144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:33

Serieus, ga niet doen of jullie nog nooit een oud en dun paard hebben gezien. Die van mij zag er ook zo uit, deken ging heel snel schuren bij hem (kijk maar hoe zijn kont er uit ziet ;)) dus wat ga je dan doen? :) Precies, dan zet je hem lekker buiten want op stal wordt ie alleen maar stijf. Als het echt koud gaat worden, dan natuurlijk wel iets om... Maar zeg eerlijk dat het nu nog niet nodig is en voor zo'n beetje nog niet fijn.

Als de wei er goed uit zien, hoefjes netjes onderhouden zijn, water heeft etc. dan is de kans groot dat het of een opknappertje is of gewoon een paard dat niet dik te krijgen is...

Ik denk niet dat een eigenaar boos gaat worden als je vraagt hoe het komt dat het paard zo dun is?

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:33

Citaat:
Natuurlijk hoort een paard er niet zo uit te zien, maar ik schrik er niet van, OMDAT....... het een oud paard is, en je weet nooit wat er vooraf gebeurd is! Dus eerst daar naar informeren, en DAN PAS een topic openen MET foto's!! Wat helemaal niet mag ;)

Mag dit niet?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:34

tamary schreef:
Tat_jana schreef:
Ik vraag me gewoon af waarom men hier zit te wachten ipv te bellen/ mailen / zoeken naar een eigenaar of iig nog een keer langs om te kijken hoe het dier er nu bij staat :)

Omdat het inmiddels donker en laat op de avond is?

Dan had ze kunnen gaan met haar ouders na het eten ?
Als het je zo aan het hart gaat doe je er ook wat voor lijkt mij ? :)

Als ik zoiets in de wei zou zien staan zou ik niet eens meer nadenken over iets anders dan zorgen dat het dier of geholpen wordt of ik gerust gesteld door de eigenaar.. Tis maar waar je prioriteiten liggen.

eenitraM

144 is imo een grote grap.

Meisje had beter eerst naar de eigenaar kunnen gaan.

En kort gras? :roll: het is herfst! Gras groeit niet meer. Wat ik zie is een paard op leeftijd.

ShauniBef

saf schreef:
Citaat:
Natuurlijk hoort een paard er niet zo uit te zien, maar ik schrik er niet van, OMDAT....... het een oud paard is, en je weet nooit wat er vooraf gebeurd is! Dus eerst daar naar informeren, en DAN PAS een topic openen MET foto's!! Wat helemaal niet mag ;)

Mag dit niet?

Nee, je mag geen foto's plaatsen zonder toestemming van de eigenaar!! :)

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:35

Ik zou niet zomaar de conclusie trekken dat het een oud paard is. Daar is de dierenpolitie toch juist voor in het leven geroepen, om dierenleed te onderzoeken? Of anders zelf even contact opnemen met de eigenaar om het na te vragen, dan heb je snel genoeg door om wat voor mens het gaat.
Hoe vaak komt het niet in het nieuws, verhongerde paarden die niet goed verzorgd worden? Liever een keer controleren dan weer een nieuwsbericht toch? En ik vind het behoorlijk vreemd hoe ze jouw zusje hebben behandeld aan de telefoon als zij gewoon op een degelijke manier melding heeft proberen te maken.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:36

Sjolvir schreef:
Yinnar schreef:
Als ik de eigenaar was en ik had het dier net opgevangen en was bezig om het weer in conditie te krijgen zou ik de beller niet dankbaar zijn. Eerst informeren! Hij/zij ziet er slecht uit maar de omstandigheden waarin hij/zij verkeerd zijn niet slecht. Je moet de verschillende zaken wel onderscheiden. Wat is acuut en wanneer is het raadzaam eerst de eigenaar te vragen en je bezorgdheid te uiten.

Waarom niet? Juist als je hem net gered hebt en probeert hem op te lappen, zou je begrip moeten hebben voor de
bezorgdheid van anderen.
Bovendien kan je dan als opvanger ongetwijfeld met een prima verhaal op de proppen komen.

Ja, en daarom waardeer ik het meer dat de mensen die vragen hebben bij mij langskomen ipv dat de dierenpolitie hun en mijn tijd verspilt aan een zinloze melding. Dat probeer ik ook uit te leggen. Kijk naar de omstandigheden waarin het paard verkeerd. Als het één niet met het ander strookt zoek dan eerst de eigenaar. Hier zie je een mager paard op een groen grasland. Het is wat anders als het een mager paard is op een modderweilandje en geen voer tot zijn beschikking.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:39

dit is fred is 30 jaar zie je het verschil zo als hij wezen moet en niet mager snap je

Afbeelding

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:43

tiny_tiger schreef:
dit is fred is 30 jaar zie je het verschil zo als hij wezen moet en niet mager snap je

ja die fred ziet er wel anders uit idd. grappige is dat hij juist geen gras ter beschikking heeft. grasland of niet heeft er dus praktisch niks mee te maken zou je zeggen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:44

Niet iedereen durft op een eigenaar af te stappen (als die al bekend is).
144 is in dat opzicht denk ik voor veel mensen laagdrempeliger.

Overigens het argument hij staat op groen grasland en niet op modderweiland zonder voer, kan voor
een paard met gebitsproblemen geen bal uitmaken, al sta je dan in een groen paradijs, dan verhonger
je omringt door lekkers....

Beestje kan ook nierprolemen, tumoren of weet ik veel wat hebben, of niets.. en gewoon oud zijn...
Blijft dat een controle op het diertje echt geen overbodige luxe is.
En of er dan iemand bij de eigenaar aanbelt, danwel dat ze 144 bellen, info lijkt me zeer op zijn plaats in dit geval.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:44

tiny_tiger schreef:

http://imageshack.us/a/img267/4117/150820101228.jpg

Ik ken idd ook een paardje dat 30 jaar is en er zo uitziet, absoluut niet mager ofzo en dat paardje stond altijd in een paddock en werd nog 3x per week gereden.
Ik denk dat het paard in de OP ook wel oud is, maar dan vind ik hem alsnog mager!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:45

Zo moet het ja, maar echt... sommige paarden zijn niet dik te krijgen, DA geweest, tandarts geweest, speciaal senioren voer, extra mais pulp, onbeperkt ruwvoer... En nog steeds was ie gewoon "ingevallen" ribben tellen en alles... Vooral tijdens het verharen omdat dat veel energie kost...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:46

Heel gaaf dat fred er nog goed uitziet, maar er hoeft op hoge leeftijd weinig te gebeuren of ze worden mager en dat krijg je niet makkelijk terug.

Vind het naar dat dit paard zo open en bloot op internet gemikt word... dat doe je gewoon niet.

Tooske

Re: 144 kan VERWAARLOOSD paard niet helpen want beller te jong?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:47

Sorry maar ik vind dit geen mager oud paard hoor. Dat beest is gewoon uitgemergeld ik had zeker ook gebeld.
Mocht mijn paard er ooit zo uitzien dan hoop ik dat iemand dat wel tegen me zegt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:48

Ken ook iemand die paard hier in de buurt had staan, mager, kreupel van wege artrose,
maar paardje had emotionele waarde.
Kon zelfs tijden niet eens zelf gewoon opstaan.
In mijn ogen heeft dat paard 2 jaar lang een onnodige martelgang gehad, omdat eigenaar hem niet kon laten gaan.
Zielige paarden op de paardenmarkt mag niet, maar onder de mantel der liefde mag een paard best lijden.

Hoop dat iemand mij echt reality check geeft, als mijn paarden er ooit zo bijstaan.
Zodat ze een waardig einde krijgen en niet bijna dood hoeven te gaan.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:49

Liever onnodig bellen dan niet bellen als er écht nood aan de man blijkt te zijn...

Liever dat iemand onnodig gecontroleerd word dan dat een paard moet lijden omdat men denkt dat bellen niet nodig is...

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 22:51

Juangi schreef:
Liever onnodig bellen dan niet bellen als er écht nood aan de man blijkt te zijn...

Liever dat iemand onnodig gecontroleerd word dan dat een paard moet lijden omdat men denkt dat bellen niet nodig is...

zo dacht mijn zusje (en ik) er dus ook over

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:52

Dat bellen is ook niet slecht, maar kijk ook even naar de andere "feiten"... En ga sowieso contact zoeken met de eigenaar! Die wordt echt niet boos als je dit uitlegt :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:53

tiny_tiger schreef:

[ Afbeelding ]

De ene bejaarde is de andere niet. niet bij mensen .... zo niet bij dieren.
Dus van zulke vergelijkingen houd ik niet echt.

Zegt niet dat dier er niet verschrikkelijk uitziet, maar ga eerst eens er vlot achter aan om te informeren hoe of wat.
Dan pas kan je de conclusie trekken.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:54

gras of niet het is ook de bij voeding wat hij krijg hij eet 200 gram biks 600 gram musli per dag 3 grote plakken hooi en nog wortels appels, paarden snoep en elke dag vers water dat is wat hij krijg en heel veel liefde. maar ik heb 2 stuken land hoor

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:56

Serendip90 schreef:
Dat bellen is ook niet slecht, maar kijk ook even naar de andere "feiten"... En ga sowieso contact zoeken met de eigenaar! Die wordt echt niet boos als je dit uitlegt :)

Nou, als er foto's van mijn paarden op het internet gezet worden, zonder te vragen, zou ik toch echt wel boos worden :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:59

Oud paard of niet..vind t erg zorgwekkend dat velen hier denken dat dit normaal is. Tuurlijk kan dit gebeuren en dan is het vaak ook snel klaar (en ja, ik heb ervaring met paarden van rond de 30 of ouder)..juiste voeding kan nog een hoop doen en dit dier is zn spieren aan het 'opeten'..een lekkere deken om doet al wonderen, zodat de energie niet naar het opwarmen hoeft..want dit dier zal zich niet uit zichzelf warm kunnen houden..ongeacht of deze snachts op stal gezet zal worden of niet..

liever dus een keer te vaak bellen dan te weinig..en eerlijk is eerlijk, wij hebben ook eens een merrie in die toestand bij iemand weggehaalt en ik had het ook niet fijn gevonden als ik van verwaarlozing werd beticht..maar ze had ruim anderhalf jaar nodig om helemaal te herstellen, naar een gezonde merrie..en als de DB dan aan de deur had gestaan, had ik het ergens ook wel fijn gevonden in de zin van, dat men beter oplet op de dieren en hun welzijn..dan liever me maar 3 maal verantwoorden, dan dat niemand ernaar om zou kijken.
Nu was het bij ons op een gegeven moment zo, dat de merrie de enige graatmagere was (wat je zelfs door de deken heen zag) en de mensen alle paarden goed zagen eten..
Dus je kunt vaak aan de andere paarden op de weide zien wat voor verzorging ze krijgen..

Stonden er ook andere paarden bij? Dit kan ook een graadmeter zijn dan he..laat 1 van je ouders gewoon even bellen naar de DB..niet geschoten altijd mis en een goed eigenaar hoeft zich heus niet aangevallen te voelen hoor..die kan dan vast laten zien wat voor verzrging die het dier geeft en wat er al aan gedaan is..dan wordt dat genoteerd en als er dan andere mensen bellen, zal de DB ze sneller met rust laten (althans dat is tegenwoordig zo, vroeger werd er slecht gecommuniceerd binnen de LID)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:03

Volgens mij is er niemand die het beeld normaal vindt. Het gaat erom waarschuw je de eigenaar of direct 144. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zeg in dit specifieke geval eerst de eigenaar vragen en bezorgdheid uiten. We trekken nu conclusies vanaf een foto terwijl niemand weet hoe het daadwerkelijk zit.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:04

Het is ook niet normaal, maar je moet (vind ik dan) naar meer kijken dan alleen "magerheid"...

Bellen is echt nooit verkeerd, maar laat het niet bij alleen bellen want het is niet zeker of ze komen kijken :S (Ik heb iig nog steeds het idee dat ze selectief zaken kiezen en soms hele verkeerde dingen gaan controleren)

Als ik hier een foto neer zou zetten van mijn oude paardje de dag voordat hij ingeslapen werd (hij was ook echt op) dan zie je dezelfde soort foto maar dan van een paard. Magerheid zegt echt niet alles.... En als niets meer lukt (ook niet met DA, verschillende soorten voer en alles... tjah.... hij was gewoon op...)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 23:06

Ja, maar hoe triest ook..jij hebt je dier wel laten inslapen..en dit dier staat er gewoon, zonder deken en de vraag is, wordt er wat aan gedaan of niet? althans, dat zou ik me dan afvragen als ik een paard zo zou zien staan ik check dan de paarden snel die ik erbij zie staan..magerheid zegt ook niet alles, maar wel van het hele plaatje er om heen en das belangrijk voor TS te weten.