Wat te doen met een paard die alleen grasmaaier kan zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:13

Ffortuna schreef:
Edit, ik snap sowieso dat hele Bokt-pennygezeik niet over ´paarden mag je niet verkopen´ en ´paarden mag je niet laten inslapen of slachten´. Alsof je dat voor je lol doet! Als het nodig is, is het nodig. Zo simpel is het.

Wat inslapen/slacht betreft: als het paard pijnvrij kan leven, vind ik niet dat het 'nodig' is nee :n
Dus 'zo simpel' is het niet. Heeft het paard pijn vind ik het een ander verhaal.

Ragdollcat schreef:
Er staat toch dat als ze pijnvrij kan leven dat ze lekker mag dienen als fokmerrie en of recreatiepaard.

En als het pijn heeft dat ie mag gaan hemelen, daar is toch ook niets mis mee, ze neemt tenminste zelf de verantwoording het te laten hemelen.

Nee zo staat het er niet.. Er staat dát ze pijnvrij kan leven als recreatie of fokmerrie. Maar dat ze nu toch moet kiezen tussen leven en dood. Als ik zou weten dat mijn paard pijnvrij kan leven, is de keus snel gemaakt. En dat zou zeker geen dood zijn..

Ik heb trouwens nergens de TS beschuldigd, of zonder respect aangesproken :n Alleen gezegd wat mijn mening is.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om haar te kwetsen, maargoed ik heb verder ook niks raars gezegd hier. Ik vind het heel erg voor haar.

Nessah schreef:
je eet zeker ook geen vlees? ;)

Wat een.... doelloze opmerking.. -O-

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:22

zo ik moest me even door een aantal pagina's worstelen, waarvan ik van sommige posts wel even tranen in mn ogen kreeg... maar daarnaast ben ik erg nuchter, mijn topic was niet bedoeld om een discussie te creeren maar om mijn gevoel even te laten lopen en het even van mij af te typen.... aan veel berichtjes heb ik wat gehad en aan heel veel ook niet, maar dat is bokt, ook totaal niet erg, ik kan het hebben hoor!

ik ga zeker nog een second opinion doen, misschien wel twee of meer...
hoe dan ook, ik wil verder in de sport, heb mijn huidige pony ook nog, die gaat nooit maar dan ook nooit weg. verder heb ik buiten ushi alleen nog pensionpaarden. ook een grasmaaier kost geld en zoals al eerder beschreven, zet ik dan liever een pensionpaard neer...ik kan niet alles houden, als ik met ushi uitgeleerd zou zijn en ze zou gewoon goed zijn geweest en ook uiteindelijk verkocht.

ik heb even gedacht ik stop wel met wedstrijden rijden...en ik houd ushi en ga hobbelen int bos..
maar nee, dit is gewoonweg mijn ambitie niet. tuurlijk als ik het echt zou willen haar als grasmaaier dat zou kunnen, maar ushi is een zeer! werklustig dier, die als ze nu al op pensioen zou gaan zich zeker zou gaan vervelen.

ushi heeft nu pijn door de peesontsteking, dit kan met 3-4 mnd weidegang voorbij zijn en kan ze weer helemaal goed lopen, maar de woekering blijft...de zwakke plek dus ook ALTIJD, ze heeft hier al zolang mee gelopen en zo weinig pijn aangegeven (ja de laatste maand of maanden) dat ik er gewoon bang voor ben ook al is de peesontsteking voorbij..dat ze toch nog pijn ervaart. deze merrie is zo vreselijk eerlijk en lief dat ik het haar gewoon niet aan kan doen dat ze misschien met pijn rond loopt. en dan klinkt het misschien eogistisch..maar dan heb ik haar net zo lief dood....

ik ga zeker niet op korte termijn beslissen en misschien gaat mijn keuze uiteindelijk een heel andere wending maken maar nu denk ik er echt gewoon zo over.
ook al zullen velen mij nu een botte boerin vinden, ik vind dat mijn paard geen gerompslomp verdient!

Bonny4life

Re: slecht bericht voor mijn lieve paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:26

leasen heb ik in het verleden gedaan, is me niet goed bevallen, zou er niet zomaar weer voor gaan, ook omdat eventuele kosten nog steeds voor mij zullen zijn en ik me echt bemoeder over mijn dieren..

ook over het feit fokmerrie denk ik nog na... maar daar ben ik zelf ook gewoon niet zo happig op.. en dan nog, zou ze daarmee pijnvrij kunnen zijn? ik denk dat ook een dierenarts niet kan garanderen of een paard echt pijnvrij is of niet... er zullen heus meer paarden die niet goed zijn 20 worden zonder pijn.. maar ik weet het nu, en dat maakt het verhaal echt wel anders. ik zou het zelf recreatief ook niet eens kunnen en bij elke onregelmatigheid al angstig worden.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:43

Aan de andere kant, TS, heb je verschil tussen eens een pijntje door een soms opkomende onststeking en een altijd aanwezige sterke pijn. Helaas kunnen ze je dat niet vertellen maar ik denk dat een DA je wel iets wijzer kan maken hoeveel pijn iets zou "moeten" doen.

Ter voorbeeld; hoeveel mensen lopen niet rond met onstekingen en pijntjes die vervelend zijn maar niet zodanig dat je daardoor niet meer zou willen verder leven. Ik persoonlijk denk niet dat je een paard wat af en toe ergens last van heeft af moet laten maken maar nogmaals; erg chronische pijn is uiteraard een ander verhaal.

Succes met je keuze!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:52

Ffortuna schreef:
Nee, echte dierenliefde betekent dat je een beslissing durft te maken wanneer dat nodig is. En blijkbaar is dat nu nodig - wij kennen de hele situatie niet.

Echte dierenliefde is zorgen dat je paard zo lang mogelijk pijnvrij van zijn leven kan genieten. Net zoals wij hebben ze er ook maar één, en daar staat nu al een zware hypotheek op juist omdat ze mensen tegen kwam die sportambities hebben. Heeft ze zelf niet om gevraagd.
Dus als die merrie zonder pijn verder kan, onder welke vorm dan ook, is het je verantwoordelijkheid als eigenaar te zorgen dat dat in orde komt.
Dat is dierenliefde, al de rest is eigenliefde.
Heb je daar geen zin in, wel zeur dan niet, en schrijf dan gewoon dat je zo snel mogelijk een nieuwe wil en deze dus in functie van de vervanger gaat dumpen.

miranda21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:57

Jeetje wat een meningen van sommige. (totdat ze zelf voor de keuze komen te staan)
Bonny4life is een vriendin van mij.
Tuurlijk nu denken jullie nog een vriendin die zegt dat ze goed is voor haar paarden,
maar echt ze is SUPER GOED voor haar paarden.
Nogmaals wat ze hierboven ook zegt ze maakt zeker geen overhaaste beslissingen.
Wat je ook doet meid sterkte en alleen jij maakt de juiste beslissing dat kan niemand anders doen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:02

Buiten de laatste zin, die ik een beetje bot vindt, ben ik het toch wel eens met Bandida, zo denk ik er ook over.
Wat ik wel vindt is dat als je beslist zo'n merrie zonder deugdelijk contract en controle ergens anders neer te zetten als fokmerrie of recreatiepaard ze wrs dood beter af is om het risico te vermijden dat het paard weer teveel belast en dus pijn gedaan wordt.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:07

Wat je wel nog kan doen is ze ter adoptie aanbieden met een contract, maar enkel als ze vollédig pijnvrij is. Bij mensen waar je mag komen kijken en die bv. zelf niet meer kunnen rijden maar nog een plekje hebben en ze willen "overnemen" als weidegenootje voor hun oude paard.
Zo heb ik mijn manke topper toch nog een tof leven kunnen geven.
Ik weet wat je hebt doorgemaakt, en ik hoop dat je er even sterk uitkomt als ik..

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:14

Als eigenaar van een zogenaamd 'nutteloze' pony sluit ik me ook aan bij Bandida. Goed voor een paard zorgen zolang hij je dressuurwens kan vervullen, maar wanneer hij buiten de boot valt....
Ik zou ook wel weer een eigen pony willen waar ik mee kan rijden, en daar zou geld voor zijn als ik Cassey in laat slapen, maar dat doe ik niet. Ik zou mezelf paard onwaardig vinden. Elke keer als ze naar me toe komt lopen in de wei ben ik blij dat mijn lieve meisje er nog is. Ik ben doodsbang dat ik haar ineens vindt met een zeer pijnlijk been dat niet meer overgaat, ik leef wat dat betreft van dag tot dag en ik ben regelmatig in paniek-modus. Maar dat lieve beest dat al jaren naar me toekomt om te knuffelen, en me voor haar pensioen altijd trouw heeft gediend, daar zeg ik geen nee tegen.

Euthanasie dient in mijn ogen alleen toegepast te worden wanneer er sprake is van lijden. Als een paard recreatief of volledig op rust (in de wei/paddock) zonder pijn door kan leven, is er dus geen enkele reden tot inslapen. Dan reken ik wensen van mensen niet mee, want die zijn ondergeschikt aan een leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:24

Wat leven er hier veel mensen in hun pennydroomwereld zeg. Bij het houden van een paard komt meer kijken dan alleen ´het dier zo lang mogelijk in leven houden´!

Ook mét een ´contract´ of ´adoptieverklaring´ (blablabla) is er nog de kans dat iemand je paard vrolijk doorverkoopt. En dat weet ik uit ervaring, helaas. Aan een contract dat je zelf hebt opgesteld heb je niks, geen reet. Echt niet. Als je het niet met me eens bent, vraag dan maar zelf een na bij de politie, rechter of advocaat.

Uit het bericht van TS maak ik op dat ze heel goed zorgt voor haar paard en kijkt naar het individuele dier. Soms heb je een dier waarvan je weet dat het niet vrolijk wordt van ´niks doen´. Daarbij vind ik zeker dat je ook aan jezelf moet denken, jij moet immers het paard onderhouden, ook als het een grasmaaier is. Ik zou ook zeker geen dure grasmaaier willen hoor, dan zou ik een andere (betrouwbare) oplossing zoeken bij iemand anders en als dat niet lukt een paard afmaken.
Want ja, zo simpel is het wél. Als er een beslissing gemaakt moet worden, moet je die durven maken. Dát is dierenliefde: er zijn teveel mensen die hun dier lekker door laten lopen met pijn. ´Want ik weet niet zeker of hij altijd pijn heeft.´ Kom op zeg, al heeft het dier elk uur maar 5 minuten pijn, dan is elke seconde één teveel. Dát heet pas eigenbelang.

TS, sterkte met de situatie. Ik hoop dat je duidelijkheid krijgt mbt het al dan niet constant hebben van pijn van je paard. Hopelijk komt er een goede oplossing en anders........ sterkte.

Turbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:32

Wauw, dat waren een hoop teksten die ik heb gelezen..
Is er geen mogelijkheid dat je het paard aan iemand verkoopt, die af en toe een ritje maakt en voor de rest met pensioen laat gaan?
Sterkte in ieder geval!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:33

Vala schreef:
Buiten de laatste zin, die ik een beetje bot vindt, ben ik het toch wel eens met Bandida, zo denk ik er ook over.

Dat was bewust bot, om het botte van deze manier van denken eens niet te relativeren.

Paarden zijn sinds de uitvinding van motoren maar erg beperkt nog nutsdieren in België en Nederland. We hebben ze nu voor de hobby, net zoals onze katten en honden. En ja, ook sport valt daar onder, sport heeft geen nut en is er alleen voor mensenplezier.
Door de historische overlapping van werkpaarden met sportpaarden wordt daar nog dikwijls anders over gedacht, maar wat mij betreft is het wel tijd voor een beetje eerlijkheid op dat vlak. Wil je een hobby op de rug van een dier (letterlijk), zorg er dan voor zoals je voor je andere hobbydieren zou zorgen.

Maar wat dit paard betreft.. met een paar maand op de weide is de ontsteking hersteld. Vervolgens verdient ze een kans op een ontstekingsvrij leven. En vermoedelijk lukt dat best als je er geen gekke belastende dingen mee gaat doen. Ik spreek uit ervaring, ik heb hetzelfde probleem, zo lang ik niet bedenk dat ik dagelijks 10 km over het asvalt wil gaan joggen hoef ik nog geen nekschot :P
En niet sport-leven maakt dit paard helemaal niet 'nutteloos'. Gewoon laten herstellen, en dan in alle eerlijkheid verkopen aan iemand die een recreatie merrie zoekt en die een hoofdzakelijk weideleven kan bieden. En dat goed adres vinden waar ze dan niet stiekem weer in de sport verkocht wordt, dat is je verantwoordelijkheid als goed baasje. En dat is echt wel te vinden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:55

Ik snap ts wel,en wat ze zegt heeft ze 100% gelijk in.
Tegenwoordig zijn nog maar weinig mensen op hun woord te geloven er wordt zoveel met paarden geknoeid dat het echt om te janken is.
Dat ts dan besluit om liever haar paardje de eeuwige rust te gunnen dan dat het dier door tig handen zou gaan,met alle gevolgen van dien, kan ik me goed voorstellen!

En men kan ook niet de hele wereld redden,er is niks mis met ambities waarom ook.Ts is toch eerlijk zowel naar haar paard als naar zichzelf.Ieder mens doet dat wat ie kan en wat in zijn macht staat.
Wie zijn wij om een ander daarop te veroordelen?

Ik zou ook niet willen dat mijn paardje bij anderen terecht zou komen omdat ik het diertje niet meer kan rijden.Bij mij blijven ze tot aan hun dood maar ik heb ook geen sport ambities ik rij recreatief en of ik er nu met mn batterij op zit of ernaast loop dat maakt voor mij niks uit.
Zou ik wedstrijden willen rijden dan was het wel een ander verhaal en moest ik ook rigoreuze keuzes maken.Tis of het een of het ander.
Maar een paard met blessure aan een vreemde weg doen zou ik écht nooit doen,niet in deze huidige tijd!

TS wat je beslissing ook gaat worden ik wens je veel sterkte en veel succes voor de toekomst.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 10:58

funnyhorses schreef:
En men kan ook niet de hele wereld redden,er is niks mis met ambities waarom ook.Ts is toch eerlijk zowel naar haar paard als naar zichzelf.Ieder mens doet dat wat ie kan en wat in zijn macht staat.
Wie zijn wij om een ander daarop te veroordelen?

Het gaat hier toch niet over redden. Het is haar eigen paard wat een paar maand moet herstellen en dan niet meer geschikt is voor sport. Meer is het niet. Of dat is toch niet af te leiden uit het verhaal tot nu toe.
Ik begrijp niet dat er zo'n drama om gemaakt wordt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:08

[/quote]
Het gaat hier toch niet over redden. Het is haar eigen paard wat een paar maand moet herstellen en dan niet meer geschikt is voor sport. Meer is het niet. Of dat is toch niet af te leiden uit het verhaal tot nu toe.
Ik begrijp niet dat er zo'n drama om gemaakt wordt.[/quote]

Volgens mij maken de mensen die tegen slachten enz zijn hier constant drama's over. Een paard is en blijft een werk dier of het nou voor de recreatie of sport is hij moet toch werken. Het kost nou eenmaal veel geld en niet iedereen heeft het er voor over om een paard een pensioen te bieden. That's life!

TS ik snap je punt helemaal wat betreft dat er op die plek ook een ander paard kan staan. En ook dat je het er moeilijk mee hebt! Ik zou ook verdrietig zijn als ik met Inja voor dezelfde keuze zou staan. Sterkte!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:11

MarjanB schreef:
Een paard is en blijft een werk dier of het nou voor de recreatie of sport is hij moet toch werken. Het kost nou eenmaal veel geld en niet iedereen heeft het er voor over om een paard een pensioen te bieden. That's life!

Nee hoor, dat is jouw (in mijn ogen redelijk on-ethische) visie op paarden houden.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:19

Bandida schreef:
MarjanB schreef:
Een paard is en blijft een werk dier of het nou voor de recreatie of sport is hij moet toch werken. Het kost nou eenmaal veel geld en niet iedereen heeft het er voor over om een paard een pensioen te bieden. That's life!

Nee hoor, dat is jouw (in mijn ogen redelijk on-ethische) visie op paarden houden.

bandida heeft hier toch wel een serieus punt. En als een paard dan enkel een werkdier is, zou je er niet mee knuffelen, geen band mee hebben etc. Als je fiets gepikt is, ben je boos omdat je een nieuwe moet kopen. Maar ga je huilen omdat je er een band mee had etc? Knuffel jij soms je fiets? Praat je tegen je fiets dat'ie braaf is en dat je niet zonder hem kan? En vertel je hem je diepste geheimen? Een fiets is een werktuig, een paard is allesbehalve.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:20

Slachten of in laten slapen is de beste keus wanneer je niet meer voor dit paard wil of kunt zorgen.
Verkopen of verleasen in deze omstandigheden is ronduit dom te noemen, in die zin maakt ts dus een goede beslissing.

MAAR: sport is hobbymatig... het is MAAR een hobby, wat voor relevantie heeft een hobby wanneer je het tegenover een 'leven' zet...
Ts geeft aan dat het haar beste maatje is, een dier waarmee ze klik heeft die uniek is.
Welnu: zo'n band bestaat toch maar voor een klein deel uit rijden? Een paard is toch zoveel meer dan een dier waar je op zit?
Als het dier pijnvrij is, zou ik het zelf aanhouden... en mijn ambities aanpassen aan hetgeen het dier kan.
Eventuele hogere ambities kun je dan met een tweede paard vervullen, of paarden gaan rijden van anderen (daar zijn er honderden van).
Ik ga nu af op je eigen woorden... dat het je beste maatje is e.d.

Maar als de beslissing eigenlijk zo 'makkelijk' voor je is, zijn die tranen toch een beetje krokodillentranen en valt het wel een beetje mee met dat 'maatje' en 'ongekende klik'.
Je wilt alleen 'je maatje' in voorspoed, niet in tegenspoed.... persoonlijk kan ik daar helemaal niets van begrijpen, maar dat heeft alles te maken met hoeveel je daadwerkelijk om zo'n dier geeft.
En daar zit em de crux... sommige mensen hebben helaas toch een iets killer hart.... -O-

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:22

MarjanB schreef:
Volgens mij maken de mensen die tegen slachten enz zijn hier constant drama's over. Een paard is en blijft een werk dier of het nou voor de recreatie of sport is hij moet toch werken. Het kost nou eenmaal veel geld en niet iedereen heeft het er voor over om een paard een pensioen te bieden. That's life!

Dit geldt voor jou en zou geen gemeengoed mogen worden.
Wanneer iedereen zo 'kil' zou zijn, zou dat toch wel erg triest zijn.
Iedereen die zijn leven voor je geeft en zijn beste jaren aan je schenkt, verdient de beste zorgen wanneer hij dat niet meer kan.... ja, ook je paard.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:26

Ninx schreef:
MarjanB schreef:

Dit geldt voor jou en zou geen gemeengoed mogen worden.
Wanneer iedereen zo 'kil' zou zijn, zou dat toch wel erg triest zijn.
Iedereen die zijn leven voor je geeft en zijn beste jaren aan je schenkt, verdient de beste zorgen wanneer hij dat niet meer kan.... ja, ook je paard.

@MarjanB, je ouders hebben ook hun hele leven voor je gegeven, zou je hen ook "laten slachten" omdat ze niet meer goed te been zijn en geen geld meer voor je kunnen verdienen? Klinkt misschien grof, maar ik, en ik wed erom dat meerdere mensen het zo zien, ik vind dat mijn pony een deel van de familie is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:29

Och jee ik heb er een paar overstuur gemaakt. Nou mn paard knuffel ik niet nee. Ze vind me erg lief en heb echt een band met haar maar sorry dames ik val nou eenmaal niet onder de paardenmeisjes. Ik ben er gewoon zakelijk in. Komt waarschijnlijk door dat ik veel bij handelsstallen heb gewerkt en daar heb je nou eenmaal te doen met dat paarden komen en gaan.

Mn paard heeft niks te klagen, wordt op een eerlijke manier behandeld en is gewoon een paard! En geen mens!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:33

Bandida schreef:
Echte dierenliefde is zorgen dat je paard zo lang mogelijk pijnvrij van zijn leven kan genieten. Net zoals wij hebben ze er ook maar één, en daar staat nu al een zware hypotheek op juist omdat ze mensen tegen kwam die sportambities hebben. Heeft ze zelf niet om gevraagd.
Dus als die merrie zonder pijn verder kan, onder welke vorm dan ook, is het je verantwoordelijkheid als eigenaar te zorgen dat dat in orde komt.
Dat is dierenliefde, al de rest is eigenliefde.
Heb je daar geen zin in, wel zeur dan niet, en schrijf dan gewoon dat je zo snel mogelijk een nieuwe wil en deze dus in functie van de vervanger gaat dumpen.

Amen! _/-\o_

femke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:34

ik zie net dat TS op een boerderij woont en stallen aan huis heeft.
Ik heb zelf ook 3 stallen bij huis en land genoeg, na een ongeluk in de weide, kan/mag mijn paard ook niet meer intensief bereden worden, maar als je toch je stallen aan huis hebt, en je verhuurt ze ook nog dan doe je je paard toch niet weg? ik snap dat niet, als hij een pijnvrij leven kan hebben bij jou thuis, waarom niet? jah staat hij op een dure stal, maar bij je thuis!
sorry hoor maar ik snap dit echt niet.
ben ik dan een penny meisje :( doe even normaal

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:39

Wie zijn jullie om over haar te oordelen?
Er lopen al genoeg paarden op deze wereld rond die iets mankeren, maar toch te zwaar werk krijgen. Als recreatiepaard kan een paard ook heel goed zwaar werk verrichten en alsnog last krijgen van haar benen, of ze nu wel of geen wedstrijden loopt.
En ik denk dat het paard er vrij weinig last van heeft als ze dood gaat, zo denken paarden nou eenmaal niet. Het zijn mensen die aan elk beest een gevoel plakken.

TS, lekker doen wat je zelf wilt hoor. Ik snap dat het moeilijk is om je maatje te laten gaan, en ik vind het geen verkeerde beslissing om je paard naar de slacht te brengen, zo voorkom je verder lijden van paard en eventueel de nieuwe ruiter.
Als ze bij jou op de wei kan staan als grasmaaier is dat natuurlijk ook mooi, maar ik ga hier niemand commanderen of uitmaken voor gevoelloos als je het niet doet ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 11:40

Dat is helaas ook een beetje mijn gedacht, je hebt stallen en weiland, dan kan je je paard toch ook een waardig pensioen geven als ze geen pijn heeft? :-)
Vind het dan een beetje 'bot' om te zeggen: dan zet ik er liever een pensionklant neer. Geld weegt toch niet op tegen de liefde van/voor een paard?

Afijn, ik denk dat de discussie lang genoeg geduurd heeft, TS snapt nu wel dat er 2 groepen hier aanwezig zijn, aan haar de keuze :-) Als ik het geld had om nog een extra paard te onderhouden, mocht ze naar hier komen, land genoeg!