Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marion71 schreef:Ik eet ook geen paardenvlees, tenminste niet bewust. Ik check niet of het ergens in zit. Voor mij is een paard geen slachtdier, maar een huisdier zoals een hond of kat. Ook konijn smaakt me om die reden niet, teveel huisdier en m'n maatjes als klein kind.
Wat een ander doet, mag hij helemaal zelf weten. Ik doe het niet. Mijn paarden -ook de handelspaarden- gaan niet naar de slager maar laat ik thuis inslapen. Wat er daarna met het lichaam gebeurd, maakt me niet uit. De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer. Vechten tegen een spuitje hoeft echt niet, in 1x de dodelijke injectie en het is gebeurd. Soms alleen een heftig gezicht, maar het paard voelt er helemaal niks meer van.
Met het schieten is een paard niet dood, hij is verdoofd en gaat dood door het leegbloeden maar dat ter zijde. In Frankrijk worden er paarden gefokt en geslacht voor het vlees. Niet elk paard dat geslacht wordt, heeft een goed leven gehad. Da's wel erg rooskleurig gedacht. Koop biologisch of scharrelvlees en ook koeien, varkens en kippen hebben een redelijk goed leven gehad.
xxMaxx schreef:Naast de Nederlandse paarden wordt zeer veel paardenvlees uit het buitenland verwerkt. Nederland is een spil in de internationale paardenvleeshandel. Als vijfde grootste importeur van paardenvlees ter wereld, koopt Nederland vooral paardenvlees uit Zuid Amerika. In Nederland worden het paardenvlees verwerkt, de duurdere delen (biefstuk en rookvlees) naar voornamelijk Zuid Europa geëxporteerd en de restdelen in Nederlandse snacks gestopt. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 0.6 kilo paardenvlees, grotendeels zonder dit te weten in de vorm van snacks. Op http://www.wakkerdier.nl is het gehele onderzoek geplaatst en is een folder te downloaden met merken snacks die paardenvlees bevatten.
Lara_Silver schreef:xxMaxx schreef:Naast de Nederlandse paarden wordt zeer veel paardenvlees uit het buitenland verwerkt. Nederland is een spil in de internationale paardenvleeshandel. Als vijfde grootste importeur van paardenvlees ter wereld, koopt Nederland vooral paardenvlees uit Zuid Amerika. In Nederland worden het paardenvlees verwerkt, de duurdere delen (biefstuk en rookvlees) naar voornamelijk Zuid Europa geëxporteerd en de restdelen in Nederlandse snacks gestopt. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 0.6 kilo paardenvlees, grotendeels zonder dit te weten in de vorm van snacks. Op http://www.wakkerdier.nl is het gehele onderzoek geplaatst en is een folder te downloaden met merken snacks die paardenvlees bevatten.
Dankje voor die website, erg interessant, zal het eens bekijken. Helaas wel erg subjectief.
jenn0dv schreef:Maar mocht je dat niet zijn, dan komen die paarden vaak uit Zuid-Amerika en staan ze urenlang, broodmager, zonder voedsel en water op transport. Deze paarden hebben alles behalve een goed leven gehad. Vaak wordt dit vlees verkocht in Nederland, vanwege de prijs. Deze zijn ook verwerkt in snacks en worst!
eridinges schreef:Dit is echt regelrechte bull, verdiep je eerst eens voordat je oordeeld over slachten.
Zeker nog nooit een kwieks paard ingeslapen zien worden??
Die staan van ellende nog 3 keer op en vallen weer neer.
Paarden die geschoten worden zijn hersendood. Dit is iets anders als verdoofd zijn.
Bij paarden die geschoten worden is het tenminste in 1 keer over, die gaan niet vechten.
Nee vlees is nuttig, je paard laten takelen en verwerkt worden tot as en echt niet nuttig.
Saars schreef:Als je vlees eet, eet je alle vlees.
Als je geen paardenvlees eet, eet je geen vlees. Punt.
GamblersCup schreef:Daar ben ik dan weer hypocriet: ik eet geen jonge dieren. Maar wel rustig een kip, stuk koe of varken...
Yvank_ schreef:Helemaal mee eens! Als een paard hersendood is is die er niet mee. Hij moet enkel nog.leegbloeden om het hart te doen stoppen met bloed rondpompen.
Het idee dat inslapen beter zou zijn is voor het geweten van de mens. Niet voor het paard. Eveneens als cremeren dat moet ieder voor zich weten mqar ook dit is voor je eigen geweten. Het paard is dood en.of die nou wordt opgegeten, vermalen of verbrand maakt daar niks voor uit.
ThreeFingers schreef:Euhm een varken is ook een alles eter, eet ook vlees en vooral de krokodil doet dat![]()
Het zit tussen de oren, sommige huisdieren zijn bij ons gevoelsmatig "familieleden" en die eet je niet op!
Moet zeggen dat ik paardenrookvlees erg lekker vind. Maar eet het bijna nooit omdat het idee toch beetje brrr is. Aan de andere kant als er vrachtwagen vol met kalfjes voorbij komt krijg ik ook een rot gevoel.
Beetje hypocriet