Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wie vinden jullie van de bekende topruiters echt geweldig en waarom?

Anky
91 (17%)
Adelinde
79 (14%)
Hans Peter
21 (3%)
Edward
236 (44%)
Charlotte
85 (15%)
Helen
22 (4%)

Totaal aantal stemmen: 534

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:04

Unihorses, je antwoord is behoorlijk zwart-wit en negatief. De vraag was wat je wel goed vindt aan de topruiters en waarom, juist omdat er continue eigenlijk alleen maar wordt afgekraakt op Bokt.

En kritiek hebben mag zeker, ook al doe je zelf niet mee op dat niveau. Het blijft wel een feit dat je in de paardensport emoties altijd de boventoon zullen blijven vormen omdat dit ook direct de basis van de sport is. De band met je paard, de liefde voor de sport, je wil om succes te boeken met je paard in welke vorm dan ook. Ik denk echter wel dat we naar kritisch ook realistisch moeten blijven. Iemand die nooit met zijn paard een moment van ultieme verzameling zal rijden (passage, piaffe) weet hoe het voelt om daarvoor de stangteugel te moeten gebruiken, afgestemd op het paard waar je op dat moment op zit.
Weinig mensen weten hoe het voelt om met een toppaard met een gruwelijk vermogen af te rijden op een oxer van 1.60m. Je kunt niet oordelen welk bit of handeling op dat moment het beste is al zou je het willen: puur omdat het wederom om gevoel en emotie gaat.

Dat is hetzelfde dat ik nooit zal weten hoe het voelt om een passage te rijden op Parzival of te springen met Big Star. Ik kan mijn gedachten, ervaringen en kennis wel koppelen aan wat ik zie en daar kritisch naar kijken, maar zwart-wit iets fout noemen zegt meer over jou als over de professionals in de paardensport :)
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 27-08-13 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:04

mindim@Ik denk dat je wat 'middelen' vergeet.... ;)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:06

Mindim schreef:
Doanique schreef:
Jaaa, de moraalridders van bokt! *\o/*

En dit vind ik dan weer zo'n loze kreet. Hard roepen, maar zelf niets toevoegen.
Leg eens uit, waarom vind je sommige moraalridders?

Topruiters komen niet voor niets aan de top, aangezien dat ons maar niet lukt, zullen ze toch wel iets goed doen :D . Ik denk echter dat als je onder druk moet presteren, je wel eens buiten de gebaande paden werkt en dit zijn niet altijd paden die altijd even vriendelijk zijn voor het paard. Het doel mag nooit de middelen heiligen en dat doet het soms wel. En je mag er niets van zeggen, want je hebt het zelf niet gepresteerd. Maar goed we oordelen dagelijks over dingen waar we zelf niets in hebben gepresteerd, dus waarom zou het hier anders zijn.
Het schijnt dat op professionele stallen (welke vraag het me niet) paarden voor enkele uren met een strakke bijzet in de stal worden gezet, dat bij springstallen wel eens wat stroom op de hindernissen wordt gezet om de benen wat hoger te laten tillen. En nee, dat zal niet op elke stal gebeuren en niet bij elke topruiter, maar zijn wel middelen die dus niet op elke stal geschuwd worden.
En ja, ze hebben de beste medische zorg, stallen zijn fantastisch voor elkaar en noem het maar. Als ik het geld had, stonden mijn paarden ook met alle luxe en egards hoor, zekers als ze mijn brood op de plank zijn en mijn uithangbord voor nevenactiviteiten.
Ik vind het knap wat men heeft gepresteerd, maar ik persoonlijk vind dat er vaak met een roze bril naar de ruiter gekeken wordt, door sommigen zowaar verafgood en dat snap ik niet. Het zijn evengoed mensen die het allemaal niet altijd perfect doen. Helaas staan zij in the picture en komen met dieronvriendelijk gedrag niet weg. Dus er zullen altijd mensen zijn die kritiek op ze hebben, part of the job hoor. Ze worden beoordeeld op hun werk, niet alleen op de winst.

Je hebt gelijk hoor, hier is ook een stal waar de paarden een paar uur met strakke bijzet in de paddock worden gegooit. En dat zal vast ook wel op stal gebeuren. De paarden die voor de kar gaan doen ze touwen van hun hoeven omhoog, zodat ze ze hoger opgooien. De paarden die ze daar trainen worden over de hele wereld verkocht. Het ziet er vriendelijk uit als ze op die wedstrijden rijden, maar wat er allemaal op die stal gebeurd wil je niet weten hoor ...

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:37

Mindim schreef:
Het schijnt dat op professionele stallen (welke vraag het me niet) paarden voor enkele uren met een strakke bijzet in de stal worden gezet, dat bij springstallen wel eens wat stroom op de hindernissen wordt gezet om de benen wat hoger te laten tillen. En nee, dat zal niet op elke stal gebeuren en niet bij elke topruiter, maar zijn wel middelen die dus niet op elke stal geschuwd worden.

Dit is echt kul! Een goed springpaard wordt doodsbenauwd ervan en zal juist stoppen met springen. De lossigheid die je wil hebben in je dressuurpaard helpt ook niet door hem maar vast te knuppen op t hok.

Topruiters doen dat niet! Dat er enkele wannabe's rondlopen waar het wel gebeurd zal best, maar die worden hard aangepakt zodra iemand erachter komt. Knhs tolereert dit soort praktijken niet en de FEI al zeker niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:40

geerke schreef:
mindim@Ik denk dat je wat 'middelen' vergeet.... ;)

Ik vergeet er vast wat :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:40

chikohaa schreef:
Mindim schreef:

Dit is echt kul! Een goed springpaard wordt doodsbenauwd ervan en zal juist stoppen met springen. De lossigheid die je wil hebben in je dressuurpaard helpt ook niet door hem maar vast te knuppen op t hok.

Topruiters doen dat niet! Dat er enkele wannabe's rondlopen waar het wel gebeurd zal best, maar die worden hard aangepakt zodra iemand erachter komt. Knhs tolereert dit soort praktijken niet en de FEI al zeker niet.

Jij wilt echt niet weten wat er achter gesloten deuren plaatsvind hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:42

chikohaa schreef:
Mindim schreef:

Ik zei professionele stallen. En wat de knhs of fei niet ziet, kan men ook niet beoordelen. Ik zeg niet dat topruiters dit doen, maar dat dit wel degelijk op professionele stallen gebeurd. En dat er ook heus topruiters zijn, die onder druk naar middelen grijpen, om nog beter te presteren, die ze normaliter misschien niet zouden gebruiken.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:44

Ik heb vaak genoeg meegelopen op stallen om te weten dat dit veel minder gebeurd dan bokkers beweren. Het is natuurlijk een leuk scenario om de wereld in te gooien, klinkt vast reuze interessant als je dat soort verhalen rondbazuind. Maar het lijkt op laster. Bewijs t maar!

Anoniem

Re: Topruiters worden afgekraakt op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:53

Ik ben niet degene die dat de wereld in gooit hoor en je ogen voor wantoestanden sluiten is in mijn optiek nog erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 18:57

Mindim, ik heb het meer over het algemene gez*ik op bokt. Als er een schaap over de dam is... je kent het wel.

Er valt bv. op een foto op dat het paard zijn mond open heeft, een iemand zegt er wat over en half bokt gaat er over door, terwijl het TS nu echt wel duidelijk is dat ze een harde hand heeft of wat dan ook. Is gewoon een voorbeeld, ik maak het zelf vaak mee in topics.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:09

chikohaa schreef:
Mindim schreef:

Ik heb zelf gezien dat ze die paarden bij zetten en zo een paar uur laten staan, ik zie het elke dag bij een stal waar ik altijd langs fiets. (Ik weet dat die paarden daar staan, achter een heg. anders zie je het niet.)
Dus ja, het gebeurd echt wel .. Alleen doen ze dat niet zo dat iedereen het kan zien.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:11

En bij welke topruiter was dat dan Finnens?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:12

Doanique schreef:
Mindim, ik heb het meer over het algemene gez*ik op bokt. Als er een schaap over de dam is... je kent het wel.

Er valt bv. op een foto op dat het paard zijn mond open heeft, een iemand zegt er wat over en half bokt gaat er over door, terwijl het TS nu echt wel duidelijk is dat ze een harde hand heeft of wat dan ook. Is gewoon een voorbeeld, ik maak het zelf vaak mee in topics.

Kijk dat is al een heel ander antwoord, dan je vorige post, daar kon je namelijk niks mee.

Tja, dat is bokt, dat zaagt door en dat is algemeen bekend. Daar kun je rekening mee houden als je een topic plaatst. Maakt niet iedereen tot moraalridders ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:13

Er gebeurd soms meer op die stallen dan je wilt weten/weet. Ik zeg niet dat dat bij iedereen zo is, er zullen vast ook een heel aantal (ik hoop het grootste aantal) ruiters in de top sport zijn die dit soort praktijken niet toepassen.
Ik blijf het niks vinden .. Laat die paarden toch paard zijn. Ik wordt nooit vrolijk als ik er naar kijk, ik krijg er eerder rillingen van als ik zie in wat voor bochten, pasjes etc. die paarden 'gedwongen' worden.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:14

minajtje schreef:
Laat die paarden toch paard zijn. Ik wordt nooit vrolijk als ik er naar kijk, ik krijg er eerder rillingen van als ik zie in wat voor bochten, pasjes etc. die paarden 'gedwongen' worden.

Denk jij nou echt, dat die paarden zich laten dwingen om op dat nivo te presteren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:16

Doanique schreef:

Vergeef me, maar ik was in de veronderstelling dat dit topic over de top ging, niet over Jantje met een bakje in de achtertuin...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:17

chikohaa schreef:
En bij welke topruiter was dat dan Finnens?

Misschien kan dat per PB, want mensen met naam en toenaam noemen op bokt, is niet toe gestaan.

Het aanbinden van paarden schijnt ook normaal te zijn, extra strak bijzetten is ook geoorloofd. Er zijn genoeg middelen hoor.
Kijk, ik krijg een paard never nooit aan de loop zoals Anky dat doet. Dus rijden kan ze goed. Maar de heiligstatus, van dat topruiters alles maar goed doen, tja die geef ik ze niet.
Zodra prestige en geld om de hoek komen kijken, gaan bij velen de normen en waarden overboord en ik denk dat topsporters daar geen uitzondering op zijn. Dat bijvoorbeeld Isabell, haar paard medicatie gaf tegen manische depressie, maar het paard gewoon wispelturig was volgens Janssen is ook zo'n middel, buiten de gebaande paden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:18

chikohaa schreef:
minajtje schreef:
Laat die paarden toch paard zijn. Ik wordt nooit vrolijk als ik er naar kijk, ik krijg er eerder rillingen van als ik zie in wat voor bochten, pasjes etc. die paarden 'gedwongen' worden.

Denk jij nou echt, dat die paarden zich laten dwingen om op dat nivo te presteren?

Ik denk dat paarden zich veel laten aanleunen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:19

Je hebt een pb chikohaa

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:19

chikohaa schreef:
minajtje schreef:

Op lager nivo gebeurd het wel degelijk , kan wel zeggen dat ik dat een aantal keer per week zie. Dus ja...op hoog nivo sluit ik het zeker net uit.
Paarden ondergaan alles. Een enkeling gaat in protest en die word dan vast gesnoerd met hulpteugels, tegen geschreeuw, geslagen en als het geluk heeft uiteindelijk verkocht of geslacht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:22

chikohaa schreef:
minajtje schreef:

Ik ken een Duits geval. Paard werd klaargemaakt voor de GP, paard kwam gebroken, letterlijk gebroken, terug naar de huidige eigenaar :). Wat daar op stal gebeurd is, kan het licht niet verdragen, maar, het paard liep wel op GP niveau.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:24

Pb ontvangen, en in de verste verte geen topruiter.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:28

_San87_ schreef:
Ik ken een Duits geval. Paard werd klaargemaakt voor de GP, paard kwam gebroken, letterlijk gebroken, terug naar de huidige eigenaar :). Wat daar op stal gebeurd is, kan het licht niet verdragen, maar, het paard liep wel op GP niveau.

Als hij gebroken terugkwam, dan liep hij niet goed op GP nivo. Daarmee onderschrijf je eigenlijk wat ik zeg.

We hebben t over de topruiters, A kader nivo dus. Daar durf ik van te zeggen, dat die niet aan dierenmishandeling doen. T zijn de wannabe's die uit frustratie hun paarden opknopen om ook wat t e kunnen laten zien op wedstrijd.

Overigens, weet ik niet wat erger voor een paard is, een uurtje met een slofje om zijn kop op stal, of een uur een beginnende ruiter op zijn rug hebben.
Ik zie in de breedtesport veel meer dingen die niet door de beugel kunnen, echter wordt dat door de vingers gezien, want ja, iedereen moet t leren. De parelli paarden die zo stoicijns zijn geworden dat al het licht uit de ogen is, vind ik velen malen erger.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:29

chikohaa schreef:
Pb ontvangen, en in de verste verte geen topruiter.

Ik heb dat ook niet gezegd, heb je mijn posts terug gelezen? :)
Ik heb gezegd dat ze paarden over de hele wereld verkoopt. Meer niet.

Wat ik ermee bedoel, dit gebeurd echt wel. En ook op 'topstallen'. Ookal zie je dat misschien niet ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:29

_San87_ schreef:
Doanique schreef:

Vergeef me, maar ik was in de veronderstelling dat dit topic over de top ging, niet over Jantje met een bakje in de achtertuin...

Klopt, maar er wordt op de 'normale' bokkers net zo hard afgekraakt dan op de topruiters.