Cursus voor zelfverdediging met paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:16

.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 22-10-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:17

Dioxide schreef:
Tabaluga12 schreef:
Ach pepperspray is zooo erg niet, het prikt wat in je ogen en je gaat tranen en je neus gaat lopen...!! Dat weet ik uit eigen ervaring :D
Ik zou het in deze situatie nooit gebruiken want je hebt grote kans dat het in de ogen van het paard komt door het stuiven.

Lijkt me heel eng om zoiets mee te maken en ik denk ook dat mijn paard in paniek zou raken. Ik ga me eens verdiepen in de filmpjes.

Ben jij dan ooit goed vol in je gezicht gespoten met pepperspray? Lijkt van niet als je zo genuanceerd kunt reageren, als het wel zo is; restecpah! *Ali-G modus uit*

Indien vol geraakt krijg je nauwelijks lucht, je huid en ogen staan in de fik en met een beetje geluk kots je alles onder *\o/*

Dat was mijn ervaring tenminste. Moedwillig met pepperspray bespoten worden is niet zo'n goed idee }>

Oef nee gelukkig niet!! Bij mijn vorige woning zat een portiek en daar waren de buurthangcriminelen met pepperspray aan het sprayen en jammergenoeg kwam ik net om de bocht.. OEFF.. net of er uien in m'n ogen en neus zaten. Gelukkig raakte ze me niet vol in m'n ogen dus het viel me eigenlijk best mee.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:17

Even een stipje om het topic straks door te lezen....

Een zweep heb je in je hand... Maar pepperspray pakken terwijl er iemand uit de bosjes komt gedoken en je je paard nog in bedwang moet houden die ook geschrokken is? + wat Tabaluga ook al zegt... de kans dat het verstuift...

We gaan nooit alleen, dat scheelt ook nog.. Maar wel iets om over na te denken.

Nouja, mijn ezel bij zijn teugels vastpakken is lastig als ie schrikt... Zijn achteruit zit er beter op dan zijn vooruit..

Wij rijden gelukkig in een relatief druk bos...

Suusie22

Re: Cursus voor zelfverdediging met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:25

Ik heb altijd een zweep bij me en galoppeer altijd op stukken die ik niet vertrouw.
maar 9 vd 10 keer rijd ik niet alleen dus dat scheelt sowieso al ;)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:26

Wordt paranoïde van dit topic :') merk wel dat mensen meer afstand bewaren naarmate je paard groter is, vroeger op pony's ook vaak ooh leuk mag ik even aaien, laatste jaren eigenlijk alleen maar mensen die juist weg stappen/opzij gaan als ik met mijn 1.80 mtr groot donker monster aankom, geeft toch een iets veiliger idee, misschien verkeerd gedacht maar voelt wel zo.
Evengoed zitten hier verrekte handige tips bij en die heb ik op mijn interne grijze massa schijf opgeslagen!

yvet31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:44

bah! ben ik de enige die toch even nadenkt bij dit topic?
altijd veilig te zijn geweest op een groot snel paard, maar als je ziet hoe makkelijk dat gaat. En denken over je moves op dat moment? weet niet wat ik uit schrik zou doen. zou wel goed zijn als hier meer informatie over komt, liever nooit gebruiken en wel weten dan niet weten en het moeten gebruiken. zal het hier is bij houden !

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:45

Ik zie het al voor me:
"Eelkje BIJT!!"

*HAP*

:=

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:49

Ik zou er gewoon in volle galop vandoor gaan. :))

Maar hé, iedereen zit hier nu schrik te krijgen, maar zo snel pak je een paard toch niet bij de teugels? Mijn paard alleszins niet, als iemand (zeker een man) naar mijn paard toe gaat en die persoon steekt plots zijn hand uit om de teugels of mijn been te pakken, dan gaat mijn paard zeker aan de kant, dus zo simpel zal het niet zijn. :))

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 16:51

Mijn paard kun je ook niet zomaar de teugels pakken! dus dat scheelt, maar toch is het handig om een beetje voorbereid op pad te gaan ;)

helloanoukx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:16

Celiien schreef:
Je hebt toch een zweep := ?

En voor diegene wat zonder zweep rijden? :o

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 17:41

Een zweep heeft vrijwel geen zin, doet gewoon niet genoeg schade, hoef je niet te proberen.

Ik zou bij pepperspray echt het risico niet willen dat mijn paard daar wat van vangt.
Projectielwapens te paard vragen enorme discipline qua wapenhandhaving.

Je paard leren trappen ( staande kapriool) is heel moeilijk te zitten, en we je gebeente als je eraf lazert.

Ik denk ook dat je ernstig in de problemen komt, qua rechtzaak.

Mikken met zo'n trap is ook moeilijk.
Spaanse pas zou kunnen afschrikken, maar ik blijf erbij:

Overheen pirouetteren!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:39

Elkee ik woon vlakbij Wanroy, ik rij soms ook alleen in het bos in Langenboom/Mill. Kun je vertellen waar dit heeft plaatsgevonden ? Je zou zo'n gek toch opknopen bahbah
Ik rij ook nooit met een zweep maar met hardlopen heb ik altijd een busje pepperspray bij me, ik ga dat zeker de volgende keer meenemen ......een zweep met mijn hengst gaat echt niet werken in het bos
Vroeger ben ik een keer lastiggevallen en heb toen wel met een zweep er oplos gemept maar vergeten doe je het nooit. Het zou goed zijn om inderdaad een ergens een verdedigingscursus te paard te volgen maar waar ?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:42

helloanoukx schreef:
Celiien schreef:
Je hebt toch een zweep := ?

En voor diegene wat zonder zweep rijden? :o

Wij rijden ook altijd zonder zweep, maar met alleen buitenrijden gaat hij toch mee :j

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 21:58

Ik ben wel eens een idioot tegen gekomen die mij met zijn fiets het pad afsneed en mijn teugels wou pakken.. Heb mijn zweep toen bovenhands genomen en mijn pony aangespoord. Pony was zo braaf om gelijk te reageren en is half langs de fiets gesprongen en zo zijn wij er vandoor gegaan.
Gaspedaal was dus erg handig!!

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 12:42

De naakte man is inderdaad in het bos van Mill/Wanroij gezien. Het meisje dat lastig is gevallen met haar paard is bij Haps gebeurd geloof ik. Dat moet ze hier zelf maar een keer helemaal uitleggen (heeft ook bokt) :j

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:02

Misschien zouden een aantal bokkers de beredenen kunnen mailen. Misschien zijn zij bereid om - tegen betaling natuurlijk - dit soort cursussen te geven.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:16

Komen jullie echt zo veel idioten tegen tijdens het buitenrijden, of is bokt spontaan paranoïde? :=
Je mag me gek noemen, maar ik rijd al jaren in mijn uppie buiten, ik fiets ook met een gerust hart in mijn uppie over landweggetjes. Het is echt niet dat mij niets kan overkomen, maar als ik dit topic zo lees zou ik bijna denken dat iedere kerel een enge perv is en ik vooral uit de buurt van alles en iedereen moet blijven tijdens het buitenrijden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:31

1 keer een creep tegenkomen is genoeg om paranoïde te worden :+ Ben toen een half uur lang achtervolgd door zo'n gek, dan zit de schrik er wel in :j
Ik heb daarna wel gewoon nog alleen buitengereden hoor, maar alleen als het wat drukker was in het bos en op paden waar je veel andere ruiters tegenkomt.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:42

Ik geloof best dat 1 creep genoeg is om paranoïde te worden ja.
Ben er gelukkig nog nooit 1 tegengekomen.

Het scheelt waarschijnlijk heel erg waar je rijd. Ik rij op de Rucphense Hei. Nu is dat niet super super groot, de ruiterpaden zijn bepaald geen smalle paadjes (dus goed overzicht), er staan relatief veel huizen langs de bospaden, heel veel hondenuitlaters / ruiters / wandelaars / fietsers en op rustige dagen wemelt het van de militaire oefeningen. Ik verwacht dus niet dat daar vaak mensen lastig worden gevallen. Daar durf ik echt wel in mijn eentje op stap te gaan.

Toch lijkt zo'n cursus me handig. Niet alleen voor enge mannetjes, maar dus ook voor andere in dit topic genoemde situaties.
Vervelende honden, domme kinderen en ruziënde scholieren zijn op die manier ook goed op afstand te houden.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:57

Het is niet alleen enorm handig om allemaal te weten, maar het lijkt me ook gewoon enorm leuk om dit samen met eigen paard te leren/doen :j Alle kennis is welkom, net zoals schriktraining ook enorm handig is!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:25

Ehm... even dom vraagje.. Jij bent verantwoordelijk voor wat je paard doet, stel hij trapt/bijt of wat dan ook :') zou zo'n malloot jou dan nog aan kunnen klagen? Of valt dit onder "beroepsrisico"? (Dit omdat je volgens mij als je een inbreker van je eigen terrein af iets aandoet, dat je dan ook zelf strafbaar bent (stel ik zie dat ze mijn fiets stelen, ik ren er achter aan en ik krijg hem halverwege de straat te pakken en ik sla hem, dan heb ik schuldig toch? Op eigen terrein is het zelfverdediging of zoiets mafs...)

Want dat is dus ook zoiets met honden --> de reden dat ik een zweep meeneem is (ook voor een aanmoedigend tikje als meneer weer eens heerlijk "OMG EEN MONSTER" is, maar ook voor honden etc. dat die wegblijven :S) Want dat mijn paard last heeft van een hond, boeit sommige eigenaren niets, maar als mijn paard richting de hond trapt, waarvoor ik dan word uitgemaakt :')) Maar stel hij trapt raakt? Wat dan?

Ik moet de rest nog steeds lezen van hoe je jezelf kunt verdedigen etc.... Vanavond (hoop ik)...

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 16:36

Volgens mij, Lianne, is het zelfs zo dat als je een inbreker in je eigen huis flink slaat en de inbreker 'schade' oploopt, dat jij ervoor moet dokken. Hoe ze dat bekijken bij paarden en honden etc. weet ik eigenlijk niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:39

elkee schreef:
Volgens mij, Lianne, is het zelfs zo dat als je een inbreker in je eigen huis flink slaat en de inbreker 'schade' oploopt, dat jij ervoor moet dokken. Hoe ze dat bekijken bij paarden en honden etc. weet ik eigenlijk niet?

Dat is niet meer,dat is pas veranderd.Je mag de inbreker je huis uit slaan tegenwoordig.
Heeft Rutte voor gezorgd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:48

Het meest effectieve wapen te paard is altijd nog de lans.
Als je dat te zwaar is onderweg kun je natuurlijk ook voor de sabel gaan, werkt goed tegen voetgangers, en dan maakt het eindelijk zin steeds aan dezelfde kant op te stijgen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:50

gohya schreef:
elkee schreef:

Dat is niet meer,dat is pas veranderd.Je mag de inbreker je huis uit slaan tegenwoordig.
Heeft Rutte voor gezorgd.

Dan heeft die Rutte toch nog wat goeds gedaan :D

Ik ben wel een beetje bang geworden door dit topic, denk dat ik voortaan het allersmalste paadje maar even oversla :=