moet ik mijn paard verkopen of niet..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:24

NenaC schreef:
of je houdt haar, zoekt een bijrijder en misschien komt er straks weer een tijd dat je meer tijd hebt......

Dit heb ik ook voor een periode gedaan omdat ik om medische redenen geen andere keuze had op dat moment. Ze staat inmiddels weer bij mij om de hoek en ik heb haar weer helemaal zelf onder mijn hoede. Ik zou mijn maatje niet kunnen verkopen ook niet als mijn leven een andere wending neemt.... is voor mijn gevoel niet eerlijk. Maar is er geen andere keuze dan zou ik een goede baasje zoeken die bij jou paard past en waar jij een goed gevoel bij hebt. Maar het verschil is misschien wel dat ik mijn paard al 14 jaar heb vanaf veulen af aan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:26

Kim_14 schreef:
Lianne86 schreef:
:')

Ik leg heel duidelijk uit dat ik snap dat het tijd kost en duur is.... En dat als ze er echt achterstaat ze het gewoon moet doen, maar ik zeg ook, dat ze er wel echt achter moet staan. Dingen kunnen altijd veranderen... En in het negatiefste geval gaat de relatie uit, paard is net weg... en dan? (Zeg niet dat het gebeurd...) Ik had dingen ook heel anders gepland ;) maar soms komt er opeens wel meer tijd vrij... Of wat dan ook... Verkopen is definitief...

Verkopen mag natuurlijk, ZOALS IK AL GEZEGD HEB, maar ik vraag me af of dit de juiste keuze is... Dan zou ik het liever samen met iemand gaan doen (eventueel ook financieel). Mocht je geen klik hebben met het paard, totaal iets anders willen, ok... ander verhaal... Maar geef je echt om je beest, dan blijf ik er bij dat je het zelf gaat proberen te regelen. Dan weet je tenminste zeker hoe en wat...

En ook al ga je maar 1x in de week, het is toch lekker even eruit zijn en ontspanning en dat heb je ook nodig...

Dus ipv 1 zinnetje te quoten, lees je het stuk met uitleg en geef je niet zo'n reactie. Verkopen is definitief en daarna heb je niets meer over het paard te zeggen. Je leest vaak dat het voorkomt, mensen die verhaaltjes vertellen weinig geld, maar ene goed tehuis.... Eneen maand later staat ie weer te koop... etc. Ik zou daar niet op gokken iig.

Er zijn genoeg opties, bruikleen, leasen, verzorgster... Die zijn allemaal niet definitief...

Maar is het niet egoïstisch om het paard te houden omdat JIJ (jij in het algemeen) je ontspanning wilt en daarom je paard maar houdt terwijl je er dan maar eens in de zoveel tijd aandacht aan besteed? Ik vind dat je moet kijken naar wat het beste is voor het paard en van daar uit moet verder kijken. Te weinig tijd.. dan kun je beter verkopen, of een bijrijder/verzorger vinden. Paard kiest er niet zelf voor om in een box te staan en in de wei, en waar is dan z'n grote vriend/leider? Die is er vervolgens nooit.. Ik vind dat een paard dan beter verdiend..

Nee, zeker niet egoistisch. Zoals ik al zei, paard heeft die aandacht niet nodig. En dan is wanneer het mens er zin in heeft prima. Persoonlijk heb ik dan wel van zet je paard 24/7 op de wei met andere paarden, kaar dat heb ik in bet algemeen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:27

Maartje1990 schreef:
Wat heeft ze nodig? Een wei en andere paarden... wat heeft een paard verder nog nodig? Een ruiter die er op rijdt? En ruiter die ze poetst? Nee hoor, heeft een paard niet nodig :n Paard is prima gelukkig zónder gepoets en geprul en zonder gerij.

Als je gewoon geen zin meer hebt in je paard, moet je haar verkopen. Maar voor het paard zelf hoef je het niet te doen, dat vind ik maar een smoesje.

Dat was mijn mening ook, maar dat klopt dus niet altijd. Mijn Fries stond elke dag op de wei met haar kudde. Ik had een erg drukke baan en kwam maar 3 keer in de week naar stal. Het lieve dier werd een chagrijnig stuk vreten, eerlijk waar. Toen ik vakantie had en elke dag naar stal kwam (en ik reed en rij niet elke dag) was het binnen 2 dagen weer de oude, lieve Fries zoals ze eigenlijk was. Werk begon weer, zelfde verhaal. Volgende vakantie, elke dag naar stal, gewoon elke dag wat aandacht, liefste paard wat je je kon bedenken. Dit paard heb ik dus verkocht aan iemand die de paarden aan huis heeft en samen met haar dochter elke dag met de paarden bezig is. Rijden, met de koets op pad, wandelen, grondwerk, van alles. En het dier is gewoon weer fulltime happy. Beste keuze die ik ooit gemaakt heb voor het dier, maar het was wel mijn kind, als ik haar genoeg aandacht had kunnen geven was ze NOOIT verkocht. Dit was een heel duidelijk voorbeeld dat sommige erg mensgerichte paarden wel dégelijk de aandacht nodig hebben. Nu rij ik het paard van een vriend van me, en die kan het echt geen reet schelen dat ik het begin Juni veels te warm vond om te rijden, de laatste 3 weken van Juni in het buitenland zat, toen gek werd van de dazen in het bos en daarna op vakantie ben geweest. Ze staat nu zo'n 8 weken "stil" op de wei, maar ze wordt goed verzorgt, krijgt alles wat ze nodig heeft en ze zal er niet anders om worden.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:40

eeeeef_x schreef:
Maar ben ik nou de enige die vind dat een paard elke dag zijn aandacht en beweging nodig heeft? Of....

Ligt eraan waar je paatd staat en wat je doelen zijn.
Staat je paard 24/7 buiten of iig meerdere uren per dag met soort genootjes.
Krijgt zijn natje en zijn droogje. En iemand gooit elke dag even een bik op je paard (leuk voor beelddenkers) dan hoef je niet elke dag.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:43

eeeeef_x schreef:
Maar ben ik nou de enige die vind dat een paard elke dag zijn aandacht en beweging nodig heeft? Of....

Ik ben het met je eens! Als je een paard wilt houden, moet je er ook elke dag naar om kijken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 12:59

Ik denk dat het er niet zo om gaat wat anderen vinden of denken.

TS: je geeft aan dat je zelf vindt dat paard elke dag menselijke aandacht nodig heeft. Je geeft ook aan dat jij dat de komende 2 jaar zelf niet kan doen. Stel je vindt een bijrijder die wel 6 dagen in de week kan zodat jij 1 dag in de week kan, die gaat natuurlijk niet de volle mep betalen.
Dan betaal je dus een paard waar je zelf alleen zondags heen kan(en ook dat gaat soms niet lukken want dan heb je net een grote studeeropdracht of wat dan ook). Voor de komende 2 jaar.
Heb je ook nog het probleem dat bijrijders soms stoppen (omdat ze zelf gaan studeren oid), moet je in de tussentijd een nieuwe zoeken en voel je je schuldig dat het paard in die tijd maar 1x in de week menselijk aandacht heeft.

Ik heb de keuze ook moeten maken, maar moet zeggen dat ik er uiteindelijk wel blij mee ben.
Mijn paard staat nu op een paradijslijk adres, 24/7 in de heuvels met een grote kudde en ik mag haar bezoeken (wel een eind weg dus gebeurt niet super vaak). En ze ziet er beter uit dan ze bij mij ooit heeft gedaan. 2x per dag komen ze even kijken in de wei en ze heeft het geluk dat ze ook af en toe op buitenrit mag.
Dat was dan voor mij ook de must: mijn paard was 12 jaar en ik wou niet dat ze van eigenaar naar eigenaar ging, die niet op een respectvolle wijze met haar omgingen of waar ze hele dagen op stal zou staan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:02

Mijn paarden staan heerlijk op de wei, worden gepamperd door de staleigenaresse en max 3x per week ben ik er te vinden en meestal ben ik nog te bedonderd om te rijden. Vinden ze heerlijk :D

Dus ja... mijn advies zou zijn om het dier gewoon lekker haar rust te gunnen. Er komt wel weer een andere tijd waarin je meer tijd hebt.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 13:13

eeeeef_x schreef:
Ik ben zelf natuurlijk ook wel bang voor de reacties, maar kan haar de komende 2 jaar niet bieden wat zij nodig heeft. Niet alleen in ieder geval..
En ja dan is het na de opleiding maar of ik dan nog een opleiding ga doen of fulltime ga werken. Ja welke tijd heb ik dan nog voor haar?

Met alle respect, maar dat heeft toch iedereen? Ik denk dat je ook moet kijken waar je tijd voor wilt maken. Ik heb ook een vriend, fulltime stage nu en 3 paarden. Verschil is bij mij wel dat ze altijd buiten staan, dus als ik een dagje niks doe met ze of een aantal dagen dan hebben ze nog steeds beweging.
Maar iedereen met paarden werkt toch fulltime neem ik aan? Of in ieder geval de meeste? In de zomer is het lekker lang licht, dus kun je s'avonds er naartoe en in het weekend. Als je in het weekend werkt, neem ik aan dat je op andere dagen wel vrij hebt, je werkt toch geen 7 dagen? Maar ja, de keuze is inderdaad aan jou en ik zou er gewoon heel goed over nadenken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:46

Prima als je je paard wil verkopen; en eerlijk: ik denk dat het de beste keuze is in jouw geval. Zeker gezien je bevestiging vraagt om iets wat je al lang besloten hebt.

Echter het slappe excuus 'kan paard geen genoeg aandacht geven' is onzin. Een paard heeft geen menselijke aandacht nodig (natuurlijk wel de zorg). Wees dan tenminste eerlijk tegenover jezelf.

eeeeef_x

Re: moet ik mijn paard verkopen of niet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 17:52

Dus wanneer ik haar maar 1x in de week kom bezoeken zou dat voldoende zijn?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:23

eeeeef_x schreef:

Je hebt mensen die dat doen, maar ik zou dat persoonlijk egoïstisch en niet paardwaardig vinden..

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:29

Dat heb ik dus ook, ik vind dat een paard 1 x per dag zijn aandacht van mij moet krijgen. Ik heb een bijrijdster in mijn huidige woonplaats die haar op de dagen doet dat ik weg ben. Daarom kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om maar gewoon niet meer te gaan als ik 'geen zin heb'. En tijd speelt ook een grote rol. Die heeft ze nodig, en die kan ik haar niet geven. Niet nu.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:37

eeeeef_x schreef:
Ik ben zelf natuurlijk ook wel bang voor de reacties, maar kan haar de komende 2 jaar niet bieden wat zij nodig heeft. Niet alleen in ieder geval..
En ja dan is het na de opleiding maar of ik dan nog een opleiding ga doen of fulltime ga werken. Ja welke tijd heb ik dan nog voor haar?

Ik heb ook voor dit probleem gestaan.. voor mijn studie moest ik op kamers.. dat betekende minder tijd voor me paard en daarnaast is het gewoon werken om het te kunnen blijven betalen allemaal.. Maar mijn paard is echt mijn maatje, mijn alles.. bij het idee van verkopen rolden de tranen al over mijn wangen.. maar ik kon hem gewoon niet alles bieden wat ik hem zo graag zou willen bieden
Mijn instructrice destijds zei tegen mij.. je studie is maar een tijdje.. dat is een jaar of 5 en dan is je leven weer heel anders.. voor mijn paard is het nu even jammer dat hij wat minder aandacht krijgt maar hij heeft het verder wel goed.. hij krijgt zijn eten en drinken, staat in de kudde buiten.. dus wat dat betreft.. ik heb besloten hem te houden en het voor lief te nemen dat ik hem nu minder aandacht kan geven dan ik zou willen, maar over een aantal jaar zal dat weer anders zijn.. en ik weet zeker dat ik heel veel spijt had gekregen als ik hem verkocht had ;)

bovendien.. verkopen kan altijd nog! maar eenmaal verkocht = verkocht

swaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:42

Amen Lianne86 _/-\o_ . Ik ga helemaal met je mee.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:50

SuzanH schreef:
eeeeef_x schreef:

Je hebt mensen die dat doen, maar ik zou dat persoonlijk egoïstisch en niet paardwaardig vinden..

SuzanH ik ben het met je eens!

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:55

Je zegt ik kom thuis om 4 uur en daarna ga ik werken. En in het weekend werk je ook.
Ga je dit wel allemaal redden? Het is erg veel om samen te gaan wonen, een studie en werk te combineren!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:58

Ik heb precies in hetzelfde schuitje gezeten. Iedereen zei dat ik haar beter kon verkopen. Ik ging om 5/6 uur sochtends de dieren verzorgen, om half 8 de deur uit naar mijn studie en soms pas om 6 uur weer thuis. Soms ook eerder maar er waren ook dagen bij dat ik college had tot 21.30 savonds. Dan deed ik dus savonds om 23.00 uur nog de paarden... daarbij werkte ik in het weekend en ik was gewoon hartstikke druk. Ik heb haar verkocht.. binnen twee week was ze weg en ik heb enorme spijt gehad. Achteraf gezien had ik het niet gedaan. Ik had het 'maar' ongeveer een jaar druk. Achteraf had ik haar gewoon het land op gegooid, of een bijrijder gezocht, of wat dan ook. Maar goed, nu ben ik in het bezit van een 3 jarige die ik als jaarling heb gekocht, en deze gaat nooit meer weg :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:22

ik denk ook dat je je keuze onbewust al hebt gemaakt, misschien is verkopen inderdaad beter.
ik heb 2 fjorden aan huis staan maar heb het momenteel zo druk dat ik er amper aan toe kom om ze elke dag te poetsen ed. ze staan gezellig op de wei met zn 2 maar merk wel aan mijn merrie dat ze mijn aandacht mist mijn ruin overigens niet die vind het wel best zo ( is ook al bijna 30 jaar) het is dat ik ze aan huis heb staan en niet veel kosten heb..

als ik in jouw situatie zou zitten zou ik er ook sterk naar neigen haar te verkopen, en idd intresses kunnen veranderen.. of wellicht zoeken naar iemand die haar wil leasen,