wat mag de ziekte van je paard kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:41

Colway schreef:
Geen spaarpot, maar daar zit ik niet mee, kunnen het vast wel betalen als er iets is, zo niet dan leen ik het desnoods

maar ik kijk wel naar % overlevingskans, nasleep, leeftijd etc

Ben redelijk 'hard' ingesteld denk ik

Ook geen spaarpotje, en ook ik laat geen dure behandelingen doen, als de kans van slagen niet groot is.
Zelf heb ik hoofdzakelijk oudere paarden/pony's staan die soms al jaren niet meer werken.
Natuurlijk komt er een dierenarts bij koliek, wonden die gehecht moeten enz. maar naar een kliniek voor een operatie of foto's begin ik niet meer aan.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:59

ik heb 14000 euro apart staan en ik hoop dat, dat ooit genoeg blijft.

jamiroquai

Re: wat mag de ziekte van je paard kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:31

voor 14.000 euro heb je ook wel een behoorlijk spaarpot, daar kan je aardig wat zieke paarden mee beter maken....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:41

kensha schreef:

Ik denk dat je een nul teveel hebt staan Richard. Anders wil ik wel iets van je lenen!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:49

Nimber schreef:
Afhankelijk van de overlevingskosten wil ik daar best geld aan uitgeven.
Wel in verhouding tot de waarde en het gebruiksdoel van het paard.

Idem.
Hier geen apart spaarpotje want we hebben gezamelijke rekeningen.
Mijn paard is 7 jaar en heeft op op beide voorbenen een gradatie 4 op zijn straalbenen.
Het is een wonder dat ik nog met hem rijdt, en een wonder dat dit nog niet geëscaleerd is tot hoefkatrolonsteking.
Mocht het echt nodig zijn, wil ik de kosten voor bv speciaal beslag nog ophoesten.
Mocht hij ooit koliek krijgen en moet hij geopereerd worden is dit heel simpel. Dan wordt hij ingeslapen, opereren voor koliek doe ik niet aan mee.

Voor de rest hangt het er allemaal vanaf. Is het iets serieus waarbij de kosten tot de 2000 euro oplopen, dan is het heel jammer maar wordt hij ingeslapen.
Hij is al niet meer goedgekeurd en voor dat geld heb ik een ander paard waar ik dan wel weer alles mee kan :)
Heel erg grof, maar je moet af en toe realistisch blijven.

En het is makkelijker gezegd dan gedaan :+

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:52

Ik vond het al luxe, maar als er een nul minder staat, is het in no time op......

De vorige ziekte van mijn paard (droes) heeft me al bijna 600 euro gekost (medicijnen, visites, klinisch onderzoek, "röntgenfoto). Nu krijg ik eenzelfde bedrag (minimaal) voor de kiezen.

Ik vind het wel reeel om ongeveer het aankoopbedrag als reserve te hebben voor ziektekosten. Materiaal tel ik niet mee, ik heb eigenlijk nooit schade. (Ik heb mijn dekens al drie jaar, ha ha!)

Hagt natuurlijk wel ook van de ziekte en de prognose af. Mijn 15jarige kan na een jaar weer stappen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:07

aerdenhout1 schreef:
kensha schreef:

Ik denk dat je een nul teveel hebt staan Richard. Anders wil ik wel iets van je lenen!

Met een 0 minder ben je er met een beetje pech zo doorheen! Met 1 paard al..

Een oud stalgenootje heeft 2 jaar geleden haar shetje van rond de 25 jaar een dure koliekoperatie laten ondergaan. Paardje doet het nog steeds prima! Ik geloof dat het wel een bijzonderheid was op de Uithof :) Ik kan er wel respect voor hebben dat iemand zo diep wil gaan voor zijn dier, want ze had het echt niet zo even in haar broekzak zitten.

Het woord realistisch wordt steeds genoemd, maar ik vind het ook juist realistisch om je van te voren te beseffen dat medische kosten hoog kunnen zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:14

Ik heb geen spaarpot voor mijn paard, maar sta er wel voor als er iets is en er is zorg nodig. Ik bezuinig liever op mezelf dan op mijn paard, anders had ik de verantwoordelijkheid er niet voor moeten nemen en geen paard moeten kopen, maar dat is mijn mening. Hoeveel dat precies mag kosten, daar kan ik niks op zeggen. Hangt er compleet vanaf wat er aan de hand is en hoe de prognose is. Als ze pijnloos verder zou kunnen als grasmaaier, dan zou ik daar ook veel voor over hebben, maar ik wil geen lijdensweg voor haar.

Op dit moment zit ik ook in de medische molen met mn paard. Inmiddels ben ik al 600 euro lichter zonder goede diagnose en de volgende onderzoeken zitten er alweer aan te komen, dus we zijn er nog niet. Maar ondanks dat ik geen vetpot heb thuis, ben ik er nog lang niet mee klaar hoor!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:21

Medische kosten kunnen snel hoog oplopen, helaas. Voor mijn vorige merrie is de dierenarts drie keer op stal geweest en we zijn met haar drie keer naar de kliniek geweest. Daar is ze helemaal op de foto gezet (benen, rug) en gescand. Uiteindelijk bleek de combinatie van problemen niet goed te behandelen, dus we hebben haar helaas moeten laten gaan. Alleen al aan het stellen van de diagnose en het inslapen was ik uiteindelijk al tussen de 1500 en 2000 Euro kwijt in totaal. Van behandeling was geen sprake, ze heeft alleen een tijdje op pijnstillers en ontstekingsremmers gestaan. Wanneer revalidatie wel mogelijk was geweest, waren de kosten zeker hoger opgelopen.

Nu heb ik een ander paard en ook dit paard is niet verzekerd. Ik wil onverwachtse kosten wel kunnen dekken, daarom heeft mijn paard een eigen spaarrekening. Hierop staat nu altijd minimaal 3000 Euro. Ik vind het fijn om een buffer achter de hand te hebben, indien nodig. Als de kosten heel hoog op zouden lopen, zou het voor mij wel een kwestie worden van de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. Indien nodig is er meer bestedingsruimte en mijn vriend zou in noodgevallen ook wel bij willen springen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:24

Geen spaarpot, want we hebben erg weinig geld, en niets over.
Maar dat betekend niet dat als mijn paard iets heeft het niet kan betaald worden.
Dan word er verkocht wat er verkocht moet worden om het dier te helpen!

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:39

mick75 schreef:
Ik ben niet van het dokteren met dieren. Zodra er teveel geprutst moet worden aan het dier is het einde verhaal. Koliek? Hangt er vanaf wat voor koliek. Bij een lichte koliek? DA erbij, paar spuiten erin en afwachten maar, meestal is dat ook wel voldoende. Operaties begin ik niet aan, bij geen enkel dier. Bij langdurige blessures kijk ik naar de prognose. Is die zodanig dat het dier pijnvrij kan leven ook al kan je niet meer rijden? Dan is het prima, dat heb ik er graag voor over. Kan het dier niet meer pijnvrij leven? Einde verhaal. En er zit verschil tussen even ongemak van een paar spuiten erin of wekenlang kliniek met toeters en bellen.

Volgens velen ben ik hard. Omdat ik niet veel ga dokteren, ondanks dat er van alles en nogwat medisch mogelijk is. Maargoed, ik laat een zomerexemer ook inslapen wanneer ik die niet naar de kust kan verkopen/ verplaatsen. Vind het gedoe met dekens ook niet dierwaardig.

Hier sluit ik mij bij aan. Ik geef veel om mijn dieren, ze komen ook absoluut niets te kort, maar als het niet meer zonder risicio volle operaties en medicatie kan is het klaar.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:47

Ik heb wel een potje voor onvoorziene uitgaven.
Heb nu 12,5 jaar paarden waarin slechts 1 keer een dierenarts nodig is geweest voor een slokdarmverstopping *zoekt hout om af te kloppen* Met de wetenschap dat ik toch niet alles vergoed zou krijgen vind ik verzekeren onnodig.
Ik ben het met de post van Mick75 eens.
Ik wil best veel voor mijn dieren doen maar of ik mijn paard er gelukkig mee maak om hem allerlei operaties en medicatie ed te laten ondergaan? :n
Klinkt hard maar in het wild hadden ze het ook niet overleeft!
Wat niet weg neemt dat ik echt heel mijn spaarpotje (echt een leuk bedrag) voor ze over heb! De overlevingskans en de 'kans op een pijnvrij en paardwaardig leven' zijn voor mij dan de afweging.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:54

Rox87 schreef:
Ik heb wel een potje voor onvoorziene uitgaven.
Heb nu 12,5 jaar paarden waarin slechts 1 keer een dierenarts nodig is geweest voor een slokdarmverstopping *zoekt hout om af te kloppen* Met de wetenschap dat ik toch niet alles vergoed zou krijgen vind ik verzekeren onnodig.
Ik ben het met de post van Mick75 eens.
Ik wil best veel voor mijn dieren doen maar of ik mijn paard er gelukkig mee maak om hem allerlei operaties en medicatie ed te laten ondergaan? :n
Klinkt hard maar in het wild hadden ze het ook niet overleeft!
Wat niet weg neemt dat ik echt heel mijn spaarpotje (echt een leuk bedrag) voor ze over heb! De overlevingskans en de 'kans op een pijnvrij en paardwaardig leven' zijn voor mij dan de afweging.

Maar in het wild hadden ze dat misschien niet eens gehad........

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:59

Fijn om te lezen dat er mensen zijn die realistisch kunnen nadenken!
Alhoewel ik ook heel veel respect heb voor mensen die er wel voor gaan al kost het een vermogen!
Aan de andere kant zie ik ook heel vaak paarden uit mijn naaste omgeving die maar worden ingeslapen waarvan ik dan weer denk.... tja, anders gaan rijden of een 1/2 jaar rust is moeilijker??
Dan komt toch vaak het rijden op de eerste plek.
Binnen no time staat er dan weer een ander paard, daar heb ik best moeite mee af en toe, zeker als je een paard hebt gekend!

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:08

Ik heb een behoorlijk dure verzekering, die echt verschrikkelijk veel dekt. Maar mocht het voorkomen dat ik grote bedragen zelf moet gaan betalen denk ik daar wel 3x over na. Ik heb en daar ben ik heel eerlijk in, niet veel voor mijn paard betaald en daarom vind ik het niet realistisch om bedragen boven de aankoopprijs uit te geven. Daarbij is mijn merrie ook niet verschrikkelijk jong meer.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:11

Ireen_ schreef:
eenitraM schreef:
Kans op overleven, gaan we er voor. Bestaat die kans niet, dan is het vrijwel kosteloos.

Nou dat kan ook nog tegenvallen hoor! Voordat je een duidelijke diagnose en prognose hebt, kun je ook wel heel wat eurotjes verder zijn.
Ik heb mijn pony op een zondag met koliek gehad, eerst dierenarts thuis laten komen. Vervolgens naar de uithof verwezen (en gedaan omdat de prognose in eerste instantie best redelijk leek, maar waarschijnlijk wel met operatie). In Utrecht allerlei onderzoeken voordat ze de operatie in zou gaan, maar daar bleek de prognose toch slecht en heb ik haar aan het eind van de middag in laten slapen. Was toch een dikke 1000 euro en paard was er niet meer. Ik had er ook nog voor kunnen kiezen om haar de operatie in te laten gaan en dan op de operatietafel te beslissen of ze daar ingeslapen zou worden of niet.

Geloof me, die ervaring hebben wij ;) Gelukkig zijn ze voor de dood verzekerd en als het niet meer goed komt krijgen we toch wel geld.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 18:21

Ik wil een paard niet laten lijden, dwz langdurig (half jaar) pijnstillers of weken in de box. Gelukkig is mijn veearts ook wel anti-box, ha ha!

Maar een prognose alleen als grasmaaier zou ik ook niet doen als het 1000 euro zou kosten. Ik moet er wel op kunnen stappen een paar keer in de week. Maar meer dan dat hoeft- ie ook niet te kunnen.....ik ben een bosklosser!

Overigens kan het zo zijn dat pas op de operatietafel blijkt hoe ernstig de situatie is. Als het nog ernstiger is dan het eruit ziet, laat ik hem gaan. Ik vind dit wel het maximale wat we kunnen vragen van hem, hij heeft al een klap gehad van de droes. Hij is eigenlijk al vanaf mei ziek, en hij is het echt ZAT!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:33

Mijn vorige merrie was ook goedkoop in aanschaf, maar dat deed voor mij niet af aan de emotionele waarde.

Ik heb het idee dat je (mede) op mij doelt in jouw laatste bericht, Aerdenhout. Eerlijk gezegd vind ik dat een vrij vervelende steek onder water. Wij hebben nog contact via PB gehad over Unique en jij weet ook dat dat paard veel voor mij betekende. Ik had haar heel graag een lang en fijn pensioen gegund, maar een paard met pijn doe je daar geen plezier mee. Alle eventuele opties zijn uitvoerig met mijn toenmalige instructrice, de staleigenaresse, diverse stalgenoten en uiteraard de dierenarts besproken. De beslissing om haar in te laten slapen was voor mij al moeilijk genoeg en deze beslissing had ik ook zeker niet genomen wanneer de dierenarts had aangegeven haar te kunnen en willen behandelen.

Ik heb inderdaad vrij vlot een nieuw paard gekocht, dat zal niemand ontkennen. Dat betekent echter nog niet dat Unique vergeten is of niet meer wordt gemist :n Ik vond het persoonlijk prettig om weer met een nieuw paard aan de slag te gaan, omdat dat toch ook weer voor plezier en afleiding zorgt, naast het gemis. Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn. Rijden staat bij mij verder zeker niet op nummer één.

Voor de meelezers, ik heb met mijn vorige merrie bij Aerdenhout op stal gestaan ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:06

Volgens mij doelt Aerdenhout helemaal niet op jouw persoonlijk hoor Yelly! Als ik jouw verhaal lees heb je veel geprobeerd met je paard en ik denk dat niemand je er raar op aan kijkt als je een paard met pijn laat gaan. Soms zijn er gewoon geen (reëele) opties meer om een paard te helpen.

Dat je een nieuw paard koopt kan ik heel goed begrijpen, dan heb je ook weer iets om de leegte op te vullen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:15

Bij ons op stal is vorige week een 15 jarige pony ingeslapen die letterlijk kapot gereden was (te weinig rust gegunt bij dubbele peesblessure).
Al voor het inslapen was het nieuwe paard al aangeschaft. Dan moet ik wel even slikken, maar ik anderzijds denk ik dan: wie ben ik om daar over te oordelen.
Ik hoop alleen dat ze ervan geleerd heeft en met het nieuwe paard bedachtzamer omgaat.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:18

mij fries heb ook veel geld gekost maar die was zwaar mishandelt ik had er 2 friesen voor kunnen kopen maar als ik het over moet doen doe ik het weer veel kosten of niet ze is er niet meer ze is nu een jaar weg
en van die hogen kosten heb ik nog niet wakker van gelegen maar dat ik haar kwijt ben wel ze het was fries hylke heb ook op bokt gestaan van haar toen in leiden :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:19

Ik heb heel veel over voor mijn 19 jarige merrie maar ben wel realistisch, verschil tussen sport of hobby paard maakt mij niks uit qua kosten.
Mijn merrie heeft op 10 jarige leeftijd een behoorlijk ernstige peesblessure gehad, iedereen inclusief instructice etc verklaarde mij voor gek dat ik haar niet in liet slapen omdat ik waarschijnlijk nooit meer op haar zou kunnen rijden, ik had er alle vertrouwen in, heb er alles aan gedaan en dat was een duur grapje maar ze is nu nog topfit, heb maar haar nog M dressuur gereden daarna en nu alleen recreatief en ben maar alste blij dat ze er nog is.
Gelukkig is dit de enige keer dat ik heel veel kosten voor haar had en hoop dat het niet meer voorkomt, mocht dit wel zo zijn heb ik er met alle liefde al mijn geld voor over, tenzij er echt geen kans meer is dat ze pijnloos door het leven kan gaan.
Mijn paard is net mijn kind, en ik zie dat ze nog steeds gelukkig is dus ben ik dat ook.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:20

Als het boven de aankook prijs is en de kans is niet groot op herstel, gaat hier ook een spuitje erin...
Ik hou heel veel van hem, maar het moet wel rieel blijven..

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:34

ik kocht hylke voor 750 euro met een veulen er in. de veulen heb ik nog, ze is bont bruin wit en zwart. haar vader apache hij is nu van malou, ook van bokt. maar ik doe alles om mijn paarden beter te krijgen, met overleg van dierenarts. koste wat het kost ,maar als hij zeg het gaat niet meer gaat ,dan stop ik er ook mee ik wil niet dat een dier leed .

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 19:44

aerdenhout1 schreef:
Fijn om te lezen dat er mensen zijn die realistisch kunnen nadenken!
Alhoewel ik ook heel veel respect heb voor mensen die er wel voor gaan al kost het een vermogen!
Aan de andere kant zie ik ook heel vaak paarden uit mijn naaste omgeving die maar worden ingeslapen waarvan ik dan weer denk.... tja, anders gaan rijden of een 1/2 jaar rust is moeilijker??
Dan komt toch vaak het rijden op de eerste plek.
Binnen no time staat er dan weer een ander paard, daar heb ik best moeite mee af en toe, zeker als je een paard hebt gekend!

Ik zal nooit mijn paardje laten inslapen als hij nog een fijn leven als poetspony of grasmaaier zal hebben. Nu heb ik mijn paarden aan huis staan dus voor mij zijn dat geen torenhoge kosten. Maar als het even kan en mijn paard heeft een 'paardwaardig leven' dan mogen ze blijven.
Voor mij heeft de aankoopwaarde geen zeggeschap in het bedrag dat ik uitgeef. Elk dier heeft een leven, of die nu 3.000 of 30.000 euro gekost heeft. Dat maakt voor mij geen verschil.