Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:27

stef schreef:
keona schreef:
castereren is zo wie zo iets dat hier in nl normaal is.

ga eens kijken in portugal/spanje daar word niet gecastereerd de kinderen daar worden er mee groot getrokken en rijden die ook.in nl is iedereen meteen in paniek als ze het woord hengst horen,dit vind ik best jammer.want de hengsten die ik ken(grote paarden) zijn netjes opgevoed en braver als sommige ruin of merrie.

tja, in spanje e.d. worden merries ook alleen maar voor de fok in gezet. Die zijn te min om mee te rijden....

:+ Dat kom omdat ze vrouwen in het algemeen zo zien :+
Maar volgens mij rijden daar overalgemeen mannen op paarden...
Hier volgens mij andersom...

deruijter

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:31

Ik heb 2 hengsten gereden, waren volle broers van elkaar.
Allebei poeslief, maar ze wisten wanneer ze moesten gaan dekken haha.
En ze zijn heel koppig, maar door vanaf het begin aan duidelijk te maken dat jij
de baas bent, zullen ze maar weinig over de grens gaan! :)

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:02

lifaya schreef:
Ik zou, als ik jou was, eens een dagje meelopen op een hengstenstation. Misschien dat je dan een beter oordeel kan vergen :) Ik verzorg zelf een hengst, gelukkig is hij heel goed opgevoed en staat overdag gewoon lekker buiten.

Ik zou dat best een keer willen...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:21

Hengsten hoeven geen enkel probleem te geven, genoeg brave hengsten maarrrr (en daar zit het hem in), een hengst heeft hele duidelijke grenzen nodig, Ja is ja, nee is nee, en dat geldt voor vandaag, morgen en altijd. Ben je een dag niet zo lekker en is je hengst lastig dan zul je er moeten staan. Voel je je onzeker dan zul je heel goed moeten bluffen en in je ego blijven. Maakt een hengst je bang onder het rijden dan zul je hem toch gewoon aan zijn mieter moeten zitten. Dingen die voor ieder paard (zouden moeten) gelden maar bij een hengst driedubbel. Een hengst die thuis poeslief is kan op vreemd terrein, met name tussen de dames, een enorme kwal zijn en nauwelijks te rijden. Dus concoursen en evenementen zul je heel goed voorbereid moeten doen, je moet met losrijden altijd rekening houden met wie er nog meer rijdt, want genoeg ruiters die een hengstige merrie net voor je neus parkeren en dan is het aan jou om je hengst te leren dat jij erop=gewoon werken betekent.
Verder kun je met veel hengsten niet knuffelen omdat ze dan opdringerig en bijterig kunnen reageren, er zijn er uiteraard waarmee het wel kan! maar in de regel moet je een behoorlijke no-nonsense omgang hanteren met ze. Dat is best een nadeel als je graag knuffelt en prutst met paarden.
Als laatste ben ik het ook eens met Mindfields: veel hengsten zijn van nature behoorlijk lamme trapzakken. Niet dat een hengst niet hard kan/wil werken, maar je moet dat eerst verdienen. Een hengst is een vent die op de bank bier wil zuipen en blote wijven kijken en het wijf (jij dus) moet de knabbels brengen en vooral niet zeiken. Dat aspect botst een beetje met een hardwerkend sportpaard uiteraard dus zul jij zo goed moeten kunnen zeiken (rijden) dat hij niet naar de wijven gaat kijken maar zijn hoofd bij het werk houdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:29

O ja, over het houden: ik heb de (voormalig dek-)hengst naast de merrie staan, is geen probleem, maar ik moet nog steeds van tijd tot tijd een keer brullen omdat hij dan naar haar gaat grommen en met een voorbeen wil uitslaan. Maar op stal geen probleem. Op de wei: je moet de kat niet op het spek binden ;)
Tijdens het rijden heb ik tegenwoordig geen last meer van merries maar ook dat is aangeleerd, de eerste keer op vreemd terrein vloog ik onstuurbaar alle kanten op en was ik erg blij dat de merrie erbij een goed opgeleid westernpaard was dat alle kanten op kon zodat hij weer vooruit gemept kon worden, en ik heb op wedstrijd ook de nodige imponerende acties uit moeten zitten in het begin.
Dus het is maar hoe jij er zelf mee omgaat.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:29

ik lees van veel mensen dat als ik twijfel dat ik het niet moet doen...

Het zit zo dat niet twijfel aan mijn eigen kunnen, maar ik heb verder weinig ervaring met hengsten (eerst moet de eerst keer zijn) en ik vraag me af wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb al een paar enge ongeluk verhalen gelezen, maar ongelukken gebeuren ook met merrie's en ruinen. Mijn ruin is heel braaf in stal, maar kan ook uit ge niets bijten(honger dnek ik) of als ik buiten loop dat hij wil gaan rennen, en hij kan een onverwacht 180 graden draaien en rennen tijdens het rijden. Ik heb alleen niet erg veel ervaring met steigerende paarden... Doe ze dit ook tijdens het rijden?
Maar een paard bllijft een dier dus ongeacht het geslacht je moet altijd allert zijn!

Ik zit niet alleen aan een hengst te denken om de pit, maar ik vind hengsten gewoon machtig mooi/stoer.. Als ik een hengst zou kopen zou ik hem ook zeker voor de hengstenkeuring doen!

Ik zou alleen wel graag eerst een beetje ervaring op doen met hengsten rijden en er mee omgaan, maar dan moet ik maar net iemand vinden die dat goed vindt en niet te ver weg woont...

PS: het gaat hier om een KWPNer, dus geen PRE's

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:30

Enne....Heb je enig idee wat het kost om een hengst voor te brengen op de hengstenkeuring?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:32

maar wat zu voor jou reden zijn om aan een hengst te beginnen, omdat ze mooi/stoer zijn is voor mij niet voldoende om mij te overtuigen. Klinkt nogal penny zelfs....

Je zou m zeker voor de hengstenkeuring doen? Als we het over rijpaarden hebben: Dit is maar voor een heel select groepje weg gelegt, en als je daar al bij zit, mag je flink je beurs trekken.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:33

Waarom zou je een hengst nemen als je niet wil dekken? Een hengst loopt meestal alleen en heeft dus geen tot zeer weinig sociale contacten. Gezien paarden groepsdieren zijn lijkt het mij niet dat het je bedoeling is om een paard voor zijn leven alleen te laten staan omdat hij een hengst is? Ook hengsten hebben sociaal contact nodig en daar heb je gezond verstand EN ERVARING bij nodig ;) omdat het anders behoorlijk link kan worden voor jezelf, je hengst of andere paarden.
ALs merries hengstig worden vertoont een hengst ook ander gedrag, dus dan kan je makke hengst in eens in een blinde hitsige malloot veranderen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:33

melaniehut schreef:

Het zit zo dat niet twijfel aan mijn eigen kunnen, maar ik heb verder weinig ervaring met hengsten (eerst moet de eerst keer zijn) en ik vraag me af wat er allemaal bij komt kijken.

Ik heb al een paar enge ongeluk verhalen gelezen, maar ongelukken gebeuren ook met merrie's en ruinen. Mijn ruin is heel braaf in stal, maar kan ook uit ge niets bijten(honger dnek ik) of als ik buiten loop dat hij wil gaan rennen, en hij kan een onverwacht 180 graden draaien en rennen tijdens het rijden. Ik heb alleen niet erg veel ervaring met steigerende paarden... Doe ze dit ook tijdens het rijden?
Maar een paard bllijft een dier dus ongeacht het geslacht je moet altijd allert zijn!

Ik zit niet alleen aan een hengst te denken om de pit, maar ik vind hengsten gewoon machtig mooi/stoer.. Als ik een hengst zou kopen zou ik hem ook zeker voor de hengstenkeuring doen!

Ik zou alleen wel graag eerst een beetje ervaring op doen met hengsten rijden en er mee omgaan, maar dan moet ik maar net iemand vinden die dat goed vindt en niet te ver weg woont...

Maar dat prachtig mooi stoer ding moet je opzij zetten, want je hebt die exemplaren vaak ook zonder ballen. Of vind je het stiekum stoer naar andere mensen toe?
Een hengst brengt gewoon heel veel rompslomp met zich mee maar ook gevaar. En een hengstenkeuring? Daar mag je idd je spaarpot voor legen, dat kost veel geld.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:34

melaniehut schreef:

Mijn zus heeft 2 hengsten. Ze woont in de buurt van steenwijk maar ik vermoed dat dat te ver weg is voor je..?

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:34

_Esther_87_ schreef:
Enne....Heb je enig idee wat het kost om een hengst voor te brengen op de hengstenkeuring?

om heel eerlijk te zijn niet, maar het zal wel wat kosten, maar paarden zelf zijn ook duur

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:35

Niet doen. Niet alleen vanwege de vraag of je het uberhaupt aankan, maar een hengst kan zich toch vaak lastig concentreren op wedstrijden. Heb je meer last dan gemak van, zeker als je wat hoger gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:35

Eerste bezichtiging rijpaarden discipline dressuur € 216,98
Tweede bezichtiging rijpaarden discipline dressuur € 216,98
Herkeuring € 216,98
Nakeuring € 867,92
Attestkeuring € 257,08
Herkansing € 216,98
DNA-onderzoek (per paard) € 47,64
Nakomelingen beoordelen op aanvraag (excl. reiskosten) € 896,23
Stamboekinschrijving KWPN-geregistreerd rijpaard discipline dressuur € 2.155,66
Stamboekinschrijving niet-KWPN geregistreerd rijpaard discipline dressuur € 2.721,70

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:36

Ja, steigeren kun je zeker ook tijdens het rijden treffen, met een beetje pech springen ze op de merrie van iemand anders met jou erop. Daarom kun je je met een hengst op vreemd terrein geen fratsen permitteren. De hengst die ik nu op wedstrijd start is de braafste van stal, mijn ruin en merrie zijn beiden veel lastiger. Toch voel ik me veel verantwoordelijker op de hengst: op wedstrijd of met anderen in de rijbak mag ik daar simpelweg niet vanaf vallen, want een loslopende hengst tussen de andere paarden is vragen om grote problemen.
Het houden van een enkele dekhengst kost veel geld en is zelden rendabel. Dan zou je al een samenwerking moeten starten met een hengstenhouderij. Hou dan wel rekening met op en neer rijden als er net een hengstige merrie is waarvoor hij moet springen, dat een dubbele belasting (dekken en sport) vermoeiend kan zijn voor je hengst en dat ze in het dekseizoen vaak een maatje meer zijn om te rijden.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:36

Ik vind dit ook een beetje penny klinken.
Een hengst omdat hij machtig/stoer is? Wat is er gebeurd met braaf/fijn te rijden/makkelijk in de omgang? Er zijn zooooo veel dingen die belangrijker zijn dan stoer.
En naar de hengstenkeuring gaan, daar heb je geen drol aan als je geen hele goede hengst hebt, anders wordt ie 1 al niet goedgekeurd, en als je m dan nog aanbiedt om te dekken dekt ie toch niks. En van dekken worden ze al helemaal niet braver!
Ga op zoek naar een leuk paard, is het een hengst is dat misschien mooi meegenomen (en anders laat je hem castreren) is het een ruin dan is dat ook maar zo, lijkt me geen reden om een paard te laten staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:37

melaniehut schreef:
_Esther_87_ schreef:

om heel eerlijk te zijn niet, maar het zal wel wat kosten, maar paarden zelf zijn ook duur

Dat staat echt niet in vergelijking met elkaar...
Zoek voor de grap eens op de site van het KWPN de tarieven op, je schrikt je wezenloos. Ah, het staat er zelfs al :)

Laten we zeggen, voor het geld dat het kost om een paard voor te brengen op de hengstenkeuring kan je ook een heel, heel goed sportpaard kopen met fantastische bewegingen. Of een leuk autootje.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:38

stef schreef:
maar wat zu voor jou reden zijn om aan een hengst te beginnen, omdat ze mooi/stoer zijn is voor mij niet voldoende om mij te overtuigen. Klinkt nogal penny zelfs....

Je zou m zeker voor de hengstenkeuring doen? Als we het over rijpaarden hebben: Dit is maar voor een heel select groepje weg gelegt, en als je daar al bij zit, mag je flink je beurs trekken.

Mag ik vragen wat dan wel een goede reden is?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:39

nou, als je er niet mee wilt dekken/fokken, dan is er eigenlijk geen goede reden.

Dat proberen een aantal bokkers nu zo'n pagina of vier duidelijk te maken geloof ik.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:41

Je hebt een steengoeie hengst die goedgekeurd (indien eis stamboek) is en een bijdrage kan leveren aan het behoudt/verbeteren van een stamboek.

Er zijn absolute uitzonderingen hoor, vrienden van mij hebben een hele brave hengst, die samen met 2 ruinen staat. Maar hoe je het ook wend of keert, het blijft een hengst, en daar dien je altijd op te letten.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:42

Amaris schreef:
nou, als je er niet mee wilt dekken/fokken, dan is er eigenlijk geen goede reden.

Dat proberen een aantal bokkers nu zo'n pagina of vier duidelijk te maken geloof ik.

Ik wil dat ook wel, maar dan moet die wel goed gekeurd worden :+

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:43

melaniehut schreef:

Joh, je hebt het over KWPN...geloof mij, een goedkeurde hengst wil je niet hebben :n .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:43

melaniehut schreef:
Amaris schreef:

Met alle respect, maar je denkt toch niet serieus dat je als onbekende bij het KWPN een paard goedgekeurd gaat krijgen? Als je er een ton aan uit wil geven en hem door een van de bekende hengstenhouders laat klaarmaken + voorbrengen, dan heel misschien. Maar anders kan je het echt wel vergeten.

Daarbij, stel je hebt een ggk hengt. Wat ga je daar dan mee doen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:44

zie jij jezelf al rijden met Vivaldi? United? etc...
Dát is nl de kwaliteit waar we het over hebben met ggk hengsten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:45

Ik ben eigenlijk benieuwd waarom je het wél zou willen?

Nogmaals, je hebt er in de sport alleen maar hinder van, zeker als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent.