Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:09

Ik ben al een tijdje gestopt met bij de manege rijden, ik kwam er na 9 jaar achter dat dressuur toch absoluut niks voor mij was :p
Dus toen 2 jaar lang 2 verschillende paardjes bijgereden om lekker mee naar buiten te gaan!
Maar ik ben idd ook gestart met studeren dit jaar dus voor een bijrijdpaard is geen tijd meer..
Ik studeer in Wageningen, en vlakbij waar ik daar woon is een natuurgebied waar een kudde los rondloopt, dus af en toe trek ik dat gebied in om maar even paardjes te aaien :p maar ik mis het wel idd!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:09

Niwla schreef:
Wat doen jullie met je vrije tijd nu je niet meer rijdt?
Ik ben nu drie weken paardloos maar ik weet me geen raad met mijn vrije avonden. Ik verveel me rot!

Omdat ik a: 10 maanden terug gestopt ben met roken en b: dus amper nog beweging kreeg omdat ik niet meer reed, maar ook niet meer 'in de weer was' op stal, ben ik helaas weer gegroeid in gewicht. Met afvallen maar vooral: conditietraining, fit worden en blijven, ben ik naar de plaatselijke sportschool gegaan, alwaar ik nu 3 a 4x in de week mezelf in het zweet werk.
Ik vind het heerlijk om te doen.

Maar zoals ik al zei: ik hou financieel nu niet opeens een stoot geld over per maand, dus moet het gewoon net zo rustig aan doen als voorheen, dus ben wel wat beperkt in mijn mogelijkheden.

Maar Niwla: gebruik je tijd om dingen te ontdekken. Misschien ben je heel creatief? Ik heb er nu de rust niet meer voor in mijn lijf, maar borduurde vroeger heel graag. En dat zou je echt niet achter mij zoeken! Dus ga gewoon kijken wat je leuk vind om te doen en misschien kun je vrijwilligerswerk doen? Al is het maar 1 avond in de week!

Ikzelf heb bv. volgende week een afspraak om me te orienteren op studies!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:23

Ik heb vanaf mijn 7e tot en met mijn 19e toch wel zo´n 5 dagen per week gereden. Begonnen met manegelessen, daarna diverse verzorgpony´s- en paarden gereden,
net als paarden voor de verkoop. Vanwege mijn studie en het op kamers wonen ben ik ermee gestopt.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:26

kimmie261 schreef:
haha ik hoef verder niet af te kicken,als ik wil kan ik 4 paarden per dag rijden,die ook nog eens op 20 meter loopafstand staan,en ik heb hier een bak aan huis enz.....alleen die wil en zin,is nergens meer te vinden....

:(:) Of vind je het zelf niet zo erg?

De winters op stal ga ik ook zeker niet missen! Half uur heen op de fiets door de kou en/of sneeuw en ijs, zo'n beetje doodvriezen als je op stal bent, en dan niks met paardlief kunnen doen ivm bevroren buitenbak en erf, en dan nog een half uur terug fietsen... Nah, dat ga ik niet missen! De zomers en lentes wel, was altijd zo lekker om dan naar stal te gaan!

kimmie261

Re: Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:03

nee ik vind het zelf niet erg hoor...

het is alleen zo dat ik wel veel nadenk om paarden weg te doen,want ze staan hier maar een beetje te staan,kost elke maand ( ook al staan ze aan huis) toch weer veel geld ,maar ja...ik heb niet paarden staan die lekker zullen liggen op de markt,en om ze nu dood te laten schieten gaat me nu ook weer wat te ver..

bijrijders begin ik niet meer aan,dus ze staan hier allemaal met pensioen...

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:12

Zolang jouw paarden tevreden zijn, is er toch niets mis mee kimmie.
Ik heb ook geen behoefte meer om er op te kruipen, heb zelf een pensionstal gehad, misschien overkill daarin.
Ik was er 24/7 mee bezig, voor toen prima, maar een sociaal leven zat er nauwelijks meer in.
Heb nu 2 jonge honden die veel aandacht vragen, en kan er volledig mn ei in kwijt.
En er valt vooral een last van je schouders af, je bent ongemerkt toch altijd bezig met, hoe staan ze er bij vandaag,
hebben ze wat anders nodig, hoe zal het in de winter gaan, ik ben altijd een pietlut geweest wat mn paarden betreft,
het moest zo en niet anders.
Ik blijf paarden prachtig vinden, maar tis nu ook wel fijn om gewoon lekker weg te kunnen gaan, en je niet meer druk hoeft
te maken hoe het met de paarden moet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:19

nee is ook niets mis mee,maar zo af en toe denk ik dat het mss wel leuker voor ze zou zijn als ze iemand hadden die weer heel veel met ze zouden doen..

ze missen hier wel heel veel aandacht,alhoewel ze die ook wel van elkaar hebben,maar als ik zie wat ik allemaal met mijn eerste paard deed en wat ik er nu mee doe...

en ja ik denk dat die pension/handelsstal wat ik heb gehad inderdaad ook een overkill is geweest,was echt alleen maar paard paard paard, 24 uur per dag...

echt dat nooit meer,maar goed daardoor heb ik dus een overschot aan paarden hier mee naar dld genomen,nu nadenkend was het beter geweest voordat we hierheen kwamen wat paarden toch weg te doen,ze zijn nu allemaal 7 jaar ouder en mankeren wel het een en ander waardoor eigenlijk alleen de slager goed genoeg voor ze zou zijn...

nou ja,laat ze dan maar hier staan,maar ik ga wel minderen,naar een stuk of 2 a 3 paarden op natuurlijke manier...mijn hart ligt op dit moment meer bij de honden als bij de paarden...

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:30

Ik weet precies wat je bedoelt, ik had gelukkig nog maar 1 paard, die gezond van lijf en leden is, die heb ik aan een kennis verkocht die er helemaal happy mee is.
Ik voelde me ook schuldig naar hem, ik deed er niets meer mee, en bijrijdsters waren helemaal waardeloos, voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Ik merkte aan hem ook dat hij te weinig aandacht kreeg.
En bij mij is hetzelfde, ik ben meer van de honden, zijn nu 11 maanden en eentje van 4 maanden, ik haal er veel plezier uit.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:43

nou ja,wij namen 9 paarden mee vanuit belgie naar duitsland... daar zijn er een paar van naar hun eigenaar terug en verkocht en nu 2 overleden...

dat maakt nog 5 grote paarden en 2 shetten,die shetten vind ik dan wel weer grappig.... maar die 5 grote wil ik wel terug hebben naar 2 ofzo..max 3...

er komen gewoon geen paarden meer bij hier,honden zullen er nog wel bij komen,heb er nu 5 is er minimaal 1 te weinig,dus hopenlijk over een paar maanden komen er 2 bij,maar het liefst zou ik wel 10 honden willen hebben :D

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:47

Doe je goed Packer, paard blij, jij blij!

packer schreef:
En er valt vooral een last van je schouders af, je bent ongemerkt toch altijd bezig met, hoe staan ze er bij vandaag,
hebben ze wat anders nodig, hoe zal het in de winter gaan, ik ben altijd een pietlut geweest wat mn paarden betreft,
het moest zo en niet anders.
Ik blijf paarden prachtig vinden, maar tis nu ook wel fijn om gewoon lekker weg te kunnen gaan, en je niet meer druk hoeft
te maken hoe het met de paarden moet.

Helemaal mee eens en hier hetzelfde. Mijn paard staat nu ergens anders en tuurlijk maak ik me weleens bezorgd omdat ik hem niet meer dagelijks zie maar ik moet vooral leren loslaten, want hij is in handen van liefhebbende experts.
Maar je niet meer druk/bezorgd hoeven te maken over echt allerlei dingen en ook ik ben een pietlut daarin, is gewoon heerlijk en er valt inderdaad vaak wat van je af. Hoewel ik merk dat ik nog een soort van voorgeprogrammeerd ben...bv. wat voor weer het is, of ik voel een bepaalde druk als ik afspraken maak voor dagindeling, ben dan geneigd te denken dat ik iets voor paardlief moet regelen...en dat hoeft niet meer...

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:48

6 jaar geleden is mijn bijrijdpony (plotseling) verkocht. Daar was ik zo kapot van dat ik 5 jaar helemaal niks met paarden te maken wilde hebben. Sinds vorig jaar zit ik toch weer in het zadel! Maar niet meer zo fanatiek als eerst. Rijd nu meestal 1x per week en maak dan een lekkere buitenrit.

Niwla schreef:
Wat doen jullie met je vrije tijd nu je niet meer rijdt?
Ik ben nu drie weken paardloos maar ik weet me geen raad met mijn vrije avonden. Ik verveel me rot!

Ik had opeens tijd voor een sociaal leven! :D Vind het nu ook heerlijk, zou niet meer 6 dagen per week bij de pony willen zijn...

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:55

Ik meld me ook!
Paardje verkocht toen we een kindje kregen. Dag voor de bevalling is ze weggegaan en al snel weer teruggekomen omdat het niet ging. Na een half jaar de 2e keer de keuze gemaakt haar te verkopen omdat het combineren met werk, huishouden en kind wel lastig was.
Ik had dus geen extra vrije tijd over door de kleine. Ik mis het paardrijden (en vooral mijn eigen paardje) heel erg! Maar gelukkig kan ik af en toe nog eens mee met een vriendin.

Wat ik dan niet mis is dat je geen 'verplichtingen' mee hebt. Áltijd moet je er voor een eigen paard zijn. Ook de dagen dat het wat slechter uitkomt. Zoals de feestdagen enzo.
En het bespaard een hoop geld. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:01

herkenbaar sommige dingen. Ik heb 2 paarden maar die staan bij mijn ouders. Nu ik op mezelf woon, rijd ik bijna niet meer. Kan me er niet meer toe zetten om naar mijn ouders te gaan (is ook wel 2 uur reizen) en dan te gaan rijden.
Voel me wel schuldig omdat mijn bijrijdsters ze nu volledig verzorgen en mijn moeder ze betaalt, maar zoals Kimmie zei... Op de markt wil ik ze niet hebben, ze zijn gelukkig, en een kogel erin gaat me te ver. Gelukkig wil mijn moeder ze nog steeds financieel onderhouden, daar bof ik dan wel weer mee.

Vind het wel heel rottig dat het zo gelopen is. Soms mis ik het rijden heel erg, en ik mis vooral het plezier wat ik er aan kon beleven. Vind het heel naar dat ik dat niet meer kan, omdat de druk vroeger veels te groot is geweest en allerlei andere omstandigheden.. En toen mijn paard een peesblessure kreeg en ik anderhalf jaar niet meer [i]kon[/] rijden raakte ik zo gewend aan het paardloze leven... Dat het moeilijk is om de knop weer terug om te zetten.

Maar ik hoop echt nog steeds dat het terug komt en ik er op een dag weer echt van kan genieten... -O-

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:10

1,5 jaar geleden heb ik mijn pony verkocht.
Ik liep/loop met een nare knieblessure waar ik ruim 2 jaar geleden aan ben geopereerd, sindsdien nog wel gereden maar niet meer als daarvoor, dat ging gewoon niet. Dit was niet fair tegenover Cav, daarnaast ben ik ook gaan studeren.
Al denk ik wel dat als ik niet die knie-issues had gehad, ik mogelijk thuis was blijven wonen of iig een oplossing had geprobeerd te zoeken.

Maar niet missen is hier absoluut niet aan de orde... Misschien niet meer elke dag, maar zeer geregeld denk ik er aan terug en man man man wat mis ik het zeg...

Zag het al eerder in het topic staan, maar ook ik kijk amper nog op HAW of ITP hier op Bokt.

Zelf nu ik dit hier typ krijg ik toch weer even wat tranen die naar boven komen :=

Conquesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:27

Ik meld me ook even! Heb mijn paardje in augustus verkocht omdat mijn discipline ver te zoeken was. Dat vond ik niet eerlijk ten opzichte van haar en heb haar toen aan een heel lief gezin verkocht waar ze alle aandacht krijgt die ze verdient. Ergens mis ik haar wel; zo had ik het vorige week even moeilijk toen ik aan haar dacht en het heerlijke rijden...Maar het is goed zo, ik sta achter mijn besluit. Wat betreft de verantwoordelijkheid; daar ben ik eigenlijk blij om dat ik dat nu niet meer heb.
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe uitdaging wat sport betreft omdat ik wel graag iets aan mijn conditie wil gaan doen. Maar ik sluit het niet uit dat ik ooit weer op een paard stap.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:43

Voor mijn studie ermee opgehouden, had een verzorgpaard, en na mijn studie en diplomering westernlessen gaan volgen.
Toen een verzorgfjord tegengekomen en een paar maanden later mocht ik hem de mijne noemen. Weer een jaar later mn shet erbij gekocht.
Vorig jaar gestopt met rijden ivm mijn eigen gezondheid, dit jaar nog af en toe wat stapritjes zonder zadel gedaan en nu staat hij met een blessure.

Ben nooit zo'n hele fanatieke amazone geweest, vind het tutten, wandelen en bezig zijn ook erg leuk. Soms vind ik het wel eens jammer, bij ons op de heide kan ik niet meer scheuren -O-
Maar dan denk ik weer dat ik dat weer met mn shet kan en vind ik het een stuk minder erg :D
(mennend dan)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:49

Hier ook een stopper!
Ik probeerde een bijrijdpaard (2-3x in de week) te combineren met een vriend, social life, school en werk. En dat hield toch even op :n En toen dus de keuze gemaakt dat paardrijden even geen prioriteit heeft. Zeker gezien het feit dat je niet even 1 uur weg bent maar als snel 3 uur.

Sinds een half jaar gestopt en ik probeer een enkele keer een manege les mee te pakken. Maar dit is zeldzaam. Sinds ik gestopt ben misschien nog 2 of 3 keer gereden.

Vind het aan de ene kant heel erg jammer, en mis het getut. Maar het was gewoon niet realistisch.. Zodra studie klaar is wil ik het zeker zo snel mogelijk oppakken..

Wat ik met mijn vrije tijd doe?
Welke vrije tijd? :oo
Alles gaat op het moment op, zit geen 1 avond thuis te nietsen..

Gerdjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:51

ik ben nu sinds een jaar ongeveer gestopt met rijden bij de manege. ik heb 6 jaar 3 new foresters verzorgt en die stonden tegenover de manege waar ik toen reed die manege is 2 jaar geleden gestopt en heeft alle paarden verkocht naar iemand die een manege wilde beginnen dus ben ik daar gaan rijden. ik vond dat echt niks dus ik ben daar gestopt. toen kwam ik er achter dat er een manege was in mijn dorp dus ben ik daar gaan rijden. dit was ook niks dus ook gestopt. in die tijd had ik mijn verzorgpony ingereden en ik reed er elke week op. toen zijn we bij die beginnende manege springlessen gaan volgen en na de eerste springles zijn mijn verzorgpony's daaraan verkocht. gelukkig had ik nog shetlanders achter mijn huis staan en die ben ik gaan verzorgen waarvan ik er 1 heb ingereden hier rij ik nu nog heel afentoe op en dan stappen we een beetje. ik wil nu heel graag weer lessen nemen bij een andere manege maar nu heb ik geen tijd meer :(

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:48

Bij mij staat het nu op een enorm laag pitje... De laatste keer dat ik heb gereden was de week voor school begon.
Het is de combi studie en geld. |(

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:59

Ik ben nu ruim een jaar geleden gestopt met rijden omdat ik graag mijn kind zelf naar bed wilde brengen. Ik mis het rijden en de paarden totaal niet. Ik mis wel een clubje waar je mensen tegenkomt en leert kennen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:13

Jup, nog iemand die zn vingertje moet opsteken..
Ben de lol echt al jaren kwijt en rij sinds een jaar of 2,5 niet meer. Heb op het punt gestaan om hem te verkopen, maar hij zit emotioneel nogal diep bij me, dus dat was toen geen optie. Kreeg toen een geweldige bijrijdster, die ondertussen mede-eigenaresse is als het ware. Zij hebben wel heel veel lol samen. Paard staat de hele dag lekker op het land met zn vriendjes en komt 's avonds naar binnen. Ik ga erheen, doe mn ding in het stalwerk, loop even naar het land voor een knuffel of aai en ga weer weg. Het is echt al een hele poos meer een verplichting dan een hobby.

Momenteel zit ik echt met mn handen in het haar, tijdje geleden zonder baan komen te zitten, relatie met mn vriend klapte en dat zijn eigenlijk maar 2 kleine dingen in de hele hoop gebeurtenissen van het afgelopen half jaar :(, dus heb nu een huis in mn uppie te betalen en dat stalgeld in de dure randstad is gewoon echt een klap in mn portomonnee elke maand weer.

Nu dus ernstig op zoek naar een andere bijrijdster die mijn dagen over wil nemen, want ik kan het steeds minder opbrengen. En verkopen is geen optie (ook vanwege spat, niet alleen emotioneel, want daar zou ik me ondertussen overheen kunnen zetten). Daarbij is mn mede eigenaresse het er niet mee eens, die wil hem houden maar kan de stalling niet alleen opbrengen. Dus als iemand nog iemand weet omgeving westland :') ?

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:10

Ja hier.. Heb in april dit jaar mijn paard verkocht. Heb haar in totaal 4,5 jaar gehad. Het ging echt onwijs aan m'n hart maar ik heb denk ik wel de juiste keuze gemaakt. De lol was er een beetje vanaf en toen ik ging samenwonen werd het financieel wel érg zwaar.

Als ik dit typ steekt het wel ontzettend maar voor nu is het maar beter zo. Heb een paar maanden geleden geprobeerd om weer een paard te verzorgen maar dat zat mij toch niet lekker omdat ik nog helemaal niet toe was aan een ander paard voor vast.

Nu rijd ik afentoe eens op de stal waar mijn paard eerst stond en dat vind ik wel prima. Geen verplichtingen en vooral financieel een verademing!

Misschien.. Ooit als ik later alles op orde heb er wel weer een paard komt. Ben toch wel een beetje jaloers op de mensen die ik soms in het bos of strand zie rijden. Maar voor nu is het goed. En het slechte weer en donker s avonds op stal mis ik totaal niet :D .

[edit]

Oh Yv zie nu pas jouw berichtje! Ik hoorde idd dat Marjel hem eventueel over wilt nemen. Waarom zet je geen advertentie op bokt?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:05

LZP -> PP

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:07

Mag ik me ook melden?

Mijn paardje is gistere opgehaald. Hij heeft gelukkig wel een goed huisje gevonden.

Heb zelf moeten besluiten te stoppen met (intensief) rijden wegens medische redenen. En ga me nu lekker richten
op het mennen met mijn shetlanders :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 17:32

Stinkmodder schreef:
6 jaar geleden is mijn bijrijdpony (plotseling) verkocht. Daar was ik zo kapot van dat ik 5 jaar helemaal niks met paarden te maken wilde hebben. Sinds vorig jaar zit ik toch weer in het zadel! Maar niet meer zo fanatiek als eerst. Rijd nu meestal 1x per week en maak dan een lekkere buitenrit.

Ik had opeens tijd voor een sociaal leven! :D Vind het nu ook heerlijk, zou niet meer 6 dagen per week bij de pony willen zijn...

Heel herkenbaar dit!! Inderdaad, vrienden vroegen altijd een beetje plagerig of ik mee uitging vrijdagavond enzo, ze verwachtten toch al een nee. De verbazing was dan ook groot toen ik plots steeds JA! kon zeggen, ik hoef immers zaterdagochtend vroeg niet meer naar de paarden :D Ik zou inderdaad ook niet meer hele dagen ermee bezig willen zijn, in ieder geval niet op de manier waarop ik er tot 2 maanden terug mee bezig was.

Je hebt het niet door maar stiekem vreet het meer energie dan je lief is!