is het moment als hij straks lekker loopt en ik hem wil laten wennen aan andere ruiters. Ik kan echt niet inschatten hoe hij gaat reageren.
(mocht ik een keer ziek zijn, dat hij niet stil staat).

Hoeven beginnen er steeds beter uit te zien *\o/* , bij de hoef met de scheur, zie je dat de scheur niet in het nieuw aangegroeide gedeelte zit.
Hij heeft echt hele harde hoeven voor een paard dat jaren geen asfalt gezien heeft, goed teken. Hij slijt ze van nature heel evenwichtig af heb ik gemerkt.

Ik kon het hele weekend niet rijden omdat ze bezig zijn met de bak, word mooi! Morgen gaat het stormen dus even per dag bekijken.
Heb hem buiten gelongeert, was wel wat meer spanning dan vorige keer bij, het was drukker op de weg en er was dit keer publiek, goede oefening.
Hij raakt gespannen maar hij zet hem niet op een lopen, zoekt mij juist op in zijn orenspel, houd mij in de gaten, en dat terwijl ik alleen met een halster longeer, dus dat is een goed voorteken. Kwestie van herhalen herhalen herhalen tot het normaal word voor hem.

Voor mij is hij op dit moment niet echt anders dan elk ander (jong) 'bloederig' paard. Hij moet echt opnieuw de dingen leren, maar het is inmiddels al geen vraag meer of het gaat lukken, maar wanneer de basis er een beetje in zit.

Ik ben helemaal weg van hem, en ben in mijn nopjes hoe het allemaal loopt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:29

Super joh, dat het zo goed gaat! Echt heel fijn dat jullie het zo goed kunnen vinden samen. Zal voor zijn vorige baas ook een fijne oplossing zijn zo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:37

Super gaaf dat jij William hebt! Ben hem lang geleden op youtube tegen gekomen en ik vond het zo'n gaaf en mooi paard.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:48

@Gix wat leuk! Ik ben erg blij dst William een toffe vriendin heeft gevonden.
Er werd op de advertentie nogal overdreven gereageerd. Levensgevaarlijk en rijp voor de slager....enz.
Het is vast een schat van een paard!
Heel veel plezier met hem +:)+

Had je nu zijn manen geschoren?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:51

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:47

ThreeFingers schreef:
@Gix wat leuk! Ik ben erg blij dst William een toffe vriendin heeft gevonden.
Er werd op de advertentie nogal overdreven gereageerd. Levensgevaarlijk en rijp voor de slager....enz.
Het is vast een schat van een paard!
Heel veel plezier met hem +:)+

Had je nu zijn manen geschoren?

Nee getrokken op één lengte, moest best kort helaas. Ik weet niet hoe het behang bij hackneys hoort te zijn, dat ga ik nakijken.

Ik denk dat de reactie's ergens hard maar wel eerlijk waren.
Voor de gemiddelde paardenhouder, is dit gewoon geen leuk paard voor erbij. En zoals bij elke verkeerde combinatie, paard, hond maakt niet uit, heb je dan kans op ongelukken.
Ik vind het geen moeilijk paard hooguit onstabiel nog, maar het is ook geen paard waar iedereen mee weg loopt. Een ander kan er weer heel anders tegen aan kijken.

Ik had zelf al twee paarden, eentje voor mijn zoontje en een voor mezelf.
Toen heb ik er nog een bijgehad, met hetzelfde principe, te goed voor de slacht maar te slecht om te verkopen, waar ik nog potentie in zag (lichamelijke problemen door verkeerd gebruik van lichaam, kort door de bocht samengevat).

Maar eigenlijk kwam het met william dus helemaal niet uit, en ben ik om hem meer kans te gaan geven op een goed tehuis, af en toe met hem bezig gegaan als ik een uurtje over had ergens.
Een paard die te rijden is heeft gewoon veel meer kans in z'n situatie.

Alleen met dat andere paard ging het heel snel heel veel beter, die is zich echt aan het ontpoppen tot de ideale kinder/beginnerspony nu, heel leuk dier, daar hoef ik niet dagelijks meer mee te trainen, tussendoor wat, spier opbouw en souplesse kost natuurlijk tijd.

En had ik dus wel tijd voor william, en zodoende heb ik lopen rekenen en schuiven en is het wel gelukt! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik doe normaal wel paarden van anderen, maar als ze eenmaal van mij zijn hou ik ze ook.

Papier zal ik even opzoeken zo.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:43

mag ik je ajb een tip geven: laat even goed kijken door een goed paardentandarts naar het gebit/evt wolfstandjes etc, ik zie heel veel spanning in hoofd/bit/kaak en met name ook rug,toaal gaan ontspanning. wel een heel leuk paard!!!

cristie dreesen kan ik aanraden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:16

hoofvision schreef:
mag ik je ajb een tip geven: laat even goed kijken door een goed paardentandarts naar het gebit/evt wolfstandjes etc, ik zie heel veel spanning in hoofd/bit/kaak en met name ook rug,toaal gaan ontspanning. wel een heel leuk paard!!!

cristie dreesen kan ik aanraden.

Dat zou kunnen. :j Hopelijk laat William zich braaf nakijken door de paardentandarts...

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:40

Ik laat dat standaard meenemem bij het enten (de dierenarts is ook tandarts), dat moet binnenkort toch weer, eind november ergens.
Op dit moment zie ik geen hele haastige noodzaak daartoe hoor. Neem ik mee in de routine.

In totaal heeft hij nu iets van drie uur opgerekend onder het zadel met ruiter gelopen, natuurlijk zit daar nog veel spanning in.
Helemaal bij een paard als william.

Maar op dit moment staan we stil, de bak ligt nog tot en met dit weekend braak. Heb het andere bit nog niet kunnen proberen.

Als er weer wat te vertellen is zal er een update volgen.

*bedoel het niet zo bot als dat het nadat ik heb teruglezen, overkomt.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:10

Vandaag een primeur :D, wegens verbouwing van de bak vanaf zaterdag niet meer gereden, vandaag toch even opgestapt, met dat andere bit (kom ik zo op terug).
Even een paar rondjes over stukje gras gereden en toen gewoon het erf afgereden, ik had zo iets ik zie wel hoe ver we komen, maar dus echt een ronde samen wezen uitwaaien. Hij was een echte heer voor mij, lekker een stuk wezen stappen, heel braaf bijna geen spanning. En dat terwijl 5 weken terug nog echt niet weg wilde van stal. <3
Onder het zadel is hij een stuk relaxter dan als je gewoon gaat wandelen.
foto klik (bewijs)

Andere bit is dus een ongebroken appelbitje, en ik merkte al een veel stabielere hoofdhouding op, ik mocht een contactteugel aannemen nu, bij dat andere bit dus niet, binnenkant liet hij mooi los en ik kon hem vragen om wat te strekken in zijn hals, dan voel ik hem meteen ruimer lopen en ontspannen in het algemeen.
Hij voelt nu pas zoals je kan verwachten van een paard die een paar jaar geen bit meer ingehad heeft.

Het is trouwens helemaal geen schrikkerig/bang aangelegd paard, had ik niet verwacht eigenlijk. Hij loopt zo een donkere schuur mee in met een zeiltje op de grond of probeert een hap te nemen uit een verkeersbord etc.
Eerst snurkt hij even, kijkt naar mijn reactie en dan is het object niet eng meer.

Dus wat er ooit gebeurt moet zijn met die hoeven heeft wel heel flink indruk moeten maken...

Weer z'n trotse dag gehad vandaag.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:34

Super :D lekker kilometers met hem maken :)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:23

fantastisch zeg!!

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:16

Wauw!!

Flinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 12:57

Wat onwijs mooi om te zien!! In die paar weken is William echt een hoop veranderd. Wat mooi om te zien dat hij in ieder filmpje weer wat lekkerder in zn vel zit.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:15

Ziek verkouden herfststorm en misselijk, daar tussendoor bezig met hem geweest. Vooral aan de rust, ik wil er echt een goede basis in rijden. Dat gezenuwpees eruit.

Ik kan inmiddels opstappen en met een lange teugel heerlijk ontspannen gaan stilstaan en uitgebreid kletsen met mensen, hij kijkt dan een beetje tevreden rond.
In mijn eentje beugels even korter of langer maken, aansingelen etc.
Met verschillende paarden in de bak rijden (ook die hij niet kent).

Van die dingen die je als vansprekend ziet, maar bij een paard als William dat niet zomaar zijn.

Paar keer buiten gestapt, tempocontrole in de bak (nee je mag niet aandraven als ik dat niet wil).
Dit bit pakt hij goed op, hij heeft ontdekt dat er een smaakje aan zit geloof ik, hij zoekt naar een contact teugel.

Veel vanaf de grond bezig met dingen die hij al kent, droogmennen bijvoorbeeld. Ik wil dat hij rijden als plezierig en ontspanning gaat zien. Hij reageert steeds beter op het bit, op mij, op alles. Raakt steeds meer op zijn gemak.

Het is nog wel het paard waarbij ik tegen iedereen zeg. Pas op hij kan wel eens de rondte in springen dat je er niet onder komt, maar ook dat begint te slijten.

Ik sta hem nu wel eens met een meisje van 9 erbij te poetsen, en william, die valt gewoon in slaap dan.

Hij blijft mij verbazen.

Laats is er een pracht foto gemaakt die dit verhaal met beeld ondersteunt.

stap foto
(ik ben mij bewust van mijn houding, was vooral goed aan de griep, een beetje aan het rondtuffen die dag, vandaar de spijkerbroek.
Maar zonde om de foto daarom niet te delen, geweldig beeld van de vooruitgang in ontspanning).

klik
En een foto van gisteren, ik snipverkouden, haar niet gekamt (blijft tussen ons vrouwen dit :+ ) hond in de ene arm, paard aan een lang touwtje in de andere hand.
Gewoon zoals het dus niet hoort, maar geeft wel een heel tof beeld hoe de ontwikkeling en ontspanning bij wills vooruitgaat. (anders laat je dit wel uit je hoofd).

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 15:53

Ik kan helaas de foto's niet zien :(

we zullen niet verder vertellen dat je ongekamd bij je paard staat ;)

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:06

Kan het niet meer aanpassen. Hieronder wel zichtbaar?

stap foto

En
foto

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:34

Nu zijn ze wel zichtbaar ja!
Met dit weer maakt het trouwens toch niet uit of je haar wel of niet gekamd is, het waait sowieso alle kanten op. :')

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:37

Haha ja, zo kun je het ook zien.

Ik wil volgend jaar in het outdoor seizoen de dressuurwedstrijden weer gaan oppakken, als Willem zo door blijft gaan moet hij nog uitkijken dat ik hem niet mee neem in plaats van Warango :D

Hij word met de dag meer relaxt, merk ook dat het goed is dat ik niet te snel wil. Eerst gewoon lekker die ontspanning terug in de basis.

Het is een geweldig dier, en hij leert mij ook veel. (dat het er niet uitziet als ik met spijkerbroek op hem stap bijvoorbeeld :+ ).

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 05:15

Ik ben zo blij dat hij iemand heeft gevonden die er voor wil gaan.
Ik gun het dit paard zo.
Ik zie leuke foto's voorbij komen en ze geven mij ook de indruk dat hij veel relaxter oogt dan op eerdere filmpjes.
Je bent heel goed bezig met hem wat een best peerd.
Zo zie je maar weer op ieder potje past een dekseltje.