Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: Stalgenoten aanspreken op rijden of omgang met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:27

en dat verschil, of het bewust gaat en systematisch, dat is heel iets anders als "een keertje de fout in gaan".

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 13:28

Ook ik ben mijn geduld wel eens verloren hoor. Nu ik wat ouder wordt heb ik daar eigenlijk geen last meer van. Er is een wezenlijk verschil tussen een ruiter die doorgaans eerlijk rijdt en zijn geduld een keer verliest en een ruiter die een paard meerdere malen per week een pak rammel geeft. De eerste ruiter zal zich achteraf kapot schamen, de tweede ruiter mist kennis en vaardigheden om verder te komen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het allebei onacceptabel, maar de eerste ruiter spreek ik anders aan dan de tweede.

Bij ons op stal staan gelukkig bijna geen kinderen. Dus niet alleen onkundige kinderen, maar bij ons voornamelijk onkundige jongvolwassenen en volwassenen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:28

Langcara schreef:
en dat verschil, of het bewust gaat en systematisch, dat is heel iets anders als "een keertje de fout in gaan".

Precies! We gaan allemaal wel eens een keertje de fout in.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:31

KLopt, Agossie. Ik vroeger heel veel vaker dan tegenwoordig. Ben ouder geworden, handiger, meer kennis. Het heeft echter nooit in mijn bedoeling gelegen om kwaad te worden op mijn paard. Sterker nog, als ik merkte dat ik snel kwaad werd (omdat ik bijvoorbeeld chago was), dan ging ik gewoon niet rijden.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:32

Ik probeer me er eigenlijk nooit mee te bemoeien, maar soms zijn bepaalde mensen zo ontzettend oneerlijk naar hun paard toe dat ik van binnen echt begin te koken (en dan heb ik het niet eens over rijden eigenlijk, maar meer over de omgang.) Dan zou ik m'n mond open willen trekken en die mensen willen duidelijk willen maken dat ik dat dus echt niet vind kunnen. Helaas durf ik dat niet altijd, omdat ik niet als "bemoeial" over wil komen.
Zo zag ik laatst iemand die met een paard voor de wagen over wilde steken, paard wilde niet stilstaan en werd dus van voren enorm tegengehouden in de hand. Vervolgens was de weg vrij en wilden ze gaan oversteken. De persoon naast de menner had de zweep vast en sloeg het paard denk wel 5x achter elkaar hard op z'n kont terwijl de menner zijn leidsels geen cm toegaf. Tja dan vind ik het dus niet raar dat dat paard niet braaf stilstaat voor het oversteken dat beest bouwt een enorme spanning op als die weet dat ie onverwachts klappen kan ontvangen en daarbij ook geen ruimte van voren (kin zat op de borst). ! Ik heb geen verstand van mennen, maar ik begrijp nog wel dat dat dus niet werkt. Tja wat doe je dan als je dat ziet?!

Of nog zoiets paard vastbinden op de afspuitplaats en dan doodleuk de straal met water op het hoofd zetten (incl. oren en ogen ed), paard flipte maar toch doorgaan dat is toch vragen om ongelukken?!

Mijn mening: bemoei je er niet mee, maar als iets echt te ver gaat vind ik dat je wel voor het paard moet opkomen eigenlijk. Alleen de vraag is soms hoe?! Dat weet ik zelf niet altijd, want mensen zullen natuurlijk boos worden als ik vind dat ze oneerlijk zijn naar hun dier toe. Gamblerscup hoe zou jij dat doen?

Ik heb zelf ook gehad op wedstrijd dat ik een weggetje wilde oversteken, paard was nogal fris en ik voelde dat ie over me heen liep, dus hem een harde klap op zijn borst verkocht. Daar schrok die wel even van dus ik kreeg reactie (hij deinsde achteruit). Toen kreeg ik zelf ook een afkeurende: Nou, nou nou was dat nou nodig?! van iemand daar, maar goed ik ken het paard en weet dat als ik hem een zachtere tik geef (overigens met het touw wat ik vast had geen zweep) dat ik op de weg had gestaan, want daar geeft ie gewoon niks om. En tja dan denk ik wel: waar bemoei je je mee je kent het beest niet.
Laatst bijgewerkt door visitor1 op 03-01-12 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:32

Een keer de fout in gaan is ook niet wereldschokkend. Zolang je je geduld maar niet verliest en dán gaat trekken en schoppen, dát is moedwillig en wordt hier niet getolereerd. Dan moet je afstappen en afkoelen, of even iets anders gaan doen en afkoelen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:33

Slaan terwijl een paard stil moet staan. Ja, dat is dus zoiets wat mijn ergernis opwekt. HOe moet een paard zoiets nu snappen? Dat is toch niet eerlijk?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:33

Langcara schreef:
KLopt, Agossie. Ik vroeger heel veel vaker dan tegenwoordig. Ben ouder geworden, handiger, meer kennis. Het heeft echter nooit in mijn bedoeling gelegen om kwaad te worden op mijn paard. Sterker nog, als ik merkte dat ik snel kwaad werd (omdat ik bijvoorbeeld chago was), dan ging ik gewoon niet rijden.

Dat komt mij bekend voor. Ik heb wat spijt gehad van mijn reacties soms... Ik probeer nu veel meer geduld te hebben. Als het even niet gaat, teugels los, rondje stappen en weer rustig oppakken. Maar er zijn wel momenten geweest dat ik, als ik het mijzelf nu zou zien doen, mijzelf van het paard getrokken zou hebben! Gelukkig heb ik dat nu niet meer...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:34

bittermoon, dat is toch makkelijk? Vragen of ze zin hebben in ongelukken. En uitleggen dat dát vragen is om ongelukken.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:35

Ik heb geleerd me nergens mee te bemoeien en wil ook niet dat andere zich met mij bemoeien.
Ieder zijn ding.
Als iemand het nodig vind kommentaar te leveren dan knik ik vriendelijk met een uitdrukking van daar is de boom en klim er in

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:35

Ben ik ff blij dat waar ik sta echt iedereen + stalbeheerster echt leuk met de paarden en elkaar omgaan en ze (paard en of mens) ook corrigeert op een normale manier.

En we laten elkaar in waarde en gunnen elkaar onze hobbys en plezier en we letten op elkaars paarden, heel prettig gewoon en dat maak je niet vaak mee op pensionstallen.

Mocht het zo zijn dat het echt te erg is en of echte mishandeling en of verwaarlozing, dan gaat de boer met ze de confrontatie aan en kunnen ze van de stallen verwijderd worden wat ik alleen maar toejuich.

Vroeger toen ik bijdezelfde boer als hierboven stond, zijn er ook mensen verwijderd omdat ze te ver gingen (maand lang niet uitmesten en niet naar omkijken omdat de eigenaar geen zin in had enz. enz. en er is niet eens door de eigenaar geregeld dat er iemand anders het voor haar doet, die gaf gewoon niks om haar paard, dus ja of gaan verzorgen of ga maar ergens anders heen, dit soort gevallen dus).
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-01-12 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:36

Langcara schreef:
Slaan terwijl een paard stil moet staan. Ja, dat is dus zoiets wat mijn ergernis opwekt. HOe moet een paard zoiets nu snappen? Dat is toch niet eerlijk?

Precies en dan ligt het er voor mij nog aan hoe iemand slaat, "kriebelen" met de zweep is iets heel anders als meppen. En houd je hem van voor tegen of niet?! Maar als iemand van voren tegenhoud en van achter mept. PFF |o

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:38

GamblersCup schreef:
bittermoon, dat is toch makkelijk? Vragen of ze zin hebben in ongelukken. En uitleggen dat dát vragen is om ongelukken.

Ik vind dat toch moeilijk ben een watje ;)
Het punt is: de ene persoon is een volwassen man en de ander is mee om de paarden te scholen (volgens mij?!) Wij reden op dat moment zelf net weg met de trailer dus dat moet je achteraf je ze tegenkomt op stal nog eens het gesprek erover beginnnen. Tja..

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:41

Nou ik zie ze toch niet op de stallen waar ik heb gestaan: afstappen en paard afslaan, structureel hun paarden molesteren of lopen te etteren.... En een keer extra duidelijk maken wat je wilt....dat moet kunnen imo, niet alle paarden doen alles als je het ze ze vraagt of ze aub iets iets willen doen. (ik bedoel letterlijk praten) Dus eigenlijk kom ik die mensen niet tegen, eerder op wedstrijd dat altijd dezelfde mensen moeilijk lopen te doen, daar kijk ik niet naar, want vaak kan je daar ook een muil van verwachten waar je U tegen zegt. En verder heb ik nu een fijn paard waar ik geen ruzie mee hoef te maken, heb er wel zo eentje gehad, die is niet voor niks weg....elke dag werd ik daar :( van, wat niet betekende dat ik hem iets aandeed maar wel altijd gefrustreerd eraf komen. En verder ben ik ouder en wijzer en laat me niet zomaar meer opjutten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:46

jackyline schreef:
Ik heb geleerd me nergens mee te bemoeien en wil ook niet dat andere zich met mij bemoeien.
Ieder zijn ding.
Als iemand het nodig vind kommentaar te leveren dan knik ik vriendelijk met een uitdrukking van daar is de boom en klim er in

Maar ik neem aan dat jij dan niet in je paard z'n muil rukt en je sporen eens even 10 cm de buik in klopt, en niet op je paard z'n hoofd slaat omdat ie op de poetsplaats beweegt etc. Als je gewoon normaal met je dier omgaat, ga ik me er ook niet mee lopen bemoeien. Word het niet eerlijk tegenover het dier, dan kun je inderdaad commentaar verwachten. En wordt er dan geknikt met een uitdrukking van "de boom" en "er in klimmen", dan kun je van mij een knikje krijgen met "daar is het gat van de deur en succes op je volgende stal".

Gelukkig is het hier kleinschalig met leuke mensen, die net als bij Ragdollcat gewoon normaal en leuk met hun dieren en met elkaar omgaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:49

bittermoon, dat kan ik me wel voorstellen dan, dat je dat lastig vindt. Misschien ben je dan ook niet de juiste persoon om die man erop aan te spreken, maar de pensioneigenaar? Of misschien zijn het meer mensen om er gewoon eens naar te "vragen", waarom ze dat doen en of ze geen ongelukken verwachten? Dat hangt natuurlijk van de situatie en personen af.
Ik ben hier in de positie om mensen aan te spreken op hun gedrag, te waarschuwen en ze eventueel van hun paard te trekken en zal dat zeker doen mocht het nodig zijn. Ik ben alleen maar blij dat het hier niet nodig is (geweest) :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:51

Een vriendin van me stond op een stal waar een nieuwe was die haar paarden zelfs al op de poetsplaats scheen te mishandelen, ik heb gezegd dat ze zich er niet mee moest bemoeien (wist wel wie het was) en dat de staleigenaar wel zou ingrijpen als het te erg werd. Nou dat is ook gebeurd, ze is weggestuurd....en ook van de stal waar ze vandaan kwam. Ik vind het ook de taak van de eigenaar wanneer dingen te erg zijn om onderling op te lossen.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:00

Ja daar heb je wel gelijk in, maar goed je wilt ook weer niet zo een klikspaan zijn door naar de pensioneigenaar te stappen. Ik zeg het dan liever tegen mensen zelf als ik de kans heb.
Als er nog een keer iets dergelijks gebeurt, ga ik het toch gewoon eens vragen: joh waarom doe je dat zus of zo?!
Het is ook makkelijker om te reageren op iets wat op dat moment gebeurt dan dat je achteraf over iets moet beginnen. Het verbaast mij soms wel wat mensen allemaal doen. Bij ons ook zo'n gevoelig punt: Er worden steeds vaker kleine kinderen op (soms hele grote) paarden gezet om uit te stappen. En dan blijft er niemand naast lopen en soms ook nog eens zonder cap, volgens mij is dat echt wachten tot er een keer iets fout gaat. Ik zat daar ook al mee, van tja: mensen erop aanspreken is je bemoeien met de opvoeding van hun kind. Is niet mijn pakkie an, maar als er een keer iets gebeurt ga ik mezelf echt voor m'n kop slaan.

Zonnetje81 schreef:
Een vriendin van me stond op een stal waar een nieuwe was die haar paarden zelfs al op de poetsplaats scheen te mishandelen, ik heb gezegd dat ze zich er niet mee moest bemoeien (wist wel wie het was) en dat de staleigenaar wel zou ingrijpen als het te erg werd. Nou dat is ook gebeurd, ze is weggestuurd....en ook van de stal waar ze vandaan kwam. Ik vind het ook de taak van de eigenaar wanneer dingen te erg zijn om onderling op te lossen.

Ik denk dat daar nog wel eens DE oplossing kan liggen voor een hoop problemen, die inderdaad echt te erg zijn.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:48

Ik waag me na het lezen van het topic ook maar eens aan een reactie. Interessante discussie inmiddels. Wat mij vooral opvalt in de paardenwereld, is dat je ruiters hebt die met hun paard rijden en je hebt ruiters die op hun paard rijden. De ruiter die met zijn paard rijdt, is meestal de mildere versie. Luistert naar zijn paard, als er iets fout gaat, ligt het niet meteen aan het paard maar gaat hij bij zichzelf te rade. De ruiter die op zijn paard rijdt, is meer bezig met zichzelf te promoten. “Kijk mij goed zijn”. Wellicht snapt iemand wat ik hiermee bedoel. Die laatste ruiter namelijk, is sneller in staat te handelen ten koste van het paard. Toch over die iets te hoge sprong. Nog maar een keer een lange zijde strekken. En ja, die ruiter spreek ik wel aan. En mijn enige referentie in deze is dat ik er “misselijk” van word. Ik ben geen watje, ik ben geen mietje en zeker geen zweefteef, maar ik heb wel het idee dat ik kan aanvoelen wanneer iets genoeg is. Ik ga niet de juffrouw of de politieagente uithangen, maar zoals al eerder in een reactie werd aangegeven, netjes verpakken. De kunst is namelijk om wel beleefd te blijven. Schelden en tieren is zo lekker makkelijk. En ik moet het gewoon gezegd hebben om het uit mijn systeem te krijgen. En nee, ik loop niet de hele dag op alles en iedereen commentaar te leveren. Vaak vraag ik ook netjes, uit een stuk onduidelijkheid, waarom iemand iets op een bepaalde manier doet. Niet vanuit een schijnheilig oogpunt.

Naast deze 2 ruiters hebben we ook nog de malloot die door gebrek aan kennis alles mogelijk maakt. Wanneer dingen gevaarlijk gaan worden, grijp ik echt wel in. Nu ben ik wel het type dat vrij snel allemaal beren op de weg ziet, maar met levende wezens van rond de 500 kilogram moeten we toch maar een beetje voorzichtig zijn. Om een voorbeeld te noemen: Bitloos (in dit geval ook stuurloos) door een bak met 5 andere paarden gaan cruisen en niet lekker interactief met andere bakgebruikers bezig zijn, wat resulteert in botsingen, noodstops en uiteraard irritatie, kan niet de bedoeling zijn. Klinkt misschien niet gevaarlijk, maar als het fout gaat, gaat het meteen goed fout. En ik zie die beren, moet er niet aan denken dat het fout gaat en grijp dan in. Je kunt zeggen dat ik ook zou kunnen vertrekken, maar daarmee is de situatie nog wel hetzelfde.

Goed, genoeg getypt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:57

maak meestal een praatje over het paard.
`wat een gaaf dier, wat ben je ermee van plan?`
en vanuit daar tussen neus en lippen zeggen dat het paard niet mee van achter komt als het de bijzet zo strak staat. :)
of dat het paard misschien beter loopt met iets langere teugel.
verder ben ik nogal prutjes aan het brouwen voor ponylief, daar komen ook wel interessante gesprekken uit.

of het komt ronduit lomp.
" goh, nee ik snap dat ze dat zei. zo je komt ook niet op mijn pony. daar ben ik zuinig op en daar hoeft geen bijzet/spoor/ buitensporig zweepgebruik/lompe* doos op"
* doorhalen wat niet van toepassing is :P
of
" Als je er *** nu niet afkomt sla ik je eraf!"
is helaas 1 keer voorgekomen, ook niet netjes.

domme antwoorden zoals
- jouw pony is niet onder het zadel (nee, maar rij er wel wat bij)
- wat weet jij ervan? ( genoeg om jou erover aan te spreken)
- anders rij jij maar een keer (ook prima, maak maar plaats)
- maar jij rijdt altijd met lange teugel (tsja, maar wel met contact en ontspanning. sterker nog ik rij niet engels. dank u voor de interesse)

op bokt ben ik sneller fel als een ts het laat overkomen alsof het haar niets boeit.
mijn fout, moet het niet zo persoonlijk opnemen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:53

Ik zou het eerder in de vorm van een tip geven, van goh, misschien kun je het eens zo of zo proberen?
Je merkt ook wel snel genoeg of diegene er voor open staat of niet.
Als diegene er niet voor open staan zou ik mijn mond houden. Iedereen heeft zijn eigen manier van het omgaan met zijn/haar paard en staan daar vaak ook volledig achter.
Gelukkig heb ik op mijn huidige stal niet veel mensen die echt helemaal tegenovergesteld als mij met hun paard omgaan. Ze zullen gerust alles net even anders doen maar uiteindelijk wil iedereen bij ons op stal toch wel hetzelfde en dat is op een respectvolle manier leuk met hun paard omgaan :)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:03

Ik ben wel iemand die redelijk snel na het constateren zijn mond opentrekt.
Meestal inderdaad niet in de vorm van kritiek maar inderdaad gesproken als zijnde een tip. De manier waarop het gebracht wordt maakt een wereld van verschil. Ik zou ook steigeren wanneer iemand met een hele klaagmuur aan slechte dingen naar me toe komt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 15:57

Vorige week nog; er staat op de manege waar mijn paard staat ook
een meisje met een pony die ze van de manege heeft gekocht.
Ze heeft van de manege een 25 jarige fjord
gekocht die zijn hele leven al heel hard heeft gewerkt in de manege en nu
niet meer zuiver loopt en altijd ontzettend stijf is.

Zij gebruiken hem 1x per week een uur voor de kar, waar 3 mensen opzitten
waaronder haar vader die minstens 120 kilo weegt + dus nog 2 mensen.
Dat vind ik al echt not done.

Maar van de week was ze aan het rijden en ik aan het longeren. Paard liep
natuurlijk weer onzuiver en luisterde echt helemaal niet. Na een uur ging er een
vriendinnetje op en na nog een halfuur wilde haar moeder ook nog wel even.
Die moeder er een tijd op gezeten, toen wilde ze er eigenlijk wel samen op.
Inmiddels waren we al 2 uur verder en dat dier was gewoon doodop. Dus samen
erop, maar hij liep vreselijk slecht. Toen ging ze er nog op met dat vriendinnetje...

Toen schoot ik echt helemaal uit m'n slof hoor; heb alles tegen haar aan geschreeuwd want
ik vond het zoo zielig.. ;( Maar ze hadden echt zoiets van; boeiend..
Dus ik vind het zo vervelend want het gaat gewoon verder. Die pony is ook vreselijk
dun maar ik weet gewoon niet wat ik ermee moet?

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:00

Ik ondervind dit onk wel eens op de manege, dat is toch anders want dan is het niet hun eigen paard. Om ruzie te voorkomen doe ik het dan niet, maar als je iets ziet dat echt niet door de beugel kan, dan kun je dat gewoon zeggen, mits je het op een vriendelijke en opbouwende manier brengt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 19:01

Ik laat mensen maar gewoon. Wie ben ik om te zeggen als 14 jarige tegen iemand van 10 jaar ouder (of gewoon een ouder iemand tegen iemand van 16/17 zeg ik het ook niet) dat diegene iets doet wat ik never nooit zou doen of iets wat ik gewoon ziekelijk vind?
(ik denk bij aardig veel mensen bij mij op stal OMG wat doet die nou weer of jij denkt dat je je pony al zover hebt dat je gelijk l kan starten (terwijl je pony flut loopt) of dat iemand denkt ik weet het beter dus ik zal je wel even een paar tips geven die tips negeer ik wat diegene met zijn/haar paard/pony doet is niet mijn probleem maar tips hoef ik niet. (der zijn ook mensen rijden hun paard helemaal scheef en zeggen dan ik zal dat paard wel even goed rijden)

Laat ze maar gewoon doen ze komen er toch wel achter dat het niet de juiste manier is of iemand het nou op zen protecol moet lezen of dat diegene een paard krijgt dat tegen het bit in gaat.
Mijn problemen zijn het niet ik rij men pony zoals ik heb leren rijden en ik vind dit een hele goeie manier van een paard trainen.