Hoe vaak komt die ene klik voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nola12_Oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:54

soms voel je het meteen, maar soms moet het ook groeien.

Bij mijn eerste merrie was het meteen raak. Ze kon nog niks, maar ik wist dat ik er zou komen met haar. En dat was ook zo.
Maar ze begon te smal en te klein voor me te worden dat ik helaas de keuze heb moeten maken haar te verkopen.
Gelukkig heeft een vriendin van mij haar gekocht en die heeft nu dezelfde band als wat ik had. :)

paar maanden geleden een KWPN'er gekocht. De klik was er niet meteen, maar toch het deed me iets.
Toen hij bij mij kwam sloeg hij qua gedrag best om. Het was niet het paardje wat ik had gekocht daar. Maar ik gaf niet op en ben gelijk op les gegaan om samen 1 te worden met rijden etc. De eerste weken gingen redelijk. Maar het ging steeds meer achteruit. Hij had meer oog van de kudde dan voor mij. De klik was er wel maar toch ook weer niet. We zaten vaak niet op 1 lijn.
Terwijl een meisje van 10 hem super kon rijden en waar de klik er wel was. Dit heeft helaas zo moeten zijn.
Paardje is verkocht omdat ik het niet eerlijk vond tegenover hem of mezelf. We hadden niet die klik die ik graag wou.

Nu ben opzoek naar een ander paardje. 1 ding weet ik wel, ik koop niet zomaar een paardje en ga eerst een paar keer kijken voordat ik wat koop.

Jientis

Re: Hoe vaak komt die ene klik voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:42

Bij mijn paardje was er geen klik op het begin. Hij is te slim en koppig om onmiddellijk te doen wat een beginnende ruiter als ik vroeg. Ik heb meermaals gevloekt en ik herinner met nog dat ik tegen mijn man zei 'als je me ooit een paardje wil kopen, zeker niet dat waar ik nu op rij'. Echter, naarmate mijn rijkunsten beter werden, werd mijn band ook sterker met mijn paardje.
Ik begon te ontdekken hoe slim hij wel niet was en hoeveel kwaliteiten hij wel niet had en ik ben van hem gaan houden. Er zijn nog maanden over gegaan vooraleer ik hem kon kopen en iedere dag werd ik meer en meer verliefd op hem.
Hij is mijn toppertje. My one and only en ook al heb ik hem nog maar een klein jaar, ik heb het gevoel dat we op 1 lijn zitten. Heeft hij pijn, dan zie ik het. Is hij vrolijk, dan zie ik het.
Je krijgt het niet voor niets bij hem. Hij is braaf maar zijn hoofd aanraken bijvoorbeeld, daar is tijd over gegaan. en zo verder en zo voort.
Komt erop neer dat die klik bij mij pas na een paar maanden gekomen is maar nu wel voor het leven is. ik denk niet dat ik ooit zoveel van een ander paard kan houden.

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:47

vanaf de eerste dag was het liefde op het eerste zicht. Bij het eerste uurtje rijden hadden we direct een 'Klik' !! Zalig als je zo een band kan hebben met je paard !!!

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:56

De klik met mijn eerste paard was er van het eerste ogenblik dat ik haar zag.
Nu is ze anderhalf jaar geleden ingeslapen en nog steeds breekt mijn hart als ik aan haar denk...

Mijn huidig paard heb ik in januari 6 jaar.
Wat een rotwijf van een paard was ze :+

Heeft me 5 jaar gekost voor ik er een klik mee had.
En nu, ik was het topic aan het lezen 'voor hoeveel gaat jouw paard weg?',
en ik besef dat dat klein mormel toch wel diep in mijn hart gekropen is :+:

Het heeft me in totaal dus 5 jaar gekost eer de wederzijdse klik er was.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 11:58

Wow, wat een volharding!

lauraneyens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:26

amai, ik had het zelf denk ik toch al opgegeven.. Respect !!!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:40

Ik heb een klik gehad met veel paardjes, rij nu ook al zo'n 20jaar. Waren eerst verzorgpaarden. Bij sommige de klik meteen, bij andere niet, bij sommige kwam het nog en bij andere niet. Kon ik alsnog wel leuke paarden vinden, maar dan "miste" er toch iets. Er zijn er echt een paar die er bovenuit springen.

Wel heb ik getwijfeld over mijn eigen pony. Het gaat om de klik, maar toch ook om wat je wilt. Al wilde ik niet zo heel veel hoor. Ik had een ontzettende klik met zijn moeder, maar toen niet het geld om een paard te kopen. Al zijn familieleden vind ik wel "iets" hebben, dus hoopte dat ik er goed aan deed om hem te kopen. Ik wilde een ruin, niet te groot en eigenwijs. Nou, dat heb ik gekregen. De eerste tijd twijfelde ik echt heel erg of ik er goed aan had gedaan om hem te kopen. Nu heb ik hem al meer dan 10 jaar en ik ben nog steeds ontzettend blij met hem!!

Wat voor soort paarden vind je leuk om te rijden? Wat wil je ermee bereiken? Wat trekt je over het algemeen meer aan, een merrie/ruin, veulen/wat ouder? Wat voor karaktereigenschappen (rustig, betrouwbaar, eigenwijs enz..)? Welk uiterlijk? Kunnen ook meerdere "types" uitkomen. Bij mij was het of een paard, maar dan rustig en betrouwbaar, of een eigenwijze pony. Uiteindelijk bedacht ik dat ik met toch wel zou gaan vervelen met een rustig paard. Met wat voor soort paard zie jij jezelf oud worden?

Volgens mij heb je wel al nagedacht over die ene merrie. Ben je er al uit?

Tamarrr96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 18:37

Geen idee wat nou echt mijn soort paarden zijn, ik wil gewoon lekker recreatief kunnen rijden en eventueel springwedstrijden voor de leuk, de leeftijd is denk ik 7 tm 10 jaar, dan zijn ze meestal al redelijk beleerd maar kunnen ze nog lang mee, merrie of ruin maakt me eigenlijk ook niet zo uit, ik heb op zowel hele leuke dames als heren gereden. Betrouwbaar maar wel wat eigenwijs, ik wil niet dat het paard alles accepteerd want dan valt er niet zoveel te leren. Wel is apringen en buitenrijden een must. Die ene merrie is wel erg leuk, daarnaasf is ze van iemand die ik ken, wat het voor mij maat ook voor de eigenaresse erg fijn maakt zodat we een goed contact kunnen houden. Deze merrie is 9 jaar, is dol op springen maar vindt de hoogte van een hindernis soms moeilijk in te schatten waardoor ze veel te hoog springt, dit vind ik zelf geen probleem, ook omdat we dan iets hebben waar we samrn aan kunnen werken. Ook is de prijs fantastisch en krijg ik echt alles erbij.

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:42

Een jaar of 6 geleden was er een paardje bij ons op de manege, Norrie, waar ik zodra ik haar zag een klik mee had. Ze steigerde onder iedereen die ik op haar zag rijden, behalve bij mij. Ik vond het echt een geweldig paard en reed er elke week op. Helaas ben ik daarna weg gegaan van de manege, en via via hoorde ik dat ze was verkocht. Heb haar ook niet meer kunnen terugvinden via internet.
Nu heb ik sinds 1,5 jaar een eigen paard, een arabiertje waar ik een fantastische band mee heb en helemaal verliefd op ben. Maar dat gevoel die ik vanaf het moment dat ik Norrie zag had, heb ik met chara nooit gehad. Persoonlijk denk ik dat die echte 'klik' niet vaak voorkomt, maar dat betekend natuurlijk niet dat je geen sterke band met een paard kan krijgen.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:01

FrankavdT schreef:
Ter interesse: Hoe kun je er dan eerst geen klik mee hebben en na een tijdje wel?

Dat heb ik ook mee gemaakt met mijn paard. Raar genoeg kan het toch!

Mijn paard kende ik al 2 jaar voordat ze verhuisde. Reed er daarvoor niet regelmatig op maar vond het een leuk paard nooit geen problemen mee gehad (is van me 'stief'moeder)
Toen paard verhuisde, nu een jaar geleden, kon ik haar in het begin wel wat aan doen! Ze haalde letterlijk het bloed onder me nagels vandaan en dat had ik nog nooit mee gemaakt met een paard! Na een paar maanden ben ik meer maals van der afgestapt en zei ik letterlijk tegen me vader waar meer mensen bij stonden: Ik ga nóóit meer op haar rijden! Ze rende net weer de bak uit ben er helemaal klaar mee! Zadelde der af, zette haar weg en een tijd niet meer gedaan.

Na een rust periode van ons beide ben ik begonnen met alleen wat poetsen, later af en toe lange lijnen zo zo begon ik haar wat meer door te krijgen en zij mij meer. En nu...? Nu is onze band zo groot dat we over de kleinste bruggetjes alleen buiten kunnen rijden. Dat ze opkijkt als ze me alleen al aan hoort lopen. Dat ze me een heel beheerste zachte kop'stoot' geeft terwijl ze me vader zo omver duwt met der hoofd.

Heeft een jaar mogen duren maar dan heb je wel wat! :)

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:05

Ik heb bij 2 pony's, direct een echte klik gehad.
Helaas beide pony's niet meer en die mis ik ook heel erg.

Bij mn huidige paard was er helemaal geen klik, het voelde voor mij 'alsof het moest'. vroeg me af hoe ik ooit een band zou krijgen met dat verschrikkelijke paard.. Toen ze een half jaar later me ook nog eens omver had getrapt en ik mn been zwaar gekneusd had, gaf ik het bijna op, er komt geen klik..
Maar nu, 4 jaar later, zijn we niet meer bij elkaar weg te halen.
Ze is zo veranderd, we zijn naar elkaar toegegroeid en ze gaat ook nooit meer weg.

een klik hoeft er dus niet perse te zijn!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:41

Ik heb eigenlijk ook echt maar 3 keer de klik gehad :j.
Dat was met mijn vorige haflinger Manchester een jong paard van mijn zus en met mijn huidige pony :j.
Alhoewel ik 22 jaar ben, ben ik nog steeds erg verliefd op pony's :))
Met de pony's had ik gelijk een klik maar met het paard groeide dat later.