JAGERS !!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:21

Pauline schreef:
Net zoals jagers ( de goede zouden dat nooit doen, denk ik) die een reegeit neerschieten, dan ervolgens het jong zien liggen en dat dus ook maar neerhalen.... Wat is daar dan het nut van?

Waarmee je zelf al aangeeft dat je niet weet waar het over hebt.
Het jachtseizoen valt namelijk altijd in het najaar/winter (grofweg van 15 oktober tot 31 januari, afhankelijk van de soort).
Voor grofwild zoals hert, zwijn en ree is de jacht in Nederland niet geopend maar wordt slechts op vergunning van de provincie toegestaan voor de op de vergunning vermelde soorten, aantallen en periode.
Die vergunning wordt alleen verstrekt als het aannemelijk wordt gemaakt dat het om beheersjacht of schadebestrijding gaat.

Toch maar eens de Flora en Fauna Wet doorlezen

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:42

Ben ik nou gek of zo? Daar kan ik dus niet tegen, dat in iedere reactie staat : zie je wel, jij weet er niks van Boos! Ik heb dit gezien tijdens het rijden, zag het kleintje en hoopte het beste.....Dan heeft dat er toch niks mee te maken wat ik er vanaf weet? Ik ken de regels van de wet niet letterlijk, maar kan wel logisch nadenken.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:49

Pauline schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat jij ook niet echt open staat voor mensen die tegen de jacht zijn, Billy.

Als mensen alleen op emotionele argumenten de jacht afkeuren zonder dat ze weten waar ze het over hebben, is er ook niet mee te discussieren.
Diertjes afschieten is zielig en alle jagers zijn beulen Boos!
Dat de wildstand zichzelf niet op peil kan houden omdat er geen natuurlijk evenwicht is, weet men niet eens
Dat niet iedere boerenhufter zomaar een geweer kan pakken om lekker te gaan schieten weten ze ook niet.
Het enige wat de gemiddelde Nederlander ziet, is een stal mannen in groene pakken met geweren, en ze denken dan dat ze maar raak schieten, op alles wat beweegt.
Verder hebben ze zich er nog nooit in verdiept, zijn nog nooit mee op jacht geweest en ze kunnen alleen maar tegen jagers schelden ipv een normaal gesprek aan te gaan.
Ook worden stropers gelijk gesteld aan jagers omdat ze toevallig ook in het groen lopen.
daarentegen doe ik al jaren met mijn honden jachttraining, en ben ik al een paar jaar meegeweest op jacht, als pickerup.
Ik weet hoe het echt toegaat op de jacht. Ik weet hoeveel moeite jagers doen om een veld zo goed mogelijk te ondrhouden.
Dat gaat een stuk verdr als op een zaterdag zoveel mogelijk dieren schieten. Jagers zijn het hele jaar bezig met het jachtvelkd. Ze weten hoeveel dieren er lopen en hoeveel dieren er kunnen lopen, zonder dat ze verhongeren omdat er voer te weinig is. Ze hebben een uitgebreide cursus gedaan, kennen de wet en stoppen er ook een hoop geld in.
Maar alles wat die beestjesknuffelaars zien zijn die brute moordenaars met hun geweren.
Natuurlijk zijn er ook jagers die zich niet aan de regels houden. maar echte weidelijke jagers doen er alles aan om te zorgen dat dat soort mensen (die ik schieters noem) hun jachtakte kwijtraken. en de sociale controle onderling is groot.
Ik ben met 3 combinatiess meegeweest tot nu toe, en ik moet zeggen dat ik er trots op was dat ik met hen mee mocht jagen. Ik vind het een eer als mijn hond en ik uitgenodigd worden om mee te gaan, omdat een goede hond onmisbaar is voor de jacht.
Alle wild moet nl binnenkomen, en er wordt net zo lang gezocht tot het wild ook binnen is. Dat mij hond en ik daaraan mee mogen werken, en dat mijn hond goed bevonden wordt in de jacht, daar ben ik apetrots op
En dan kan ik het niet hebben dat de mensen die er geen bal verstand van hebben, zich zo uitlaten over de jacht. Op dat moment is er met mij inderdaad niet te discussieren.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 12:52

Pauline schreef:
Ben ik nou gek of zo? Daar kan ik dus niet tegen, dat in iedere reactie staat : zie je wel, jij weet er niks van Boos! Ik heb dit gezien tijdens het rijden, zag het kleintje en hoopte het beste.....Dan heeft dat er toch niks mee te maken wat ik er vanaf weet? Ik ken de regels van de wet niet letterlijk, maar kan wel logisch nadenken.

Misschien heb je de discussie niet helemaal gelezen?
Anders had je vast gelezen dat dit een stroper geweest moet zijn ipv een jager, omdat een jager :
a niet buiten het seizoen zal schieten.
b geen zwangere of zogende geit zal schieten.
c er geen zwangere of zogende geiten zijn in het jachtseizoen

Zo makkelijk is het dus.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:07

Pauline,
jij spreekt over een 'keten'.
Maar we hebben in Nederland helemaal geen natuurlijke keten.
Zowiezo is Nederlands groen veel te veel versnipperd, komt bij dat het groot wild in Nederland al helemaal geen natuurlijk vijanden heeft.
De natuur kan alles heel goed oplossen zonder menselijk ingrijpen, maar dat geld dus alleen voor de Rimboe, en niet voor een overbevolkt en gecultiveerd land als Nederland.

Ik ben het met Ilindra en Billy eens dat jou (jullie) argumenten kant nog wal raken en dan is het inderdaad moeilijk discussiëren.
Verder kan ik er donder op zeggen dat jij (jullie) nog nooit van dichtbij een jacht hebben meegemaakt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:48

Ik heb idd nog nooit een jacht meegemaakt, maar er wel eens over nagedacht dat ik en de mensen die net als ik "diertjes doodschieten" zielig vinden, niet eens mee zouden willen omdat we de jager en stropers zelf zouden willen afschieten? Sorry, beetje grof gezegd maar goed. Ik vind idd ook dat er niet over te discussiëren valt, omdat in het in mijn ogen allemaal ***** zijn, zowel de mensen die het doen, als de mensen die het goedkeuren.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 16:57

AlmostBlack"]
[quote="Mist schreef:
Er zullen er wel bij zitten die het "netjes" doen, maar hoe kunnen WIJ dat beoordelen ?

Niet echt banketstaaflig bedoeld hoor, maar iedereen heeft hier een uitgesproken mening, jij ook, en vervolgens geef je toe dat je er eigenlijk geen verstand van hebt. Ik denk dat het beter is dat je dan in vervolg je mening geeft over dingen waar je wel verstand van hebt....

(nogmaals, niet banketstaaflig bedoeld, ik wil je niet aanvallen of zo, ik vind het alleen een beetje krom...)
[/quote]

no offense taken Haha! maar....ik heb nergens gezegd dat ik er geen verstand van heb. Mijn ex-vriend was zelf jager en ik heb 8 jaar als lid van de PR commissie actie gevoerd voor de DB waarbij ik niet alleen toegang had tot alle "verborgen camera opnames" van misstanden met dieren inclusief stropers maar ik moest die zelfs verplicht zien, zodat je weet waar je over praat als je in een stand staat, daar komt bij dat ik al 20 jaar in het buitengebied woon. Ik hoef s'morgens maar over mijn eigen hek te kijken om de "mannen" bezig te zien. En als ik vervolgens ga rijden kom je ze ook overal tegen, vaak zie je ze pas als ze beginnen te schieten (is leuk als je op een paard zit en het is vlakbij).
Maar nee, ik beweer geen expert te zijn op het gebied van jagen, maar ik heb er last van.

De zinsnede die jij gequote hebt geeft alleen aan dat je van de buitenkant niet kunt zien hoe deze jagers zijn, en dus of ze legaal zijn. Eigenlijk zouden ze hun vergunning verplicht op de auto moeten plakken o.i.d. Waar ik vroeger woonde was het nog wel te doen, maar hier... het is een wonder dat ze elkaar niet voor de kop schieten, zoveel zijn het er.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 17:26

ilandra
heb je al een antwoord op je pbtje gestuurd
hier nog 2 voorvallen van afgelopen maand die dus echt gebeurd zijn
komt uit hun eigen vakblad
goed ik laat me wel eens meeslepen in mij emoties natuurlijk is niet iedere jager een mensenmoordenaar maar mijn mening dat ze huisdierenmoordenaars zijn hierzo blijft wel vast!

Auf Motocrossfahrer geschossen: Jäger muss Waffen abgeben

Ein Revierinhaber sah sich im Wald fünf Motocrossfahrern gegenüber. Er

wollte sie mit vorgehaltener Waffe aufhalten, dabei löste sich ein

Schuss. Nun musste der Mann nicht nur zunächst eine Geldstrafe in Höhe

von 6.000 Euro zahlen, ihm wurde in einem weiteren Verfahren wegen

seiner bewiesenen Unzuverlässigkeit auch die Waffenbesitzkarte entzogen.

Seine Waffen und Munition muss er nun abgeben.

JÄGER, 11/2003

Strafe für Verbal-Schützen

Nachdem seine Frau sich von ihm getrennt hatte, drehte ein 47jähriger

Jäger und Sportschütze aus Senden durch. Erst drohte er, sie mit seinen

Jagdwaffen zu erschießen. Dann griff er sie körperlich an. Die verbale

Entgleisung brachten dem Mann vor dem Amtsgericht Senden eine Geldstrafe

in Höhe von 500 Euro. Sollte er die Summe nicht zahlen, droht die

Einziehung seiner insgesamt 16 registrierten Waffen.

JÄGER 11/2003

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:15

Mystica schreef:
Ik heb idd nog nooit een jacht meegemaakt, maar er wel eens over nagedacht dat ik en de mensen die net als ik "diertjes doodschieten" zielig vinden, niet eens mee zouden willen omdat we de jager en stropers zelf zouden willen afschieten? Sorry, beetje grof gezegd maar goed. Ik vind idd ook dat er niet over te discussiëren valt, omdat in het in mijn ogen allemaal ***** zijn, zowel de mensen die het doen, als de mensen die het goedkeuren.

Ok dan, Shoot me! Haha!
Ik ben zo'n imbeciel die een jachtvergunning heeft.
Ik heb hier eerst een beetje meegelezen en zelf niets gepost, omdat er toch niets tegen sommige mensen in te brengen valt. Maar echt, zijn er nou zoveel mensen zo naïef? Nederland heeft geen natuur meer die zichzelf in stand kan houden, en daar verander je weinig aan.

De verhalen die ik hier lees, zijn naar mijn bescheiden mening ook voor een groot deel cowboyverhalen. Ik heb echt nog nooit gezien of gehoord dat iemand op een paard of wat dan ook schoot. Ook heb ik het hier nog niet meegemaakt dat iemand een kat doodschoot. Zal vast weleens kunnen gebeuren, maar ik denk niet dat dat met opzet gebeurd.

Wild uitzetten gebeurd inderdaad nog weleens, maar geloof mij dat een beetje jager het daar absoluut niet mee eens is. En zoals Billy al zegt, de sociale controle is heel groot, zoiemand valt vroeg of later door de mand.

Overigens staat mijn paard midden in een gebied waar veel wordt gejaagd, ze zijn vaak op de velden naast de bak aan het schieten als ik aan het rijden ben. Went hij vanzelf aan hoor.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:45

Ik ben ook voor jagen om de wildgroei in stand te houden. Maar niet voor jagen in Nederland er is hier helemaal geen wild! En dat beetje wat er is knallen ze neer!
Ik kom vaak in zweden en daar is echt wild: vossen, bevers, elanden je ziet ze ook vaak zat! Ik heb hier nog nooit een wild dier gezien terwijl ik toch best landelijk en bij bossen woon!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:46

Ilindra schreef:

Valt me op dat de argumenten nooit verder komen dan zielig (een paard 22 uur per dag in een box van 3x3 is niet zielig Scheve mond )

Dit heet meten met twee maten

, ze doen het voor hun plezier (moet je het dan door iemand met tegenzin laten doen Verward )

Tja.........

en de natuur regelt het zelf wel (alsof Nederland nog echte natuur heeft).

Da's nou mijn punt! Wanneer gaan we ons hier nu eens echt zorgen over maken??? (en daarna naar handelen)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:23

Elenlouise, kom jij dan eens met een betere oplossing?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 19:58

Nou, als ik dé oplossing had dan zat ik hier waarschijnlijk niet Knipoog maar ik denk wel dat we eens moeten nadenken over hoe we beter met de natuur kunnen samenwerken, of nog beter, kunnen samenleven.

De meeste dingen zijn al zover door de mens verziekt dat ze niet zomaar weer ongedaan gemaakt kunnen worden. Plus het feit dat er maar weinig mensen bereid zullen zijn bepaalde zaken in te leveren.

Eén groot probleem is bv het feit dat de weinige natuurgebieden die we hebben, zo versnipperd zijn. Deze zouden aan moeten sluiten. Maar ja, zoals je begrijpt is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Dit is bv ook de reden dat het aantal vlinders sterk terugloopt.

Zo zijn er nog tientallen andere dingen. Ik zal je er niet mee vermoeien. Ik denk dat bewustwording al een eerste stap is.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 20:31

Billy"]
[quote="Lenn"]Ik niet, of er nou enkele vogels moeten sterven of meerdere vossen, dan kies ik voor enkele vogels. Ze hebben echt niet meer recht om te leven dan andere dieren omdat ze de laatste zijn in Nederland. Nederland wil gewoon in het VVV-boekje kunnen vertellen over de vele mooie vogelsoorten die ze hebben. En het wil van elk diersoort een paar dieren rond hebben hupsen, het wordt steeds meer een dierentuin.
[/quote]
Dit geeft al duidelijk aan dat jij geen idee hebt hoeveel schade een enkele vos kan aanrichten.
een vos kan een compleet kippenhok uitmoorden, gewoon omdat hij de smaak van het doden te pakken heeft. Dus merdere vossen die enkele vogels eten?
Dat slaat nergens op. En het Korhoen mag uitsterven omdat jij vosjes zieliger vindt?
Getuigt niet van veel inzicht
Vossen zijn er meer dan zat, korhoenders niet veel meer.
Als jagers door goed natuurbeheer kunnen voorkomen dat er nog meer soorten uitsterven is dat ruim de moeite waard.
En het verhaal dat de natuur zichzelf in stand houdt gaat allang niet meer op. Als je je er echt zo in verdiept had, had je zulke naieve uitspraken niet gedaan
[/quote]

Sorry. Sorry dat ik iets zeg zonder een expert te zijn op het gebied van jacht. Sorry dat ik niet veel inzicht heb. Sorry maar jij hebt mijn bericht niet zo heel goed gelezen.
Susan zei dat er op die vos gejaagd werd om die vogelsoort, niet om andere redenen. De Korhoen zou niet uitsterven, maar er zou geen Korhoender meer zijn in Nederland. Ik vind vosjes niet zieliger, ik wil dat er zo min mogelijk dieren vermoord worden. En ten slotte heb ik ook niet beweerd dat de natuur zichzelf in stand kan houden, ik heb gezegd dat de natuur zichzelf kan redden. Probeer dat eens te ontkennen.

Kijk, jagen kan best goed voor de natuur zijn, maar ik kan er gewoon niet tegen als een gezond dier vermoord wordt. Dat gaat tegen mijn gevoel in. Daar kan ik niets aan doen. En dat heeft niks met verstand van de jacht hebben te maken. Voor mij zijn dieren gelijk aan mensen, misschien dat jullie dan kunnen begrijpen waarom ik zo piep.

[quote="Ilindra"]
[quote="Billy schreef:
Trouwens, die "konijntjes" van jou, waren hoogstwaarschijnlijk hazen, daar miegelt het van in dit jachtveld.
Ze smaken erg goed moet ik zeggen Vingers aflikken

Iig beter dan de bedorven konijnen uit China die de AH vorig jaar met kerst in de aanbieding had.
Wel eens bedacht hoe die konijnen in China gehouden worden, doe mij dan maar een mooie Hollandse haas afkomstig van de jacht.
Heb er trouwens ook geen enkele moeite mee zelf een konijn of kip te slachten.
[/quote]
Dit is een egoïstische opmerking. Jullie willen een wild konijn omdat jullie het dan met een tevredener gevoel op kunnen eten omdat dat wel een goed leven gehad heeft. Maar welk dier had met een gelukkiger gevoel voort kunnen leven, de opgehokte konijnen of de vrije hazen?
En waarom worden die hazen eigenlijk vermoord, ik denk niet dat die snel verhongeren?

Citaat:
Valt me op dat de argumenten nooit verder komen dan zielig (een paard 22 uur per dag in een box van 3x3 is niet zielig )

Dit heet meten met twee maten

Jezus, dit geldt niet voor iedereen hoor!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:22

Ik denk dat je er wel heel veel dierenleed bij kunt halen, neemt niet weg dat jagen niet zomaar goed te praten is. Je kunt er voor zijn of tegen, het gebeurd toch, maar dat neemt niet weg dat de andere partij "slecht" is. Slecht luisteren is een tweede ...Knipoog

Overigens is de oude eigenaar van waar ik sta in het trotse bezit van een jachtvergunning en zet hij dei beesten uit om ze met een hoop vriendjes neer te knallen....

En over knijnen in het algemeen: er zijn er heel weinig, door de myxtamatose die er steeds opnieuw heerst. Moet je dan de overige knijnen maar afschieten? Bij ons op stal worden ze wel afgeschoten omdat ze anders de boomgaard van de eigenaar kapotvreten, en ik vind dat zeer onprettig, maar begrijpelijk. De man schiet alleen de oudere dieren neer, geloof ik, maar dat is wel een vorm van wildbeheer. Beesten uitzetten en afschieten niet.

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:04

Al we hier een fatsoenlijke discussie willen houden, moeten mensen eerst eens ophouden stropers en jagers over een kam te scheren. En men moet eens in gaan zien dat, zoals Billy al zei, er veel verschillen 'soorten' jagers zijn die allemaal verschillend beleid voeren. Als groot voorstander van de jacht ben ik het ook niet eens met bepaalde methodes van een jager, maar er zijn hier maar weinig mensen van, de mensen die het wel op van die 'bepaalde methodes' (fazanten uitzetten bijvoorbeeld) houden zijn in mijn ogen al snel stropers. Ook het voorbeeld met die reegeit vond ik zeer zwak, de personen die dit doen vallen namelijk ook onder de catogorie stropers. Er zijn namelijk bepaalde seizoenen waarin de reegeit bejaagd mag worden. Al vele keren hebben organisaties geprobeerd de jacht op een bepaald dier te laten verbieden door de overheid. Een leuk voobeeldje is de jacht op de kraai, die ook verboden werd. Een nogal drastische actie, te drastisch. Dat blijkt wel uit het volgende artikel van "De Nederlandse jager" onder de catogorie Flora&Founa met de titel "Kraaien doden vijftig lammeren". Ik citeer: "Het zou kunnen zijn dat de lammeren gestorven waren door een ziekte en vervolgens de kraaien de ogen en darmen eruit pikten. Maar op 27 maart werd voor het eerst geconstateerd dat de kraaien groepsgewijs (3 tot 10 kraaien tegelijk) levende lammeren aanvallen en direct de ogen uitpikken, waardoor het lam de oriëntatie volledig kwijt was. Toen begonnen de kraaien met het uitpikken van de darmen. Daarna verdwenen de kraaien voor een korte tijd om vervolgens terug te keren bij het nog steeds levende lam om de bek en verdere delen van het lichaam aan te vreten"

Kijk, dat noem ik pas WREED!!!
Laatst bijgewerkt door AlmostBlack op 10-11-03 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:08

De bijbehorende foto's zal ik een hier proberen te plaatsen, jullie gaan vast over je nek...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:20

Ook jij komt met een uitzonderlijk voorbeeld (anders stond het niet in de krant) en draagt daarmee net zo goed een niet zo hele grote steen bij aan de discussie. Die foto's vind ik dan ook niet echt nodig, voordat er een over en weer komt van gedode dieren onder het motto: wie is het zieligst aan zijn einde gekomen Scheve mond

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:28

Mijn voorbeeld is zeker wel van grote waarde. Wat ik hiermee wil aangeven is dat wanneer jagers niet meer mogen beheren, het goed mis loopt. Als de kraaien niet geschoten hadden mogen worden nadat men tot die ontdekking was gekomen, had de schapenfokker van wie de lammeren waren zijn zaakje wel kunnen opdoeken...of had hij er een nutteloos vogelverschrikkertje neer moeten zetten?

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:29

Eeuhm die dieren zijn wel door andere dieren vermoord. Dat is (wel een uitzondering volgens mij, met die lammeren?) van de natuur.

Die jagers horen niet bij de natuur en die zijn veel slimmer dan die dieren en die liggen gewoon als een stel kleuters in de bosjes te wachten totdat er een zielig konijntje langs komt.

Ik kan er makkelijk naar kijken als een kat een muis vangt en er uren mee speelt voordat ie het loodje legt, maar niet naar die zielige kleuters die hertjes een beetje op aan het drijven zijn en met zn alle gaan knallen.

maargoed ik ben uitgediscussierd dus jullie hebben geen last meer van mijn sentimitele gemuts.

Vind niet echt dat jou berichtje nut had over die lammeren? sorry

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:29

Lenn schreef:
Ook jij komt met een uitzonderlijk voorbeeld (anders stond het niet in de krant)

zou je die zin even voor mij willen uitleggen?

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:33

God....
Laatst bijgewerkt door AlmostBlack op 10-11-03 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:34

Fonnie, ten eerste met die opmerking over die kat/muis kom je bij mij over als een sadist, is het niet veel eerlijker om een dier in 1 keer te doden? Ten tweede, dat voobeeld van dat hert? zooooo zwak, weet je niet beter? zo gaat dat dus echt niet hoor...!!!

AlmostBlack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:39

Ook nog iets, wij zijn een ontzettend belanrijke 'link' in het ecosysteem van de aarde. Wij zijn predators, vroeger moest men doden om het vlees, nu niet meer, maar door onze voorvaderen zijn wij een essentiele link geworden in de voedselketen. We hebben nu eenmaal een rol en die kunnen we niet zomaar opgeven, anders stort alles in elkaar...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:40

Tuurlijk ben ik sadist, aanhanger van satan. Cool
Dat is nu eenmaal de natuur meisje. Als er teveel muisjes, zwakke muisjes zijn vangt de poes ze.

AlmostBlack schreef:
Mijn vader is ook jager en dat vind ik prima, hij is erg trots op wat hij doet en ook ik vind dat hij goed werk verricht. Ik ga zelf ook wel eens mee op jacht, het is echt heel erg mooi werk.

Jij bent geen sadist? Tuuuurlijk.

Jullie zitten wel snel op de kast moet ik zeggen. Haha!
En het gaat weer helemaal nergens over.