Slachten vs inslapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rachellevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:16

Eddy_Rocks schreef:
De andere optie is met de Rendac en dat is nog veel minder leuk.

Of je moet flink wat geld over hebben om hem te laten cremeren.. Schieten gaat voor het paard wel het snelst ;)

Dan zijn ze toch al dood, daar voelen ze niets meer van.
Het is alleen vervelend om te zien.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:19

Het schieten zelf gaat heel snel, maar het paard moet er nog wel naar toe gebracht worden. En geloof me, ze hebben echt wel in de gaten waar ze zijn als ze bij het slachthuis zijn. Dan toch maar liever op een plekje waar ze zich lekker voelen. Laatste paardje sliep in terwijl het gras nog uit haar mond stak. En dat blijf ik toch een prettig gevoel vinden.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:19

misschien wordt het paard wat je nu nog niet hebt wel helemaal niet zo oud,
je verkoopt hem misschien wel voor die tijd
Ik bedoel maar te zeggen dat je soms niet weet hoe het loopt
Er zijn veel mensen die een paard een eeuwig huis willen bieden, maar die door geldproblemen er toch voor kiezen het paard te verkopen omdat ze bijvoorbeeld de stalling, of het voer niet meer kunnen betalen.
Ook kan het natuurlijk gewoon uit zichzelf te komen overlijden.
Of het wordt ziek en slachten is misschien helmaal geen optie vanwege medicijnen etc.

Ik zou me er nu echt nog geen zorgen over maken want wie dan leeft, wie dan zorgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:40

femiaans schreef:
Ik blijf het zo vreselijk jammer vinden dat sommige mensen dat beeld maar in stand blijven houden dat een paard vecht tegen inslapen. Vroeger kreeg het een injectie wat een ademstop gaf, en idd, daar komen de vechtverhalen vandaan. Tegenwoordig gaat het zoveel anders en zoveel netter. Paard krijgt eerst een overdosis sedatie/pijnstiller en gaat daardoor al in slaap komen. Pas als dit middel inwerkt ( enkele minuten) krijgt het een overdosis slaapmiddel waardoor het niet eens meer in de gaten heeft dat het door de benen gaat.Het beseft niet eens dat het wegzakt.
Ik heb veel ervaring met inslapen aangezien wij een inslaapservice hebben. Wij regelen alles wat de klant wil, waar en hoe inslapen (op ons bedrijf),tijdsduur afscheid nemen, veearts, ophalen stoffelijk overschot, eventueel crematie, alles. (Dit omdat we dus tegen verdrietige mensen aanliepen die hun paard NIET op stal mochten in laten slapen, of enorm tegen het geregel aan zaten te hikken.) Nog nooit heb ik een paard zien vechten of een doodsstrijd zien aan gaan. En ik heb totaal niets tegen slachten, ook dat kunnen we verzorgen ( halen, naar de slacht brengen, papierafwerking) maar ik word er echt een beetje moe van dat een hoop mensen zo`n slecht beeld hebben. Is dit uit eigen ervaring zou ik echt van veearts veranderen, deze heeft dan namelijk gewoon het oude ( en goedkopere) middel gebruikt!

Ik heb zelf bij meerdere dierenartsen toch echt wel gezien dat een paard behoorlijk wat moeite deed om niet te hoeven gaan liggen. Bij verschillende dierenartsen waar ik bij ben geweest, wordt het paard eerst gesedeerd, dan gaat het liggen omdat de spieren verslappen en pas als het dier ligt werd de dodelijke injectie toegediend. Als ik jou goed begrijp gaat het bij jullie anders?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:45

femiaans schreef:
Het schieten zelf gaat heel snel, maar het paard moet er nog wel naar toe gebracht worden. En geloof me, ze hebben echt wel in de gaten waar ze zijn als ze bij het slachthuis zijn. Dan toch maar liever op een plekje waar ze zich lekker voelen. Laatste paardje sliep in terwijl het gras nog uit haar mond stak. En dat blijf ik toch een prettig gevoel vinden.

Sorry hoor maar nee. Een paard weet niet wat een slachthuis is en de dood is. Ze weten dus niet waar ze zijn. Sommigen zullen misschien voelen dat er IETS gaat gebeuren. Zat paarden die heel rustig naar binnen lopen in het slachthuis hoor.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:04

love_horse1 schreef:
Ik zelf zou kiesen voor inslapen,vind het een beetje een naar idee dat dan je lieveling in hondenvoer zit... -O-

Wat er met het kadaver gebeurt kun je zelf bepalen,bij beide manieren zijn verschillende opties ;)

Bij inslapen kun je kiezen voor destructie of crematie,bij slachten zit daar ook de keuze voor menselijke/dierlijke consumptie bij (mits er geen aantekening in het paspoort staat.)

Het enige grote verschil is eigenlijk de manier waarop er een einde gemaakt wordt aan het leven van het paard,zelfs de locatie kun je bij beide bepalen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:07

Ik zou voor slachten gaan (tenzij het paard onder narcose op de operatietafel ligt of andere situaties waarin die het niet merkt). Dit omdat een paard zien vechten tegen een narcose echt niet fijn is. Slachten is binnen 1 seconden gebeurt, en je paard hoeft echt niet als frikandel te eindigen.

en paar posts hierboven, ik heb zelf een paard gezien die VIER!!!! spuitjes nodig had en hij bleef maar vechten, dat is echt geen fijn gezicht kan ik je vertellen.

colordance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:11

slangentje schreef:
maar wat vinden jullie als je nu een keuze moet maken, en ook omdat ik het wel eens lees, en dan begin ik er echt over te twijfelen. ik wil er ook niet bang van worden, angst... als je het een beetje snapt

Als je twijfelt over dit soort keuzes moet je helemaal niet aan dieren beginnen, als je geluk hebt overleef je ze allemaal en moet je, als je je leven met dieren deelt, goed voor het dier zorgen dus ook euthanasie hoort daarbij. Als ze tenminste niet uit zichzelf doodgaan. En misschien moet je de vraag anders stellen, schieten of spuiten. Slachten of de krengenwagen in is beide geen prettig idee.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:20

Ik zou het liefst hebben, dat mijn paard in zijn eigen weide een pin in zijn hoofd krijgt (ik denk dat dit een gat in de markt is). Voor mij is het niet het verwerkings-gedeelte waar ik problemen mee heb. Als hij dood is, merkt hij er niks van of hij in een kroket of lijm terecht komt. Ik eet zelf geen vlees, maar heb liever dat een dier een mooi leven heeft gehad en dat er na zijn dood iets met zijn lichaam gedaan wordt, dan dat er een ander gezond paard moet sterven, omdat iemand zo nodig paardenvlees moet eten (dit is echter een hele andere discussie). Waar ik tegen op zie, zijn die laatste momenten, waarop hij door heeft dat er iets staat te gebeuren en dan heb ik liever dat hij dat in zijn eigen weide heeft en dat het snel over is, dus zonder mogelijkheid dat hij tegen de verdoving vecht. Hem wegbrengen of op laten halen om naar de slager te gaan met het idee dat hij daar in een vreemde omgeving komt, waar het naar de dood ruikt, dat gaat hem niet worden. Hier in de buurt heeft eens een paar dagen een dood paard gelegen, mijn bijrijdpaard wilde er maanden niet langs.

Het is inderdaad wel zo dat als een dierenarts te zuinig doet met verdovingsmiddel de kans veel groter is dat een paard ertegen zal vechten, dus als het inslapen wordt, dan zal ik ook zeker willen dat er niet te zuinig wordt gespoten.

Joan73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:24

Ik heb 16 september Lavendel laten inslapen. Ik heb bewust gekozen om haar op een vertrouwde plek te laten inslapen omdat ik haar niet weer een (lange) rit op een trailer wilde laten doormaken. Zij was geen fan van op de trailer staan. Zodra er erop stond, probeerde ze uit alle macht weg te komen. Ik heb, of zij heeft, het geluk gehad dat ze nog lekker 3 maanden op een grote wei mocht rondsjokken voor het zover was.
Op de dag zelf heb ik de (bijzondere prettig en kundige) dierenarts verteld dat Lavendel zich nogal kan verzetten tegen een narcose. Dat in gedachten houdend heeft ze het paard een flinke dosis (lees 1000 kg dosis voor 600 kg paard) gegeven, waardoor alles heel vlot en "makkelijk" gegaan is.
Het slachten of schieten gaat inderdaad nog veel sneller, maar het paard moet dus vervoerd worden en komt in een vreemde omgeving terecht.
Verder heb ik het lichaam op laten halen door Rendac. Ben er zelf niet bij geweest toen ze haar/het ophaalden, ben ik ook blij om. Heb mezelf ingeprent dat het slechts nog een leeg iets is, meer niet. Alhoewel ik ook heb geleerd respect te hebben voor een lichaam, dood of levend. Als ik al zou heel ruim in de centen zou zitten, had ik het ook liever individueel op laten halen en laten cremeren. Maar het is zoals het is. En het is goed zo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:33

Els...aan huis laten slachten is ook een optie.

Wat betreft de geur in een slachterij...hangt er ook vanaf.Ik heb mijn paard toen naar een kleine slachterij gebracht waar ze er op maandagochtend 2 slachtten.Verder enkelt kleinvee...
De reden van de slachter was dat op maandag morgen de hele slachterij nog brandschoon was en er geen bloeddruppel te bekennen was.

Ik ben niet mee naar binnen gegaan maar heb hem voor de deur afgegeven,puur omdat ik niet wilde dat mijn paard mijn emoties zou voelen.Ik wilde niet naar binnen en mijn paard wilde ik niet kwijt en was bang dat gevoel over te brengen.

Slachters waren echte paardenliefhebbers,dat kon je zien op de manier waarop ze met hem omgingen.
Hij is netjes gerustgesteld,klopje op de hals en rustig naar binnen geloodst.

Met oortjes naar voren,fier en trots zoals altijd.Hij heeft werkelijk geen seconde geaarzeld.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:36

Tinky12 schreef:

Dan gaat daar mijn voorkeur naar uit...
(nou ja..voorkeur...het liefst heb ik hem natuurlijk levend, maar als de beslissing genomen moet worden, dan gaat daar mijn voorkeur naar uit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:49

Els1984 schreef:
Tinky12 schreef:

Dan gaat daar mijn voorkeur naar uit...
(nou ja..voorkeur...het liefst heb ik hem natuurlijk levend, maar als de beslissing genomen moet worden, dan gaat daar mijn voorkeur naar uit)

Je mag/kan toch niet zomaar een paard aan huis laten slachten? Waar wil je al het bloed naar toe laten lopen? Volgens mij is het ook verboden, maar dat weet ik niet zeker. Of bedoel je aan huis laten schieten?

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:57

Tinky12 schreef:
love_horse1 schreef:
Ik zelf zou kiesen voor inslapen,vind het een beetje een naar idee dat dan je lieveling in hondenvoer zit... -O-

Wat er met het kadaver gebeurt kun je zelf bepalen,bij beide manieren zijn verschillende opties ;)

Bij inslapen kun je kiezen voor destructie of crematie,bij slachten zit daar ook de keuze voor menselijke/dierlijke consumptie bij (mits er geen aantekening in het paspoort staat.)

Het enige grote verschil is eigenlijk de manier waarop er een einde gemaakt wordt aan het leven van het paard,zelfs de locatie kun je bij beide bepalen.

Oohww... :o , bedankt voor de uitleg! , maar alsnog kies ik voor inslapen :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:01

Vroeger zei ik altijd een spuitje! Nu... Slachten. Veel humaner. Paard staat en t is al gebeurt. Een spuitje moet het paard tegen zijn natuurlijke wil in gaan liggen en zich dan over te geven. Lijkt mij vreselijk!

Dus als het erop aan komt word het slachten maar dan niet voor comsumptie. Eventueel cremeren als me portemone het toe laat.
Maar als paard bijvoorbeeld een been breekt ga je natuurlijk niet eerst nog vervoeren, dan een spuitje.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:03

Els1984 schreef:
Ik zou het liefst hebben, dat mijn paard in zijn eigen weide een pin in zijn hoofd krijgt (ik denk dat dit een gat in de markt is). Voor mij is het niet het verwerkings-gedeelte waar ik problemen mee heb. Als hij dood is, merkt hij er niks van of hij in een kroket of lijm terecht komt. Ik eet zelf geen vlees, maar heb liever dat een dier een mooi leven heeft gehad en dat er na zijn dood iets met zijn lichaam gedaan wordt, dan dat er een ander gezond paard moet sterven, omdat iemand zo nodig paardenvlees moet eten (dit is echter een hele andere discussie). Waar ik tegen op zie, zijn die laatste momenten, waarop hij door heeft dat er iets staat te gebeuren en dan heb ik liever dat hij dat in zijn eigen weide heeft en dat het snel over is, dus zonder mogelijkheid dat hij tegen de verdoving vecht. Hem wegbrengen of op laten halen om naar de slager te gaan met het idee dat hij daar in een vreemde omgeving komt, waar het naar de dood ruikt, dat gaat hem niet worden. Hier in de buurt heeft eens een paar dagen een dood paard gelegen, mijn bijrijdpaard wilde er maanden niet langs.

Het is inderdaad wel zo dat als een dierenarts te zuinig doet met verdovingsmiddel de kans veel groter is dat een paard ertegen zal vechten, dus als het inslapen wordt, dan zal ik ook zeker willen dat er niet te zuinig wordt gespoten.

Of er wordt met het verkeerde middel gespoten.. Nogmaals, bij ons krijgen ze ook eerst een zware sedatie waardoor ze echt al staan te slapen en in dromenland zijn. Sommige blijven na deze sedatie wel staan, maar sommige gaan al rustig liggen. Daarna krijgen ze de overdosis waarna ze rustig inslapen. Werkelijk waar nog nooit meegemaakt dat er 1 aan het vechten was.
Slachten en angst voor het slachthuis heeft niet alleen met de geur te maken, maar meer met de emotie van de eigenaar. Ik adviseer dan ook altijd dat een ander hem naar de slacht brengt. Arme ziel weet écht wel dat er spanning is en ruiken de geur van het slachthuis. Mede met de emotie maakt dat het schot langer zal duren dan een spuitje. Maar nogmaals, ik ben NIET tegen slachten, ik breng ze zonder probleem voor de eigenaar weg. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat voor inslapen en ik blijf het jammer vinden dat het inslapen zo met "vechten tegen het spuitje"verbonden blijft.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:04

wortelsussie schreef:
Vroeger zei ik altijd een spuitje! Nu... Slachten. Veel humaner. Paard staat en t is al gebeurt. Een spuitje moet het paard tegen zijn natuurlijke wil in gaan liggen en zich dan over te geven. Lijkt mij vreselijk!

Dus als het erop aan komt word het slachten maar dan niet voor comsumptie. Eventueel cremeren als me portemone het toe laat.
Maar als paard bijvoorbeeld een been breekt ga je natuurlijk niet eerst nog vervoeren, dan een spuitje.

Paard is al zover in dromenland dat het niet eens beseft dat het gaat liggen..

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:05

femiaans schreef:
wortelsussie schreef:

Paard is al zover in dromenland dat het niet eens beseft dat het gaat liggen..

Niet altijd waar... Ken genoeg paarden die echt vochten om niet te hoeven liggen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:07

Ik heb de mijne naar de slacht gebracht.
Paard was zeer rustig en eigenlijk weinig stress geweest.
Ben blij dat het gewoon zowel voor mij als voor het dier keisnel voorbij was , en ze gaan er netjes mee om.
zou het zo weer doen wanneer het nodig is :j Voor mij geen inslapen,.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:08

Ja, en daar hebben we het weer, te weinig of verkeerd middel.. echt, een veearts die een beetje meedenkt doet wonderen!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:09

femiaans schreef:
Ja, en daar hebben we het weer, te weinig of verkeerd middel.. echt, een veearts die een beetje meedenkt doet wonderen!

Ja en zo voelt niet ieder paard spanning als ze naar de slacht gaan. Ti's maar net hoe je het beleefd.

Eske_B

Re: Slachten vs inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:11

Ik denk eerder dat ze op de eigenaar reageren, die zeer gespannen is, dan dat ze het weten omdat het en slachtterein is.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:16

EskeGirl schreef:
Ik denk eerder dat ze op de eigenaar reageren, die zeer gespannen is, dan dat ze het weten omdat het en slachtterein is.

En dat zit in een heel klein hoekje! Een oud stal paard is laatst in geslapen en die voelde een week van te voren al aan dat er wat ging gebeuren, at zijn hooi namelijk niet meer en was onrustig. Maar hoe kon paard dat weten? Niemand, zelfs de eigenaar niet deed anders naar het paard geen extra verzorging of extra schone stal.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:16

Ben ik met je eens hoor, maar als jij het als eigenaar aankan en je hebt een niet oversensitief paard dan lopen, zoals je hier ook kunt lezen zat paarden heel gedwee en zonder spanning slachthuis in.
Net als dat het bij inslapen meestal goed gaat en soms fout. Er is geen goede manier. Mensen moeten niet algemene conclusies trekken omdat zij het zo ervaren.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 16:18

Ik heb helaas ook voor de keuze gestaan ... en wat nu slachten of inslapen...
Met beide geen ervaring en gevoelsmatig gekozen voor inslapen.

En "blij" met de keuze die ik toen gemaakt heb. Heb afscheid kunnen nemen, heb m nog vast kunnen houden, nog kunnen knuffelen en aaien, lieve dingen tegen hem zeggen.
Wat ben ik nog dankbaar van dat moment.
Hij is ontzettend rustig ingeslapen, geen strijd, geen stress.

Door deze ervaring zou ik het de volgende keer weer zo laten doen....