Duurzame paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessjaankim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 16:55

Zietje schreef:
Iemand nog tips om water te besparen? Ik heb er een aantal verzonnen/gelezen en op de blog gezet maar meer tips zijn natuurlijk welkom! Dit weekend ga ik aan het stuk over biologische weidegang. Hebben jullie ervaring met het duurzaam maken van jullie weide?

Ik ben bezig om mijn weidebeheer te veranderen. Ik heb een paddock paradijs, met een wei in drieen gedeeld. Via Bio Ron heb ik boekjes besteld over biologisch/natuurlijk weidebeheer. Bij mij moet de grond verbeterd worden qua structuur (meer humus). Bio Ron heeft veel natuurlijke produkten, zoals klei-mineralen, lava, zeeschelpenkalk.
Ook wil ik straks kruiden in de wei. Het zaad heb ik besteld en ga dit in een appart stuk zaaien, ws in de paddock of langs de randen. Volgend jaar kan ik dan zien welk kruid het overleefd op mijn grond en deze zaden doorzaaien in de wei.

De mest composteer ik en gaat dan weer op de wei.
Ook ben ik met een projectje bezig over natuurlijke wormenbestrijding, of dat gaat werken, na een mest-onderzoek. Die betreffende kruiden kan ik dan evt ook zaaien......

Diane_

Re: Duurzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:21

Dat klinkt ook erg goed, natuurlijke wormenbestrijding! Als dat mogelijk is, is het natuurlijk top. Toevallig heb ik vandaag ook wat rondgeneust op de site van bio-ron. Wij hebben enkele jaren geleden al kalk op de wei gehad, maar of dit nu echt geholpen heeft kan ik niet goed beoordelen.

tessjaankim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:35

Vorig jaar, toen we hier kwamen, zat er enorm veel mos in de wei. We hebben toen grondig geverticuteerd, vijf ton compost erop en 2x bekalkt ( normale kalk). Nu zit er weinig mos meer in de wei. Paardenmest compost ( wat ik vanaf de winter gebruik) schijnt "zuur" te zijn, dus doe ik er straks weer kalk op. De boekjes zijn binnen, dus ik kan gaan lezen en de pony-poep is op de post!
Morgen wordt 24 kub zand geleverd voor de blubberige paddock. We laten een soort ( duurzame) drainage maken, dmv geulen, die op afschot gegraven worden naar de sloot. De geulen vullen we zelf met zand.
Het water komt in de sloot, de sloot komt uit in de vaart, vanuit de vaart sproeien we de tuin/wei bij droogte.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 10:36

Klinkt goed allemaal! Als ik het geld had.. Haha.

Leuke nieuwe items weer op de blog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 14:43

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 17:49

Leuk al de plannen! @Blijheid goed recept! Ga het binnenkort eens vertalen en op de site van Ecopaard zetten :-)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:28

Grappig topic

De produkten van bio-ron (wat bij ons op stal veel gegeven wordt) zijn die wel energie rijk.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:09

Heeft iemand een niet milieu belastende tip om onkruid tussen de stenen weg te houden?
En ik wil het dus niet met de hand doen, dat is echt te veel.. :')
Eerder veegde ik het hele erf elke week machinaal en dat ging veel onkruid tegen, maar dat doen we tegenwoordig niet meer, dus moet iets anders.

Zietje, hoe gaat het met jouw duurzame baby? Is dat een beetje te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:24

Op kleine stukjes gebruik ik gewoon kokend water, dan verbranden de plantjes en kan je ze een dag of twee erna gewoon wegvegen. Maar voor een heel erf :=

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 18:51

Duurzame baby gaat goed! Die wasbare luiers zijn top en borstvoeding lijkt mij ook duurzaam :P

Met de blogs schiet het door alle drukte niet zo op. Wel probeer ik al het nieuws bij te houden en plaats dat op de site/Facebook/Twitter

Wat voor onkruid heb je SparklingApp? Misschien dat er een plant is die deze plant weer afremt? Of is het onkruid wat eetbaar is? :-)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:13

Wat eenleuk onderwerp! Ik heb drie jaar geleden geïnvesteerd in een bakje mestwormen. op de mesthoop gegooid en dacht in eerste instantie dat ze allemaal het loodje hadden gelegd. Maar tot mijn grote verbazing - en vreugde - bleken ze in het voorjaar bij grote getalen aanwezig. Ze zetten de mesthoop en composthoop vele malen sneller om!!! Ik zorg altijd dat ik een nieuwe hoop 'ent' met wat materiaal van de oude hoop. Echt een succes!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 19:34

Nimue, ja leuk topic he? :)
Heb jij de mesthoop op beton liggen, of grond?
Ik had bij de buurvrouw mestwormen gehaald, maar zie ze in onze hoop toch niet terug..
Misschien nog een keer doen, van de winter blijft het sowieso lang liggen.

Nou dat klinkt als een goed begin voor je duurzame baby Zietje! :D
En het is eigenlijk geen onkruid.. gewoon gras enzo wat tussen de stenen op de oprit en de erfverharding groeit.
Het is wel zo'n 1500 m2, denk ik, dus best een flink stuk!

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 07:21

welkom Nimue2010!

Hmm ja dat is wel veel! Misschien een zorgboerderij beginnen en het die mensen laten doen? ;)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:36

Dank jullie!
SparklingApp mijn mest ligt op beton. Het ligt er best lang - een gedeelte gebruik ik zelf, de rest gaat naar de buurman, die het op zijn land gebruikt. Hij levert ook ons hooi, dus dat cirkeltje is mooi rond!
M.b.t. het onkruid - ik heb wel eens overwogen om een onkruidbrander aan te schaffen, weet alleen niet zeker hoe duurzaam dat is. Met de hand is natuurlijk het beste, maar dat is voor mij ook geen doen... Later misschien, als ik met pensioen ben :-)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:00

Haha, een zorgboerderij is ook wel duurzaam ja! ;)

Mijn -in ontwikkeling zijnde- composthoop ligt gewoon op de grond. Ik heb ook nog geen idee of het goed gaat composteren , nog even afwachten. Iemand nog tips voor duurzame bemesting vh land? Ik denk niet dat wij genoeg compost hebben over een half jaartje, maar wil liever ook niet teveel kunstmest gebruiken..

tessjaankim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:54

Diane_ schreef:
Haha, een zorgboerderij is ook wel duurzaam ja! ;)

Mijn -in ontwikkeling zijnde- composthoop ligt gewoon op de grond. Ik heb ook nog geen idee of het goed gaat composteren , nog even afwachten. Iemand nog tips voor duurzame bemesting vh land? Ik denk niet dat wij genoeg compost hebben over een half jaartje, maar wil liever ook niet teveel kunstmest gebruiken..

Hee Diane,
De composthoop op de grond is het beste, omdat de wormen er dan vanzelf inkomen. Op mijn composthoop gaat paardenmest met stro, keukenafval, laagjes grasmaaisel, houtas. Ik doe er om de paar weken Multi task overheen, EM bacterien van Bio Ron. Na een half tot driekwart jaar gaat het de wei op.
Verder bemest ik mijn wei met zeeschelpenkalk, kleimineralen en lava. Twee maand geleden was mijn wei zuur, Ph 4, nu na kalken, is de Ph al 5! In het voorjaar doe ik er weer wat kalk op en probeer de PH op 5.5-6 te krijgen (optimaal voor een paardenwei).
Ik doe er absoluut geen kunstmest meer op! Voor de stikstofvoorziening heb ik klaver in de wei staan en andere vlinderbloemigen.
Op de site van Bio Ron staat een heel stuk over weidebeheer, hoe je het precies moet aanpakken.
Ook heb ik een ecostal gemaakt, veel minder werk en na een jaar kan het direct de wei op!
De pony s vinden het heerlijk, want de onderlaag gaat wat broeien en geeft veel warmte af!

Compost kun je natuurlijk ook kopen en laten bezorgen.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:52

Goede tips hierboven voor de wei!

Ik ben momenteel bezig om de site te optimaliseren en af en toe zet ik er weer nieuwe eco tips op. Hebben jullie nog tips voor de site? Of bijvoorbeeld suggesties voor rubrieken? Ook als jullie het leuk vinden om iets bij te dragen qua tekst hoor ik het graag! Er is zoveel over te schrijven, dat kan ik nooit bijhouden in mijn eentje.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:02

Zietje schreef:
Goede tips hierboven voor de wei!

Ik ben momenteel bezig om de site te optimaliseren en af en toe zet ik er weer nieuwe eco tips op. Hebben jullie nog tips voor de site? Of bijvoorbeeld suggesties voor rubrieken? Ook als jullie het leuk vinden om iets bij te dragen qua tekst hoor ik het graag! Er is zoveel over te schrijven, dat kan ik nooit bijhouden in mijn eentje.

Hey Zietje, je site ziet er goed uit! Wordpress is toch echt een fijn platform :)

Nog even een ecotip wat betreft kleding: Equirex. Equirex is een nieuw merk en probeert zo duurzaam mogelijk te zijn. Het artikel gaat over hoe de eigenaresse haar merk heeft opgezet en wat er zo duurzaam is aan de kleding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:43

@Connepon: Bedankt voor de tip! Ik had via via al gehoord dat er iemand in NL mee bezig was, maar had nog niet in de gaten dat de kleding al te koop was.

Vandaag ook dit bericht op nu.nl --> http://www.nu.nl/buitenland/2962341/nie ... eding.html

Ik vraag me af hoe het zit met zulke stoffen in (bijvoobeeld) paardendekens, dekjes, beschermers etc. En wie wast die dingen ooit voor gebruik :=

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 21:00

Oei, dat zal inderdaad ook voor de paardenspullen gelden Blijheid......

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:28

Zijn de mensen hier nog altijd duurzaam bezig? :)

Zoals ik al eerder vermelde voer ik mijn paarden zelf biologisch voer van Mühldorfer en dat bevalt mij super goed.
Nu stopte mijn verkoper met de verkoop van dit voer en heb ik de verkoop overgenomen zodat ik het iig zelf kan blijven voeren!
Wat fijn is, is dat er een zeer uitgebreid assortiment aanwezig is, zelfs biologische snoepjes!

Verder gaat het hier prima zijn gangetje, ik moet alleen nog de zwaluwnestjes leeg zien te halen voor ze weer terug komen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:53

Leuk, activiteit! Ik ben nog hetzelfde bezig als altijd, haha. Mijn pony krijgt niet zoveel brok, ik doe een paar maanden met zo'n zak. Ga me als hij op is wel verdiepen in biologisch voer denk ik. :)
Heb zin om mijn composthoop te gaan verspreiden, maar daar moet ik helaas nog even voor wachten. Weet iemand of je compost van paardenmest ook kan gebruiken voor bijv. bloemen in de tuin, of kan dat niet?

Edit: Sparkling, heb je alleen Duitse info? Mijn Duits is zooo slecht, haha.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:24

Goed dat hier weer activiteit is! Paardenmest kan ook in de tuin weet ik uit ervaring :)

Mijn jonkie is momenteel experiment-object: thuis snipper ik al mijn oud papier en dat gooi ik vervolgens in haar stal. Werkt super en kan zo op de composthoop. De compostwormen eten dit ook op.

Verder gaat de site ecopaard wel lekker, maar ik zou graag meer willen plaatsen. Heb alleen niet zoveel tijd. Misschien dat iemand van jullie het ook leuk vindt om stukjes te schrijven?

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:11

Haha, wat leuk. Snipper je ook gewoon reclamefolders e.d.? Heb je dan wel genoeg om een hele stal te vullen? In ieder geval wel goedkope bodembedekking!

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 19:07

Alles gaat er aan hier haha! Ik heb per week ongeveer 3 Albert Heijn tassen vol en het dient nu als aanvulling op het stro. Ik kan er een mooie bodem van maken :-)