Zitten op een jaarling of tweejarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:54

@jaime_ en @Papegara Jullie zijn volgens mij een van de weinige die het niet erg om een peuter op de rug van een jong paard te zetten

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:54

Paardjes45 schreef:
@vuurneon, omdat de paardem/pony's dat pas volgroeid zijn. KWPNers en trekpaarden zijn pas volwassen als ze 7/8 zijn, voor andere paarden geldt dan met 4.

Geen enkel paard is uitgegroeid op 4 jaar! Minimaal 6 jaar geld voor alle rassen.

En tja voor een 2 jarige bijv, wat is het verschil tussen een zadel van 10kg (western) of een klein kindje. Ik vind het eerlijk gewoon gevaarlijk voor het kindje.
Voor jongere paarden vind ik het not done!

Papegara

Re: Zitten op een jaarling of tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:58

Paardjes45:

Ik vind het absolute not done om een kind zo op een jaarling neer te zetten.

Maar wat ik niet begrijp.
Er zit hier op bokt ook een mama dat haar zoontje mee neemt naar haar paard en shetlander. Krijg je allemaal aaaahw reacties op en geen enkel kritiek.

Ben ik nu wel fout omdat er een 2 jarige op mijn paard heeft gezeten voor 10 seconde terwijl mama hem gewoon vast houd?

Vind ik een heeeeel groot verschil met de foto's die ik bij de advvertentie zie. Hier zitten grotere kinderen er los op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:00

Ik kwam laatst zelfs een advertentie tegen waarbij op de foto een kind los op de rug van de jaarling zat en waarbij in de advertentie ook nog stond "is zadel en hoofdstel gewend", daar zakte mijn broek toch wel van af. Ik weet niet of jullie op dezelfde advertentie doelen hoor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:03

Ben ik een monster als ik zeg dat ik heb best vind kunnen als een baby (!!!) op een veulen 'zit'? Dan wel wanneer mams het kind stevig vast heeft en iemand anders met verstand het veulen, een (tw)enter gaat er niet op achteruit als héél even een paar kilo er op zit, als ik veulens soms zie spelen met andere veulens er overheen, hihi.

Meer vind ik ook echt not-done (zwaarder dan zo'n 15 kilo en/of los).

Van mij mogen er best wetten komen over de minimale beleerleeftijd van een veulen, maar zie ze daarboven maar zo gek te krijgen _O-

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:04

Gevaar/veiligheid voor t kind/peuter daarbuiten gelaten vind ik gewoon dat wij ons teveel vasthouden aan de 3-jaar grens die in mijn ogen nergens op slaat. Het is een principe voor ons geworden dat er voor zn derde niets op de rug van een paard mag, maar ik ben er van overtuigd dat een peuter/kleuter totaal geen enkele schade aanricht als het voor een foto is of even gewoon voor de leuk. Weleens jonge paarden zien spelen en ravotten? Dat gaat er veel harder aan toe. Toen mijn pony nog hengst was en tussen andere hengsten in een kudde liep gebeurde er van alles, en ik denk dat zijn paardenvriendje die iets groter was en regelmatig zn voorbenen over de rug van mijn pony sloeg wat meer schade kan aanrichten dan een peuter, bovendien woog dat paardenvriendje vast ook meer dan een gemiddelde peuter, maar dat is de 'natuur' dus dat vinden we wel goed. Ik vind het onzin, en ben van mening dat een paard op geen enkele wijze schade oploopt fysiek en/of mentaal wanneer er voor zn derde jaar een kind op zit. Gewoon op een relaxte manier iets op je rug is 183857573929x minder traumatisch dan een paard 3 jaar de wei opgooien en binnen een maand of korter zadelmak, ruitermak maken en doorrijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:06

Volkomen mee eens, maar ik vind een zwaarder iemand echt not-done, ik vind 60+ bij een 3 jarige al not-done, maar oké.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:11

Zelfs al kan het geen kwaad.... Waaaaarom zou je het willen? :\ Stoer hoor een kind op een jaarling....

Ik hoop binnenkort een knappe jaarling merrie te hebben en no way dat daar iemand op komt, het enige wat zij op haar rug zal krijgen is een borstel met poetsen.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:12

Daphne__ schreef:
Zelfs al kan het geen kwaad.... Waaaaarom zou je het willen? :\ Stoer hoor een kind op een jaarling....

Ik hoop binnenkort een knappe jaarling merrie te hebben en no way dat daar iemand op komt, het enige wat zij op haar rug zal krijgen is een borstel met poetsen.

Vergeet de vliegen en dazen niet. :')

Die van mij heeft trouwens als 2 jarige een kip op zijn rug gehad. Ik ontving ineens foto's dat die kip er zelf op gevlogen was. _O-
Laatst bijgewerkt door Roweentje89 op 29-08-13 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:13

Papagara bij die topics van haar reageren er een hoop mensen niet omdat er toch niks mee gedaan word. Zoals ik dus. Dat moet blijkbaar eerst een keer fout gaan ofzo.
Kind met 2 handen vast houden op een braaf paard zie ik geen probleem in hoor.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:16

VivaLaVida schreef:
Papagara bij die topics van haar reageren er een hoop mensen niet omdat er toch niks mee gedaan word. Zoals ik dus. Dat moet blijkbaar eerst een keer fout gaan ofzo.
Kind met 2 handen vast houden op een braaf paard zie ik geen probleem in hoor.

Ja dat weet ik nog net zo niet.. Ze hebben hier op bokt allemaal een erg uitgesproken mening, en bij elke HAW topic word flink commetaar gegeven, word soms ook niks mee gedaan, dus ik zie dat verschil niet.

En inderdaad als papa of mama het kindje goed vasthoud en het een hele brave is, vind ik het ook niet erg. Als het ook maar geen gewoonte is

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:18

Mijn pony heeft met 2 weleens aan de longe gelopen, hij had ook voor zn derde al dingen op zn rug gehad van dekje tot deken, toen die 3 was heb ik er weleens op gezeten en rond gestapt, nu is die 4 sinds juni, en nu zit ik er af en toe op en doen stap en draf onder het zadel max 20 minuutjes per keer, ene week 3x andere week geen 1x.
Tot zn bijna derde heeft hij in n kudde met jonge hengsten gelopen, toen is die gecastreerd en verhuisd naar mn huidige stalling, mensen vroegen wat ik met m reed omdat hij er al volwassen uit zag qua bouw, dus ook dat zegt niets. En na al die ellende van alles wat er met m gedaan is voor die de magische 3 jaar grens leeft hij nog steeds. En nee ik ga ook niet wachten tot de nieuwe wetenschappelijke trend van 6 jaar want een paard kan best wat hebben. Ik vind iemand van 80kg op een 3 jarige of iemand van 90kg op een 6 jarige velen malen erger en schadelijker dan een paard wat voor z'n derde weleens een lichtgewicht draagt.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:21

Die van mij heeft op zijn 2 jaar ook dekens en dekjes met longeersingel op zijn rug gehad.

Hij is ook fors gebouwd, dus mensen hebben nooit iets erover gezegd.
Toen hij 3.5 was ben ik eens op hem gaan zitten en hij viel toen bijna uit mekaar.
Toen heb ik nog een half jaar gewacht totdat hij 4 werd en ben toen pas weer opgestapt. Heb toen een maandje af en toe in stap op hem gezeten om hem te wennen, hij heeft nu 2 maanden weer stil gestaan en ga hem nu terug oppakken.
Het is nu opstappen en wegrijden omdat ik ook qua grondwerk enz veel met hem gedaan heb.
Maar heb hem naar mijn mening nooit op zijn rug over belast.

Ik ga inderdaad ook niet wachten tot de wetenschappelijke leeftijd van 6 jaar.
Maar ik ga hem ook niet overvragen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:31

mijn mening: met 2 jaar beginnen met grondwerk, met 3 jaar beginnen met zadel enz en pas op z'n 4e beginnen met beleren met iemand erop. Andere rassen zoals Quarter, KWPN en trekpaard zou ik beginnen met grondwerk, longeren enz op z'n 2e levensjaar en pas beginnen met beleren op z'n 5e.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:33

Waarom wordt er wel nog zo een verschil in rassen gemaakt? :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:36

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 23:52

Het lastige van artikelen zoals hierboven vind ik dat er wel iets staat over wanneer de groeischijven zich sluiten, maar er staat níets over wát de effecten zijn van belasting voordat alle groeischijven gesloten zijn. Daar wordt wel van alles over gezegd, maar is dit ook daadwerkelijk onderzocht/ aangetoond?
Ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:06

Paardjes45 schreef:

Mijn punt staat zwart op wit in de tekst.

Quote:
Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:23

Roweentje89 schreef:
Paardjes45 schreef:

Mijn punt staat zwart op wit in de tekst.

Quote:
Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is.

Nee, het is gewoon een feit dat geen enkel paard voor zijn 6e levensjaar is uitgegroeid, ongeacht het ras, daar kan je niet eens of oneens over zijn, want dat is gewoon zoals het is, maar moeten wij daarom maar alle paarden tot hun 6e in een weitje plaatsen en vooral niet aan zijn tere lichaam en ziel komen? Denk ut nie.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:42

Oke, volgens mij snapt niemand mij hier.

Iemand zegt hierboven dat sommige paarden eerder uitgegroeid zijn dan andere op bijv 4 jaar en andere pas op 7/8 jaar.

Daarop zei ik dat dat niet waar was en dat voor alle paarden geld dat ze pas uitgegroeid zijn vanaf 6 jaar, niet eerder. Daar duid mijn post op.
Dat wij eerder met ze bezig zijn en berijden, ja dat doen we inderdaad. Ikzelf ook.
Maar hou er wel rekening mee dat hij nog aan het groeien is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:45

Roweentje89 schreef:
Ik ga inderdaad ook niet wachten tot de wetenschappelijke leeftijd van 6 jaar.
Maar ik ga hem ook niet overvragen.

Dat een paard niet is uitgegroeid voor zijn 6de kan je wetenschap noemen, maar niemand heeft ooit onderzocht wat er nu eigenlijk gebeurt als je een paard van in de groei gaat belasten, dus de "wetenschappelijke grens van 6 jaar" slaat eigenlijk ook nergens op B-) .

Volgens mij houd zo'n paard er niets aan over inderdaad als je het niet te bont maakt. Ik vraag me wel een beetje af waarom die mensen ooit een kind hebben gekregen als het ze schijnbaar niet boeit of ze wel heel blijven? Maarja dan is op een braaf paard zetten waarschijnlijk nog lang niet het meest onverantwoorde dat toch vrij veel ouders doen :x

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 00:47

Ik wilde ook al kinderen als voorbeeld nemen.
Sommige doen ook aan hevige sporten terwijl ze nog niet volledig uitgegroeid zijn. :)
Het kan zodra je maar rekening met het lichaam houdt waar je mee werkt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 01:06

In de rensport is het normaal en dat vind ik net zo schandalig

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 06:44

Hier worden paarden zadelmak gemaakt als ze 2 zijn. Als ik op de track rijd op de racepaarden zitten er ook jaarlingen tussen. Maar ook in de dressuur heb ik 2 jarige, hier is het heel normaal... Wel moet ik er bij zeggen dat ze vaak 6 weken vrij hebben en dan weer een paar weken rijden en dan weer off... :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:23

Zijn er eigenlijk zo weinig makke jonge dieren? Dat het blijkbaar levensgevaarlijk is om een kind op een 2jarige te zetten met mams of paps erbij?