Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Lusitana schreef:Ojajoh schreef:http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kin ... -jaar.html
Ik ga even net zo onderbouwd doen als de rest, paardrijden staat niet in het lijstje....
Omdat het artikel heet "Ongevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaar".
Dat is dus in en om het huis. Voor het gemak gaan ze er niet van uit dat iedereen een paard in de tuin of huiskamer heeft staan.
, overigens.joyce2 schreef:Ik heb een tijd als privé instructrice bij mensen aan huis lesgegeven. Ondanks dat mensen hier aanhalen dat ouders nooit opzettelijk hun kind in een gevaarlijke situatie zouden brengen en hun gezond verstand gebruiken, valt dat in de praktijk best tegen...
Bij veel adressen waar ik kwam reden de ouders, of een van de ouders en vonden het dan leuk om de kids ook te laten rijden. Ze kochten dan een pony en probeerden het kindje zelf les te geven. Puntje bij paaltje: Ouders konden vaak alleen een beetje recreatief rijden, hadden al jaren geen les meer gehad, leerden kids totaal verkeerde dingen aan en kochten ook gelijk een sportpony. Bijna alle kids die ik les gaf waren in het begin eigenlijk heel onzeker en angstig. Een leuke uitdaging natuurlijk voor een instructrice, maar eigenlijk snap je niet dat mensen zo ondoordacht met zoiets dergelijks omgaan.
Percy schreef:Ook oudere kinderen, c.q. volwassenen hebben dezelfde "problemen" als hierboven worden geschetst. Ik ben volwassen maar elk paard is sterker dan ik ben, zelfs een pony. Dit zijn echt flauwekul argumenten.
Ouders gaan niet argeloos met hun kinderen om maar overal schuilt gevaar. Je kan kinderen niet onder een glazen stolp zetten.
Tytonidae schreef:Ik vind het uiterst onverantwoord om een kind onder de zes jaar op een pony te zetten. Kinderen van die leeftijd kunnen niet goed genoeg sturen, hebben geen stabiele zit en zijn ook niet sterk genoeg om een pony tegen te kunnen houden. Een pony hoeft maar te bokken, te steigeren of er vandoor te gaan, en het kind ligt op de grond. 'Ja maar je moet het leren met vallen en opstaan..' zeggen sommigen dan. Wat ik echt ongehoord vind. Dus leren is belangrijker dan het voorkomen van ongelukken? Onzin.
Ook ben je als ouder uiterst onverantwoord als je je kind op die leeftijd laat paardrijden(lees:paard rijden. Ik bedoel niet een minuutje op de rug van een pony zitten terwijl de pony door een persoon goed vast worden gehouden). Je speelt gewoon met de veiligheid van je eigen kind. Paarden blijven dieren die altijd sterker zullen zijn dan wij, en om verantwoord te kunnen paardrijden moet je daar wel mee kunnen omgaan. Een kind onder de zes jaar kan dat gewoon niet.
(Ik probeer hier niemand mee aan te vallen, dit is alleen mijn ongezouten mening.)
Tytonidae schreef:Percy schreef:Ook oudere kinderen, c.q. volwassenen hebben dezelfde "problemen" als hierboven worden geschetst. Ik ben volwassen maar elk paard is sterker dan ik ben, zelfs een pony. Dit zijn echt flauwekul argumenten.
Ouders gaan niet argeloos met hun kinderen om maar overal schuilt gevaar. Je kan kinderen niet onder een glazen stolp zetten.
Paardrijden staat niet voor niks bekend als een van de meer gevaarlijke sporten. Je hoeft je kinderen niet onder een glazen stolp te zetten nee, maar als ouder hoor je wel verantwoordelijk te zijn. Je kind kan heus wel enkele jaren wachten tot het begint met paardrijden. En ja het paard is altijd sterker dan dat jij bent, maar het verschil in 'sterkte' in verhouding tot de sterkte van de pony is bij kinderen vele malen groter dan als bij een volwassene. Jij als volwassene kunt vele malen beter anticiperen op de acties van het paard dan een kind van 5 a 6 jaar.
Maartje1990 schreef:Even post van de TS gelezen, dus de vergelijking paardrijden is gevaarlijker als fietsen, want er gebeuren meer ongelukken met paardrijden dan met fietsen. Die ongelukken met paarden, wanneer gebeuren die? Als er 2 mensen langs een pony lopen, waarvan 1 het kindje vast houdt of er extra bijloopt en de ander de pony vasthoudt? Of gebeuren die als er gegalloppeert wordt, gesprongen, voltige, weet ik veel wat? Dat doe je toch ook nog niet met een 5 jarig kind? Ik vind fietsen van een 5 jarige véél gevaarlijker dan een 5 jarige op een paard, ja als je je 5 jarige kind al maffe toeren met ponylief laat doen (zoals bijv. springen) dan is het een ander verhaal. Maar zoals ik het beschrijf, vind ik paardrijden véél veiliger
. XxLMMxX schreef:Een jong kind op een brave pony,in een goeie uitrusting, met begeleiding van een volwassene, zie ik geen probleem in.