De raarste gewoontes van je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chilld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:36

Mijn Fries heeft een goede gewoonte, welke er wel en beetje raar uitziet...
Hij maakt altijd zijn tanden schoon aan het hek! En dan voornamelijk het restgras wat achter zijn tanden blijft hangen haalt hij met deskundige preciezie weg. Tandarts is er tevreden mee, allen blijft mooi schoon.
En nee, hij slijt of beschadigd zn tanden niet. Het is een oud houten hek dus het werkt erg goed mee :P

terpentijn

Re: De raarste gewoontes van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:48

Mijn paard Tinker x Fries loopt altijd DOOR (letterlijk dus), als je geen stop/ophouding o.i.d. geeft.

Dit deed-ie al toen hij in de belering was (leeftijd toen circa 3,5), en nu hij 8,5 jaar is heeft-ie daar nog een "handje van".

Hiermee bedoel ik dus, dat als je hem ergens heen/op af stuurt (een houten wand, een aarden wal, een midden in de bak staand opstapkrukje, een persoon, het beschot van de bak, een hek, noem maar iets....) hij dus uiterst ijverig daarop af gaat, maar daar ook gewoon op, over of doorheen loopt.
Mits je geen halt of stophulp geeft.
Zeer merkwaardig, want hij is gelukkig op je pinken of stem te stoppen (dat hem ik 'm wel aangeleerd met die rare trek van hem), het is dus niet zo dat hij "niet te stoppen is", maar hij stopt gewoon helemaal nooit uit zichzelf voor een obstakel.

Hij doet dit in alle gangen overigens, zowel gewoon doorwalsen als meteen stoppen.

Hij mankeert ook niets aan z'n ogen, ik heb altijd de indruk dat het een soort "over-gehoorzaamheid" is, ruiter stuurt daarop af, en geeft niet aan dat ik moet stoppen, dus loop ik door....

Hebben we al gekke dingen mee megemaakt, ook de prof die hem beleerde heeft er van staan te kijken.

Ik dacht altijd dat een paard vanzelf zou stoppen voor een obstakel waar hij niet langs of overheen kan... nou, niet dus.

We hebben er mee leren leven, hahaha....

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:05

Mijn verzorgpaard mest altijd als ik er nét een rondje opzit, dus dan kan je er weer af om het op te ruimen.. :')
Verder kijkt ie áltijd naar buiten, vind het geluid van de automatische drinkbak eng en hinnekt soms zachtjes naar vreemde voorwerpen.. :')

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:24

Een van onze paardjes sloopt altijd mijn ritssluitingen, hij pakt het greepje en geeft er een ruk aan en hoera al weer een rits onbruikbaar of ik moet er zelf weer iets aan zetten zodat rits nog open en dicht kan. Heb een soort van tasje waar mijn telefoon in kan, daar zitten werkelijk waar iets van 4 van die greepjes op en er zijn er nu al 3 af, laatst was ik net op tijd, had ie de vierde al in zijn mond en los getrokken. Die is nu weer teruggemonteerd ;-)

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:26

Equita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 17:33

Flower denk soms dat ze een hond is, en dan likt ze m'n ganse gezicht onder!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:06

YentlShots schreef:
talithaa_0 schreef:
Geeuwen als je hoofdstel aan wilt doen. 10 x achter elkaar. :O

Hier ook een :') M'n paard dan _O-

Hier ook, en ook flehmen. :+

Verder begraaft ze haar mest op stal. Haar stal lijkt dus altijd ontzettend schoon maar het is een rotkarwei om het uit te mesten :+
Als ik een dekje op leg snuffelt ze er altijd even aan op haar rug, en toen ik een keer een nieuw dekje op had gelegd vertrouwde ze het niet en werd ze super onrustig :')

En als ze hengstig is en ik krab aan haar bil gaat ze helemaal tegen me aanhangen, en als ik dan stop moet ze gewoon even haar evenwicht herpakken omdat ze echt op me leunt :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:16

Die van mij houd het bit vast als je het hoofdstel probeert uit te doen. Ze bliijft dan op het tussenstukje sabbelen.

Marleenx23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:18

Op borstels kauwen,
Aan halster touwen kauwen,
Net even een stapje opzij zetten als je zijn hoef wil pakken,
Hoofdstellen kapot maken om te eten, Enz.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:19

de mijne zit graag dat kan die echt 5 min zo vol houden
Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:20

oh en kuilen graven in de paddock. Echt diep dan he.

Ohh jaleessa,...die van jou denkt dat hij de burgemeester is. :')

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:25

Euhm tja waar zal ik beginnen...

Flemen bij het aandoen van het hoofdstel
Zelf zijn halster aan doen (hoef het halster alleen omhoog te houden)
Soms midden op de vlakte in de duinen gaan liggen
Naar buiten kijken door het raampje van de binnenbak
Het eten bij mensen in de kantine van hun bord kijken
Aan stroomdraden trekken in de paddock waar hij eerst stond (echt vastpakken tussen zijn tanden, naar achteren trekken en los laten en dat wel 20 x achter elkaar) :=
Schapen drijven
Ondiepe kuilen waar een ander aan begonnen is omtoveren tot diepe kuil
Bergen met zand beklimmen

En er is nog veel meer, maar dat is ondertussen al zo normaal geworden voor mij dat het me niet meer opvalt :=

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:26

Zodra ze haar hoofdstel aanheeft gaat ze klapperen met haar onderlip. Ook tijdens het rijden blijft ze dat doen. Heeft ze altijd al gehad.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:47

Na het eten op dr tong kauwen...ziet er dus zo uit: :P en dan kauwen...
Ze zwaait af en toe heel verwaand met dr hoofd heen en weer...weet niet waarom....

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:01

Onze paarden( 3 paarden en een pony) staan allemaal te plassen als we smorgens komen voeren. Verder krabbelen ze ook de hond. Ook raar.

fjordlinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:10

Hihi grappige paarden allemaal!

Als de mijne heeft gedronken dan laat hij soms nog een tijdje water in z'n mond zitten en houdt zijn tong tussen zijn tanden en lippen, en hij loopt dan rond met z'n tong uit z'n mond. Als hij zijn tong weer naar binnen doet laat hij het restje water uit zijn mond vallen.
Laatst gingen we zwemmen en deed hij zijn neus onder water en ging toen hard uitblazen zodat er bellen ontstonden, ik dacht "huh zie ik dat goed?!" Hij deed het nog een keer, en jahoor weer bellen blazen.
Hij heeft de gewoonte dat hij zo graag en diep mogelijk door het hoge gras wilt lopen, als hij hoog gras ziet dan duikt hij er er serieus in. Hij loopt ook graag dwars door bosjes heen... Laatst hadden we een grote wilgentak in het land gelegd, alle paarden gaan rustig eten en dan zie je hem als enige druk door die takken bonjouren en staat alles plat te stampen.
Als hij iets stouts van plan is en hij weet dat het niet mag dan spant hij zijn neus en bovenlip aan en zie je een soort spiersamentrekking bij zijn neus, dan weet je al hoe laat t is. En hij bijt bij andere paarden in hun billen, als hij weet dat ze niks terug kunnen doen, bijv als ze vast staan of mee wandelen aan de hand.
En als ik met hem wandel dan houdt hij ook graag zijn eigen touwtje vast.
Laatst bijgewerkt door fjordlinka op 24-06-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:14

Als hij in het water loopt, zijn hoofd tot net onder zn ogen onder water houden en heel hard blazen zodat er belletjes komen :')
In de sloot gaan staan tijdens het drinken
met zijn onderlip flapperen als hij met bitloos hoofdstel rijdt
met zijn bovenlip wiebelen als hij enthousiast is tijdens het rijden
jassen, tassen en deuren open maken
Zijn neus zelf in het halster steken
een slokje water nemen en dan zijn neus in je nek leggen en het water uitspugen zodat het heerlijk langs je nek loopt :')

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:15

Hier nog zo'n gapert/geeuwen bij zien van het hoofdstel. (misschien door maagzweer? wel luchtzuiger fulltime geweest, nu af en toe, maar ook medicijnen voor maagzweer, dus denk dat het een aanwensel is geworden). "Uitrekken" achterbenen strekken. Je schrikt je dan rot, het ziet er niet uit.

Dan hebben we er nog één die headshaking/pollenallergie heeft, die constant met z'n neus loopt te wiebelen (wel enorm schattig)

En de goofy van de drie.. te veel om op te noemen. 100 pogingen om te gaan rollen in de bak terwijl je hem aan de longeerlijn hebt. Stal open maken als deze niet in het pinnetje geschoven zit. Stal lijkt wel dicht te zitten, maar hij heeft het gelijk door. Spelen met water tijdens afspuiten. Altijd op de teugels kauwen..

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:19

Mijn andalusier maakt altijd een soort 'scheet' geluid met zn mond als hij even geen aandacht krijgt.
En mijn shet merrie als ik de wei zit, pak ze hooi uit de bak en gooit ze dit over mij heen, en zo blijft ze op en neer lopen :Y)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:20

Kreunen tijdens het poepen, rollen, opstaan, gaan liggen, bokken.. Altijd kreunen!

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:22

Grappig om alles te lezen zeg, heel leuk.

Mijne heeft periodes dat ze het heerlijk vindt om bij de staart
wortel te worden gekriebelt, dan staat ze wijdbeens, staart omhoog, en
als mijn rug naar haar hoofd gedraaid is, knabbelt ze terug.

Ook pakt ze graag het hoofdstel voor ik m om kan doen, ze kauwt dan op de
neus of frontriem, en laat ook liever niet los. Na het rijden doet ze dat ook weleens.

Ook geniet ze waneer ik haar uiers reinig. Ik pluk dan hele vellen aangekoekt
smeer weg, en daarbij gaat ze bijna staan slapen. Dat mag ik elke week doen,
en we worden er beide ontspannen van.

De staldeur heeft een slot van buiten, en een schuifslotje van binnen. De binnenste
maakt ze regelmatig dicht. Gelukkig i bij ons nooit het bovenluik dicht, dus kun je m
makkelijk van buiten weer open schuiven. :P

Vervallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:28

Mijn verzorg plast en poept in de berm.
En kan heel goed acteren, wanneer je terug komt van een buitenrit en hij ziet
iemand op stal doet die net of hij het heeel heeeel zwaar heeft gehad
en ik hem heb afgebeuld.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:34

mijn ene haflinger (kyran) die doet altijd bij mijn andere haflinger (novito) de vliegenkap loshalen.
kyran die probeert zich ALTIJD los te maken. dus staat ie aan het touw te knabbelen.
novito die doet af en toe een hond na, gaat ie aan je snuffelen! haha

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:37

Na het rijden gaat ze altijd heel erg gapen. Super charmant :+

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:55

Mijn paard staat altijd met één been omhoog bij het eten.
Als hij iets niet leuk vindt trekt hij zijn neusgaten op, alsof het heel vies is!
En hij doet ook het spelletje annemarie annemarie koekkoek. Als ik van hem wegloopt dat loopt hij stiekem achter me aan en als ik achter me kijk stopt hij en doet hij net alsof ik gek ben.