Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:52

hier in de buurt is er als het goed is gewoon een slagerij die nederlands paardenvlees verkoopt, weet het niet 100% zeker. zal het morgen eens vragen. Iemand enig idee of er paarden grillworst bestaat?

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:55

Marion71 schreef:
Ik eet ook geen paardenvlees, tenminste niet bewust. Ik check niet of het ergens in zit. Voor mij is een paard geen slachtdier, maar een huisdier zoals een hond of kat. Ook konijn smaakt me om die reden niet, teveel huisdier en m'n maatjes als klein kind.
Wat een ander doet, mag hij helemaal zelf weten. Ik doe het niet. Mijn paarden -ook de handelspaarden- gaan niet naar de slager maar laat ik thuis inslapen. Wat er daarna met het lichaam gebeurd, maakt me niet uit. De rit naar het slachthuis vergeet iedereen, maar die hoort ook bij 'het laten gaan' proces en dan is het toch niet zo snel meer. Vechten tegen een spuitje hoeft echt niet, in 1x de dodelijke injectie en het is gebeurd. Soms alleen een heftig gezicht, maar het paard voelt er helemaal niks meer van.
Met het schieten is een paard niet dood, hij is verdoofd en gaat dood door het leegbloeden maar dat ter zijde. In Frankrijk worden er paarden gefokt en geslacht voor het vlees. Niet elk paard dat geslacht wordt, heeft een goed leven gehad. Da's wel erg rooskleurig gedacht. Koop biologisch of scharrelvlees en ook koeien, varkens en kippen hebben een redelijk goed leven gehad.

Dit is echt regelrechte bull, verdiep je eerst eens voordat je oordeeld over slachten.
Zeker nog nooit een kwieks paard ingeslapen zien worden??
Die staan van ellende nog 3 keer op en vallen weer neer.

Paarden die geschoten worden zijn hersendood. Dit is iets anders als verdoofd zijn.
Bij paarden die geschoten worden is het tenminste in 1 keer over, die gaan niet vechten.

Nee vlees is nuttig, je paard laten takelen en verwerkt worden tot as en echt niet nuttig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:58

Paarden zijn inderdaad hersendood als ze geschoten worden. Je ziet het meteen dat het paard er niet meer is, dit geld ook voor de rund en het schaap etc. Als je met eigen ogen ziet hoe het leven met 1 klap uit de ogen verdwijnt weet je dat het dier meteen weg is :) ookal zie je de spasmes nog door het lichaam gaan, het moment dat het schietmasker afgaat is het dier er niet meer.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 09-01-12 00:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:58

xxMaxx schreef:
Naast de Nederlandse paarden wordt zeer veel paardenvlees uit het buitenland verwerkt. Nederland is een spil in de internationale paardenvleeshandel. Als vijfde grootste importeur van paardenvlees ter wereld, koopt Nederland vooral paardenvlees uit Zuid Amerika. In Nederland worden het paardenvlees verwerkt, de duurdere delen (biefstuk en rookvlees) naar voornamelijk Zuid Europa geëxporteerd en de restdelen in Nederlandse snacks gestopt. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 0.6 kilo paardenvlees, grotendeels zonder dit te weten in de vorm van snacks. Op http://www.wakkerdier.nl is het gehele onderzoek geplaatst en is een folder te downloaden met merken snacks die paardenvlees bevatten.

Dankje voor die website, erg interessant, zal het eens bekijken. Helaas wel erg subjectief.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:00

Lara_Silver schreef:
xxMaxx schreef:
Naast de Nederlandse paarden wordt zeer veel paardenvlees uit het buitenland verwerkt. Nederland is een spil in de internationale paardenvleeshandel. Als vijfde grootste importeur van paardenvlees ter wereld, koopt Nederland vooral paardenvlees uit Zuid Amerika. In Nederland worden het paardenvlees verwerkt, de duurdere delen (biefstuk en rookvlees) naar voornamelijk Zuid Europa geëxporteerd en de restdelen in Nederlandse snacks gestopt. De gemiddelde Nederlander eet jaarlijks 0.6 kilo paardenvlees, grotendeels zonder dit te weten in de vorm van snacks. Op http://www.wakkerdier.nl is het gehele onderzoek geplaatst en is een folder te downloaden met merken snacks die paardenvlees bevatten.

Dankje voor die website, erg interessant, zal het eens bekijken. Helaas wel erg subjectief.

Klopt. Wat daarboven stond was het ook. Zij vinden paardenvlees eten raar, daar ben ik het helaas niet mee eens. Maar het ging even over dit deel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:17

Ik.heb niet echt problemen met een paard laten slachten. Maar eten...... nee. Ik eet mijn huisdieren niet op. Mijn honden worden als ze oud zijn en op, ingeslapen en begraven of gecremeerd, en mijn paard wil ik toch ook in laten slapen. Gek eigenlijk, ik Wss altijd wel pro slacht, maar met mijn meisje ligt het toch anders.
't Is ook niet dat er een tekort is aan vlees in Nederland of zo, dus de noodzaak is er ook niet. Nah, ik eet geen paardenvlees. Net zoals ik geen hond eet, en geen kat, ik eet geen dieren waar ik vriendjes mee ben.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:54

TS:

Je haalt denk ik 2 dingen door elkaar...
Het emotioneel niet aankunnen om je 'vriend' op te eten.

en het 'vechten in de oorlog' zoals jij het noemt (wat ik overigens een erg zwak argument vind), elke levende koe/varken/kip die ze in de oorlog tegen kwamen werd helemaal uitgebuit al dan niet meteen opgegeten (toch ook zielig ;)).

Mbt jij eet ook je hond niet op, nee honden zijn vleeseters en in nederland hebben wij niet de gewoonte om vleesetende dieren zelf op te eten (uit hygiënische overwegingen) terwijl in andere landen dit wel gewoon gebeurd ;).

Ik snap best dat je liever niet je (eigen) paard op eet, maar je argumenten rammelen nog een beetje :+

Daarnaast denk ik dat het helemaal nog niet zo slecht is om (een hoop!) paarden te slachten, er loopt zo enorm veel rotzooi rond momenteel, en dat alles maar in leven houden/niet willen laten slachten, alsof ze daar zo'n beter leven van krijgen.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:03

Voor mij is geen paard eten een emotioneel iets. Omdat ze mijn vriendinnetje is enzo. Maar dat is met de honden ook, hoor, hond is bovendien een roofdier en ik vind het zeer onnatuurlijk om roofdieren te eten. Dat argument heb je er dan mooi bij, maar 't is voor mij in hoofdzaak een emotionele kwestie.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:12

jenn0dv schreef:
Maar mocht je dat niet zijn, dan komen die paarden vaak uit Zuid-Amerika en staan ze urenlang, broodmager, zonder voedsel en water op transport. Deze paarden hebben alles behalve een goed leven gehad. Vaak wordt dit vlees verkocht in Nederland, vanwege de prijs. Deze zijn ook verwerkt in snacks en worst!

Nee,... niet uit zuid-amerika..... erger.... De USA!!!! Nu dat de USA de paardenslachthuizen verboden heeft gaan deze slachtpaarden naar Canada om daar geslacht te worden en hun vlees gaat op transport naar Europa.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:59

eridinges schreef:
Dit is echt regelrechte bull, verdiep je eerst eens voordat je oordeeld over slachten.
Zeker nog nooit een kwieks paard ingeslapen zien worden??
Die staan van ellende nog 3 keer op en vallen weer neer.

Paarden die geschoten worden zijn hersendood. Dit is iets anders als verdoofd zijn.
Bij paarden die geschoten worden is het tenminste in 1 keer over, die gaan niet vechten.

Nee vlees is nuttig, je paard laten takelen en verwerkt worden tot as en echt niet nuttig.

Zo, jij durft. Aanvallend en verkeerde aannames. Jammer hoor.

Een paard dat 'vecht' tegen inslapen doet dat alleen tegen de versuffing van het narcosemiddel. Dat 'vechten' doet 'ie ook als 'ie onder zeil moet voor een casteratie of operatie, alleen dan vindt niemand het erg. Als je direct laat inspuiten met de dodelijke vloeistof is het verrekt snel over.

Het schieten ofwel hersendood maken is het zgn. verdoofd slachten, waarover kort geleden de media vol van stond. Door het schieten zijn ze niet dood, slechts hersendood en dat wordt betiteld als verdoofd omdat leegbloeden enkele minuten duurt en erg pijnlijk is.

Het gaat niet om wel of niet nuttig. Het gaat om emotie. Als dat niet voor jou geldt, prima. Geen emotie is ook emotie.

Enne, als ik hier lees wie er allemaal paardenvlees eten dan snap ik niet dat het zo weinig verkocht wordt en op zo weinig plekken te koop is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:07

hersendood is echt niet verdoofd :n het dier is er gewoon NIET meer ;) het enige dat nog even doorgaat is het hart dat doorpompt om het bloed eruit te laten, maar het dier is weg bij de eerste klap, en ja, dan durf ik absoluut te zeggen omdat ik het met eigen ogen heb gezien. Humaner kan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:16

Helemaal mee eens! Als een paard hersendood is is die er niet mee. Hij moet enkel nog.leegbloeden om het hart te doen stoppen met bloed rondpompen.

Het idee dat inslapen beter zou zijn is voor het geweten van de mens. Niet voor het paard. Eveneens als cremeren dat moet ieder voor zich weten mqar ook dit is voor je eigen geweten. Het paard is dood en.of die nou wordt opgegeten, vermalen of verbrand maakt daar niks voor uit.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:19

Ik eeet het ook niet hoor!!
Alleen kan je eigelijk beter paard dan koe eten,
Koeien worden er speciaal voor gefokt,
en vet gemest.(super zielig natuurlijk),
En paarden gaan naar de slacht als ze ziek zijn,
Of 3 gebroken benen hebben wat niet meer goed komt,
Of als je poown 24/7 pijn heeft...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:21

runderen worden nou niet echt vetgemest hoor :)) Je hebt gewoon een bepaald vleesras waar enorm veel spier op zit. Wij eten het spierweefsel als ik het goed zeg, niet vet :P

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:24

Paardenrookvlees
Heerlijk met stukje kruidenboter ofzo
Wij letten wel op waar het vandaan komt en kopen het ook niet vaak

Ik ben er ooit eens bij geweest dat een paard werd ingeslapen verschrikkelijk om te zien hoe mijn meisje vocht en uiteindelijk neer viel was erg zwaar om te zien
We hebben haar snel moeten laten gaan
Ze was al een tijdje niet goed steeds omvallen in de wei en toen ze een kalmeringsspuit had gekregen om op de trailer te gaan (ze trapte de trailer kapot maar ze ging naar haar nieuwe weide)
Maar toen het aan het inwerken was ging het goed mis direct veearts erbij en spuit erin
Had waarschijnlijk een hersentumor
Heb 3 weken van haar mogen genieten helaas niet langer
Band met eigenaar is ook heel goed geworden hierdoor
Na 2 jaar nog steeds contact met m
Maar dit terzijde
Het is verschrikkelijk om te zien hoe zo'n paardje voor zij/haar leven vecht

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:05

Saars schreef:
Als je vlees eet, eet je alle vlees.
Als je geen paardenvlees eet, eet je geen vlees. Punt.

Het spijt me zeer maar dit vind ik echt een belachelijke uitspraak. Ik geloof er niets van dat alle vleeseters hier ook hond, kat, slang of bijvoorbeeld rat: http://thailand.forumotion.com/t525-rat zouden eten. Gefeliciteerd: iedereen is hypocriet.

Wat je eet is niet meer of minder dan wat je als voedsel beschouwt. En wat je als voedsel beschouwt heeft te maken met cultuur (dáárom is hier geen honden- en kattenvlees te koop, in onze cultuur zijn te weinig consumenten die dat vlees zouden willen eten dus kan er geen rendabele productieketen worden opgezet), religie, opvoeding, gezondheid en persoonlijke smaak en ervaring. Daarom draaien discussies over het wel of niet eten van bepaalde producten altijd op hetzelfde (welles - nietes) uit. Argumenten spelen helemaal geen rol in die discussies, 't is gewoon puur persoonlijk of je iets wel of niet wilt eten.

TS, discussies over dit onderwerp kun je mensen ook afleren door zelf wat vaker op je tong te bijten. Dat jij geen paardenvlees wilt eten is jouw persoonlijke keuze, dat anderen wél paardenvlees eten is hun persoonlijke keuze. Als je het gewoon daarbij laat en over een ander onderwerp begint komt er echt niet alsnog een kwartier discussie. Zo vreselijk interessant is het nu ook weer niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:10

ik zou best wel eens rat willen proberen :j dat Katten en honden worden gegeten vind ik eigenlijk onnatuurlijk omdat het ook vleeseters zijn. Hier kun je overigens ook meer ziektes van oplopen als ik het goed heb? Al moet ik wel bekennen dat als ik een stukje kat of hond eet ik wel echt even moet slikken, want het is toch best een hele stap voor een westers iemand om opeens een zo'n kat of hond te eten. Met ratten heb ik minder moeite. Ook geen moeite met kangaroo, krokodil, struisvogel, konijn etc.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:15

Euhm een varken is ook een alles eter, eet ook vlees en vooral de krokodil doet dat :+

Het zit tussen de oren, sommige huisdieren zijn bij ons gevoelsmatig "familieleden" en die eet je niet op!
Moet zeggen dat ik paardenrookvlees erg lekker vind. Maar eet het bijna nooit omdat het idee toch beetje brrr is. Aan de andere kant als er vrachtwagen vol met kalfjes voorbij komt krijg ik ook een rot gevoel.

Beetje hypocriet :roll:

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:17

GamblersCup schreef:
Daar ben ik dan weer hypocriet: ik eet geen jonge dieren. Maar wel rustig een kip, stuk koe of varken...

Eet je dan kip die je in de winkel koopt? Want die is maar 6 weken oud mogen worden in 90% van de gevallen...

Ontopic:
Ik eet geen paard omdat ik dan op mijn bord mijn eigen paarden zie liggen. Het is puur psychologisch, want ik heb het altijd lekker gevonden en vind het ook eerlijk vlees om te eten. Mijn paarden gaan, als ik kon kiezen, ook naar de slacht moesten ze ingeslapen worden. Al weet ik nog niet of ik hun dan ook afsta voor vleesconsumptie, maar dat is weer psychologisch.
Paardenvlees is meestal erg eerlijk vlees, als je het bij een goede slager haalt komt het ook niet uit Argentinië, maar uit Europa waar de dieren meestal een mooi leven achter de rug hebben. Veel veulens van de Belgische trekpaarden vertrekken ook naar de slacht indien ze niet verkocht geraken, maar die beestjes hebben dus hun hele leven leuk bij moeders in de wei gestaan, heerlijk gegraasd en dan *poef* is het licht ineens uit en hebben ze er waarschijnlijk niets van gemerkt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:17

Yvank_ schreef:
Helemaal mee eens! Als een paard hersendood is is die er niet mee. Hij moet enkel nog.leegbloeden om het hart te doen stoppen met bloed rondpompen.

Het idee dat inslapen beter zou zijn is voor het geweten van de mens. Niet voor het paard. Eveneens als cremeren dat moet ieder voor zich weten mqar ook dit is voor je eigen geweten. Het paard is dood en.of die nou wordt opgegeten, vermalen of verbrand maakt daar niks voor uit.

klopt, het is echt verdoofd. Varkens, koeien en schapen krijgen een electrische klap dat is veiliger (jajaja, je gelooft het of niet) voor mens en dier. Met een schietmasker kan het makkelijk fout gaan.

Ik dacht ook altijd dat de dieren hersendood zouden zijn, maar niets is minder waar een dierenarts heeft me uit die droomgeholpen.... Een schietmasker word niet gebruik om een dier af te maken, maar om te verdoven. Als je een dier zou laten liggen dan kan het heel goed zijn dat hij een uur later weer staat te grazen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:21

Yarrah: jij zegt dat als je alleen schiet (zoals slachters doen) dan laat liggen het dier uiteindelijk weer opstaat?! Wat voor DA heb jij?!!!
Er zit een enorme ijzere pin die ze in de hersens schieten.... Ik heb het vaak meegemaakt en er nog nooit een weg zien lopen XD.
Zou mooi zijn dan zou het voor mensen hetzelfde gelden XD lijkt me zo dus dan kan ik gewoon ook lukraak wat mensen in hun hoofd schieten :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:22

ThreeFingers schreef:
Euhm een varken is ook een alles eter, eet ook vlees en vooral de krokodil doet dat :+

Het zit tussen de oren, sommige huisdieren zijn bij ons gevoelsmatig "familieleden" en die eet je niet op!
Moet zeggen dat ik paardenrookvlees erg lekker vind. Maar eet het bijna nooit omdat het idee toch beetje brrr is. Aan de andere kant als er vrachtwagen vol met kalfjes voorbij komt krijg ik ook een rot gevoel.

Beetje hypocriet :roll:

maar de varkens die wij eten, hebben geen vlees gegeten :) niet dat ik weet overigens :') Ik weet overigens wel dat varkens alleseters zijn, net als mensen en dit was dacht ik ook de reden waarom varkensvlees als onrein word gezien toch?

Ik heb nog nooit krokodil gegeten, maar zou het wel doen, schijnt naar kip te smaken :) Ik heb ook gezegd dat als ik in een land waar katten en honden eten een gewoonte is, ik het ook zou proberen :j sta overal voor open, ookal moet ik bij de gedachte toch slikken.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:25

Veel varkens (in de bio-industrie, misschien ook ergens anders) krijgen brok waarin gemalen beenderen etc zitten hoor (tenminste, dat heb ik mij laten vertellen :P ). De varkens op de kinderboerderij waar ik kampen gaf kregen ook vleesresten (geen varken wel te verstaan) te eten, vonden ze heerlijk.
Achja, ik eet alles dat ik lekker vind, ga er verder niet teveel bij stilstaan, zolang ik maar een beetje kan achterhalen waar het vlees vandaag komt en hoe de dieren gehouden zijn (wij eten thuis bijna alleen maar vlees waarvan we weten/bijna zeker zijn dat het niet uit de bio-industrie komt en waar de dieren dus hebben kunnen grazen).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:26

Threefingers zoals ik al zei verschilt het per land en ook geloof.
En idd onze varkens eten ook regelmatig dood kippetje oid.
(ja dat is redem dat varkensvlees onrein is)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:28

Of een hapje van elkaar..... ;)