Welke kruising jouw interesse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Avalon87

Re: Welke kruising jouw interesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:19

leuk beestje!
Maar dat is niet de mijne idd :)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:19

WolinLotte schreef:
Wat een kicke kruising zeg, die Arabier met IJslander :D!

Ik zou mijn KWPN-merrie wel met een Frederiksborger willen kruisen, om de volgende redenen: Barok type paard, body zonder propperig te worden, wat ik al snel bij de Andalusiér vind. Zeer veelzijdig (net als de KWPN), Frederiksborgers werden vroeger overal voor ingezet. Gehard op het beenwerk, met vaak goede beenstanden. Werkwillig. Mooie uitstraling.

Mocht er een veulentje komen voor mijn paard, dan wordt het veulentje voor mezelf en ik zou alles met m´n kleine frummel willen kunnen doen in de toekomst :) .. Van een sprongetje, tot mennen en van een pootje over tot dagenlange trektochten! Vandaar mijn keuze. De hengsten van Moravita zijn prachtig! :D

Haha *\o/* en dat hebben wij al eens gedaan...
Afbeelding
Hier als jaarling: Honestas Linde van bokster Fnanne.
Kruising tussen een gelderse KWPN merrie Andante (Parcival) en Enkildegards Pilo (Frederiksborger dekhengst)

Wij zijn er helemaal tevreden mee <3 <3 !

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 20:21

mooi! voor zover ik op de foto kan zien, frederiksborgers vind ik altijd erg leuke paarden.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:24

Wat een leuke combi, die Konik x Arabier, nog nooit van gehoord!

Verder ben ik voor kruisen met beleid, kijk maar eens in mijn profiel. Het is dat mijn paardenstapel compleet is, anders had ik graag mijn Haflinger nog eens door een Rocky of Schwarzwalder Fuchs laten dekken. Ik ben ook benieuwd naar kruisingen van een warmbloed os Arabier met een Fuchs!

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:25

haha lekkere bonte verzameling heb je Sammyoo!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:27

Afbeelding
Als veulen... _/-\o_

Ik ben natuurlijk harstikke bevooroordeeld maar ik vind Frederiksborgers het einde... :j
Cool in de kop, maar ongelooflijk werkwillig en mensgericht.

haflinger en schwarzwalderfuchs lijkt me ook een supercombi.
Passen gewoon goed bij elkaar.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:29

ik heb ooit een zwarte franse draver verkocht aan een boer, die fokte ieder jaar een veulen met haar van een friese hengst, nagenoeg alle nakomelingen hebben de Z dressuur of hoger gehaald...
en ja, in de springsport worden er jaren springpaarden met dravers gekruisd, vanwege de vlugheid in de benen van de draver...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:33

Ik heb zelf een haflinger x groninger (zie mijn onderschrift voor fotos).
Ik heb niet zo zeer naar de rassen gekeken, ik kende de merrie en de hengst zeer goed en ik ben voor hun karakters gegaan. Ik wilde ook een grotere pony dan de haflinger.
Mijn pony heeft ook niet de karaktereigenschappen die je zou verwachten bij deze kruising. Dat wist ik van te voren ook al, maar ze lijkt echt op haar vader en moeder.

Ik moet zeggen dat ik vaak wel val voor een iets zwaardere kruising met de beweging van een lichter paard.
Kruisingen met fries en fjord vind ik vaak niets. Ijslander met een groter wat lichter paard juist wel.
Het is ook maar net hoe de kruising uitpakt denk ik.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 09:38

leuk,ook bij Donya zie je duidelijk beide rassen erin terug. Ben je tevreden en is ze geworden wat je had verwacht?

XxDeemsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:49

Def schreef:
Ik heb zelf een haflinger x groninger (zie mijn onderschrift voor fotos).
Ik heb niet zo zeer naar de rassen gekeken, ik kende de merrie en de hengst zeer goed en ik ben voor hun karakters gegaan. Ik wilde ook een grotere pony dan de haflinger.
Mijn pony heeft ook niet de karaktereigenschappen die je zou verwachten bij deze kruising. Dat wist ik van te voren ook al, maar ze lijkt echt op haar vader en moeder.

Ik moet zeggen dat ik vaak wel val voor een iets zwaardere kruising met de beweging van een lichter paard.
Kruisingen met fries en fjord vind ik vaak niets. Ijslander met een groter wat lichter paard juist wel.
Het is ook maar net hoe de kruising uitpakt denk ik.

ff je foto's bekeken, wat een geweldig mooi beestje !! :j

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:57

Ik heb zelf een KWPNxtinker kruising. Heel leuk beest zit ook genoeg pit in. Als ik het geld ooit heb zou ik een tinkerxGroninger willen fokken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:41

set_elkol schreef:
leuk,ook bij Donya zie je duidelijk beide rassen erin terug. Ben je tevreden en is ze geworden wat je had verwacht?

Ik ben heel tevreden. Wij hadden al eens vaker deze kruising gefokt maar ik vind deze het mooist geworden. Qua karakter is ze precies hoe ik had verwacht. Geheel eigen karakter, heet en erg werklustig maar ik houd daar wel van.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:48

Wij hebben een:

fries x tuiger die drachtig is van een barock pinto
fries x oldenburger die drachtig is van kwpn
hackney x welsh dekhengst
ook een draver x welsh x hackney veulen gehad

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:29

Ik heb mijn A welsh merrie laten dekken door een kleine maat New Forest hengst.
En het veulen is precies zo geworden als ik had gehoopt :)
Prachtig gebouwde sportpony. Lekker robuust.
Ze wordt dit jaar alweer drie jaar oud.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 16:46

Citaat:
fries x tuiger die drachtig is van een barock pinto
fries x oldenburger die drachtig is van kwpn

leuk combinaties, ik ben ook wel erg benieuwd naar de veulens dan!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:40

Leuke kruisingen komen hier voorbij zeg! :D

Ik ga in de toekomst ook kruisen := Russische Arabier met een Egyptische Arabier :') Is min of meer kruisen hahaha.

Op zich ben ik niet direct een fan van kruisen maar goed, daar ben ik misschien ook een Arabierenmens voor.. Die paarden zijn immers al ik weet niet hoe lang vrij gehouden van vreemd bloed en zoals ik aangaf; 2 verschillende fokrichtingen combineren is voor sommigen (waaronder dus ik :+ ) eigenlijk al kruisen :)

Wil echter zeker niet zeggen dat ik tegen ben op kruisen! Natuurlijk zie ik wel eens dingen voorbij komen waar ik mn vraagtekens bij heb. De Shire x volbloed bijvoorbeeld, dat vind ik veel te ver uit elkaar liggen en wordt eerder gokken dan fokken. Echter een weloverwogen combinatie van rassen (en types!!) die op elkaar aansluiten en elkaar kunnen verbeteren richting het doel van de fokker heb ik 0,0 moeite mee en komen vaak enórm leuke paarden uit!

Misschien zou er meer op die manier gekruist moeten worden.. Ik ben zelf van mening dat er soms veel te veel gekeken wordt binnen het ras met als gevolg hete of niet-gebruiksvriendelijke paarden. Terwijl er juist ontzettend veel recreatieruiters zijn die graag een leuk, apart paard willen. Tsja, en daar zijn er nou niet zou veel van. Daarnaast is het ook heel leuk om eindelijk eens iets aparters te zien in de sport (zoals die zwarte haflingerkruising, prachtig!!!).

Dus zou ik zelf gauw kruisen; nee. Misschien ooit, als ik heeeeeel veel financiële ruimte heb, dan zou ik best een Arab met een kleurtje willen fokken en dan heb je toch een ander ras erbij nodig. Maar dat zou dan ook echt voor een keertje zijn zeg maar.
Maar ik vind veel kruisingen echt enorm gaaf en goed gelukt dus ik ben er voor hoor :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 20:12

leuk antwoord amyz! ik ken jouw arabieren wel vanuit het arabieren-onderdeel op bokt, allebei prachtig, naar mijn smaak vooral je nieuwe merrie :)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:33

ravvie schreef:
ijsselstein :P maar het is niet dezelfde mijne had een kolletje :o hij/zij was wel jong ( ja ben vergeten of het een merrie of een ruin was hahah XD) maar denkt niet dat het hem is . dit was de mijne http://www.youtube.com/watch?v=YwMcRb5f6Ks

Heeii das toevallig! Wis staat bij ons op stal hihihi

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:26

Ehcht waar ?? Ik zoek hem al een tijdje ! Waar staat hij ?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:39

veel zeggen dat ik mijn fjord met een fries moet kruizen
heb wel eens een kruizing tussen een fjord en andaluzier gezien
zelf een kruizing appaloosa/arabier of welsch verzorgt super fijn beetsje
en had meedere kindjes 1 van zijn zonen had ik ook verzorgt alleen dat was overduidelijk een mislukte kruizing in uiterlijk, zijn karaker was goud waard zo braaf met nog maar 7 jaar

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:43

Fiffill schreef:
set_elkol schreef:
goh, vaak zie je bij een fjord-kruising de kleur doorkomen van fjord, nogal dominant. Deze heeft niet heel fjordige trekjes :) zit bij deze niet ook fries in? zie ik via google haha

Nee, dat is haar dochter, daarvan is de vader een Fries (niet gepland overigens, ze wisten ook niet dat de moeder drachtig was bij aankoop).

[ Afbeelding ]

wauw, die is echt mooi! ;o

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:47

Ik heb een keer een new forestxfries gezien de ok er gaaf was!
En hier op bokt een fjordxwelsh die ook erg gaaf is!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 10:34

de fries komt vaak naar voren in dit topic, blijkbaar toch een ras wat tot de verbeelding spreekt :)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:39

ik heb een kwpn merrie. zou haar in de toekomst graag laten dekken door een andalusier of lusitano. dan denk ik dat het veulen wat compacter word en temperamentvol. maar ook knuffelig en betrouwbaar! (A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:54

Trekpaard x ezel, die kruising is gaaf. Google maar eens op Giant mule. :)