Onverwachts twee pony'er bij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Onverwachts twee pony'er bij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:30

De hele dag op stal, dat gaat echt niet goed :n

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:01

Ze hebben echt veeeeeeeel meer beweging nodig :(

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:05

Wat gebeurd er dan als ze op stal blijven ipv naar buiten gaan?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:09

Een paard heeft beweging nodig en dat kan niet in een stal. Een uurtje per dag naar buiten is ook te weinig.
Ga zelf maar eens 23 uur op de wc zitten...daar worden je hersens dood van...een paard heeft frisse lucht en beweging nodig om lekker in zijn vel te blijven zitten en fris in het koppie te blijven. Hij moet kunnen rennen, spelen en ravotten met andere paarden...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:09

Een paard is een kuddedier en een vluchtdier dat van nature gemaakt is om de hele dag te lopen en te grazen. Op stal staan ze alleen en hebben geen ruimte om te bewegen, vaak zijn stallen ook nog eens erg stoffig en kunnen ze niet onbeperkt eten. Het dier kan daar ongelukkig van worden, en daardoor gedragsproblemen ontwikkelen. Ook lichamelijk kan het op de lange termijn voor schade zorgen, varierend tot zwakke spieren en pezen wat de kans op blessures vergroot tot onherstelbare schade door oa een verminderde doorbloeding. Frisse lucht zorgt er daarbij voor dat ze fris in t hoofd blijven.

Met onbeperkt eten wordt niet bedoelt dat er altijd een berg hooi moet liggen, een paard is gewend te moeten zoeken naar zn eten, als hij altijd ruim kan schrokken is dat ongezond en kunnen er lichamelijke klachten ontstaan. Je kan om dat "schrokken'"/ teveel eten een zgn slowfeed systeem gebruiken, bijvoorbeeld een net om het hooi of achter gaat zodat het beestje er iets meer moeite voor moet doen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:13

Ja over onbeperkt eten heb ik idd gelezen. Ik vind 1 uur ook veel te weinig en ik had enige tijd terug al eens gelezen dat paarden in een stal eigenlijk niet kan (voor een langere tijd in elk geval). Ik heb mijn zusjes geprobeerd uit te leggen door te vertellen dat konijnen in een klein hok zielig is en dat dat ongeveer hetzelfde is als een paard in een stal. En dat paarden niet 's nachts slapen maar heel de dag door af en toe slapen. Hopelijk kunnen ze iets regelen dat ze lekker vaak naar buiten kunnen.

Wat voor consequenties zitten er anders aan vast? Worden ze dan agressief of krijgen ze soort van stereotype gedrag van?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:14

Ze kunnen gaan weven of luchtzuigen....ze gaan zich vervelen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:20

Dat verschilt per paard, sommigen keren in zichzelf, merk je niet als het gebeurt vanaf dat je ze hebt; mensen die dan bij toeval of vanwege theoretische overwegingen hun paard verplaatsten roepen dan achteraf dat ze (in positieve zin) ineens een compleet ander paard hebben. Andere paarden worden idd agressief of gaan rare dingen doen als weven (drang om langdurig achtereen hoofd heen en weer te beweging) of luchtzuigen (krachtig via de mond lucht inademen, erg ongezond, kan weer zorgen voor maagzweren, een paard ademt van nature enkel door de neus). Wat vaak het geval is dat het dier zodra het buiten komt ahw ontploft en even of langer heel druk is om energie kwijt te raken (helemaal als ze daarnaast veel voer krijgen --> krachtvoer bedoel ik dan, dat zorgt voor meer pit zeg maar, hebben Shetten meestal echt niet nodig!). Kan ook zijn dat het meevalt hoor, het zijn immers ook heel erg gewoontedieren. Maar gezond is het gewoon niet, zoals ik al zei, van nature is een paard niet gemaakt om op stal te staan.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 22:24

Zo die wikipedia hier is echt handig, ik weet gelijk weer wat weven en luchtzuigen is. Maar dat klinkt ook al niet best.. Ik ben morgen thuis, dan zal ik het nog eens met mijn zusjes over hebben.

Wat jij zegt HijadelaLuna, werkt ook een beetje voor konijnen. Konijnen huisvesten in een te klein hok geeft ook verschillende soorten gedragingen, of ze worden sloom of juist agressief of gaan irriteren (traliesbijten, hok slopen, stampen). Wellicht dat ik de link kan leggen met de konijnen/cavia's, want dat is hen bekend. Ik heb het idee dat mijn zusjes een paard op stal als iets normaals zien en dat het zo hoort...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:30

Ik denk inderdaad dat er niet zoveel verschil is wat dat betreft, ook dat ze niet alleen horen te zijn enz.
Dat ze denken dat het zo hoort is iets wat ze natuurlijk uit hun omgeving mee krijgen, dat is jammer, paardenland moet daarin nog wat evolueren. In jullie omgeving is het ook erg lastig om paarden allemaal voldoende ruimte te geven. Ik woon op de grens Groningen/Drenthe en hier zijn er haast niet eens stallen die de paarden zo "ophokken".

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:31

Nou ik ben zeer benieuwd, heb je berichten gelezen ts en ik begrijp je reactie wel.
Vooral je eerste reacties.
Ik zou het ook enorm frustrerend vinden dat ik veeeeel moeite moest doen om iets te verkrijgen en je zusjes het zomaar wel krijgen vanuit het niets.
Dat zou van mij ook geen jaloezie zijn maa rik zou het niet begrijpen en zeker niet als je al die jaren al zoveel moeite doet voor het onderhoud van je beesten.
Lijkt me behoorlijk pittig om nu mee om te moeten gaan.

24/7 naar buiten en nu maar heel weinig?
Klinkt niet prettig voor ze, bij mij lopen ze dat ook en als ik die op ga sluiten kan ik me beter gaan bergen want dan breekt de hel letterlijk los.
Oke beetje overdreven maar ze breken wel de boel af.
Voor het gedrag kan dit zeker schelen, mijn shet gaat nu snachts naar binnen en overdag zo lang mogelijk naar buiten (wegens omstandigheden) en ik merk het wel degelijk.
Als ik de staldeur open zet rent hij letterlijk naar buiten om vervolgens eerst te rennen en te vliegen en het liefst gaat hij niet meer terug.
Hij heeft de gewoonte nu ontwikkeld om continu te gaan schuren overal in de stal, deed hij eerst ook niet.
Het is een ukje van 65-70 cm dus ik kan de mijne wel aan maar met jou zusje van 11 en wellicht iets grotere shetten zou ik wel opletten.

Ben benieuwd hoe het gaat verder bij de ponys en met je ouders en zusjes

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:38

Ik heb het hele topic gelezen in vogelvlucht maar ik zie ontzettend veel handige tips voorbij komen van andere bokkers. Het enige wat ik je kan zeggen is heel veel succes! :(:) en daarbij ook respect voor jou, dat je dit zo op je neemt! Complimenten hoor. :)

En Bokt in het algemeen verdient ook wel een complimentje, niemand die als een aasgier erop afvliegt met negatief commentaar. +:)+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:42

shetjes had ik al verwacht maar 185- euro stalgeld voor 2 shets???
jeetje wat worden jullie opgelicht!!!

Zoek ergens een weiland of plekje bij de boer voor minimaal de helft van dit geld heb je een plek waar ze lekker buiten kunnen staan 24/7 waarschijnlijk. shet blij, beurs blij

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:09

Ik vind het echt super dat je er op zo’n intelligente en kritische (niet te vergelijken met negatief) manier naar het houden van dieren en in dit geval paarden kijkt! *\o/* Het houden van een paard is, zoals al gezegd, niet goedkoop. En het is belangrijk veel informatie te zoeken wat betreft het financiële plaatje als het verzorgen en houden van een paard. (geldt overigens voor alle dieren)

Als meer mensen minder naïef naar het houden van dieren zouden kijken, zouden ze een veel reëler beeld van de situatie krijgen en wordt eventueel dierenleer voorkomen. Ik kan je alleen maar gelijk geven! :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:21

Lynn_Nikita schreef:
shetjes had ik al verwacht maar 185- euro stalgeld voor 2 shets???
jeetje wat worden jullie opgelicht!!!

Zoek ergens een weiland of plekje bij de boer voor minimaal de helft van dit geld heb je een plek waar ze lekker buiten kunnen staan 24/7 waarschijnlijk. shet blij, beurs blij

Zeeland heeft denk ik iets andere prijzen.
Normaal zou ik je gelijk geven, maar ik denk dat in deze situatie het toezicht en de hulp van de andere klanten noodzakelijk is.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:35

lynn nikita 185 voor stalling betaal ik ook voor mijn shets hoor, is maar waar je ze stalt.

ts ik snap je zorgen en 1 uurtje als ze 24/7 buiten staan gewend zijn gewend is wel erg weinig is er geen mogelijkheid dat ze langer naar buiten komen?
Als mijn pony's om bepaalde rede niet elke dag buiten komen breken ze elkaar en de stal af.En wat de rest al zei je kan nog allerlei ondeugden krijgen. Ook dat ze niet leuk meer zullen gaan zijn naar je zusjes en onwijs chagerijnig worden.
Sterkte ermee hoop dat het mee zal gaan vallen en het toch goed gaat komen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:36

Fijn dat ze op een stalling met paardenmensen staan, ik denk dat het dan allemaal wel losloopt hoor.

Wel is heb belangrijk dat de dieren liefst 24/7 buiten komen te staan met een schuilstal, of anders iig zo veel mogelijk.

Stilstaan op stal werkt blessures in de hand, het is niet goed voor de spijsvertering, de dieren raken verveeld, en worden druk en vervelend als ze dan eindelijk eens eruit mogen.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:45

Goeree overflakkee valt toch nog net niet onder Zeeland?? Toch gewoon net de grens randstad ? -> randstad is duur

Natasjavegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:46

hoihoi,

ik kan een kleine indicatie geven van da kosten denk aan jaarlijks enten zo tussen de 25 en 50 euro en mijn paard heeft eens
een ongeluk gehad en hier betaalde ik 2700 euro voor hij moest gelijk 6 weken op de kliniek logeren a 25 euro per dag
plus operatie kosten en materialen wat ze gebruikt hebben.
Dan hoefsmid tussen de 20 en 100 euro afhankelijk van wel of niet ijzers.
Stalling ik betaal zelf 190 per maand inclusief hooi en stro. Bix moet ik zelf kopen 10 euro per zak 2 tot 3 zakken per maand.
Dan spullen zadel hoofdstel dekjes halsters borstels en ga zo maar door.
Daarbij laat ik hem ook nog 1 keer per jaar naar de tandarts gaan ook tussen de 30 en 50 euro.

Groetjes Natasja

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 00:53

Ook heel veel hoefproblemen kunnen voorkomen (of geholpen) worden met veel beweging. Misschien kan je je zusjes eens de site van paardnatuurlijk (natuurlijke huisvesting) laten lezen? Dat is héél schetsend en duidelijk uitgelegd :)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 07:39

jadeken schreef:
Nou hier wat info....
ruwvoer----> gras,hooi
krachvoer---->brokken,musli,pellets....
verder---->liksteen,snoepjes
in de zomer is gras genoeg
In de winter hooi en een paar handjes brokjes of winterwortels/penen
ondergrond----->stro,vlas
eerst moet je een halster en poetspullen hebben en dan later een hoofdstel,dekje,zadel,bitje etc. etc.

Zou ik wel mee uitkijken omdat het shetlanders zijn.
Kun je beter op wat hooi houden en gras wel laten eten maar niet te veel. Ze worden te dik, worden hoefbevangen en krijgen dus hartstikke veel pijn!

Nimfee schreef:
Ja over onbeperkt eten heb ik idd gelezen. Ik vind 1 uur ook veel te weinig en ik had enige tijd terug al eens gelezen dat paarden in een stal eigenlijk niet kan (voor een langere tijd in elk geval). Ik heb mijn zusjes geprobeerd uit te leggen door te vertellen dat konijnen in een klein hok zielig is en dat dat ongeveer hetzelfde is als een paard in een stal. En dat paarden niet 's nachts slapen maar heel de dag door af en toe slapen. Hopelijk kunnen ze iets regelen dat ze lekker vaak naar buiten kunnen.

Wat voor consequenties zitten er anders aan vast? Worden ze dan agressief of krijgen ze soort van stereotype gedrag van?

Onbeperkt eten is ook zoiets waar je mee moet uitkijken. Hier eten ze ook echt niet 24 uur hoor. Maar ze krijgen wel voldoende zodat ze daar een aantal uur van eten, en dan zelfs nog overlaten.

Naar buiten komen is erg belangrijk. In de stal zullen ze erg vervelend gaan worden en kunnen je zusjes binnen de kortste keren die pony's niet meer aan.
De rest is al genoemd.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:50

Aan het begin van dit topic dacht ik inderdaad ook van 'nouja ze zullen toch wel íets beter nagedacht hebben', maar nu ik dit lees van de hele dag op stal... :x

Een paard moet echt naar buiten, met soortgenoten. Dat is het allerbelangrijkste, en al helemaal als ze 24/7 buiten gewend zijn.

Jeetje TS, wat een situatie. Ik ga dit ook even volgen... sterkte ermee! :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:17

185 vol pension voor twee shets is echt geen gekke prijs hoor.
Ook jammer dat luchtzuigen aangegrepen wordt als gevolg van lang op stal staan.
Sowieso ontwikkeld maar een enkel paard stalontdeugden als weven.
Ts: laat je niet gek maken hier

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:19

stef schreef:
185 vol pension voor twee shets is echt geen gekke prijs hoor.
Ook jammer dat luchtzuigen aangegrepen wordt als gevolg van lang op stal staan.
Sowieso ontwikkeld maar een enkel paard stalontdeugden als weven.
Ts: laat je niet gek maken hier

Precies, er is een ideaal wat iedereen na wil streven, maar lang niet iedereen (lees: bijna niemand) echt werkeljik lukt. Het probleem is ook, iedereen heeft andere idealen.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:23

Natuurlijk, maar een paard 24/7 of 23/7 op stal zetten gaan we toch niet goedpraten? :?