moeders met jonge kinderen, hoe maken jullie tijd vrij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: moeders met jonge kinderen, hoe maken jullie tijd vrij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:15

'monsters' is maar figuurlijk bedoeld. Noem mijn zeer geliefde paardjes ook regelmatig geldverslindende monsters en dat heeft niets met respect te maken.
Ik ben gewoon oprecht verbaast hoeveel mensen blijbaar echt niet meer aan rijden toekomen en hun dier verkocht hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:41

Volgens mij is het goed te doen als je of je paardjes bij je thuis hebt staan of een hele fijne stalling hebt gevonden, liefst een waar ze zelf ook kinders hebben zodat ze gewoon meekunnen en er ook nog wat te spelen is met andere kinderen. De mijne gingen altijd mee vanaf dat ze lopen konden en dan een beetje meehellepuh. Toen mijn kinders echt nog klein waren mijn mooie paard ingeruild voor een wat lievere en handzame pony zodat het allemaal ook wat veiliger was en het was goed te doen.
De grap is dat ze altijd moesten plassen (er was geen wc), ineens honger hadden of dorst. Dus we gingen altijd bepakt en bezakt op pad. (emmer om te plassen, fruit en koekjes, limonade etc)
Nu zijn de jongsten 8 en 9. De ene vind het allemaal wel leuk en wil wel rijden enzo. De andere is er echt helemaal klaar mee en wil echt niet meer mee :=
Nu ga ik meestal savonds, en net na mijn werk. Het wordt allemaal wel makkelijker als ze wat ouder worden. Echt buitenritten enzo dat kan zelden maar gewoon even uitwaaien, in de bak rijden dat vind ik ook genoeg. Ik wil het niet opgeven en strak als ik mijn handen echt weer vrij heb gewoon verder kunnen. Ik denk als ik al die jaren geen paard meer gereden zou hebben ik straks als ik 50 ben, en de handjes vrij heb het misschien niet meer zou durven of kunnen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:48

Sizzle schreef:
Ik heb geen kinderen maar zit al sinds her begin van dit topic (met enige gruwel) mee te lezen. Wat een enorme opgave zijn die kinderen blijkbaar %)

Wat ik me afvraag bij de mensen die om 8-9 uur savonds echt afgepeigert zijn: hoe vroeg moeten jullie er smorgens weer uit?
Ik zit namelijk even mijn leven te vergelijken en moet hieruit concluderen dat kinderen echt energieslopende monsters zijn. Ik werk namelijk 50 uur/week, daarnaast werk ik nog op zaterdagen voor mezelf. Ik ga altijd pas om 8 uur naar stal en ben dan om 10 of half 11 thuis en dan eten we (vriend kookt). Dit is echter prima vol te houden. Ik zit zo eens te rekenen wat ik daarvan dan allemaal wel niet op moet geven voor een kind......
Bijna alles geloof ik :=

een kind is wel een keuze ;)
en je weet dat je idd dingen opgeeft.....

maar het ligt ook,aan wat voor type kind je hebt, werkt je man mee of niet, wat voor type stal (kunnen kinderen daar mee)
enz enz......
ik werkte vroeger ook 2 banen (50 uur per week) had ik 3 paarden, waarvan ik er 2 op een avond reed
huishouden en ook nog een sociaal leven (veel vrienden)
ik zou het nu echt niet meer willen :n veel te druk :P

ik heb het nu op een andere manier druk, ik vind het wel "gezellig" druk :D

ik sta elke dag om 07.00 op, en om 19.30 krijgt ze haar laatste fles en gaat ze naar bed...daar tussen in slaapt ze 2 x en heb ik even tijd voor mijzelf
maar ik heb dan wel een hele jonge dochter nog (7 maanden)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:56

ik vond het een slechte combi : kleine kinderen en paarden
ik had dan ook één pony (destijds dan he? kids zijn nu ouder) uitbesteed en voor de andere had ik een meebetalende verzorgster!
het valt of staat met een man/moeder/schoonmoeder die even voor je kind kan zorgen en jou de mogelijkheid kan geven naar je paard te gaan.
ik had dat niet en zag de pony's zeker in de winter maar eens per maand ofzo!
gelukkig zijn de kinderen nu 10+ en dan kan ik tijdens schooltijden heen of in het weekend. :)

respect voor alle moeders hier die nog zoveel rijden èn werken èn thuis ook nog bijna alles op zich nemen :j

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:01

Wij hebben een zoontje van bijna 1,5 en de tweede is op komst. Mijn grote geluk is dat de paarden hier aan huis staan. In de zomer is het helemaal heerlijk, want dan sliep ons zoontje lekker en kon ik op mijn gemakje paardrijden. Het enige waar ik tegenaan liep was mijn energielevel. Gelukkig rijdt vriendlief ook en heeft hij begrip voor mijn fanatisme als het om het rijden gaat :) Hoe het met een tweede gaat weet ik niet.. dat gaan we beleven. Maar ik verwacht dat ik wel 1 paard kan blijven rijden, zeker nu ik zelf ook mijn E rijbewijs heb :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:09

Een lastig traject hè? Dat probleem herken ik ook!

Ik heb 3 kinderen van respectievelijk 9, 6 en 5 jaar. Men zou denken dat het makkelijker wordt als ze ouder worden en naar school gaan. Niets is minder waar! Helemaal als je ze tussen de middag van school moet halen en weer naar school moet brengen. Inmiddels zitten ze nu op een school met continuerooster. Dan kan ik 3 dagen kans om te gaan tussen half 9 en half 3. Maar op school vragen ze ook vrijwilligers en omdat ik dus een 'thuisblijfmoeder' ben, ben ik regelmatig de sjaak. Ik zou dat allemaal ook niet willen missen, want ze zijn maar één keer jong. Dus ook hiervoor ben ik regelmatig de deur uit. Eén dag per week help ik mijn eigen moeder in haar 'bedrijfje'. Ze runt een flink stamboek en ik doe voor haar allerlei hand en spandiensten, zodat ze ook nog tijd heeft om van haar kleinkinderen kan genieten.

's Avonds rijden doe ik eens per week en af en toe vaker, maar ook ik ben na een dag rennen voor de kids, eten koken en nog meer van die sores blij als ik 's avonds gezellig naast mijn lief op de bank kan ploffen en ook nog even met hem kan praten. Ik wil geen huwelijk waarin we langs elkaar heen leven. Vandaar dat ik streef naar rijden overdag.

Toen ze baby waren was het makkelijk. Ze lagen op bed en papa werkte thuis. Dan ging in naar de pensionstal en reed mijn paard. Klaar. Kon ook niet dagelijks, want dat werd te veel. Mijn lief is zelf ruiter maar niet opgevoed met de gedachte, dat je elke dag moet rijden. Dus als middenweg ging ik minder vaak. Ik accepteer het inmiddels dat ik hooguit 3 keer per week kan rijden. Dus ik heb toen een bijrijdster geregeld voor de rest van de tijd. Ook nu kan ik meer dankzij een bijrijdster die af en toe heel fijn helpt.

Inmiddels zijn we verhuisd en staan de paarden aan huis. Ik moet nu nog op en neer naar een manege met de paarden. Ik heb er inmiddels 2. Eén ervan is door mijn man gekocht, maar omdat hij van baan veranderde, heeft hij geen tijd meer om te rijden. Hij werkt 60 uur per week buiten de deur en hij zoekt het niet om dan in zijn vrije tijd nog op het paard te stappen. Hij begint om 6 uur en is vaak pas laat thuis. Nu het vroeg donker is, is hij blij als hij op de bank kan gaan zitten. Ik hoop dat dat verandert, als we weer een bak aan huis hebben en het langer licht blijft. Vanwege het natte weer hebben we die nog niet. Maar als die bak er is! Wow! Dan kan ik wél weer elke dag in de weer met de paarden. En daar kijk ik reikhalzend naar uit. Dan kan ik rijden als de kids binnen aan het spelen zijn en ben ik er toch als er wat is. Ze kunnen me vast wel een klein uurtje even missen inmiddels. Mijn eigen paard is er helaas 1 die niet veilig is om alleen te gaan rijden. Hij heeft me al een paar keer lelijk gedropt bij het opstijgen. Inmiddels is hij wel braver, maar mijn vertrouwen is weg. Vandaar dat ik hem nu nog niet dagelijks kan rijden. Ik wil in elk geval bij het opstijgen zeker zijn, dat er iemand is die alarm kan slaan als het mis gaat.

Onze oudste dochter is gelukkig besmet met het paardenvirus. Die rijdt ook al een eigen pony. Dus ook daar mee ben ik minimaal 2 x per week op pad. Het heeft zijn charmes. De middelste van 6 moet nog een stukje groeien en wat vaster op de pony komen te zitten. Ik verwacht dat ook zij volgend jaar op de ponyclub aan de slag wil gaan. De jongste, een jongen, is al aan het oefenen voor de future guys. Het leukste is staan op de kont van de pony. Stiekem hoop ik dat ook hij het virus krijgt, zodat ik met hem niet tig keer per week naar de voetbal moet.
Met een eigen bak hoopt ook de oudste vaker te kunnen rijden. Ze is behoorlijk fanatiek! En ik vind het ook ontzettend leuk om met haar op pad te gaan. Inderdaad heb je gewoon een groot vangnet nodig als je paarden, studie en kids wil combineren. Ook mijn vangnet voldeed niet altijd aan de eisen. Soms gaan ze alledrie mee naar de manege en spelen de kinderen met kinderen van een bevriende moeder, die ook graag gaat rijden. Dan rijden wij en ondertussen spelend onze kids rondom de bak. Je kan het wel raden: Onze paarden zijn inmiddels aardig bomproof...
Het 2e paard is een Andalusier van 1.53. Onze oudste kan er ook bijna mee uit de voeten. Dat scheelt wel een boel, want straks, als de jongere zus gaat ponyrijden, kan zij verder op de Anda en zuslief kan dan af en toe op ons Dartmoortje. Ik verwacht wel, dat onze oudste dochter nog wel even wil blijven rondcrossen ook op Prince, de dartmoor, maar ach, zo'n beginnend zusje loopt dan niet echt voor je voeten hè? Dan komt pas als zij er te groot voor wordt. :P Als het een probleem wordt, dan is er zo een pony bijgekocht. 8-)

Verder ben ik altijd van mening geweest, dat ik absoluut voor kinderen heb gekozen. Onze derde was een onverwacht, maar zeer welkom en gewenst kadootje. Ondanks dat ik voor kinderen kies, ben ik zelf ook een individue met wensen en dromen. Die moet ik ook kunnen waarmaken. Ik voed de kinderen ook op met de gedachte, dat de hele wereld niet alleen om hen draait. Ze weten, dat mama leuker is als ze af en toe gewoon zichzelf mag zijn. Mensen verwachtten bij mij ook, dat ik mijn paard wel zou opruimen als ik kinderen kreeg. Ik vond dat toen belachelijk en die mening is bij mij niet gewijzigd. Als moeder moet je ook kunnen blijven doen wat je graag wil doen. Het zorgt ervoor dat je makkelijker je kinderen de ruimte kan geven, dat ook zij kunnen doen wat ze willen doen. Ik heb nog nooit iets gelaten omdat ik kinderen heb. Wel heb ik diep respect voor moeders die en werk, en paard, en huishouden én kids kunnen combineren. Mijn huishouden loopt nog wel eens achter de feiten aan. :+
Een gelukkige vrouw kan meer bewerkstelligen, dan één die alles moet laten voor een ander.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:55

idefix4 schreef:
Een lastig traject hè? Dat probleem herken ik ook!

Verder ben ik altijd van mening geweest, dat ik absoluut voor kinderen heb gekozen. Onze derde was een onverwacht, maar zeer welkom en gewenst kadootje. Ondanks dat ik voor kinderen kies, ben ik zelf ook een individue met wensen en dromen. Die moet ik ook kunnen waarmaken. Ik voed de kinderen ook op met de gedachte, dat de hele wereld niet alleen om hen draait. Ze weten, dat mama leuker is als ze af en toe gewoon zichzelf mag zijn. Mensen verwachtten bij mij ook, dat ik mijn paard wel zou opruimen als ik kinderen kreeg. Ik vond dat toen belachelijk en die mening is bij mij niet gewijzigd. Als moeder moet je ook kunnen blijven doen wat je graag wil doen. Het zorgt ervoor dat je makkelijker je kinderen de ruimte kan geven, dat ook zij kunnen doen wat ze willen doen. Ik heb nog nooit iets gelaten omdat ik kinderen heb. Wel heb ik diep respect voor moeders die en werk, en paard, en huishouden én kids kunnen combineren. Mijn huishouden loopt nog wel eens achter de feiten aan. :+
Een gelukkige vrouw kan meer bewerkstelligen, dan één die alles moet laten voor een ander.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens , had het zelf niet beter kunnen verwoorden :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:03

Tja, zo zie ik dat wel. hihi. Dat is me ook al eens kwalijk genomen, maar ja, ook ik ben maar een mens. En ik kan me niet 100% opofferen voor mijn kinderen. Wel deels hoor! Ze zijn een mooie aanvulling op mijn leven. Maar toen ze kwamen, had ik ook nog dromen voor de toekomst en ik geloof er heilig in, dat je moet proberen om in je leven je dromen waar te maken. Ik wil niet terugkijken en denken: "Had ik maar..." Dat zou ik jammer vinden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:21

Ow maar zo zie ik het ook hoor :D Als je kinderen krijgt stopt je leven niet! En je kan echt nog wel vanalles doen, het vergt alleen meer management :) Als ik alleen maar mama zou zijn, dan zou ik mijn kinderen, maar zeker ook mezelf tekort doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:22

En zo is het maar net!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:53

Ervaren jullie het bezig zijn met kinderen dus ook duidelijk gewoon veel energieslopender dan bijv werken?
Begrijp me niet verkeerd, ( ik ben gewoon nieuwgierig) maar om 8 uur savonds volledig futloos zijn is iets wat me enkel overkomt als ik ziek ben. Ik vraag me dus stiekum af hoe dat zit: waren deze mensen voorheen ook savonds weinig aktief of is de dag gewoon echt zoveel zwaarder met kinderen?
Ik heb op zich niet echt een kinderwens maar veel mensen om me heen hebben kinderen en die zie ik daardoor nog zelden. Ik probeer me een beetje een voorstelling te maken van hun leven.
;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:29

Ik was al een ochtendmens, maar ik vind het best zwaar om hele dagen met alleen maar kinderen bezig te zijn. Een thuisblijfmoeder ben ik dan ook echt niet. Vind het heerlijk om parttime te werken!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:36

Ik vind het even zwaar

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:36

Ik ben moeder van 4 kinderen. Heb 2 paarden. Werk 13 uur in de week.
Ga 's avonds om 22.00 naar bed en sta om 06.15 op. Heb energie voor 10 en voel me gelukkig.
's Avonds ga ik om 18.00 uur naar stal. Ben om 20.00 ongeveer weer thuis. Mijn man doet de kids om 19.00 naar bed. Tja, het is druk maar vind het prima te doen.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:26

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:35

Ik vind het huishouden met 3 kids, 2 paarden, 3 honden en 2 katten en 2 konijnen ook veel relaxter dan mijn baan bij PZ. Als ik nu even hard doorwerk, ben ik klaar.
Kan zelf bepalen wat ik welke dag doe. Ik heb tijd genoeg om tussen de bedrijven door koffie te drinken, bij te kletsen en te bokken.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:58

Sizzle schreef:
Ervaren jullie het bezig zijn met kinderen dus ook duidelijk gewoon veel energieslopender dan bijv werken?
Begrijp me niet verkeerd, ( ik ben gewoon nieuwgierig) maar om 8 uur savonds volledig futloos zijn is iets wat me enkel overkomt als ik ziek ben. Ik vraag me dus stiekum af hoe dat zit: waren deze mensen voorheen ook savonds weinig aktief of is de dag gewoon echt zoveel zwaarder met kinderen?
Ik heb op zich niet echt een kinderwens maar veel mensen om me heen hebben kinderen en die zie ik daardoor nog zelden. Ik probeer me een beetje een voorstelling te maken van hun leven.
;)

Ik vind het wel zwaarder, toen ik nog geen kinderen had had ik energie voor 10, nu ben ik savonds om 11uur echt bekaf, meestal met filmpje kijken val ik al in slaap...Maarja het is het waard. Soms doe ik wel even een middag dutje als het gaat dan voel ik me gelijk weer opgepept :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:09

Sammy_xxs schreef:
Sizzle schreef:
;)

Ik vind het wel zwaarder, toen ik nog geen kinderen had had ik energie voor 10, nu ben ik savonds om 11uur echt bekaf, meestal met filmpje kijken val ik al in slaap...Maarja het is het waard. Soms doe ik wel even een middag dutje als het gaat dan voel ik me gelijk weer opgepept :D

Heel herkenbaar. Dat gevoel had ik ook toen de kids wat kleiner waren, tussen 0 en 4 vond ikzelf de meest drukke en vermoeiende periode. Heb de 2e ook heel snel mee laten slapen in het ritme van de 1e die nog lang een middagslaapje heeft gedaan.

Inmiddels zijn ze allebei lekker naar de basisschool, de ene in groep 3, de andere in groep 2. En ik heb mijn middagslaapje ook niet meer nodig :O := Ze gaan in het weekend zelf naar beneden, pakken wat drinken en wat eten.

Kortom: het wordt makkelijker :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:39

[quote="hetbommeke] Heel herkenbaar. Dat gevoel had ik ook toen de kids wat kleiner waren, tussen 0 en 4 vond ikzelf de meest drukke en vermoeiende periode. Heb de 2e ook heel snel mee laten slapen in het ritme van de 1e die nog lang een middagslaapje heeft gedaan.

Inmiddels zijn ze allebei lekker naar de basisschool, de ene in groep 3, de andere in groep 2. En ik heb mijn middagslaapje ook niet meer nodig :O := Ze gaan in het weekend zelf naar beneden, pakken wat drinken en wat eten.

Kortom: het wordt makkelijker :D[/quote]
Daar verheug ik me ook op :D

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:11

Ik werkte voordat ik een zoontje had ook fulltime en daarnaast reed ik mijn 5 keer in de week. ging rustig s avonds tot een uur of 22.00 nog rijden.

tegenwoordig werk ik 3 dagen en probeer mijn paard nog om de dag te rijden. Heb ook veel minder energie. die gebroken nachten en
dagen van haasten, rennen vliegen breken je echt op.

was een stuk minder moe van fulltime werken zonder kinderen als 3 dagen werken met kind. :j

heb er ook regelmatig de balen van als ik weer eens niet kan rijden doordat ik moet overwerken en er dan geen tijd overblijft om te rijden omdat die
kleine naar bed moet.

gelukkig staat mijn paard bij mijn ouders thuis en die zorgen volledig voor hem. voeren, mesten etc. mijn moeder past vaak op als ik hem longeer
en als we samen naar de manege gaan gaat mijn zoontje mee en letten mijn ouders op hem.

mijn vriend wil graag een tweede maar dan kan ik mijn paard wel vergeten want opa en oma gaan niet ook nog op een baby passen. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:20

Best heftig Simongek.

Dat niet werkende moeders het wel mee vinden vallen daar kan ik wel inkomen, maar niet niet iedereen kan zo maar zijn baan opgeven uiteraard en dan is de combinatie met een paard duidelijk erg moeilijk gezien de reacties.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:46

Sizzle schreef:
;)

Eerlijke vraag, eerlijk antwoord: Ja het is veel energievretender dan een baan. Bij een baan begin je op een vast tijdstip en mag je na een x aantal uren weer naar huis. Dan houdt je werk een heel eind op. Dat is op een andere manier vermoeiend, dan een kind dat voor de 5e keer zijn bed weer uit klimt, omdat ie toch nog een keer naar de wc moet of dat je hem voor de 8e keer roept, omdat ie de andere 7 keer genegeerd heeft. Je moet overal aan denken en het houd niet op op een vast tijdstip. Vaak als ze pas op bed liggen, kom ik toe aan dingen, die ik niet kan doen als ze om me heen lopen. Ik zeg wel eens: "Ik heb niet één baas, ik heb er 3."
Ik zou het niet willen missen, maar ik zit idd regelmatig uitgeblust op de bank. Als je dan idd een dagje zonder kids hebt, dan is dat een gewaarwording. Ik heb de eerste dag, dat mijn zoontje met 4 naar de kleuterschool ging een hele dag, eerlijk is eerlijk, eerst een bakkie koffie gedronken en genoten van de stilte. :j
Ik zeg ook soms wel eens, dat als ik van te voren had geweten, hoe veel je beperkt wordt door kinderen, dat ik niet zeker had geweten of ik er aan begonnen was. Nu ben ik er geleidelijk aan ingegroeid en ik zou ze niet willen missen, maar ik geef grif toe, dat ik geniet als ze een paar dagen uit logeren gaan bij oma. Die is dan ook nog eens zo tof om ze alledrie tegelijk uit te nodigen, dus we hebben dan echt een paar dagen 'vrij'. En daar kan ik best een dag of 2 van genieten, maar dan wil ik ze ook echt wel weer terug, dat wel hoor.

Simongek: Ik vond het met een 2e ook wel moeilijker worden. Ik had het 'geluk', dat mijn man aan huis werkte. Dan zette ik de babyfoon een uurtje aan. De oudste sliep nog een hele middag, die heeft veel slaap nodig. Toen onze 3e kwam, losten we het zo ook nog op. De meisjes konden zich eventueel heerlijk vermaken bij papa. En de oudste ging toen naar de kleuterschool. Nu zijn ze 5, 6, en 9 en op zich krijg je het makkelijker. Ze spreken alleen zo vaak af en dan moet je toch weer plannen tussen de haal en brengtijden van de zwemles, ballet, ponyrijles (goddank!) en vriendjes. Je krijgt er dus wel tijd bij, maar je moet ook weer rekening houden met meer agenda's.
Nu mijn man buiten de deur werkt, ben ik wel blij, dat ze deze leeftijden hebben. Ze gaan nu vaak of mee als mama gaat, maar dan moet de pony van oudste ook mee. Ze is zo zelfredzaam, dat ze zich wel een uur kan vermaken met haar pony. Maar ik probeer te gaan als ze naar school zijn. Ik vraag me met respect altijd af, hoe die andere moeders een baan gecombineerd krijgen met kinderen. Ik ben nogal tegen het kinderdagverblijf en tja, met 3 kids móet ik gewoon meer rekening houden met hun dingetjes. Zoonlief zwemt 2x per week, dochterlief 1x per week, dan één die 2x per week pony rijdt, de meiden gaan ook nog naar ballet. Als kind moet je dan wel behoorlijk inleveren als je ouders allebei werken. Ik realiseer me dat ik luxe zit, dat ik niet hoef te werken, ik heb hier wel voor gekozen, maar ik heb ook geprobeerd om een baan te vinden. Dan zat ik tijdens het gesprek al te dubben over welke dagen ik dan wel zou kunnen. :o

Paarden hebben we ook aan huis staan. Ik verheug me op de bak! Die gaan we aanleggen als het droog is. Dan is het makkelijker om even een half uurtje het paard in te spannen. Nu moet ik de auto pakken en naar de binnenmanege. Dat kost meer tijd en dan móeten de kids mee. Als ik thuis kan rijden, kunnen de kids gewoon hun ding blijven doen. Ik beschik ook over een aantal bevriende moeders die allemaal als passie paarden hebben. We helpen elkaar ook veel. Samen rijden en de kids vermaken zich dan wel. Scheelt wel enorm. Samen spelen maakt niet uit waar het is, is altijd leuk. Alleen is toch een stuk minder gezellig.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:15

Ik heb ze nu aan huis staan en eigenlijk kan ik zo de hele dag mijn ding wel doen. De jongste slaapt nog overdag dus dat is een mogelijkheid, of ik doe haar in de box met speelgoed waar ze geen kwaad kan uitsteken, of mijn vriend is thuis en past op. De oudste is groot genoeg, die kijkt gewoon tv of gaat zitten tekenen.
Toen ik nog op een pensionstal stond, ging ik ofwel 's avonds en paste mijn vriend op de kinderen, of ik ging overdag en dan moesten ze mee en gewoon hun fatsoen houden ondertussen. Afhankelijk van de dag weet je dan wel of het snel even longeren wordt of dat je uitgebreid kunt gaan rijden. Mijn oudste is toen ze jong was zelfs mee gaan lessen, 2 uur heen in de auto en 2 uur terug en dan tussendoor anderhalf uur braaf in de kantine voor de ruit zitten kijken en bij een andere instructeur zat ze zoet in een hoekje van de bak te spelen.
Het enige wat ik echt mis is buitenrijden, ik kan moeilijk lekker de hei op en de kinderen in de auto laten zitten, in het weekend is het te druk en 's avonds is het al snel te donker.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:05

Urielle: Dan geniet ik weer van een voordeel! Ik heb een ontzettend leuke meid gevonden die graag even komt oppassen. Vooral in de zomer kunnen we er zo een paar uurtjes tussen uit. Ook mijn ouders vinden het erg leuk als ze komen logeren. Dan plannen we het altijd dusdanig, dat we ook met de paardjes er op uit kunnen of naar de sauna of iets anders met ons tweetjes. Dat hebben we aardig geregeld. Meestal komen we zo'n keer of 10 zeker wel in de bossen uit zo.

Ik vind het wel knap dat jouw kids braaf anderhalf uur bleven kijken en dan ook nog 4 uur in de auto! Wat zijn dat makkelijke kindjes! Vooral mijn zoontje kan na een kwartier al komen mopperen. Die wil dan naar huis. Als de kantine open is, is het wel makkelijker, dan gaan ze met de lego spelen. En met meer vermaken ze zich ook beter. Voor mij is de manege een minuut of 10 met de trailer. Aan huis is wel het makkelijkst! Van de zomer, dan kan dat hier ook! *\o/*

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:28

Dat is wel lekker ja! Mijn moeder wil ze best te logeren maar graag een tegelijk :D En de jongste is niet zo makkelijk met slapen dus die is nog niet geweest.
Mijn oudste is wel een makkelijk kind, maar aan de andere kant: die kent ook niet anders. Als baby ging zij mee in de maxi cosi/buggy en zorgde dat ze gedronken had, schone broek en een speelgoedje en dan moest ze gewoon wachten tot mama van haar paard kwam. Dan ging ik tussendoor weer even verzorgen en aandacht geven en dan het volgende paard etc. Dus die gewoonte 'zolang mama te paard zit wordt er niets gevraagd' zit er nog steeds in. Zij is zelfs nog veel mee geweest als ik ging lesgeven, als ze zich goed gedragen had mocht ze dan na de les het paardje van de lesklant aaien en soms zelfs even mee uitstappen. Met de jongste weet ik het nog niet, die is nog klein en zit in bed of in de box, we moeten nog zien of dat ook blijft lukken als ze eenmaal goed kan lopen. Dat is ook van karakter een veel vinniger kind. Maar goed, met 2,5 jaar gaan ze hier in Belgie naar school dus dat biedt ook weer wat eigen tijd.