Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:18

Ik vind dus dat het helemaal van de situatie af hangt. Niet iedere 5 jarige, en niet ieder paard of pony is even handig. Maar stel je heb als ouder een paard, die je kent en braaf is dan zou ik zeggen waarom niet. Als dat kind een cap op heeft en er iemand meeloopt lijkt mij dat het wel goed gaat. Ongelukken kunnen natuurlijk wel altijd gebeuren. Ik weet ook zat mensen die al veel jonger op een paard hebben gezeten.

Ik vond het vooral raar dat ze er problemen van maakte dat het een paard was ipv pony. Ik bedoel, beter een braaf paard, dan een schrikkerige/moeilijke pony.

Dat een manege 5 jarige laat rijden vind ik wel een beetje raar. Uiteindelijk moet je als manege wel veilig zijn en dat uitstralen en ik denk dat het dan beter is om de grens bij 7 of 8 te doen, dan zijn ze toch als een stuk handiger, want je heb nooit genoeg zicht op een 5 jarige op een paard in een les.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:20

Ik denk dat de voornaamste reden van de leeftijdsgrens bij maneges is dat kinderen zich in een groepsles los rijdend moeten redden en aanwijzingen op kunnen volgen (links, rechts, figuren rijden, aanwijzingen over houding opvolgen, en zelfstandig leren drijven en sturen.)

Voor de jongere kinderen is er wel aanbod, maar dat bestaat vaak uit pony-wandelen. dus gewoon rondjes stappen (of bos/erf wandelingetje maken) waarbij iemand de pony aan de hand heeft en eventueel nog iemand naast het kind loopt en het kind vast kan houden, of er af kan tillen.

Daarbij heeft niet elke manege een arsenaal aan A en B pony's. Vaak zijn grotere pony's beter voor een manege omdat je dan in totaal minder pony's nodig hebt omdat de kinderen er langer op kunnen blijven rijden. Kinderen van 2/5 jaar zijn meestal maximaal 1 meter tot 1 meter 10/15 lang. Een smalle A pony is een betere maat, zowel qua er af vallen als er naast lopen.

Helemaal los rijden, of longeren van zulke kleine kinderen op grote pony's en paarden vind ik risicovol. Het aan de hand begeleiden van die kinderen op pony's een stuk minder risicovol, alhoewel ook dan een pony kan schrikken en van je afdraaien en het kind er af kan vallen en onder de pony kan komen. Maar goed in de 2,5 jaar dat mijn dochter rondloopt tussen de paarden (en rondjes rijd aan de hand met ons er naast) en in de tuin (ze is nu 3,5 jaar) is ze vaker gemeen gevallen en heeft zich zeer gedaan, blauwe plekken en schaafplekken gekregen en een tand door de lip, bloedneus, losse tand bij het zelf spelen, dan dat ze iets had door een paard of pony. (2x vinger in de mond dat pony zich vergiste, niet doorgebeten, wel huilen en geschrokken) 1x omgevallen door duwen met hoofd tegen borst en 2x op de tenen gaan staan (huilen maar niets kapot of gekneusd)

Je bent als ouder toch voorzichtiger met paarden en pony's en zit er meer en dichter bovenop terwijl je ze met spelen ook meer los moet laten omdat ze zich anders niet kunnen ontwikkelen. Ze moeten toh leren loslopen, rennen, springen, op de glijbaan en/of een klimrek klimmen en er veilig weer af komen, een trap op en af leren lopen, leren fietsen, leren (rol)schaatsen... Meestal gebeuren de naarste ongelukken op het moment dat je denkt dat het al goed gaat en je minder alert wordt en meer risico's gaat nemen...

joxbling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:22

Er zijn genoeg kinderen die hun eigen pony al hadden op die leeftijd.. Ik was zelf ook 6 toen ik begon met rijden

XxLMMxX

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:25

Een jong kind op een brave pony,in een goeie uitrusting, met begeleiding van een volwassene, zie ik geen probleem in.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:28

Lusitana schreef:
Ojajoh schreef:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kin ... -jaar.html

Ik ga even net zo onderbouwd doen als de rest, paardrijden staat niet in het lijstje....

Omdat het artikel heet "Ongevallen thuis bij kinderen van 0-5 jaar".
Dat is dus in en om het huis. Voor het gemak gaan ze er niet van uit dat iedereen een paard in de tuin of huiskamer heeft staan. :D

Er staat ook dat de meeste ongevallen thuis gebeuren ;)

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:29

mijn kids rijden ook gewoon op een paard 4/5 de 2 jongste. nou ja rijden kun je het niet noemen natuurlijk! ze hobbelen wat en draven wat altijd met iemand aan hun zijde.. niet alleen. En bij maneges is het vanaf 6/7 lessen geloof ik en vele maneges hebben die leeftijd grens hoor..

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 22:29

Natuurlijk staat dat er, de meeste kinderen rijden ook geen paard...
Dit zijn absolute getallen, je hebt eigenlijk relatieve getallen nodig (dus: 10.000 kinderen thuis --> hoeveel ongevallen, en 10.000 kinderen op paard --> hoeveel ongevallen).

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:31

Ik weet niet of het persé zo hoort, maar het kan natuurlijk wel.

Onze dochter kreeg met 3 jaar haar eerste pony, een pittige maar eerlijke Welsh.
Leuk spelenderwijs begonnen en ja er ook wel eens afgevallen.
Echt rijden was bij ons pas met 7 en vanaf dat ze 8 is gaat ze samen met mij, los naar buiten en ja, dat blijf ik spannend vinden.
Rijden brengt risico met zich mee, eveneens als heel veel andere activiteiten.
Als ouders probeer je je kind zo goed mogelijk voor te bereiden, te wijzen op risico's en je kind hier zo min mogelijk aan bloot te stellen.
Zo probeer je te zorgen voor een brave pony bv, maar dan nog blijven het dieren, als dochter blijft rijden zullen er nog tal van spannende momenten komen, ook als ze besluit niet te blijven rijden ;) , overigens.
Ongelukken gebeuren en dat is verschrikkelijk, krijg hier toch een beetje gevoel van dat men ouders schuld/ter verantwoording probeert te roepen, maar ongelukken gebeuren in het dagelijks leven en met kinderen is dit verschrikkelijk.
Heb zelf genoeg levenservaring om niet belerend met vingertjes te gaan wijzen...
Denk zelf ook wel eens dat veel andere sporten minder risico met zich mee brengen, maar ongelukken gebeuren helaas nu eenmaal met turnen of zwemmen kun je ook verkeerd terecht komen bv.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:36

Alles staat of valt naar mijn idee met een superbrave pony. Als je wilt dat je kinderen het rijden later ook nog leuk vinden zorg je voor een 2000% betrouwbare pony. Helaas zijn die niet zo gemakkelijk te vinden. Want wie moeten die pony'tjes opleiden? Wat ik veel erger vind dan jonge kinderen op een braaf pony'tje zijn ouders die hun wat oudere kind (10-15 jaar) op een bokkebeest laten rijden dat ze er elke dag een paar keer afsmijt. Of pony's die geregeld loodrecht omhoog gaan. Zo een zou er bij mij direct uit vliegen ongeacht de leeftijd van de ruiter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:40

daar ben ik het helemaal mee eens...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 23:50

joyce2 schreef:
Ik heb een tijd als privé instructrice bij mensen aan huis lesgegeven. Ondanks dat mensen hier aanhalen dat ouders nooit opzettelijk hun kind in een gevaarlijke situatie zouden brengen en hun gezond verstand gebruiken, valt dat in de praktijk best tegen...

Bij veel adressen waar ik kwam reden de ouders, of een van de ouders en vonden het dan leuk om de kids ook te laten rijden. Ze kochten dan een pony en probeerden het kindje zelf les te geven. Puntje bij paaltje: Ouders konden vaak alleen een beetje recreatief rijden, hadden al jaren geen les meer gehad, leerden kids totaal verkeerde dingen aan en kochten ook gelijk een sportpony. Bijna alle kids die ik les gaf waren in het begin eigenlijk heel onzeker en angstig. Een leuke uitdaging natuurlijk voor een instructrice, maar eigenlijk snap je niet dat mensen zo ondoordacht met zoiets dergelijks omgaan.

Tja, dan kwam je bij mensen met paarden en niet bij paardenmensen. Op die leeftijd kon ik mijn dochters zelf uitstekend begeleiden en nog begeleid ik de dochter die nog fanantiek bezig is in de paardensport maar ze krijgt daarnaast les van anderen omdat ze nu verder is in de sport. Ze heeft ook buitenstaanders nodig om verder te komen.

Overigens maak ik geen onderscheid tussen recreatieve ruiters of, ja wat eigenlijk?. Ik zie mezelf als een recreatieve ruiter omdat ik nooit professioneel met de paardensport bezig ben geweest. Ik ben wel wedstrijdruiter geweest maar altijd vanuit een recreatief oogpunt.

Mensen waar jij op doelt zijn inderdaad verkeerd bezig en halen daar dan uiteindelijk iemand bij wat weer heel verstandig is want dat wil zeggen dat ze hun eigen beperkingen uiteindelijk wel inzagen.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:10

Ik vind het uiterst onverantwoord om een kind onder de zes jaar op een pony te zetten. Kinderen van die leeftijd kunnen niet goed genoeg sturen, hebben geen stabiele zit en zijn ook niet sterk genoeg om een pony tegen te kunnen houden. Een pony hoeft maar te bokken, te steigeren of er vandoor te gaan, en het kind ligt op de grond. 'Ja maar je moet het leren met vallen en opstaan..' zeggen sommigen dan. Wat ik echt ongehoord vind. Dus leren is belangrijker dan het voorkomen van ongelukken? Onzin.

Ook ben je als ouder uiterst onverantwoord als je je kind op die leeftijd laat paardrijden(lees:paard rijden. Ik bedoel niet een minuutje op de rug van een pony zitten terwijl de pony door een persoon goed vast worden gehouden). Je speelt gewoon met de veiligheid van je eigen kind. Paarden blijven dieren die altijd sterker zullen zijn dan wij, en om verantwoord te kunnen paardrijden moet je daar wel mee kunnen omgaan. Een kind onder de zes jaar kan dat gewoon niet.

(Ik probeer hier niemand mee aan te vallen, dit is alleen mijn ongezouten mening.)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:22

Ook oudere kinderen, c.q. volwassenen hebben dezelfde "problemen" als hierboven worden geschetst. Ik ben volwassen maar elk paard is sterker dan ik ben, zelfs een pony. Dit zijn echt flauwekul argumenten.

Ouders gaan niet argeloos met hun kinderen om maar overal schuilt gevaar. Je kan kinderen niet onder een glazen stolp zetten.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:29

Percy schreef:
Ook oudere kinderen, c.q. volwassenen hebben dezelfde "problemen" als hierboven worden geschetst. Ik ben volwassen maar elk paard is sterker dan ik ben, zelfs een pony. Dit zijn echt flauwekul argumenten.

Ouders gaan niet argeloos met hun kinderen om maar overal schuilt gevaar. Je kan kinderen niet onder een glazen stolp zetten.

Paardrijden staat niet voor niks bekend als een van de meer gevaarlijke sporten. Je hoeft je kinderen niet onder een glazen stolp te zetten nee, maar als ouder hoor je wel verantwoordelijk te zijn. Je kind kan heus wel enkele jaren wachten tot het begint met paardrijden. En ja het paard is altijd sterker dan dat jij bent, maar het verschil in 'sterkte' in verhouding tot de sterkte van de pony is bij kinderen vele malen groter dan als bij een volwassene. Jij als volwassene kunt vele malen beter anticiperen op de acties van het paard dan een kind van 5 a 6 jaar.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:31

Nee.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:36

Tytonidae schreef:
Ik vind het uiterst onverantwoord om een kind onder de zes jaar op een pony te zetten. Kinderen van die leeftijd kunnen niet goed genoeg sturen, hebben geen stabiele zit en zijn ook niet sterk genoeg om een pony tegen te kunnen houden. Een pony hoeft maar te bokken, te steigeren of er vandoor te gaan, en het kind ligt op de grond. 'Ja maar je moet het leren met vallen en opstaan..' zeggen sommigen dan. Wat ik echt ongehoord vind. Dus leren is belangrijker dan het voorkomen van ongelukken? Onzin.

Ook ben je als ouder uiterst onverantwoord als je je kind op die leeftijd laat paardrijden(lees:paard rijden. Ik bedoel niet een minuutje op de rug van een pony zitten terwijl de pony door een persoon goed vast worden gehouden). Je speelt gewoon met de veiligheid van je eigen kind. Paarden blijven dieren die altijd sterker zullen zijn dan wij, en om verantwoord te kunnen paardrijden moet je daar wel mee kunnen omgaan. Een kind onder de zes jaar kan dat gewoon niet.

(Ik probeer hier niemand mee aan te vallen, dit is alleen mijn ongezouten mening.)

Hier ben ik het wel mee eens !
Vlak bij mij lopen een aantal paarden, die wel erg mak lijken te zijn !
Heel regelmatig zie ik daar echt heel jonge kinderen(zonder ouders of volwassen persoon) op die paarden zitten/liggen.
Zonder hoofdstel of zadel en er is ook niemand die het dier vast houd.
Een paar weken geleden reed mij zoon er langs en zag dat het paard schrok en op de loop ging.
Gevolg een kind wat er heel hard af viel en ook nog eens geen cap droeg(zie ze nooit met een cap).
Mijn haren gaan recht overeind staan als ik er langs rij en dit soort dingen zie.

Naar mijn mening mogen kinderen nooit zonder begeleiding bij een paard/pony in de buurt komen,
laat staan erop zitten. En dat gewoon voor hun eigen veiligheid.
Natuurlijk kun je kids niet in een kooitje stoppen en zullen er altijd ongelukken blijven gebeuren,
maar je kunt wel proberen dit te beperken door als ouders je verantwoordelijk te nemen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:38

Tytonidae schreef:
Percy schreef:

Paardrijden staat niet voor niks bekend als een van de meer gevaarlijke sporten. Je hoeft je kinderen niet onder een glazen stolp te zetten nee, maar als ouder hoor je wel verantwoordelijk te zijn. Je kind kan heus wel enkele jaren wachten tot het begint met paardrijden. En ja het paard is altijd sterker dan dat jij bent, maar het verschil in 'sterkte' in verhouding tot de sterkte van de pony is bij kinderen vele malen groter dan als bij een volwassene. Jij als volwassene kunt vele malen beter anticiperen op de acties van het paard dan een kind van 5 a 6 jaar.

En welke leeftijd is dan wel verantwoord en wie gaat dat bepalen? Eigenlijk stel jij dat je pas als volwassene verantwoord met paarden om kan gaan. Dan kunnen we de ponysport wel vaarwel wuiven.
Laten we dan de A en B klasse's ook maar meteen afschaffen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:56

En welke leeftijd is dan wel verantwoord en wie gaat dat bepalen? Eigenlijk stel jij dat je pas als volwassene verantwoord met paarden om kan gaan. Dan kunnen we de ponysport wel vaarwel wuiven.
Laten we dan de A en B klasse's ook maar meteen afschaffen.[/quote]

Zeker de A en B klasse niet afschrijven en de Bixie wedstrijden !
Maar wel de kids onder goede begeleiding met de pony's om laten gaan.
Mijn kleinzoon van 4 heeft een heel lieve shetlander van 6 jaar en mag daar regelmatig
even op rijden/zitten. Mijn dochter houd de pony vast en hij heeft altijd een cap op.
Wat een plezier heeft dat kleine mannetje dan met zijn Zindy, dat zou ik hem toch niet graag willen ontnemen.
Kleindochter van nog geen 2 wil nu ook op de pony en voor haar hebben we nu dus ook een cap gekocht.
Jong geleerd is oud gedaan zoals het spreekwoord zegt.
Kids leren om op een goede manier met dieren om te gaan, en zo kun je in ieder geval je best doen om
ongelukken te voorkomen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 03:29

Geen enkel probleem. Al zet je ze er op voor ze kunnen lopen. Je gaat 5 jarige kindje toch niet alleen op buitenrit sturen of wel soms? Dan zie ik eht probleem niet zo!

Ik rij al vanaf m'n 4e. Mijn nichtjes zaten al op mijn pony toen ze 1 waren. Uiteraard werden ze in den beginnen vastgehouden en liepen we er met z'n 2e langs en was het nooit lang. Ik zie dan het probleem niet hoor :)

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 03:32

Inderdaad, zo lang het op een veilige manier lol met je knol(letje) is, zie ik ook het probleem niet. Brave pony, degelijke kleding, kundige begeleiding; prima! Overal gebeuren ongelukken, soms de meest vreselijke, maar er wordt ook heel veel lol gemaakt, en gelukkig maar!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 04:24

Even post van de TS gelezen, dus de vergelijking paardrijden is gevaarlijker als fietsen, want er gebeuren meer ongelukken met paardrijden dan met fietsen. Die ongelukken met paarden, wanneer gebeuren die? Als er 2 mensen langs een pony lopen, waarvan 1 het kindje vast houdt of er extra bijloopt en de ander de pony vasthoudt? Of gebeuren die als er gegalloppeert wordt, gesprongen, voltige, weet ik veel wat? Dat doe je toch ook nog niet met een 5 jarig kind? Ik vind fietsen van een 5 jarige véél gevaarlijker dan een 5 jarige op een paard, ja als je je 5 jarige kind al maffe toeren met ponylief laat doen (zoals bijv. springen) dan is het een ander verhaal. Maar zoals ik het beschrijf, vind ik paardrijden véél veiliger :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 05:03

Leeftijd heeft er niet zoveel mee te maken.
Ik zie vaak sommige kinderen handiger en beter rijden dan sommige volwassenen.als je op pony wedstrijden rond kijkt, gaat dat vaak beter dan bij de paarden wedstrijden.
Kinderen hinderen de ponys veel minder dan sommige volwassenen.
Goede betrouwbare ponys zijn goud geld waard.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 05:14

Maartje1990 schreef:
Even post van de TS gelezen, dus de vergelijking paardrijden is gevaarlijker als fietsen, want er gebeuren meer ongelukken met paardrijden dan met fietsen. Die ongelukken met paarden, wanneer gebeuren die? Als er 2 mensen langs een pony lopen, waarvan 1 het kindje vast houdt of er extra bijloopt en de ander de pony vasthoudt? Of gebeuren die als er gegalloppeert wordt, gesprongen, voltige, weet ik veel wat? Dat doe je toch ook nog niet met een 5 jarig kind? Ik vind fietsen van een 5 jarige véél gevaarlijker dan een 5 jarige op een paard, ja als je je 5 jarige kind al maffe toeren met ponylief laat doen (zoals bijv. springen) dan is het een ander verhaal. Maar zoals ik het beschrijf, vind ik paardrijden véél veiliger :j

Ik probeer juist duidelijk te maken dat de discussie ''hoort een 5-jarige op een fiets?'' niet relevant is voor de discussie ''hoort een 5-jarige op een paard?''.
Maar het lukt niet echt :P .

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 05:40

Mijn dochter was ook vijf en had een keer in de week een half uur prive les.
Dat hield bij haar in dat ze eerst ging poetsen daarna werd de [pony (minishet0 gezadeld en kreeg mijn dochter een cap op enging ze er op.
De instructeur hield de pony vast en ik liep er naast en hield haar vast.
In zulke gevallen kan het best maar echt los laten rijden nee dat zou ik niet snel doen.
Les geven aan een vijfjarige heb ik geen roblemen mee.
Mijn dochter heeft er veel van geleerd en is er veel zelfverzekerder door geworden (algehele achterstand) dus voor haar had het alleen maar baat.....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 06:16

XxLMMxX schreef:
Een jong kind op een brave pony,in een goeie uitrusting, met begeleiding van een volwassene, zie ik geen probleem in.

ik ook niet eerlijk gezegd :o
Mijn vriendinnen hebben allemaal kinderen en rijden soms paard en 1 daarvan rijd al een paar jaar; is nu net 8 jaar en heeft inmiddels haar 3e eigen pony.
Begonnen met super brave shetlander, toch een hele brave a pony en nu een iets pittigere maar wel brave a pony.

Ik ben zelf ook met mijn 5e jaar meen ik begonnen met lessen. Vantevoren was ik ook al wekelijks op de manege en tussen de ponys te vinden :D

Wat ik wel echt een schande vind is ouders die te pittige hete ponys kopen voor hun kinderen en vanaf de zijkant staan te schreeuwen hoe ze het moeten doen.
Zulke kinderen verliezen dan ook al snel hun interesse in de paarden en de meeste krijgen ook nog eens schrik omdat ze er vaak afvallen. Heel sneu..