Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:52

Ik zal ze niet allemaal over 1kam scheren maar over het algemeen zijn wielrenners het meest asosale volk wat er op de weg bestaat. Over al net langsop of tussen door houden werkelijk waar nergens rekening mee en op de dijk is hun peleton echt het belangrijkste op de wereld en net als gewone fietsers aan de ambt gaan ho maar. Dat kan echt niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:52

amykimmie schreef:
Dat gel*l dat paarden geen vluchtdieren zijn. Ze kunnen altijd schikken, waar dan ook,wei, bak, buiten.

Lees wat ik schrijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:53

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:53

Floortje88 schreef:
Doma_clasica schreef:
Als je je paard onvoldoende in de hand hebt staan, en dat is bij de meeste ruiters het geval dan moet je gewoon de weg niet op gaan. Je kan en mag niet afhankelijk zijn van andere wegebruikers en dus zul je je eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en niet de weg op moeten gaan.

Hoe heb jij dan je paarden VERKEERSmak gemaakt?

Door ze thuis eerst rijkunstig voor elkaar te hebben. En als er één is die ik niet goed in de hand heb bij schrikreacties ga ik niet het risico nemen om de weg op te gaan.
Ik ga mijn leven toch niet in de waagschaal zetten omdat ik afhankelijk en van andere weggebruikers? Je moet als ruiter je eigen verantwoording nemen.

Anoniem

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:55

Dat paard is rijkunstig voor elkaar. Komt weg bij iemand die haar zadelmak heeft gemaakt.
Verkeersmak maken heeft de dochter van de eigenaar gedaan.
Een jaar lang.
Elke zaterdag.
Toch is en blijft het paard kijkerig, net zoals een ander 8jarig paard.
Zit gewoon in het karakter, lijkt me.

NeverGiveUp

amykimmie schreef:
Ik heb mijn paard voldoende in de hand. Was ik afhankelijk van andere weggebruikers, tot mn paard bang werd? Het paard werd niet bang van het verkeer.

@NeverGiveUp, precies. Dat gel*l dat paarden geen vluchtdieren zijn. Ze kunnen altijd schikken, waar dan ook,wei, bak, buiten.
Als ze gewoon wat rustiger was gaan fietsen, er achter langs was gefietst, en me niet had uitgescholden, was er niets aan de hand geweest.

Ja.
Ik ben het er wel mee eens dat dat je een basis moet hebben, en dat als je paard gewoon elk moment de weg op kan vliegen je de weg niet op moet gaan,
maar als je alleen naar buiten zou mogen kunnen als je je paard 100% onder controle hebt zouden er bar weinig buitenrijders zijn.
(Behalve Huertecilla natuurlijk. Heel knap dat jij dat allemaal kan maar niet iedereen is zo gezegend.)

Daarbij moet je na het benodigde bak werk toch op een keer naar buiten om dat verkeersmak maken ook echt waar te maken..

Doma_clasica

amykimmie schreef:
Okee, ik verbeter.
ik heb mijn paard voldoende in de hand. Als het paard schrikt, ben ik eventjes de controle kwijt.
Daarna heb ik mijn paard weer voldoende in de hand.

Dan ben je al te laat.
Op het moment dat het paard schrikt dien je als ruiter al in actie te komen en zo voor kom je dat je de controle kwijt raakt.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:56

ik snap niet waarom er zo word aangevallen op de TS! ik heb ook wel eens een discussie met een MTB-er of wielrenner .. zij zijn er nou eenmaal en ik ook! beide dienen rekening met elkaar te houden en een paard blijft een vluchtdier! je kan natuurlijk oefenen met grondwerk om je paard beter onder controle te houden ,maar soms komen er toch situaties voor die je niet had verwacht!
ik oefen veel met mijn pony ( nog steeds ) met grondwerk en hij kent de commando's en vertrouwt ook op mij! maar soms schiet hij ook nog wel eens opzij als er iets onverwachts komt!
een 100% mak lammetje zal het nooit worden!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:57

tylando schreef:
pff wielrenners! ja ze gaan in grote groepen op de hoofdweg rijden, zit jij erachter met je auto en er niet langs kunnen :(

verder heb ik meer last van mountainbikers die op hetzelfde pad rijden als jij met je paard! de meeste gedragen zich wel hoor! maar soms .. er staat duidelijk fiets en ruiterpad! dus moeten ze niet gaan zeuren dat ik er ook met mijn paard rij! probeer meestal netjes opzij te gaan , omdat met mijn paard de kant ingaan makkelijker is dan met zo'n fiets! alhoewel mtb-ers toch graag onverhard rijden!
het is gewoon een beetje geven en nemen! van beide kanten!

Jah idd die mountainbikers :( Heb een keer met een vriendin 2 paarden gehuurd en naar t bos ermee. Blijkbaar was daar zo'n jaarlijks iets, waardoor er routes waren gemaakt. Helaas ook op (smalle) ruiterpaarden. Luid gebel, geschreeuw, en op zo een smal paadje raaste ze zo langs onze paarden (was amper ruimte om er naast te fietsen) waardoor de stuur tegen bips van mijn paard kwam en die er vandoor schoot! belachelijk! gelukkig waren deze paarden aardig bom-proof!

ontopic: snap je frustratie heel goed hoor! Maar ja, veel mede weggebruikers gaan er vanuit dat je je paard onder controle houd en houden geen/nauwelijks rekening met dit soort situaties. Voor hun ben jij irritant ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:57

amykimmie schreef:
Okee, ik verbeter.
ik heb mijn paard voldoende in de hand. Als het paard schrikt, ben ik eventjes de controle kwijt.

dan heb je een punt om aan te werekn.
Dat ligt bij JOU!
Niet bij de andere weggebruikers.
Die mogen er namelijk vanuit gaan dat jij jouw voertuig beheerst en je aan de regels houdt.
In een onverhoopt voorkomend geval dat een paard net even te weinig onder controle is, is het NIET de bedoeling dat jij met je zweep voorrang wat je niet hebt afdwingt.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:58

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:
Okee, ik verbeter.

Dat ligt bij JOU!
Die mogen er namelijk vanuit gaan dat jij jouw voertuig beheerst en je aan de regels houdt.
In een onverhoopt voorkomend geval dat een paard net even te weinig onder controle is, is het NIET de bedoeling dat jij met je zweep voorrang wat je niet hebt afdwingt.

_/-\o_

Anoniem

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:
Okee, ik verbeter.
Daarna heb ik mijn paard weer voldoende in de hand.

Dan ben je al te laat.
Op het moment dat het paard schrikt dien je als ruiter al in actie te komen en zo voor kom je dat je de controle kwijt raakt.

Dus jij ziet dat schrikken aankomen? Ik heb toch echt 2 seconden nodig om te reageren op de schrikactie.

Floortje88

@doma_clasica

Jij kan je paard nog zo goed in de hand hebben thuis maar op de weg kan een paard heel anders reageren.
Daar maak je een paard niet verkeersmak mee.

Voor ieder paard komt ooit eens de eerste keer, eerste paar keren, en dan kom je nou eenmaal voor onbekende situatie te staan. Of jij je paard nou goed in de hand hebt met schrik reacties of niet!

Ik vind dat wielrenners best meer rekening mogen met andere weggebruikers, zo ook paarden.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:59

Huertecilla schreef:
Anoli schreef:
en als ik ze aan hoorde komen hield ik mijn zweep overdwars zodat ze wel afstand moesten houden :j

Jee, wat zal de ruiterij daar een fijn imago aan overhouden. Met de zweep ontzeg jij fietsers hun pad omdat jij jouw rijdier niet beheerst _-:(

Waar zeg ik dat ik op een fietspad rij?
Waar staat dat ik mijn paard niet beheers?

Eerst goed lezen voordat je dit soort opmerkingen maakt.

Anoniem

Huertecilla schreef:
amykimmie schreef:
Okee, ik verbeter.

Dat ligt bij JOU!

_/-\o_[/quote]

Wauw. Jij ziet het schrikken ook aankomen. Heel bokt wordt paranormaal begaafd!

Sunnda

tja TS, je paard verkeersmak maken mag van bokt ook al niet meer..ik zou dit soort verhaln gewoon niet op bokt zetten, wordt je alleen maar gefrustreerd van. :j

TS reageert boos en ik ben ook boos als zoiets gebeurt, het is nu goed gegaan maar ik realiseer me atijd hoe het verkeerd kan gaan, en dat had hier ook kunnen gebeuren.
Eens komt het moment (ja, het is bijna niet te geloven) dat een paard voor het eerst alleen met je mee gaat. En goh, wat was mijn topper toen braaf. Op het erf super getraind, luisterde perfect. Vervolgens met ervaren paard naar buiten. Alles was top. En toen alleen..en het ging super!!! Jah, hij heeft een noodsprong gemaakt en was heeft bij een wc hok zeker 5 minuten stilgestaan, en hij heeft ook nog een paar passen achterwaarts gedaan, maar hij was prima te hanteren en dat is mijn doel!!
Maar dit kan gebeuren bij een paard dat alleen mee gaat de eerste keren...hoezeer bokt ook gelooft in machinale paarden en ondanks dat jullie paarden nooit een stap verkeerd hebben gezet. :)
Wielrenner is net als iedereen verantwoordelijk voor een veilige situatie op de weg, dus net als TS. Ts heeft een kort probleem, hoewel ik niet lees dat paard niet te hanteren was. En wielrenner heeft dan de verantwoordelijkheid deze (gevaarlijke) situatie niet gevaarlijker te maken. En moet anticiperen...dom doorscheuren hoort daar niet bij..ook niet als de situatie niet door wielrenner veroorzaakt is.

Voor alle wijsneuzen met hun: paard hoort op de weg..Vanuit de ervaring in mijn beroep kan ik vertellen dat het banketstaaf is dat een paard altijd op de weg thuis hoort..ALs hier een 80 kilometerweg naast lag hoort ts daar ook absoluut niet thuis!! Ook volgens de wet niet.

Bokt gaat echt hard achteruit de laatste tijd. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:01

gekvanfleur schreef:
tja TS, je paard verkeersmak maken mag van bokt ook al niet meer..ik zou dit soort verhaln gewoon niet op bokt zetten, wordt je alleen maar gefrustreerd van. :j

TS reageert boos en ik ben ook boos als zoiets gebeurt, het is nu goed gegaan maar ik realiseer me atijd hoe het verkeerd kan gaan, en dat had hier ook kunnen gebeuren.
Eens komt het moment (ja, het is bijna niet te geloven) dat een paard voor het eerst alleen met je mee gaat. En goh, wat was mijn topper toen braaf. Op het erf super getraind, luisterde perfect. Vervolgens met ervaren paard naar buiten. Alles was top. En toen alleen..en het ging super!!! Jah, hij heeft een noodsprong gemaakt en was heeft bij een wc hok zeker 5 minuten stilgestaan, en hij heeft ook nog een paar passen achterwaarts gedaan, maar hij was prima te hanteren en dat is mijn doel!!
Maar dit kan gebeuren bij een paard dat alleen mee gaat de eerste keren...hoezeer bokt ook gelooft in machinale paarden en ondanks dat jullie paarden nooit een stap verkeerd hebben gezet. :)
Wielrenner is net als iedereen verantwoordelijk voor een veilige situatie op de weg, dus net als TS. Ts heeft een kort probleem, hoewel ik niet lees dat paard niet te hanteren was. En wielrenner heeft dan de verantwoordelijkheid deze (gevaarlijke) situatie niet gevaarlijker te maken. En moet anticiperen...dom doorscheuren hoort daar niet bij..ook niet als de situatie niet door wielrenner veroorzaakt is.

Voor alle wijsneuzen met hun: paard hoort op de weg..Vanuit de ervaring in mijn beroep kan ik vertellen dat het banketstaaf is dat een paard altijd op de weg thuis hoort..ALs hier een 80 kilometerweg naast lag hoort ts daar ook absoluut niet thuis!! Ook volgens de wet niet.

_/-\o_

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:01

gekvanfleur schreef:

_/-\o_ Amen!

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:03

amykimmie schreef:
Dus jij ziet dat schrikken aankomen? Ik heb toch echt 2 seconden nodig om te reageren op de schrikactie.

Dan ben je dus veels te laat met je hulpen.
Je zult dus beter moeten gaan aanvoelen wat er onder je gebeurd. En je ziet het vaak al aan de oren dat ze gaan schrikken.
Je zult jezelf dus beter moeten gaan trainen op je (paardrij) reflexen.
Veel kilometers maken en en goede instructeur opzoeken.Iik zie overigens dat je nog maar 16 bent.
Tja, op die leeftijd dacht ik ook dat ik al heel goed was. Nu ben ik heel wat jaartjes ouder en weet ik dat ik nooit uitgeleerd ben.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:04

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:

Je zult dus beter moeten gaan aanvoelen wat er onder je gebeurd. En je ziet het vaak al aan de oren dat ze gaan schrikken.
Veel kilometers maken en en goede instructeur opzoeken.Iik zie overigens dat je nog maar 16 bent.
Tja, op die leeftijd dacht ik ook dat ik al heel goed was. Nu ben ik heel wat jaartjes ouder en weet ik dat ik nooit uitgeleerd ben.

Dus als een GP Amazone op een wedstrijd het met de dood moet bekopen, omdat het paard schrikt, betekend het maar dat ze niet kan rijden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:05

amykimmie schreef:
Het paard als vluchtdier:

http://www.horseplay.nl/vluchtdier_nl.htm

Lees wat ik voor link stuur.

Dat is onzin waarin urbane legende verteld wordt. Dat geeft alleen maar aan dat de kennis/kunde/ervaring heel breed triest gering is.
Lees liever wetenschappelijke publicaties over de ethologie van het paard voor je een waardeoordeel ventileert.
Daar is zeer goed materiaal over van nederlandse biologen omdat het heruitzetten van paarden in Mongolië zeer sterk op NL initiatieven gestoeld is.
Zoekwoord ´takh´.
Er zijn verschillende Bokt(st)ers die aan onderzoek hebben meegewerkt.

Nogmaals; een paard is geen vluchtdier.
Gelukkig maar, want anders hoorde het niet in het vekeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:06

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:

Ik staar niet de hele tijd naar de oren van mn paard.
Woe, dus jij kan binnen 2 seconden reageren? Knap!
Ja, goed gezien. Val maar weer aan op mn leeftijd.
Weet jij wanneer ik begon met rijden, hoeveel tijd ik per dag rijd, wat voor paarden ik rijd?
Kortom; weet jij mijn ervaring met paarden?
Ik denk niet dat ik goed ben. Maar als ik slecht was, werd ik niet gevraagd voor het rijden, doorrijden en zadelmak maken van andermans paarden.

Zo, en nu eerst een happie eten.

NeverGiveUp

Even iets wat ik me oprecht afvraag; wat is een paard dan wel?!

Anoniem

Doma_clasica schreef:
amykimmie schreef:

Dus als een GP Amazone op een wedstrijd het met de dood moet bekopen, omdat het paard schrikt, betekend het maar dat ze niet kan rijden..[/quote]

_/-\o_ AMEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:07

NeverGiveUp schreef:
Even iets wat ik me oprecht afvraag; wat is een paard dan wel?!

Een machineel hobbelpaard!