Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 11:39

dankjee

XxLMMxX

Re: Tuiger gekocht, maar nu twijfels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:43

Dit klinkt niet best, ik denk dat dit voor jou niet het juiste paard is>
Wil je er toch mee verder gaan zou ik goede begeleiding zoeken

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:50

Volgens mij is een maand (of een paar maanden) door laten rijden ene heel goed idee!

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:00

Ik denk dat je vooral geduld moet hebben. Alles is nieuw voor je paardje. Ik heb een aantal jaar gelden ook een tuiger gekocht die haar hele leven voor de kar heeft gelopen en net ingereden was. In het begin ging het ook nergens naar. Maar met veel geduld heb ik daar een leuk dressuur paard voor gekregen. Ik heb in het begin alleen maar in stap en draf gereden. Heb haar eerst geleerd op eigen benen te lopen, en pas toen dat helemaal lekker ging ben ik begonnen met de galop. Ik vind persoonlijk longeren voor het rijden aan niks. Daar krijgen ze alleen maar meer conditie van. En juist niet achter iemand aan gaan rijden. Lekker je eigen ding doen. Zorg dat je vertrouwen in elkaar krijgt. Succes!

Linda714

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:03

ik ga met elsando mee
sucses maar je kunt het zeker

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:08

superwoman schreef:
Ik denk dat het verstandig is om hem terug te brengen. Niet alleen voor jullie,maar ook voor het paard. Jullue zijn nog zo onervaren,iets wat niet fijn is voor dit paard. Denk aan een chinees,die slecht kan vertellen wat je moet doen. Een paard ziet daarbij het nut niet om iets te leren dus zijn duidelijke hulpen heel belangrijk. Een paaed is een kuddedier,die reageerd uit zijn instinct, die heeft dus een duidelijke leider nodig in deze fase (sommige altijd). Dat kunnen jullie niet bieden. en ook voor jullie...bijleren is leuk, maar niet als je steeds achter de feiten aan loopt en steeds tegen nieuwe problen aan loopt. Dus niet lekker ontspannen rijden,wat jullie bedoeling was... Opgeven is iets waar veel mensen moeite mee hebben,maar ik vind het dapper wanneer je inziet dat je een foute keuze hebt gemaakt en dat op de juiste manier oplost.

Eens. Ik denk dat je meer plezier gaat hebben en zelf ook meer kunt leren van een goed doorgereden braaf en vergevingsgezind paard. Een paard wat geen duidelijke grenzen en voorspelbaarheid krijgt is een ongelukkig paard dus je paard doe je ook meer plezier met een andere eigenaar die vanuit zijn ervaring al wel weet waar hij met het dier naartoe wil.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:11

sallandval schreef:
Volgens mij is een maand (of een paar maanden) door laten rijden ene heel goed idee!

Inderdaad en dan begeleid zelf op gaan pakken als de basis er goed in zit

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:37

ik zie dat je een verzorgpaard hebt gehad, dat is toch iets anders dan alleen maar manegelessen...
ik denk persoonlijk dat je er een hoop plezier van gaat hebben als je rustig aan en onder begeleiding met dit paardje verder gaat
als je hem terugdoet en een doodbraaf paardje koopt denk ik echt dat je er over twee jaar geen plezier meer in hebt, je moet nog een hoop leren maar ik denk ook dat de uitdaging er moet blijven.

maar goed dat is mijn idee, heel veel succes in ieder geval ! het is een leukerd om te zien!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:42

Colway schreef:
sallandval schreef:

Inderdaad en dan begeleid zelf op gaan pakken als de basis er goed in zit

En wat kost dat, en hoe lang duurt het voordat de ts en haar moeder een rustig onspannen buitenritje kunnen maken?
Om het nog niet te hebben over een goed persoon die het paard kan doorrijden en hen kan begeleiden. Hoe meer ervaring je hebt,hoe beter het te zien is wie er wel of geen verstand van hebben. Er lopen helaas veel onkundige mensen rond die les geven en doen alsof ze kunnen rijden. (bewust of onbewust)
Voor de ts dus een hele moeilijke opgave om de juiste persoon die betaalbaar is te vinden. Voor mening paardenliefhebber met meer ervaring is het al heel lastig...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:45

Dat is inderdaad zo. Het is de vraag in hoeverre e in het dier wilt investeren (en kan investeren) met doorrijden hoef je volgens mij niet perse naar een dure trainingsstal, maar kan je ook in de omgeving bekijken of iemand daar handig genoeg voor is en dit ook wil. Is die optie er niet dan zou ik inderdaad over gaan tot verkoop.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:46

kekaro schreef:
ik zie dat je een verzorgpaard hebt gehad, dat is toch iets anders dan alleen maar manegelessen...
ik denk persoonlijk dat je er een hoop plezier van gaat hebben als je rustig aan en onder begeleiding met dit paardje verder gaat
als je hem terugdoet en een doodbraaf paardje koopt denk ik echt dat je er over twee jaar geen plezier meer in hebt, je moet nog een hoop leren maar ik denk ook dat de uitdaging er moet blijven.

maar goed dat is mijn idee, heel veel succes in ieder geval ! het is een leukerd om te zien!

Waarom zou je met een braaf paard er na 2 jaar geen uitdaging aan hebben?
Imo ben je met paardrijden nooit uitgeleerd,dus uitdaging kun je vinden in jezelf en daardoor het paard verbeteren of gewoon lekker onspannen kunnen rijden. Niet werk naast je school of baan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:50

Colway schreef:
Dat is inderdaad zo. Het is de vraag in hoeverre e in het dier wilt investeren (en kan investeren) met doorrijden hoef je volgens mij niet perse naar een dure trainingsstal, maar kan je ook in de omgeving bekijken of iemand daar handig genoeg voor is en dit ook wil. Is die optie er niet dan zou ik inderdaad over gaan tot verkoop.

Niet alleen in geld,maar ook in tijd en stress. Ook met hulp zal je nog veel problemen tegenkomen.
De goeie zijn over het agemeen wel duur. Je betaald voor ervaring...wil niet zeggen dat alle dure goed zijn.
Echter is de kans dat een relatief goedkope heel goed is, heeeel klein. Een tuigpaard is dan ooknog eens niet het makkelijkste paard.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:18

een pittige tuiger blijft een pittige tuiger
het gaat erom of je ermee om kunt gaan
ook niet iedereen is geschikt voor een volbloed arabier
je kunt het beste voor je zelf beslissen wat je zoekt in een paard
voldoet hij niet aan deze eisen dan kun je er beter zo snel mogelijk mee stoppen
je word er alleen maar onzeker van

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:39

Het is al vaker genoemd, de oogkleppen. Ik denk dat het een wereld van verschil zal maken als je bij de weg langs of tijdens buitenritten een hoofdstel met oogkleppen op doet.
Zelf rijd ik ook tuigers (zowel onder het zadel als voor de kar), en met oogkleppen zijn ze zo goed als nergens bang voor. Maar zodra de oogkleppen af zijn, zijn ze extra alert, en al bang voor iets heel simpels als een fietser, laat staan tractors of vrachtwagens (waar ze met oogkleppen niet eens naar om kijken).
Het kan best zijn dat jouw tuiger zo gewend was aan zijn vorige omgeving dat hij daar best ook zonder oogkleppen "durfde" te lopen, maar dat ie op vreemd terrein wel ineens vreemde uitspattingen krijgt.

Ik zou het in ieder geval niet snel opgeven. Doe je nu ook al niet, echt respect daar voor! Mocht het na een lange tijd nog niet beter worden, kun je nog steeds overgaan tot verkoop. Maar vertrouwen opbouwen is ook heel belangrijk.

Iemand anders er op laten rijden kan soms ook erg helpen. Als het dan wel goed gaat, weet je vrijwel zeker dat het aan jou ligt, en kun je proberen er achter te komen wat de ander anders doet dan jij.

In ieder geval veel succes er mee!

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:55

Ik denk dat je vooral je eigen gevoel moet volgen.

Zoals ik het lees en ook je reacties heb ik het idee, dat je een nog wat groene ruiter bent met een groen paard.
Ik heb ooit ook in die situatie gezeten en jaren gemodderd met mijn 1e eigen paard. ( ik dacht na mijn verzorg en leasepaarden en ajren rij-ervaring, dat ik wel aardig wat in huis had, not dus ). Ik heb er heeeeel veel van geleerd, vooral geduld en echt leren rijden, maar het heeft me heel veel bloed zweet en tranen gekost. Wat ik jou zie schrijven, dat je poep moet scheppen en liefde krijgt, maar er verder niks aan hebt, ja dat herken ik. Ik heb door gezet, mede omdat ik zo enorm verknocht aan mijn paard was, ik kon haar niet weg doen. Als ik jouw verhaal lees, heb je nog niet echt een band en als je nu twijfeld om hem weg te doen, dan is het nu makkelijker omdat je nog niet z'on band hebt. Wacht je ermee en breng je hem weg om door gereden te worden en het wordt toch niks,dan is het dadelijk misschien moeilijker omdat je dan een band hebt opgebouwd.

Je paard wegbrengen lost niet alles op, want hij kan nog zo goed lopen bij die andere ruiter die hem door rijdt, eenmaal thuis moet jij het doen. Hij zal je thuis toch uit gaan proberen. Dus denk niet dat dat de oplossing zal zijn. Het kan heel goed uitpakken, maar dat hoeft niet.

Heb je dit al besproken met zijn vorige eigenaar? Wat geeft die voor tips.
Als je hem toch wilt verkopen, zou ik ook contact met zijn vorige eigenaar opnemen. Die zal het zeker waarderen, dat je dit laat weten en misschien willen ze hem wel terug of weten ze iemand voor hem.

Ga op je eigen gevoel af, wat zegt jouw gevoel: stoppen of het nog een kans geven?

Succes met je beslissing! :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 19:56

kekaro schreef:

Nou, ik rij nu 28 jaar en ik teken voor een doodbrave hoor. Om die goed aan het lopen te krijgen, kost al moeite genoeg zonder dat je ook nog tegen de problemen van een heftig temperament en onervarenheid moet strijden. Je eigen ontwikkeling gaat ook veel voorspoediger als je niet steeds problemen op moet lossen die een braver ervaren paard niet met zich meebrengt en die eigen ontwikkeling gaat nog levenslang door.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:01

nogsteeds bedankt allemaal, ben er net geweest en zal even omschijven hoe het is gegaan:

Ging erheen met het volste vertrouwen dat het longeren weer net als gister goed zou gaan, ik was zelfs vanplan om daarna ook weer een rondje erop te gaan aan de longeer lijn, gewoon lekker stappen en klein stukje draf en dan als het goedging stoppen en goed belonen.
Nou alles om en naar de paddock, mn moeder wilde graag zn fijne kant doen omdat ze nog wat bangig is en die gewoon lekker gaat, nou gedaan ging goed hij snapte het commando galop al stukke beter en dacht nou dit gaat de goede kant op!
Toen zei ze kommaar dan kun je de andere kant wat langer doen zodat die wat losser word enzo.
1e rondje ging wel lekker en toen die weer bij het hek kwam draaide die ineens om en dacht ik ga deze kant niet meer op , ik terug halen en opnieuw, gelijk bij dezelfde plek omdraaien, ik probeer hem met de zweep de goede kant op te houden maar hij is totaaaaal niet onder de indruk van de sweep en mijn stem, toen wilde me moeder helpen en ging 1 met de longeertouw stan en de ander hiel casper vast en liep zo het rondje met hem maar met een enorm geweld draait die om en is niet meer te houden.. met zn 2e probeerde we hem met heeeel wat kracht om te draaien maar het lukte gewoon niet.. heb nu enorm veel pijn aan mn handen en zit hiet eigenlijk niet nog een x op te wachten.
Ik heb het echt geprobeerd niet op te geven zodat hij zich overgaf maar ik kon nietmeer.. en mn moeder vond het levens gevaarlijk worden dus die wilde enorm graag dat ik stopte, en toen heeft die dus uiteindelijk na drie kwartier gewonnen..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:11

Ik heb zelf verschillende tuigpaarden gereden en ik kan je zeggen dat ze allemaal anders zijn. Tuigpaarden zijn echt karakterpaarden. Als je ze voor je gewonnen heb gaan ze voor je door het vuur, maar als ze niet mee willen werken zullen ze dat ook echt niet doen.
Als recreatiepaard of als sportpaard doen ze echt niet onder, die van mij is dan wel papierloos en heeft er een vleugje gelders in zitten, ik herken de tuiger er ook in en ik doe alles het hem.
Maar de klik is oo zo belangrijk.

Ik zou zeggen, geef het wat tijd. Kennelijk moet hij gewoon nog goed wennen aan de nieuwe omgeving en baas. Zoek 1 persoon uit die je vertrouwd (desnoods instructrice) waarmee je samen aan de slag gaat. Ga niet aan jan en alleman steeds hulp vragen, dit zorgt namelijk niet voor structuur. Een paard heeft belang aan structuur en duidelijkheid.
Toen ik mijn paard net een paar maanden had ging het ook een hele periode bergsafwaards, dat ik wel eens huilend ben afgestapt omdat ik alleen maar als een ongeleid projectiel door de bak ging. Ondertussen kan ik lezen en schrijven met hem. Gun een paard wat tijd, het is geen motor of fiets die je over neemt, dit dier heeft ook gevoelens en een gedachte die gewent is aan routine die nu verstoord is.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:13

Hij heeft niet gewonnen, zo denkt een paard niet. Als dat zijn moeilijke kant is, is het logisch dat hij protesteert en dat het uit de hand loopt als hij het met meer druk toch MOET doen.
Je hebt een onwijs gevoelig paard en elke keer als je bij hem een grens over zal gaan, zal hij hevig protesteren/in paniek raken.
Babystapjes maken, vertrouwen winnen, niets doen wat hij (nog) niet aankan.
Dat betekent dat je soms niet zal kunnen doen wat je in je hoofd hebt, dat je een stapje terug moet doen (en soms wel 5) als je ziet dat hij spanning opbouwt.
En misschien betekent dat wel dat je alleen de goede kant moet doen, of dat een half rondje op de moeilijke kant al meer dan zat is. Dat je misschien wel een keer stappend de bak door kan maar geen overgangen moet maken. Dat je soms bij het opzadelen ziet dat deze dag niet de beste is om te rijden en dus weer af zadelt.
Je paard wint niet, je paard zal je dankbaar zijn dat jij hem 'ziet'.

canela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 20:35

nee maar ik snap het niet, hij doet die kan ook altijd braaf, wel minder goed maar ook goed. maar het klinkt gek maar hij leek er lol in te hebben, hij had de oren naar voren en geen wit in zn ogen te zien dat je bij hem altijd ziet als hij overstuur is.. volgensmij was hij me gewoon keihard aan het uitproberen en was hij nu voor mij+mn moeder mega te sterk..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:43

Wat je besluit ook wordt, ik zou daar iig wel even op korte termijn hulp bij zoeken. :)
Dit heeft zoveel met het lezen van subtiele signalen, handigheid, en timing te maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 20:44

Winnen doet een paard idd niet. Echter is wel gebleken dat dit paard echt een treetje te hoog gegrepen is voor jullie. Hier worden jullie en het paard niet blij van. Alle paarden zijn sterk, daarom moet je met techniek werken. Lichaamstaal herkenen en daarop reageren en precies op het juiste moment. Dat kost veel tijd om te leren en dat hebben julie niet. Dit pasrd verdient ook beter, hoe goed jullie het ook bedoelen..

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:04

Met bovenstaande ben ik eens.
Het is geen kwestie dat hij zich gewonnen moet geven en netjes zijn rondjes op zijn mindere kant moet lopen.
We zijn er niet bij geweest, maar meedere factoren zullen een rol gespeeld hebben.
Met kracht ga je het niet winnen.
Het is inderdaad een handigheid. Nu zijn jullie zo gefocussed geweest om hem de goede kant op te krijgen, dat je daardoor andere dingen, zoals je lichaamstaal en de positie t.o.v. het paard tijdens het longeren uit het oog verliest.

Hoe heb je het longeren afgesloten? Ben je gewoon gestopt of heb je hem nog even een rondje de kant op laten lopen,waar het wel goed gaat metl ongeren, om het goed af te sluiten?

Ik zou zolang je hem nog hebt, de hulp inschakelen van een ervaren longeerder op stal of een instructeur. Laat die hem longeren en kijk en luister en ga onder diens leiding een stukje overnemen.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:00

Klinkt als dat ie nog geen respect voor je heeft. Ik zou even niet denken aan willen rijden, maar focus je zelf op grondwerk. Dat is de basis. Dan iemand laten komen die jonge paarden inrijd en jou helpt. Je hebt niet voor niets voor dit paard gekozen. Mijne was allesbehalve makkelijk, maar als je ziet waar ik nu ben met d'r..... :) En ja ik heb ook hulp gehad, en nog steeds in de vorm van les en dat mn instructrice er af en toe op gaat om haar te helpen. We moeten samen veel leren en mijn instructice weet precies wat ze moet doen als mijn paard iets moeilijk vind.

Het is niet erg dat je onervaren bent, als je maar hulp vraagt, en zeker niet te snel erop wilt. Eerst de basis, eerst respect!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:00

superwoman schreef:
Winnen doet een paard idd niet. Echter is wel gebleken dat dit paard echt een treetje te hoog gegrepen is voor jullie. Hier worden jullie en het paard niet blij van. Alle paarden zijn sterk, daarom moet je met techniek werken. Lichaamstaal herkenen en daarop reageren en precies op het juiste moment. Dat kost veel tijd om te leren en dat hebben julie niet. Dit pasrd verdient ook beter, hoe goed jullie het ook bedoelen..

Amen...dit gaat niet over winnen of verliezen.

TS, je laatste verhaal laat duidelijk zien dat je dit paard niet aan kunt. Je bedoelt het goed, maar als je paard jou niet snapt (en jij snapt het paard niet) komt het niet zomaar goed. Je verknalt een paard en hebt er zelf geen lol aan...
Als ik je verhaal lees is het een aaneenschakeling van (verkeerde) paniekreacties, waardoor het paard alleen maar meer in de war kwam. Op kracht win je het niet, ook niet met je moeder samen. Ik zou toch maar gaan voor een ervaren en goed doorgereden braaf paard, en ook dan in combinatie met goede begeleiding.