Springen? Paardenbeul?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:37

Denk je nou echt dat debby (eigenaresse) het toe had gestaan als ik met een stang in dat paard zijn mond had zitten raggen?!
Denk nou is na... Tuurlijk neit.
Als Debby ergens niet tegen kan is het als je trekt in een paardenmond.
Ze heeft zelf voorgesteld om mij daarmee te laten rijden, mede omdat ik een keer bijna met paard en al onderuit ben gegaan omdat ik Iris niet hield.
Zelfs Debby had moeite met Iris, het was voor Iris alleen maar rennen rennen en rennen.
Weet niet of jij weet hoe onwijs sterk fjorden zijn... Uit jou woorden te horen niet, want dan had je wel anders geoordeeld...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:39

Enne, debby is zeker al een ervaren iemand Runningkawa.
Ze is al vanaf haar 4de met paarden bezig en ze is nu geloof k 35, dus ervaren...jazeker....

En als zij Iris zelfs bijna niet kon houden met gewoon bitje houd het voor haar op.
En ik rij nu al zeker weer een jaar met een gewoon bit, en het gaat super, dus soms is het gewoon nodig om een paard weer terug te zetten op zijn plaats in de rangorde en dat is onder ons(en hier is zeker geen gesla en gerag bij nodig geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 11:49

Ik heb genoeg fjorden, haflingers enz gereden, maar ook paarden met veel tuigbloed en sterk waren, zowel als wpn-ers van 176 met grote dikke nek. dus..

En het gaat er niet om hoelang iemand rijd, maar hoe ze dat in die tijd gedaan hebben.
Dus die 35 jaar zegt mij niks, 35 jaar verkeerd is moeilijk af te leren.
(oei oei, dat zal ik wel niet mogen zeggen)

Maar we gaan offtopic, hier zijn al andere topics over geweest

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:04

runningkawa"]
Ik heb genoeg fjorden, haflingers enz gereden, maar ook paarden met veel tuigbloed en sterk waren, zowel als wpn-ers van 176 met grote dikke nek. dus..
[/quote]

Ja, maar je bent ook wel ietsie ouder dan ik, en iets sterker.
Maar als het na het "met stang rijden" toch weer goed gaat, heb ik er niets op tegen, zolang er maar geen misbruik van gemaakt word!!

[quote="runningkawa schreef:
En het gaat er niet om hoelang iemand rijd, maar hoe ze dat in die tijd gedaan hebben.

Ik weet hoe ze rijd, dus ik weet wel beter dan dat ze volgens jou verkeerd zou rijden...
Ze heeft heel veel ervaring met paarden, en weet heus wel wat goed voor een paard is en wat niet.
En als een paard zo dwars is en alleen maar wil rennen en voor de rest dan naar niets om haar heen let, weet zij genoeg.
En als ik haar niet goed gereden zou hebben, zou Iris binnen de korste keren uitscheurde mondhoeken hebben gehad en dat was niet zo, dus er zijn wel jonge meisjes die ermee kunnen rijden en (soms) weten waar ze mee bezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:09

Ik heb ook alleen op ponys gereden toen ik 11 /12 was, dus was toen ook niet ouder en sterker. Lachen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:14

Ilkkah schreef:
Weet niet of jij weet hoe onwijs sterk fjorden zijn... Uit jou woorden te horen niet, want dan had je wel anders geoordeeld...

Ik weet niet of je hier nou op doorging, maar dit was niet voor jou bedoeld, maar voor die bokker van laatste bericht 3e bladzijde.
Maar runningkawa, neem aan dat jij dan ook heus wel weet dat die dieren verschrikkelijk sterk kunnen zijn.
Maar ik blijf erbij, die keren dat ik met stang reed heeft het paard niets van gehad, afgezien van dat ie zijn leven heeft gebeterd...
Maar we gaan nu veel te veel offtopic....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:18

Dacht idd dat je het tegen mij had.
Maar wat ik ff wil weten, wat bedoek jij eigenlijk bij stang, want daar is nogal eens verwarring over.

Een ongebroken trens, dus een bit uit 1 stuk, maar geen scharen.

of een bit aan een stuk, met wel scharen.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:20

Een ongebroken stang zonder scharen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:21

Ilkkah schreef:

= een ongebroken trens en van een heel andere orde dan een stang. En dat is dus een van de dingen die ik met ervaring bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:22

Idd Lielle
En Ilkkah. geen zorgen, dat is geen scherp bit Lachen
Dus heb je het gewoon rijtechnisch opgelost OK dan!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:23

Lielle"]
[quote="Ilkkah schreef:

= een ongebroken trens en van een heel andere orde dan een stang. En dat is dus een van de dingen die ik met ervaring bedoel.
[/quote]

Sorry hoor, maar ik heb het zo geleerd...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:26

Ilkkah schreef:

Maar als het na het "met stang rijden" toch weer goed gaat, heb ik er niets op tegen, zolang er maar geen misbruik van gemaakt word!!

.

T.o.v. een paard is dat verschil tussen jullie in kracht gering. Een paard kun je niet rijden met kracht, die zijn toch altijd sterker. JE moet gewoon handig zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:26

niets mis mee, alleen is het dus niet goed. En zo leer je dus regelmatig iets bij, en dat heet ervaring.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:38

Desiree"]
[quote="Ilkkah schreef:

.

T.o.v. een paard is dat verschil tussen jullie in kracht gering. Een paard kun je niet rijden met kracht, die zijn toch altijd sterker. JE moet gewoon handig zijn.
[/quote]

Ik heb een hele stevige zit, en heb meestal ook wel de tijd om "handig te zijn" maar als je paard al 10 minuten als een gek door de bak aan het scheuren is, moet je toch verlieverlee je kracht gaan gebruiken om te blijven zitten.
Maar het is nu over, als het nu "ho" is bij mij ,is het ook "ho"
En zoniet krijgt ie op zun duvel, want als we een buitenrit maken moet het ook gewoon Ho is Ho zijn.
Maar het gebeurt nog zelde dat ik Irisje niet meer aankan....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:39

ha kijk, dan ben je dus met de ervaring handiger geworden.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:44

Bloos
Maar we gaan nu wel heel erg offtopic..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:55

Ilkkah schreef:
:o
Maar we gaan nu wel heel erg offtopic..

Oke, dan nu weer on topic: met sommige paarden is handigheid niet voldoende. Die lui bij indoor zuid laren zullen echt wel handig zijn, anders komen ze op dat niveau niet mee. En zoals kawa al eerder zei, zij komen er nog mee rond, ons zou het echt niet lukken. Paarden zijn niet altijd rijtechnisch goed te rijden, het zijn immers geen machines die op bepaalde knopjes altijd vaste reacties vertonen. Het zijn levende wezens die een eigen wil hebben met sterke instincten die niet altijd te temperen zijn.

En dan moet er soms een keer getrokken worden. Sja, het is niet anders. die paarden worden verder super behandeld en hebben het beter dan menig dressuurpaard. Als die paarden nu echt zo'n last hebben van dat trekken van die ruiter, zouden ze dan nog springen? Ja, een meter parcoursje, maar niet op dat hoge niveau want dan gaan ze toch op de rem! Deze niet, dus ze zullen toch wel plezier hebben in wat ze doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:58

En hier op bokt word wel eens gesproken over, ik heb een sterk of heet paard, die paarden zijn sloom in vergelijking bij zo'n paard.
Maar toch word dat wel snel vergeleken.

En op bokt gaat het over parcoursjes van 60 cm, een meter meer is toch heel wat moeilijker en van de breedte zouden wij bijna een in-uitje maken Lachen
totaal geen vergelijk dus.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:15

maar zijn wij van bokt dan zulke goede ruiters??
ik vind het heel knap dat ze zo hoog zitten, en als je het gaat vergelijken dan is het precies hetzelfde wat de meeste van ons in een b-parcourtje al doen...., maar het is wel jammer dat als je zo goed bent, dat je dan toch nog je paard niet echt goed aan de hulpen hebt staan, jammer, maar niet extreem zielig.

Je kan paarden trouwens echt wel dwingen hoor, ook over 1,60. Er zijn vast paarden die het niet pikken, maar er zijn genoeg paarden die gewoon door blijven springen ook als ze echt mishandelt worden

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 13:25

sanne83 schreef:
maar zijn wij van bokt dan zulke goede ruiters??
ik vind het heel knap dat ze zo hoog zitten, en als je het gaat vergelijken dan is het precies hetzelfde wat de meeste van ons in een b-parcourtje al doen...., maar het is wel jammer dat als je zo goed bent, dat je dan toch nog je paard niet echt goed aan de hulpen hebt staan, jammer, maar niet extreem zielig.

Dat bedoel ik nou...Beter kan je het bijna niet uitleggen!
Die mensen rijden zo hoog in de paardensport en dan nog hebben ze de paarden niet altijd aan de juiste hulpen staan...Nou was mishandeling wel een heel groot woord ja...Sorry!

RodeoGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-03 13:27

runningkawa schreef:

Ja precies je kan heel veel verkeerd aanleren...Maar wie zegt dat jij sommige dingen niet verkeerd hebt aangeleerd? En dus ook weer verkeerd aanleerd aan ons? ...Dat kan ook!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:34

RodeoGirl"]
Dat bedoel ik nou...Beter kan je het bijna niet uitleggen!
Die mensen rijden zo hoog in de paardensport en dan nog hebben ze de paarden niet altijd aan de juiste hulpen staan...Nou was mishandeling wel een heel groot woord ja...Sorry!
[/quote]

Dit niet gelezen?:

[quote="Desiree schreef:
[met sommige paarden is handigheid niet voldoende. Die lui bij indoor zuid laren zullen echt wel handig zijn, anders komen ze op dat niveau niet mee. En zoals kawa al eerder zei, zij komen er nog mee rond, ons zou het echt niet lukken. Paarden zijn niet altijd rijtechnisch goed te rijden, het zijn immers geen machines die op bepaalde knopjes altijd vaste reacties vertonen. Het zijn levende wezens die een eigen wil hebben met sterke instincten die niet altijd te temperen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 14:30

Citaat:
En hier op bokt word wel eens gesproken over, ik heb een sterk of heet paard, die paarden zijn sloom in vergelijking bij zo'n paard.
Maar toch word dat wel snel vergeleken

En dit niet gelezen. Lachen

Ik durf te wedden dat die ruiters op 60 cm zoiets niet nodig hebben, ook niet met desbetreffende paard.
Terwijl de woorden pessoa, pelhalm enz je rond de oren vliegen op bokt.
er is vanuit een paard wel zoveel wilskracht nodig om aan de andere kant van zo'n sprong te komen.
Soms net iets te veel wilskracht Lachen

Kijk op die wedstrijden eens bij het lossspringen.
Daat kennen de paarden de hulpen wel perfect.
Lopen daar makkelijk een nette Z proef.
Alleen in die hoogte waar het karakter van het paard, dus de wil om aan de overkant te komen, meetelt, word in het heetst van de srijd door de paarden wel ff een paar hulpjes minder opgemerkt. (ben zelf maar eens in concentratie, merk je ook niet meer alles om je heen)

En deze paarden springen geen 160 met te slaan, dat lukt alleen bij bij 60 en dat soort lage dingen, daar kun je een paard nog dwingen.
Bij dat hoge komt het aan op het karakter van een paard.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:12

runningkawa schreef:
Maar toch word dat wel snel vergeleken
[/quote]
En dit niet gelezen. Lachen

.
[/quote]
grinnik, ik heb zo'n paard, heel heet en sterk. En sja................ kom er inderdaad niet mee rond in het parcours! Haha! 1 hindernis gaat nog maar de rest vergeet maar. Mijn instructeur lukt het echter wel.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 15:35

RodeoGirl"]
[quote="runningkawa schreef:

Ja precies je kan heel veel verkeerd aanleren...Maar wie zegt dat jij sommige dingen niet verkeerd hebt aangeleerd? En dus ook weer verkeerd aanleerd aan ons? ...Dat kan ook!
[/quote]

OK dan! helemaal mee eens
Maare, niemand is perfect op deze aarde Knipoog