Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:37

Citaat:
Ik heb zelf ook het idee dat er mensen zijn die bij een lage aankoopsprijs er ook meer mee om gaan als een wegwerp-artikel. Dit laaste vooral bij andere diersoorten.

Mijn "ervaring" is juist dat mensen die veel voor een paard betalen, sneller deze de deur uit doen als hij niet voldoet.
Zij kopen eerder een paard om mee hoger in de sport te komen en zodra dit niet lukt (te hoog gegrepen voor het paard of het paard wordt afgekeurd voor hogere sport) ze makkelijker een andere kopen.
Want zij willen nu eenmaal een paard om intensief mee te kunnen rijden.
Mensen die alleen recreatief bezig zijn, kunnen vaak langer van een paardje met bv beginnende artrose genieten omdat men minder van ze vraagt.

Toen mijn opa nog actief was met zijn Gelderse paarden gingen ze er ook uit als er wat was, maar zijn laatste paard heeft hij lang gehouden ondanks dat ze wat strammer werd (naarmate ze ouder werd).
Dan deed hij het gewoon rustiger aan en maakte eens per week een rustig bosritje.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:10

Brainless schreef:
Citaat:
Ik heb zelf ook het idee dat er mensen zijn die bij een lage aankoopsprijs er ook meer mee om gaan als een wegwerp-artikel. Dit laaste vooral bij andere diersoorten.

Mijn "ervaring" is juist dat mensen die veel voor een paard betalen, sneller deze de deur uit doen als hij niet voldoet.
Zij kopen eerder een paard om mee hoger in de sport te komen en zodra dit niet lukt (te hoog gegrepen voor het paard of het paard wordt afgekeurd voor hogere sport) ze makkelijker een andere kopen.
Mensen die alleen recreatief bezig zijn, kunnen vaak langer van een paardje met bv beginnende artrose genieten omdat men minder van ze vraagt.

Toen mijn opa nog actief was met zijn Gelderse paarden gingen ze er ook uit als er wat was, maar zijn laatste paard heeft hij lang gehouden ondanks dat ze wat strammer werd (naarmate ze ouder werd).
Dan deed hij het gewoon rustiger aan en maakte eens per week een rustig bosritje.

wel mee eens

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:00

Tari_42 schreef:
kiki1976 schreef:
Ja maar als ze al een gratis stalling zoekt voor haar paardje ivm financiële problemen, hoe dan wel nog een paardje erbij kunnen betalen?
want neem aan dat het niet binnen een maand opgelost is. Ze heeft nl al 2 paarden en wil er een 3e bij....

Ik bedoelde het ook sarcastisch.. ik stelde me ook al vragen bij haar advertentie. Want ze probeerde het "slim" te spelen, het is al moeilijk genoeg om hem weg te doen en blablabla.. Stel dat ik ooit in de verschrikkelijke situatie zou zitten dat ik om, god weet welke reden dan ook, mijn paardje zou moeten verkopen, zou ik hem never nooit aan iemand zoals zij verkopen.

Oh hhaha
nee ik ook niet

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:29

Brainless schreef:
Citaat:

komt idd ook voor.
Denk dat de middenmood relatief de beste kansen bied voor een paard :P

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:32

Het paard van mijn moeder was ook gratis weg gegaan.
Was gewoon een gezond paard, maar omdat dat paard veel meer waard was dan geld, vond m'n moeder het raar om er een bedrag voor te vragen.
Net als dat je je kind ook niet zou verkopen voor een bepaald bedrag, gewoon omdat dat meer waard is dat wat voor bedrag dan ook.

_Alarm_wlkp

Re: Gratis paarden of pony"s voor klein budget gewild op bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:49

Paarden die hoger in prijs staan gaan eerder de deur uit , ander en beter geld dan meestal.
Betreft lage aankoopprijs, vele willen inderdaad goedkoop een paard kopen maar om dan ze te zeggen dat je ze niet kunt onderhouden vind ik overdreven.
Mijn paard heeft nog niet eens 400euro gekost maar wilt dat zeggen dat ik geen medische kosten kan betalen?
Als ik operaties en medische kosten moet betalen kan ik zeker 20 000euro missen en ja ik ben pas 19 jaar.
Dit geld komt niet van mama en papa of familielid of weet ik wie.
Vind sommige mensen zo sceptisch staan tegenover gratis of goedkope paarden, mijne is volledig goedgekeurd zonder gebreken, heeft mij ook meer gekost dan aankoopprijs, heb het er toch voor over ;)

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:12

ik heb er ook gratis een gekregen, was nog niet ingereden maar heeft wel papieren.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:54

TS, weet jij dat er mensen zijn die liever hun paard naar de slacht doen voor een ca. 400-600 euro dan dat ze die gratis weggeven?
Ik ken een opkoper van paarden die echt af en toe met zijn hoofd schud omdat hij mooie paarden die nog echt goed zat zijn voor buitenritten naar de slacht moet brengen :n
Ik bedoel, bekijk het eens van de andere kant, wat doen al die mensen met hun paard rond de 20?
Soms durven ze voor zo'n paard nog een 1000 euro te vragen, danwel niet met toebehoren. Maar als ze het paard naar de slacht doen, dan kunnen ze gaan lopen leuren om dingen 2e hands te gaan verkopen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:09

Dat hadden wij ook! Hartstikke leuk gebeld met een meisje die een pony zocht. Uiteindelijk zegt mijn moeder de vraagprijs, €2000. Zegt ze 'oh nou ik dacht eigenlijk aan zo rond de €200..'

En ik kan je vertellen. Pony is daarheen gegaan voor €250 inclusief AL zijn spullen. Andere pony ook voor €250 euro met alle spullen. En ik kan me geen beter huisje voor ze wensen! Geen luxe stal, maar een boerderij van hunzelf met weilanden en nog meer pony's en andere dieren, heerlijk leventje voor ze.

En toen mijn springpaard met allemaal nieuwe merkspullen geruild voor oude pony van €250. Want het was een top huisje en de mensen zelf betekenen ook enorm veel voor ons.

Het budget van iemand wilt dus helemaal niet zoveel zeggen.. Wel moet er natuurlijk geld zijn voor dierenartskosten. Maar wij hebben de afspraak gemaakt dat als zij iets niet kunnen betalen, ze het paard met spullen aan ons terug geven.

Deze mensen zochten geen goed paard dat voldeed aan alle eisen, nee, ze zochten een vriendje voor het leven :j
En ik vind het ook absurd, dat als je wilt dat je paard alleen naar een goed tehuis mag blablabla, je er dan nog 'veel' voor vraagt. Hypocriet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:19

Dat vind ik echt zo goed, dat je echt denkt aan het welzijn van het paard.
Want het is bijna standaard om te zeggen 'goed thuis is belangrijker dan de prijs', maar diegenen die dat principe ook daadwerkelijk toepassen, vormen een kleinere hoeveelheid.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:25

1Boefje schreef:
TS, weet jij dat er mensen zijn die liever hun paard naar de slacht doen voor een ca. 400-600 euro dan dat ze die gratis weggeven?
Ik ken een opkoper van paarden die echt af en toe met zijn hoofd schud omdat hij mooie paarden die nog echt goed zat zijn voor buitenritten naar de slacht moet brengen :n
Ik bedoel, bekijk het eens van de andere kant, wat doen al die mensen met hun paard rond de 20?
Soms durven ze voor zo'n paard nog een 1000 euro te vragen, danwel niet met toebehoren. Maar als ze het paard naar de slacht doen, dan kunnen ze gaan lopen leuren om dingen 2e hands te gaan verkopen.

Heel eerlijk?
Zou ik misschien ook wel doen, je weet dan tenminste zeker dat ze nooit meer de handel ingaan!
Die spullen zouden me echt niks kunnen schelen hoor, belang van het paard ging me altijd voor.

Nu zitten wij in de gelukkige postitie dat we land genoeg hebben aan huis, of er hier nu 2 of 5 lopen maakt dat niet zoveel uit.
Maar moest dat ooit anders worden, ik had er geen goed gevoel bij niet te weten wat er mijn oude paard gebeurd.

Ik had er een in gebruik gegeven, met contract en ben die toch halsoverkop terug gaan halen omdat er voor mijn gevoel niet juist gehandeld werd.
En dat waren mensen waarvan ik dacht die goed genoeg te kennen.
Niet dus...Intenties/verwachtingen bleken uiteindelijk toch anders te zijn dan datgene wat mij voorgespiegeld werd.
Men wilde rustige wandelritjes maken vertelde men mij eerst, en ging uiteindelijk parcoursen springen.

Dus ja, na die ervaring dan nog liever naar de slacht of laten inslapen.
Mensen zeggen veel als de dag lang is :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:25

Dat valt mij inderdaad ook op bij mijn zoektocht naar een pony van mijn nichtje. Haar ouders wilden geen hoge aanschafprijs betalen, omdat zij de rest apart willen houden voor eventuele hoge dierenartskosten enz. Budget was €1500.
Dan worden er pony's aangeboden voor ietsje hoger dan dat, maar staat er in de advertentie dat ze hun pony zo erg gaan missen en dat hij de prijs zeer bespreekbaar is, willen ze er alsnog die prijs voor..
Er is niks mis mee als je nog wat geld wilt vangen, want geld kan iedereen gebruiken! Maar wees dan niet zo in de advertentie.. Ik kan daar zo slecht tegen :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:31

Die van mij zou zelfs gratis weg mogen, maar dan moet ik wel zeker weten dat hij het super goed krijgt (mensen kennen). (En met goed, naar mijn standaarden, dus lekker veel naar buiten...) Ik ken ook mensen die alles behalve krap bij kas zitten, dure pony's kopen en uiteindelijk naar een luxe dure stal gaan.. Nouja, luxe voor de ruiter... Paarden staan 22/24 binnen, het ziet er wel goed uit etc. Maar mijn pony zou er niet gelukkig zijn. Leuk dat die mensen voor een stalling 400+ betalen, dat de DA meteen komt en alles, maar dat is het in mijn ogen ook niet. (En vooral niet voor mijn pony ;))

Het "goed thuis is belangrijker dan prijs", sluit ik me wel bij aan. Maar aan mensen die super goed zijn voor de pony en alles, maar geen DA kunnen betalen mocht het nodig zijn, heeft de pony ook niets. Voor de kopende partij is goedkoper altijd fijner en beter.

Stel dat er een pony ingeslapen is, veel DA-kosten gemaakt om de pony nog proberen te redden etc. Dan snap ik dat het "spaarpotje" voor een pony kopen een stuk lager is.

Maar toch heb ik vaak het idee dat het vaak mensen zijn die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, vaak bezuinigen op de verkeerde dingen of gewoon ontzettend onderschatten wat een pony kost. Aanschaf is tegenwoordig echt geen probleem meer (hoor verhalen dat je shetlanders al voor 30 euro per stuk kunt halen :')) Maar dan...

En dan nog de "we zijn goed voor uw paard, we willen hem graag voor niets/klein bedrag, en stiekem verkopen we hem binnen een maand door"... Zielige verhaaltjes lees je genoeg, vraag me altijd af hoe eerlijk mensen daarin zijn.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:36

Lianne86 schreef:
En dan nog de "we zijn goed voor uw paard, we willen hem graag voor niets/klein bedrag, en stiekem verkopen we hem binnen een maand door"... Zielige verhaaltjes lees je genoeg, vraag me altijd af hoe eerlijk mensen daarin zijn.

Precies wat je daar zegt zou ik de grootste schrik voor hebben.
En zelfs als je een contract erbij opmaakt heb je nooit zekerheid.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:51

Heb nu zelf een Haflinger ruin te koop waarbij voor een goed tehuis de prijs zeker bespreekbaar is.
En wat voor reacties je dan krijg...
Koppijn krijg ik er van.
Mensen die de advertentie niet goed lezen, mensen die 300 bieden en dan niets laten horen verder en ga zo maar door.
Ik weet heus wel dat er meer aanbod dan vraag is op de markt maar om nou een 6,5 jarige, leuke sportieve ruin en verder kern gezond dier voor een klein bedrag aan de eerste de beste weg te doen... nee.
(hij moet wel met deken op in de zomer wegens kans op schuren)
Als iemand hem graag wilt en serieus is in de reacties (bijv. niet tig keer mailen maar gewoon een afspraak maken en langs komen... je koopt een dier toch niet via email!!) dan komen we er wel uit...

Hij staat nu bijv. op MP voor 550,- indien hij deze maand nog opgehaald wordt, is dat niet gaat hij gewoon komende maand voor 1000,- erop en kijken wat we er dan voor krijgen, misschien heb je dan een wat serieuzere doelgroep te pakken.

Heb zelf al gezegd dat als ik hem niet kan verkopen dat ik hem dan nog liever naar de slacht brengt...
Klinkt hard maar liever dat dan dat iemand hem wel kan kopen, mij "overtuigd" in het goede plekje en dat hij uiteindelijk in de handel komt en van het ene adres naar het andere adres verhuisd..
Ja het is wat allemaal...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:55

Woestein schreef:
Heb nu zelf een Haflinger ruin te koop waarbij voor een goed tehuis de prijs zeker bespreekbaar is.
En wat voor reacties je dan krijg...
Koppijn krijg ik er van.
Mensen die de advertentie niet goed lezen, mensen die 300 bieden en dan niets laten horen verder en ga zo maar door.
Ik weet heus wel dat er meer aanbod dan vraag is op de markt maar om nou een 6,5 jarige, leuke sportieve ruin en verder kern gezond dier voor een klein bedrag aan de eerste de beste weg te doen... nee.
(hij moet wel met deken op in de zomer wegens kans op schuren)
Als iemand hem graag wilt en serieus is in de reacties (bijv. niet tig keer mailen maar gewoon een afspraak maken en langs komen... je koopt een dier toch niet via email!!) dan komen we er wel uit...

Hij staat nu bijv. op MP voor 550,- indien hij deze maand nog opgehaald wordt, is dat niet gaat hij gewoon komende maand voor 1000,- erop en kijken wat we er dan voor krijgen, misschien heb je dan een wat serieuzere doelgroep te pakken.

Heb zelf al gezegd dat als ik hem niet kan verkopen dat ik hem dan nog liever naar de slacht brengt...
Klinkt hard maar liever dat dan dat iemand hem wel kan kopen, mij "overtuigd" in het goede plekje en dat hij uiteindelijk in de handel komt en van het ene adres naar het andere adres verhuisd..
Ja het is wat allemaal...

Geldt niet voor iedereen :')
Gemaild, gebeld, en aan de telefoon heeft ze gezegd ik wil hem :D Met mijn pony erheen gereden, daar heb ik haar nog even les gegeven. En dat was het :D
Toen belde ze me een paar dagen later op dat ze mijn andere pony ook graag wilde, dus die ook gewoon gebracht en daar nog even tips gegeven enzo. Zo moeilijk was het :+

Ik zou trouwens niet zo makkelijk zijn in je paard anders naar de slacht doen. Er zijn goede plekjes die een goedkoop paard zoeken dat écht goede plekjes zijn, zie mijn verhaal maar. Je moet je eerst gewoon eigen maken met die mensen enz. Om te kunnen zien of je ze kan vertrouwen etc. Dagelijks contact blijven houden op het begin, foto's vragen, erheen gaan.

Jammer dat mensen makkelijk zijn in hun paard weggeven aan een goed plekje en er niet meer naar om kijken, en daarna zeuren als het geen goed plekje blijkt te zijn en dat rondbazuinen waardoor mensen hun paard naar de slacht brengen ipv de moeite nemen om een écht goed plekje te zoeken en te houden.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 26-12-12 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:57

Voor een kerngezond paard de dood verkiezen boven de handel vind ik zeer cru en zal ik nooit begrijpen. De handel is misschien niet de meest ideale situatie, maar dood....

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:01

Vind dat ook gekke advertenties. Natuurlijk is het dan fijn dat een paard wat goedkoper is vanwege het goede tehuis dat ik zou bieden. Maar ik betaal liever wat meer voor het perfecte paard. Zou echt niet weten waarom je een bijna gratis paard zou willen, uiteindelijk zijn de aanschafkosten niet dé kosten (oké bij Totilas wel, maar bij een gemiddeld paard niet) en dan spaar je toch een paar maanden door zodat je wel precies kan kopen wat wil je wil hebben? Zou me dan toch ook gaan afvragen of iemand wel wil investeren in een goed zadel, les, dierenarts, goede smid etc. Als iemand zegt dat hij/zij dat geld niet heeft maar dat het paard dat niet waard is zou ik gaan twijfelen aan intenties. Als de klik er is zou 500 euro meer of minder niet uit moeten maken, het is geen auto.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:05

Fleurtje100 schreef:
Zou echt niet weten waarom je een bijna gratis paard zou willen

Simpele recreatiepony voor de kinderen, grasmaaier, gezelschapspony voor ander paard,... Er zijn genoeg redenen waarom men geen bedragen voor paarden wil neertellen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:26

Als ik die van mij gratis had kunnen krijgen, graag hoor ;)

Maar je kan er niet vanuit gaan dat je een goede, gezonde pony gratis kunt krijgen. Kleine bedragen kan wel, maar dat is in mijn ogen vaak via via? Sowieso, een goede kinderpony vinden is rampzalig!

Contracten zeggen dus idd niets, je hebt er echt helemaal niets aan. Vind dat dus ook wel een eng idee. Als jij hem eenmaal verkocht hebt, heb je er echt niets over te zeggen en moet je maar hopen dat... Vandaar dat die van mij gratis weg zou mogen aan iemand die ik ken en vertrouw. Dat liever dan weet ik veel waar hij dan terecht komt.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 14:36

Heb er hier ook 3 waar ik niets meer mee doe.Als ik iemand zou kennen waarvan ik zeker weet dat ze plezier aan elkaar gaan hebben mogen ze ook zo weg,maar inderdaad het idee dat je ze aan een vreemde verkoopt/weggeeft en ze binnen een week/maand door verhandeld worden heeft bij mij ook al de gedachte gebracht om ze dan maar in te laten slapen.
Ik geloof 100% zeker dat er mensen zijn die ze meer kunnen bieden dan dat ik nu doe,maar zie ze maar te vinden.

Rebellin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:08

Een goede rashondpup kost tussen de 750 en 1500 euro, ongeveer wat je voor een redelijke pony/paard betaald, dan nog naar allerlij gehoorzaamheidstrainingen en keuringen enz, dierenarts, inentingen, ontwormingen, hd foto's, enz enz Bovendien weet je dan ook niet of het ooit net zo'n goeie hond krijgt of net zo'n lieve als de ouders. Degene die zo denegrerend reageerde over honden en katten heeft duidelijk geen flauw benul dat een raskat of rashond ongeveer in dezelfde prijscategorieën valt en heb je bv rassen als pekinezen, cavaliertjes dan kun je bij de dierenarts vaak je knip blijven trekken hartproblemen, staaroperaties enz en wat te denken voor kapsalon/trimsalonkosten voor bepaalde rassen. Denk je dat die operaties minder kosten? Ik weet wel dat mijn dierenartskosten voor mijn paard me altijd meevallen maar voor mijn honden me altijd zwaar tegenvallen, en nee heb geen pekinees ofzo maar 2 rasherders. En oja een draversmerrie en 4 katten, dus zeg maar ik weet welke dier wat kost en onze draver staat in het voorjaar tot oktober in een wei die we pachten en van oktober t/m maart op stal bij de manege voor 160 per maand.
Je kunt het voor ieder dier zo goekoop of zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt een veulen kopen en die in een opfok/trainingsstal zetten maar je kunt het ook zelf beleren. En oja ik heb voor mijn rashonden meer betaald dan voor mijn paard, maar qua kosten ontlopen ze elkaar niet zoveel. En voordat er opmerkingen komen over oja een draver, ik had de keuze waar ik haar heb gekocht tussen een prachtige KWPN merrie van Corland en deze draver nou we hebben deze draver gekocht omdat ze veel liever en werkwilliger is en alles voor je wil doen. Dan maar meer werk eraan maar ook meer liefde en voldaan en tevreden voelen voor alles wat je samen bereikt.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:39

-0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:43

Heb mijn tuigertje toen ze net 3 was, niet geleerd met papier en mensenschuw ook 800 betaald (flink van de vraagprijs afgekregen trouwens, was bijna het dubbele) en die heb ik lekker opgeleerd tot recreatiepaardje dressuur, sprongetje, wandelen en ze loopt als een tierelier voor de koets nu bij d'r nieuwe eigenaar. Heb er wel meer voor gevangen, maar helft van het materiaal is wel meegegaan en ze heeft me meer gekost dan dat ik eraan verdiend heb. Ze heeft het er goed, zie ze nog regelmatig in de wei lopen en als die persoon een keer belt dat ze vriendje nodig heeft, dan gaat 1 van mijn andere pony's daar ook kostenloos naartoe.

maud01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:59

Het houdt mij ook tegen om mijn paardje op marktplaats of boktmarkt te zetten, hij is al 19 jaar en een superbraaf beestje, maar durf het niet...ben te bang dat hij niet goed terecht zou komen!