femiaans schreef:Ik blijf het zo vreselijk jammer vinden dat sommige mensen dat beeld maar in stand blijven houden dat een paard vecht tegen inslapen. Vroeger kreeg het een injectie wat een ademstop gaf, en idd, daar komen de vechtverhalen vandaan. Tegenwoordig gaat het zoveel anders en zoveel netter. Paard krijgt eerst een overdosis sedatie/pijnstiller en gaat daardoor al in slaap komen. Pas als dit middel inwerkt ( enkele minuten) krijgt het een overdosis slaapmiddel waardoor het niet eens meer in de gaten heeft dat het door de benen gaat.Het beseft niet eens dat het wegzakt.
Ik heb veel ervaring met inslapen aangezien wij een inslaapservice hebben. Wij regelen alles wat de klant wil, waar en hoe inslapen (op ons bedrijf),tijdsduur afscheid nemen, veearts, ophalen stoffelijk overschot, eventueel crematie, alles. (Dit omdat we dus tegen verdrietige mensen aanliepen die hun paard NIET op stal mochten in laten slapen, of enorm tegen het geregel aan zaten te hikken.) Nog nooit heb ik een paard zien vechten of een doodsstrijd zien aan gaan. En ik heb totaal niets tegen slachten, ook dat kunnen we verzorgen ( halen, naar de slacht brengen, papierafwerking) maar ik word er echt een beetje moe van dat een hoop mensen zo`n slecht beeld hebben. Is dit uit eigen ervaring zou ik echt van veearts veranderen, deze heeft dan namelijk gewoon het oude ( en goedkopere) middel gebruikt!
Ik heb zelf bij meerdere dierenartsen toch echt wel gezien dat een paard behoorlijk wat moeite deed om niet te hoeven gaan liggen. Bij verschillende dierenartsen waar ik bij ben geweest, wordt het paard eerst gesedeerd, dan gaat het liggen omdat de spieren verslappen en pas als het dier ligt werd de dodelijke injectie toegediend. Als ik jou goed begrijp gaat het bij jullie anders?