22 uur op trailer, wat meenemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 23:04

Ariebren schreef:
riagr schreef:
TS blijkt 16. Ik denk dat ze dan helemaal niet zo veel in te brengen heeft mbt hoe er gereisd wordt. Ze wordt gewoon samen met haar paard vervoerd. Dus adviezen over hoe te reizen hebben denk ik niet veel zin, ik denk niet dat TS degene is die bepaald welk type vervoer, wel/niet overnachten.

TS: er staan hier tips over hóe het te doen als er 22 uur aan 1 stuk doorgereisd wordt. Ik hoop dat je daar wat aan hebt om het je paard zo makkelijk mogelijk te maken...

Ik wens jou en je paard een goede reis!

De vraag van TS was, wat mee te nemen.

De mannen rijden de combinatie, auto en trailer.

Het enige wat ik kan toevoegen is.
Zorg voor reserve wielen met banden.
Neem lekkere droppies mee om te eten onderweg.

En begin aan de reis met veel geluk en plezier.

haha, dankjewel hoor ;) vind het n beetje kinderachtig hoe die meiden vrouwen weet ik wat het zijn praten... ze kunnen dus niet eens goed lezen? erg zielig om er dan op deze manier over te oordelen, ik weet wel dat ik niet het meisje van 16 ben die n pony heeft graag hobbelt en het leuk vind om n pony te vervoeren en zich het beste van de wereld denkt te zijn... als dat in jullie geval wel zo was toen jullie 16 waren... wat fijn dat jullie nu dan zo wijs zijn er op deze manier over mee te praten en ook op zo'n geweldige manier whahahaaaa maar ariebren wel ontzettend bedankt! ^_^ schijnbaar wel iemand die kan lezen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: 22 uur op trailer, wat meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:51

Waar is dit nu weer voor nodig? Jij meldt vanmorgen pas hoe oud je bent. Tot die tijd kwam het over alsof je zelf ging rijden en zelf alle beslissingen over het vervoer moest nemen. Daar kreeg je tips voor. En nu maak je mij en anderen uit voor kinderachtig???? :n

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:59

? Ik begrijp je reactie niet TS. Volgens mij proberen we hier met je mee te denken, binnen de mogelijkheden die er wel/niet blijken te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 07:36

Heeft een 16-jarige niet veel in te brengen in hoe haar eigen paard vervoerd wordt? Gek. Sinds wanneer is 16 het nieuwe 12?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:47

riagr schreef:
? Ik begrijp je reactie niet TS. Volgens mij proberen we hier met je mee te denken, binnen de mogelijkheden die er wel/niet blijken te zijn.

omdat jij zegt dat een 16jarige niets in heeft te brengen over hoe het paard vervoert word... tis toch echt mijn paard haha alleen denken de meeste dat iemand van 16 net van de penny tijd afkomt... ook aangezien je schijnbaar vind dat ik geen kennis van paarden enzv heb... heb op veel rote stallen gewerkt inmiddels werk hier ook weer op n grote stal en heb veel ervaring met vervoer enzv, maar dit ook echt alleen maar tot stukken van 3uur, 22uur is dus heel iets nieuws voor me en vroeg me af wat meetenemen zodat het voor het paard zo fijn mogelijk blijft gaan, ik had dus ook niet de vraag zelf vervoeren of iemand anders... dit was al besloten en niet meer te veranderen door jullie mening ;)

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 08:48

Anne_GTI schreef:
Waar is dit nu weer voor nodig? Jij meldt vanmorgen pas hoe oud je bent. Tot die tijd kwam het over alsof je zelf ging rijden en zelf alle beslissingen over het vervoer moest nemen. Daar kreeg je tips voor. En nu maak je mij en anderen uit voor kinderachtig???? :n

ik ga dus niet zelf rijden, wel maak ik alle beslissingen zelf samen met mijn vriend

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:01

Waar ik volgens mij nog niemand over heb gehoord, met hoeveel chauffeurs zijn jullie? 22 uur rijden aan een stuk is gevaarlijk, zelfs met 2 chauffeurs. Voor beroeps geldt niet voor niks een rijtijdenwet. 4.5 uur rijden en dan 45 min rust. Max 10 uur per dag. Dus met 2 chauffeurs mag je max 20 uur rijden. Ik Heb het wel eens gedaan, je bent kapot aan het einde van de dag. En dan rijdt een vrachtwagen heel wat rustiger als auto met trailer en een paard erin.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 09:55

Sannum schreef:
Waar ik volgens mij nog niemand over heb gehoord, met hoeveel chauffeurs zijn jullie? 22 uur rijden aan een stuk is gevaarlijk, zelfs met 2 chauffeurs. Voor beroeps geldt niet voor niks een rijtijdenwet. 4.5 uur rijden en dan 45 min rust. Max 10 uur per dag. Dus met 2 chauffeurs mag je max 20 uur rijden. Ik Heb het wel eens gedaan, je bent kapot aan het einde van de dag. En dan rijdt een vrachtwagen heel wat rustiger als auto met trailer en een paard erin.

heb vier chauffeurs :-D die allemaal gewend zijn om met trailer te rijden, verder nog een voor noodgevallen alleen zal die alleen rijden als er iets mis gaat met de rest, zal dus niet rijden eigelijk aangezien het wel heel vreemd zou zijn als er 4 ziekworden of te moe zijn ;)

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:45

Ok.. Dan kan het wel. Toch vind ik het onverantwoord, de rest kan niet slapen als de ander aan het rijden is.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 10:50

Sannum schreef:
Ok.. Dan kan het wel. Toch vind ik het onverantwoord, de rest kan niet slapen als de ander aan het rijden is.

jawel want er rijdt een camper achteraan zodat de rest kan slapen als dat nodig is verer kunnen de stoelen plat in de auto en kunnen we de achterbank van de rest afsluiten dus dat gaat goed komen ;)

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:01

zo te horen heb je al veel goed geregeld :D
Ik zou zeggen, zorg dat je auto en trailer (en camper) goed onderhouden zijn, je evt. een anwb pas of zoiets bij je hebt en wat adressen (kun je misschien wel googlen) bij de hand hebt, voor het geval je langer moet stoppen en je paard van de trailer af wilt hebben. Als je paard dan onbeperkt hooi heeft en genoeg water (neem evt. appelsap ofzo mee, om het water wat smakelijker te maken), dan moet t toch altijd goed komen, lijkt mij?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:08

kaatjemuts schreef:
zo te horen heb je al veel goed geregeld :D
Ik zou zeggen, zorg dat je auto en trailer (en camper) goed onderhouden zijn, je evt. een anwb pas of zoiets bij je hebt en wat adressen (kun je misschien wel googlen) bij de hand hebt, voor het geval je langer moet stoppen en je paard van de trailer af wilt hebben. Als je paard dan onbeperkt hooi heeft en genoeg water (neem evt. appelsap ofzo mee, om het water wat smakelijker te maken), dan moet t toch altijd goed komen, lijkt mij?

dankje! die van ons eet als we op cc gaan alleen hooi als we stil staan, ik verwacht dat die vreetzak halverwege tochnog wel begint te knabbelen onderweg, hoeveel hooinetten zou ze eten? ik kan het echt niet inschatten omdat ik haar nog nooit veel heb zien eten op trailer :p stom he als ik het goed had had jij ook paarden naar buitenland gebracht?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:21

meer door het buitenland heen ;)
eeuh, het is een gokje (wij hadden voor 2 paarden gewoon een pak hooi mee)4 a 5 hooinetten per paard? dan moet je altijd genoeg hebben zou ik zeggen...

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:24

kaatjemuts schreef:
meer door het buitenland heen ;)
eeuh, het is een gokje (wij hadden voor 2 paarden gewoon een pak hooi mee)4 a 5 hooinetten per paard? dan moet je altijd genoeg hebben zou ik zeggen...

okay ja ik vond het dus best moeilijk inschatten, hebben jullie toevallig ook ervaring met de boot? vriend van me wel maar ikzelf niet dus vroeg het me af :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:25

riannezweeds schreef:
Sannum schreef:

jawel want er rijdt een camper achteraan zodat de rest kan slapen als dat nodig is verer kunnen de stoelen plat in de auto en kunnen we de achterbank van de rest afsluiten dus dat gaat goed komen ;)

Dus je hebt 8 chauffeurs, ook 4 voor de camper? Anders schiet je er nog niets mee op...

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 11:33

heb er twee voor de camper omdat dat rustiger rijdt... kijkma als mensen op vakantie gaan en in een keer doorrijden dan hebben ze toch ook echt geen 4 chauffeurs mee ;)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:40

Nee maar mensen die op vakantie gaan rijden over het algemeen geen 22 uur ;)
Maar goed, ik bemoei me er verder niet meer mee, ik hoop dat jullie allemaal veilig aankomen en de veiligheid van mede weggebruikers niet in gevaar brengen.
Succes.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:52

Het reizen met paarden: de wet
Voor het reizen met vee, waar dus ook paarden onder vallen, bestaat wetgeving.
Volgens de wet moet na uiterlijk 8 uur reizen 1 uur gestopt worden, zodat de paarden gedrenkt kunnen worden. Let wel: het reizen per ferry, zoals bijv. naar Engeland of Zweden, telt ook mee bij deze acht uur.

Wie langer dan 24 uur onderweg is, moet een verplichte rustpauze van 8 uur nemen en de paarden uitladen om ergens in een box in een gaststal te laten overnachten.

Bron: http://www.knhs.nl/news.asp?ID=144

Daarnaast vind ik het schandalig om je paard zo'n lange tijd in een trailer te vervoeren. Voor iedereen die denkt dat een paard wel comfortabel staat zou ik adviseren om die 22 uur er dan lekker bij te gaan zitten.

Een trailer hangt nooit stabiel omdat hij op 1 scharnierpunt aan de auto hangt en door de spoorvorming in de weg van vrachtwagens gaat hij altijd heen en weer omdat de sporing van een vrachtwagen breder is dan die van een trailer. Het gevolg is dat een paard dus 22 urr lang zijn evenwicht moet zoeken.

Mijn advies: neem gewoon een erkende transporteur. Als jouw paard je zoveel waard is dat hij mee moet naar Zweden kan daar ook wel wat voorzichtiger mee omgesprongen worden. De uiteindelijke prijs zal waarschijnlijk niet eens heel veel uitmaken.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:01

janderegelaa schreef:
Het reizen met paarden: de wet
Voor het reizen met vee, waar dus ook paarden onder vallen, bestaat wetgeving.
Volgens de wet moet na uiterlijk 8 uur reizen 1 uur gestopt worden, zodat de paarden gedrenkt kunnen worden. Let wel: het reizen per ferry, zoals bijv. naar Engeland of Zweden, telt ook mee bij deze acht uur.

Wie langer dan 24 uur onderweg is, moet een verplichte rustpauze van 8 uur nemen en de paarden uitladen om ergens in een box in een gaststal te laten overnachten.

Bron: http://www.knhs.nl/news.asp?ID=144

Daarnaast vind ik het schandalig om je paard zo'n lange tijd in een trailer te vervoeren. Voor iedereen die denkt dat een paard wel comfortabel staat zou ik adviseren om die 22 uur er dan lekker bij te gaan zitten.

Een trailer hangt nooit stabiel omdat hij op 1 scharnierpunt aan de auto hangt en door de spoorvorming in de weg van vrachtwagens gaat hij altijd heen en weer omdat de sporing van een vrachtwagen breder is dan die van een trailer. Het gevolg is dat een paard dus 22 urr lang zijn evenwicht moet zoeken.

Mijn advies: neem gewoon een erkende transporteur. Als jouw paard je zoveel waard is dat hij mee moet naar Zweden kan daar ook wel wat voorzichtiger mee omgesprongen worden. De uiteindelijke prijs zal waarschijnlijk niet eens heel veel uitmaken.

maar aangezien ik dus maar 22 uur met trailer onderweg ben hoef ik nergens te overnachten, er word ook echt wel gestopt maar ze word niet veel van de trailer gehaald, naar jou mening vroeg ik niet ;) ik weet het allemaal en je verteld me niks nieuws maar dit is toch echt hoe we het gaan doen en we zorgen dat er niemand gevaar loopt ;) alles komt goed

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:28

De reis is altijd langer dan 22 uur want dat is een ideaal situatie. 2 keer stoppen om de 8 uur en je zit op 24 uur= overnachten. Kan goed gaan hoor zonder te overnachten. Tot je aangehouden wordt. En dan wordt zonder pardon je paard in beslag genomen.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 15:54

nee, ik had alle stops er al bij geteld, en toen kwam ik uit op 22 uur, anders waren we er in 16 uur

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:22

Wel jammer dat de informatie op de site van de KNHS niet correct is.

De wetgeving omtrent vervoer van dieren geldt alleen wanneer het vervoer van dieren verband houdt met een economische bedrijvigheid.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 125:NL:PDF

Citaat:
Art:1 lid 5:
5. Deze verordening is niet van toepassing op het vervoer van dieren
dat geen verband houdt met een economische bedrijvigheid, en ook niet
op het rechtstreekse vervoer van dieren van of naar diergeneeskundige
praktijken en klinieken dat door de dierenarts is voorgeschreven.

Zolang je dus het vervoer van je paard in eigen handen hebt, er niemand voor betaalt en je zelf ook geen geldt gaat verdienen door je paard te vervoeren (zoals bijv. professionele ruiters die met hun paarden op concours gaan om daar geldt te verdienen en zichzelf in de kijker te rijden om naamsbekendheid te verwerven en daarmee meer les-/pensionklanten te verwerven), is deze wetgeving niet van toepassing.

Mocht de wetgeving wél van toepassing zijn (vervoer dat rechtstreeks verband houdt met economische bedrijvigheid) dan staan er in het stuk van de KNHS nog meer fouten in.

Voor wat betreft de maximale reis- en rusttijden gelden nl nog wat aanvullende eisen. Wanneer je een 'geregistreerde eenhoevige' vervoerd (dwz een stamboekpaard of een sportpaard met FEI-paspoort), hoef je je niet aan de maximale reis- en rusttijden te houden. Wanneer je een 'niet geregistreerde eenhoevige' professioneel vervoert (een niet-stamboek paard, in Nederland heeft zo'n paard een paspoort met omslag van de (K)NHS of het PVE) gelden de reis- en rusttijden wel, maar die zijn als volgt:

Elke 8 uur moet er gedrenkt en evt. gevoerd worden (als er tijdens de reis hooinet beschikbaar is hoeft voederen niet extra). Er staat geen minimale tijd voor deze rustpauze.
Na maximaal 24 uur reizen moet een paard inderdaad worden uitgeladen en moet het verzorgd worden en rust krijgen, maar niet 'slechts' 8 uur, zoals op de site van de KNHS vermeld staat, maar minimaal 24 uur.

Bron: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 125:NL:PDF

Deze Europese wetgeving is rechstreeks van toepassing in alle lidstaten (dus ook in Duitsland en Zweden).
Daarnaast mág de nationale wetgeving strenger zijn op gebied van welzijn van dieren, in Nederland staat er voor zover het particulieren betreft alleen dat je de dieren niet in hun welzijn mag benadelen.
De Duitse en Zweedse nationale wetgeving hieromtrent ken ik overigens niet.

Wat vooralsnog niet wegneemt dat die wetgeving niet voor niets bedacht is (ter bescherming van (het welzijn van) de dieren en je daar wel enigszins rekening mee kunt houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:55

Hou je er rekening mee dat je niet mag slapen in een rijdende camper? Je bent namelijk verplicht om je autogordel te dragen. Doe je dat niet kun je behoorlijke boetes krijgen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon gevaarlijk, als je een ongeluk krijgt kun je je in je slaap ook niet schrap zetten of niets, dus je wordt als een lappenpop door de camper geslingerd.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:24

janderegelaa schreef:
De reis is altijd langer dan 22 uur want dat is een ideaal situatie. 2 keer stoppen om de 8 uur en je zit op 24 uur= overnachten. Kan goed gaan hoor zonder te overnachten. Tot je aangehouden wordt. En dan wordt zonder pardon je paard in beslag genomen.

En hoe willen ze dat überhaupt controleren?
Sowieso is het niet van toepassing als je de paarden particulier voor jezelf vervoerd en dus zonder economische belangen.

Ik heb er toen net geen 22 uur over gedaan, met stops om de circa 4 uur. We wonen op ongeveer de zelfde hoogte als de TS, dus de 22 uur klopt best incl de stops en de paarden kwamen uit zuid Nederland.
De ideaal situatie en rijden met een personen auto zonder aanhanger/trailer, kom je op ca 16 tot 18 uur. Ligt er aan hoe hard je rijd en hoeveel je stopt, we hebben het wel eens in 16 uur gereden (non stop).

En je paarden worden niet (helemaal niet zonder pardon) in beslag genomen, dat is echt klinkklare onzin. De douaniers weten er al helemaal geen snars van!!! Ik werd aangehouden bij de grens toen we van de boot af kwamen, ze vroegen om de papieren. Dus ik braaf alle papieren gegeven en paspoort, nou ze opende het paspoort van de pony op de afstamming... Wordt je wijs van he?! Papieren gegeven door de VWA hebben ze niet eens aangekeken.

Dus echt die mensen hebben van de ballen verstand.
Zo blijkt ook uit verder transporten van Nederland naar Zweden, enkele wel met een economisch doel en ook die paarden hebben langer dan de 24 uur op de vrachtwagen gestaan (zijn noordelijker gegaan) en ook het transport bedrijf heeft echt niet overnacht met de paarden. ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:34

De rusttijden regeling is wel degelijk aan de orde. Lees de Europese verordening maar eens goed. En voor wat betreft het controleren, zij hoeven niets te bewijzen. Jij moet bewijzen dat je korter rijdt.

Maar mij maakt het niets uit hoor. Het is niet mijn paard dus ook niet mijn probleem.