Voor welk paard moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 15:20

Mijn beslissing heb ik denk ook al wel gemaakt, de 6 jarige moet blijven.
Toen we van de week aan het rijden waren werd er ook direct gesproken met "Goh moeten we straks een 20 x 60 baan aanleggen met zo'n ruim lopend paard" want lopen kan ze echt wel, en springen ook want ze is van de week nog over een omheining van 1.30 heen gesprongen :')

Het is meer dan 'als....' of 'stel dat...' of... of... en... en... Ik moet mijn geloof weer een beetje terugvinden. Omdat het nu mist is het makkelijker om voor de pony te kiezen, dan speel ik op safe...

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:28

Het is een moeilijke keuze, ik denk dat ik de recreatieruin zal verkopen hoe moeilijk het ook is, en de 6 jarige merrie zou ik een bijrijder voor zoeken tot je zelf weer kunt rijden en op ZZ niveau kunt komen. Met je oude ruin kun je altijd nog recreatie ritten maken, dus waarom niet de pony wegdoen waar zoveel belang bij is? Hij krijgt vast een goed huis en wordt een goede leerpony en contact houden kan toch altijd?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:51

Als ik jouw verhaal zo hoor, zou ik toch voor de 6 jarige gaan.
Je moet nagaan wat je zelf het liefste doet met je paard!
En als dat je wedstrijdambities zijn dan zou je haar moeten aanhouden, want je weet zelfs waar het die ene keer mis is gegaan.
En er zijn ook genoeg mensen die je een groot plezier doet met jouw recreatie paardje!
Je zegt het zelf je 6 jarige merrie is goud waard. Dus dan zal dat ook zo voor je gevoel zijn. En heb je waarschijnlijk onbewust het meeste met haar qua band en dergelijke, omdat het je "droompaardje" is.

Maar in ieder geval heel veel suc6 met de keuze die je moet maken! Gewoon je gevoel volgen, dan komt het helemaal goed!

Hygge

Re: Voor welk paard moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:26

Umh, tsja. Elke heeft weer de + en -. De pony zou je voor je gezin kunnen houden, de 6 jarige voor de wedstrijden. misschien kan iemand anders op je gepensioneerde rijden/verzorgen?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 16:53

Op papier past de recreatieruin beter (past bij gezin, mogelijk heb je geen tijd meer om je merrie in de sport uit te brengen). Maar volgens mij zegt je gevoel wat anders. Uit je berichtjes spreekt zoveel passie voor het wedstrijden rijden en de merrie. Ik denk dat als je niet kiest voor je merrie je later spijt krijgt, "Had ik maar...." en "Als ik haar had gehouden dan was ik nu...". Je gevoel volgen dus. Je verstand zegt echter dat het slimmer is om de ruin te houden, ik denk dat je daarom nog steeds twijfelt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:04

Ik pas me wel aan de dieren aan, dat is het punt niet zo.
Ik heb gewoon met alle 3 mijn paarden een hele goede band, ze zijn als familie en eigenlijk wil ik ze geen van allen missen. En van te voren niet precies weten waar zo'n paardje naartoe verhuist maakt het er ook niet gemakkelijker op :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:07

Ben het met Kaartje23 eens. In theorie past de pony op dit moment beter bij je. Maar volgens mij ligt je hart en droom bij een prachtig dressuur paard. En die heb je met de merrie op stal staan. Met hiernaast idd de mogelijkheid om er evt. nog mee te gaan fokken. Tijdens een evt. zwangerschap van jou zou je iemand kunnen zoeken die je vertrouwt en goed kan rijden, die tijdelijk de merrie door blijft trainen als je dat wilt. Weet je zeker dat je wedstrijden wilt rijden straks weer en je denkt dat je over je angst met de merrie heen kunt stappen, houd haar dan, want je krijgt vast spijt, zeker als je haar zelf compleet hebt opgevoed.
Als je twijfelt aan het feit of je weer wedstrijden wilt rijden, dan kun je miss beter de pony kiezen, die je 100% vertrouwd en perfect bij de huidige situatie past.
Wat je evt. ook nog kunt overwegen is een verzorger zoeken voor de pony? Zodat deze wel bij jou op stal kan blijven staan?
Of een goed tehuis voor de oude ruin, als je 1000% zeker weet dat hij daar dezelfde liefde en zorg krijgt als bij jullie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 17:09

Pinda_Dipje schreef:
Het gaat niet om besparen, ik wil alle paarden op 1 locatie hebben anders is het geen doen.

Ik snap niet meer waarom je dan paarden weg wilt doen?
In je beginpost zeg je nog dat het financieel niet haalbaar is er 3 te houden en je qua tijd straks ook niet lukt.
Nu worden er tig manieren gegeven waarop het financieel veel minder gaat kosten en je qua tijd ook beter uit kunt komen.
Maar dat hoeft allemaal niet want daar zit het probleem niet?

Waar dan wel? Als het financieel kan en qua tijd ook, waarom wil je dan paarden weg doen?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 17:26

anneliesdj schreef:
Pinda_Dipje schreef:
Het gaat niet om besparen, ik wil alle paarden op 1 locatie hebben anders is het geen doen.

Ik snap niet meer waarom je dan paarden weg wilt doen?
In je beginpost zeg je nog dat het financieel niet haalbaar is er 3 te houden en je qua tijd straks ook niet lukt.
Nu worden er tig manieren gegeven waarop het financieel veel minder gaat kosten en je qua tijd ook beter uit kunt komen.
Maar dat hoeft allemaal niet want daar zit het probleem niet?

Waar dan wel? Als het financieel kan en qua tijd ook, waarom wil je dan paarden weg doen?

Omdat mijn paarden op een wei met schuilhut gooien om kosten te drukken, niet mijn manier van paarden houden is. Allereerst is het in deze omgeving nauwelijks te vinden, en eindig je al snel in de middle of nowhere. Als je het al vind zul je in de wintermaanden toch weer terug moeten verhuizen naar pension aangezien weilanden hier gemiddeld vanaf oktober al veranderen in blub waar je tot aan je knieen in wegzakt. Komt nog eens bij dat de oude ruin gezien zijn artrose warme stal behoevend is, en dagelijks zorg behoeft.

Qua tijd red ik het niet om EN naar de pensionstal te rijden voor de training en verzorging van de merrie EN 2 paarden op een andere locatie iedere dag te verzorgen. Dan zijn er mensen die opperen het idee los te laten van elke dag naar je paard gaan, maar dat is gewoon geen optie voor mij. Ik heb inmiddels zo'n 17 jaar eigen paarden, en ga ook al 17 jaar elke dag zelf naar ze toe. Zelfs al heb ik een bijrijder, dan nog ga ik elke dag bij hen langs. Als ik straks weer een baby op mijn arm heb zal ik heel creatief moeten zijn met mijn tijd om ieder paard zijn welverdiende aandacht te geven, als ik maar 2 uur per dag beschikbaar hem red ik het onmogelijk om 3 paarden te verzorgen en ook nog eens 2 paarden te rijden. Als het al mogelijk is MOETEN ze op 1 en dezelfde locatie blijven staan, wat gewoon geen doen is. Met een ziek dier, 1 onverzekerd dier en 1 pech-paard houd het namelijk niet op bij alleen de stallingsprijs.
Ik geloof niet dat het in het belang is van de dieren om ze aan te houden in een situatie waarin ze aandacht, zorg en mijn spaarcentjes altijd maar met elkaar moeten delen, daarin wil ik geen concessies doen want alleen het beste is goed genoeg. :)

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:02

Lastige keuze, maar volgens mij heb jij in je hart al de keuze gemaakt om de sportmerrie te houden.
Als je stalgenootje goed kan met de recreatie pony en hem over wil kopen of leasen, zou dat een hele mooie optie voor jou zijn!

Ik heb wel heel veel respect voor je, dat je Lagune houdt je had ook voor de 'eenvoudige' weg kunnen kiezen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 22:32

Pinda_Dipje schreef:
Omdat mijn paarden op een wei met schuilhut gooien om kosten te drukken, niet mijn manier van paarden houden is. Allereerst is het in deze omgeving nauwelijks te vinden, en eindig je al snel in de middle of nowhere. Als je het al vind zul je in de wintermaanden toch weer terug moeten verhuizen naar pension aangezien weilanden hier gemiddeld vanaf oktober al veranderen in blub waar je tot aan je knieen in wegzakt. Komt nog eens bij dat de oude ruin gezien zijn artrose warme stal behoevend is, en dagelijks zorg behoeft.

Qua tijd red ik het niet om EN naar de pensionstal te rijden voor de training en verzorging van de merrie EN 2 paarden op een andere locatie iedere dag te verzorgen. Dan zijn er mensen die opperen het idee los te laten van elke dag naar je paard gaan, maar dat is gewoon geen optie voor mij. Ik heb inmiddels zo'n 17 jaar eigen paarden, en ga ook al 17 jaar elke dag zelf naar ze toe. Zelfs al heb ik een bijrijder, dan nog ga ik elke dag bij hen langs. Als ik straks weer een baby op mijn arm heb zal ik heel creatief moeten zijn met mijn tijd om ieder paard zijn welverdiende aandacht te geven, als ik maar 2 uur per dag beschikbaar hem red ik het onmogelijk om 3 paarden te verzorgen en ook nog eens 2 paarden te rijden. Als het al mogelijk is MOETEN ze op 1 en dezelfde locatie blijven staan, wat gewoon geen doen is. Met een ziek dier, 1 onverzekerd dier en 1 pech-paard houd het namelijk niet op bij alleen de stallingsprijs.
Ik geloof niet dat het in het belang is van de dieren om ze aan te houden in een situatie waarin ze aandacht, zorg en mijn spaarcentjes altijd maar met elkaar moeten delen, daarin wil ik geen concessies doen want alleen het beste is goed genoeg. :)

Ergens goedkoper stallen hoeft natuurlijk niet meteen een weide met blubber te zijn.
Maar ik heb geen idee waar jij zit dus ik heb er ook geen zicht op wat daar wel en niet te krijgen is.
Maar ik weet ook niet waar je nu zit qua stal, wellicht kun je ze allemaal verplaatsen naar iets goedkopers.

Maar blijft je de keuze wat je liever wilt; een of twee paarden missen met het risico dat je ze helemaal uit het oog verliest. Een of twee verplaatsen naar een andere locatie wat je meer tijd kost maar geld bespaart. Of een combinatie van voorgaande en bijrijders accepteren en niet elke dag meer gaan.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 17:19

Ik was benieuwd of je inmiddels een keuze hebt kunnen maken, of dat het misschien wel helemaal niet meer nodig is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 18:54

Mijn eerste gedachte was meteen: de recreatiepony verkopen.
Je hebt overduidelijk wedstrijdambities en je hebt zelf al besloten om de merrie aan te houden.
Maar dan heb ik eventjes verder gedacht. Zelf wedstrijden rijden ga je de komende jaren op een laag pitje moeten zetten of zelfs eventjes helemaal moeten opgeven met twee kids. Dan kan je idd iemand anders het paard laten trainen en uitbrengen, maar dan ben jij wel ineens veel meer geld aan het betalen voor 1 paard als dat je waarschijnlijk deed voor je paard + pony. Dan ben je een paard voor een ander aan het betalen. En de merrie wordt er natuurlijk ook niet jonger op. Wanneer jij er dan terug mee bezig kan, zal het ook niet één twee drie gaan, want jij bent dan ook al lang uit roulatie geweest.
Het is gewoon zo tegenstrijdig, de meeste mama's moeten inboeten in de paardensport wanneer ze aan een gezin beginnen en jij zou nog willen pieken (boven de basissport uit).
Kortom, ik wil je ultieme droom en je wedstrijdambitie niet volledig de grond in boren, maar probeer ook te relativeren in je keuze. Spijt ga je denk ik toch sowieso hebben, welke van de twee je ook verkoopt. Dat is namelijk eigen aan een (min of meer) gedwongen verkoop.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:01

eigenlijk heb je zat van opties

optie 1:
-de ruin afmaken en de andere twee houden

optie 2:
-de ruin op een goedkopere stalling zetten (geen mogelijkheid op een plaats zoals veulenvrij oid in tsjechie, waar hij van zijn oude dag kan genieten in een groep met paarden, 24/7 buiten?)
-de andere twee houden

optie drie:
voor alledrie een goedkopere (doe het zelff) stal zoeken

optie vier:
ze alledrie houden, en voor de pony een betalende bijrijder zoeken

optie vjf:
de ruin houden, en een van de andere twee in de verkoop

als je optie vijf moet kiezen, zou ik persoonlijk de pony in de verkoop doen, en verder gaan met de merrie.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 22:26

Ben wel benieuwd of er inmiddels een keuze is gevallen..

Duhelo, je bekijkt het wel erg breed en ik denk dat je gelijk hebt dat er meerdere wegen zijn die ze kan bewandelen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:51

Ik had de 6 jarige merrie weg gedaan.
Zeker straks met een 2e kind, dan heb je geen tijd meer voor wedstrijden voorlopig.
De ruin met artrose komt uiteindelijk waarschijnlijk bij de slacht terecht (hoe banketstaaf het ook klinkt).
En de pony kun je alles mee doen wat je wilt, behalve die hoge dressuur misschien.
Die pony zal voor je kids ook veel leuker zijn straks als ze wat ouder zijn.

Connemaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:41

Ik zou ook de zwarte merrie weg doen. Als je er een beetje bang voor bent en dwars zit met het rijden (of heb ik dat verkeerd gelezen) vind ik dat deze net zo goed, of misschien wel beter af is bij een andere ruiter. Er zijn veel mensen die een leuk wedstrijdpaardje zoeken dus voor haar zul je vast wel een goed thuis vinden. Dan kun je lekker blijven genieten van het rijden met de pony.

Wel echt super dat je de ouder ruin houdt, wat een heldendaad! :j

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:07

Jeetje wat een lastige beslissing. kan begrijpen dat het voor jou erg moeilijk is. Wat je ook nog zou kunnen doen, is de zwarte merrie aan te bieden als leasepaard, en kijken hoeveel reactie's er op komen. Als je op marktplaats kijkt zijn er genoeg mensen die graag als bijrijder aan de slag willen, en daar ook voor willen betalen. Ik heb zelf een tijdje als bijrijdster gereden voor ik mijn eigen paard kocht, en wij deelden gewoon alle kosten, en daarvoor had ik wel alle vrijheid om te doen en laten met het paard wat ik wilde. Ik zou de zwarte merrie zeker houden, zij kan namelijk alle kanten met jou op.

Sylvana95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:22

Ik zou ook de zwarte merrie houden, omdat je daar nog verder mee kunt later.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:24

Poeh wat een moeilijke keuze zeg..
Ik kan me echt voorstellen dat je dit super moeilijk vind! Alle drie de paarden hebben een plekje in je hart.
Helaas zul je deze (moeilijke!) keuze helemaal zelf moeten maken en kunnen wij alleen meningen geven.. Wat ik wel wil zeggen is dat ik het echt oprecht SUPER vind dat je het oude paardje houd. Echt prachtig om te lezen. Super!

Voel je hoe dan ook niet schuldig naar je paarden toe, je doet het vanuit een goed hart!
Sterkte met deze moeilijke beslissing.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:31

Zag ik nu staan dat je een thuis zoekt voor de oude ruin bij je advertenties? Helaas heb ik er geen plaats voor, hopen dat ie goed terrecht komt!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:35

Ik zou de zwarte merrie verkopen, ze is markttechnisch gezien het gemakkelijkst verkoopbaar. Er zit wellicht veel in maar de vraag is of je dat eruit gaat halen. Je hebt sportambities, maar er is ook een kleine op komst. Wat blijft er van je sportambities (en mogelijkheden!) over? Komen er meer kleintjes?

Ik zou gaan voor het genieten (je recreatiepony en je oudje) en niet voor het presteren

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 20:48

Kun je niet een goed tehuis zoeken voor de oude ruin met artrose?
Gewoon als gezeldschapsponyy?
Dan kun je de andere houdenn...