Een nieuw paard kopen deel II

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:19

karinsd, hahaha, geweldig. Mijn vader doet altijd net alsof hij er veel van weet, maar dit allemaal met grapjes, dus nooit echt serieus. Nu ik echt serieus heb verteld dat ik nu mijn wens in vervulling wil laten gaan, begint hij ook wat meer serieus te worden.

Mijn moeder heeft een tijdje terug op een ijslander gereden en ze vond het he-le-maal geweldig, maar ook wel een beetje eng. Laatst was ze mee gegaan waar ik werk, en daar op een fries gereden, die was toch wel erg groot. Ze heeft zelfs 2 pasjes gedraafd. Maar voor de rest blijft het daar ook wel bij en toont ze niet echt interesse.

Hihi dat is wel leuk inderdaad, ik heb nog nooit een cadeau gekregen wat met paarden te maken had, daar weten ze te weinig van denk ik haha!

Laten we hopen dat het allemaal goed komt :')

karinsd

Re: Een nieuw paard kopen deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:21

Ach ja komt wel goed, gelukkig is er nog zoiets als bokt.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:22

karinsd schreef:
Ach ja komt wel goed, gelukkig is er nog zoiets als bokt.

Inderdaad :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:22

driebergen schreef:
Dat paard is 8 jaar en kost 8000 euro.
daar heb ik al naar gebeld ;)

DAn snap ik niet hoe ik aan dat andere bedrag kom, vergissing.

Mogelijk ga ik dit jaar mijn welsh a jaarling merrie verkopen, een palomino met bles.
Ze komt straks in groepsstalling bij mijn grote paarden en vreet dan net zoveel als de rest. Ze denkt dat zij namelijk net zoveel nodig heeft.... Die gaat dus moddervet worden en die hou ik zo nooit in model. Ik vind het wel jammer, want ik vind haar hardstikke leuk.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:27

Dat is idd wel jammer dat je haar gaat verkopen, ben je trouwens ook nog op zoek naar een ander paardje of heb ik daar overheen gelezen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:31

Nee, ben zelf niet op zoek. Heb een nu 2 jarige en een nu 3 jarige. En die drie jarige ga ik deze zomer misschien zadelmak maken, maar verder wil ik haar nog niet onder het zadel. Ze is nog niet "af".

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:34

ow oke leuk, ik vind mijzelf niet goed genoeg voor een jong paard, moet zelf nog genoeg leren.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:36

Ik had trouwens ook nog een vraag hoe het zit met een eventuele verzekering? Zouden jullie daar wel of niet voor kiezen?

Ik snap er ook geen hol van, ik heb een informatiebrochure aangevraagd, en daar staat dat je voor een bepaald bedrag je paard kan verzekeren, dus als ie 2000 waard is, voor dat geld verzekeren, bij dood of ongeval krijg je dat geld terug
...
Maar ik vind het belangrijk dat bij (dodelijke)ziekte zoals koliek, en er moet een operatie uitgevoerd worden, word er dan ook een deel vergoed? Of bij peesblessure oid? En hoeveel zou ik dan per maand/jaar kwijt zijn aan de verzekering? En hoe zit het dan met eigen risico?

Het gaat mij meer om dat als mn toekomstige paard ziek word, dat ik dan een deel vergoed kan krijgen en niet de volle mep hoef te betalen. Als het paard door ongeval overlijd, vind ik het niet belangrijk dat ik daar geld voor terug krijg, dus ik kan dan voor het laagste bedrag wel verzekeren, of zit dit weer anders?

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:38

Ik heb ook een brochure aangevraagd en ik snap er ook niks van dus voor mij dezelfde vragen??
Laatst bijgewerkt door karinsd op 02-01-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:38

Langcara schreef:
Mogelijk ga ik dit jaar mijn welsh a jaarling merrie verkopen, een palomino met bles.
Ze komt straks in groepsstalling bij mijn grote paarden en vreet dan net zoveel als de rest. Ze denkt dat zij namelijk net zoveel nodig heeft.... Die gaat dus moddervet worden en die hou ik zo nooit in model. Ik vind het wel jammer, want ik vind haar hardstikke leuk.

*zucht*

was ik maar 1.40...............

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:39

ow ik ken dat, soms baal ik las een stekker dat ik zo groot ben.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:39

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:40

Verzekering:
Je kunt verzekeren voor dood, en je kunt aanvullen verzekeren voor ziektekosten.

MAAR de premie die je betaalt, hangt af van de waarde van je paard.
De waarde van je paard, en dus de waarde van je premie, die bepaalt weer of jouw paard die dure operatie waard is.

Voorbeeld:
JIj koopt een paard voor 2500 euro, en dat is ook het bedrag waarvoor je hem wilt verzekeren incl. ziektekosten. Jij betaalt braaf je premie. Je paard krijgt koliek, de operatie gaat 3000 euro kosten.
Zegt de verzekering: hier heb je je 2500 euro. Paard gaat naar ons toe.
En ze brengen hem naar de slacht. Als hij tenminste van te voren niet dood gaat aan koliek.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:42

karinsd schreef:
ow ik ken dat, soms baal ik las een stekker dat ik zo groot ben.

Ik ben juist te klein voor mijn pony :+
Kom er nooit op, vooral als je buiten wil rijden ondervind je daar veel hinder van.
Mijn merrie is niet de dapperste maar wel meteen rustig als je afstapt, lastig als je daar zonder krukje dan niet meer op komt (en met krukje ook niet zo soepel)
Een stalgenoot heeft een kleine pony, hup en ze zit erop.
Soms ben ik daar best wel jaloers op :')

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:44

Op turn les gaan. Dan leer je er op te springen, zonder beugel te gebruiken...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:44

ilsexxx schreef:
Ik had trouwens ook nog een vraag hoe het zit met een eventuele verzekering? Zouden jullie daar wel of niet voor kiezen?

Ik snap er ook geen hol van, ik heb een informatiebrochure aangevraagd, en daar staat dat je voor een bepaald bedrag je paard kan verzekeren, dus als ie 2000 waard is, voor dat geld verzekeren, bij dood of ongeval krijg je dat geld terug
...
Maar ik vind het belangrijk dat bij (dodelijke)ziekte zoals koliek, en er moet een operatie uitgevoerd worden, word er dan ook een deel vergoed? Of bij peesblessure oid? En hoeveel zou ik dan per maand/jaar kwijt zijn aan de verzekering? En hoe zit het dan met eigen risico?

Het gaat mij meer om dat als mn toekomstige paard ziek word, dat ik dan een deel vergoed kan krijgen en niet de volle mep hoef te betalen. Als het paard door ongeval overlijd, vind ik het niet belangrijk dat ik daar geld voor terug krijg, dus ik kan dan voor het laagste bedrag wel verzekeren, of zit dit weer anders?

Ik heb mijn vorige paard wel verzekerd.
en mij is het goed bevallen. Ik heb hem verzekerd voor dood en uitkering bij ongeschiktheid. ook heb ik de ziektenkosten laten vergoeden.
Dan kan je gewoon de dierenarts bellen als er iets mis is, je krijgt het grootste gedeelte vergoed.
Je kan zelf verzinnen voor hoeveel je hem vergoed. ik heb dat toen voor minder dan het aankoopbedrag gedaan; dat betekende dat ik wel de DA kon betalen bij een bezoek of foto's maken ed, maar een koliekoperatie zou misschien wel niet kunnen. Maar ik ben toch niet zo wild van een koliekoperatie.
De maandlasten daarvan hangen af van de prijs waarvoor je het paard verzekerd.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:46

Langcara schreef:
Verzekering:
Je kunt verzekeren voor dood, en je kunt aanvullen verzekeren voor ziektekosten.

MAAR de premie die je betaalt, hangt af van de waarde van je paard.
De waarde van je paard, en dus de waarde van je premie, die bepaalt weer of jouw paard die dure operatie waard is.

Voorbeeld:
JIj koopt een paard voor 2500 euro, en dat is ook het bedrag waarvoor je hem wilt verzekeren incl. ziektekosten. Jij betaalt braaf je premie. Je paard krijgt koliek, de operatie gaat 3000 euro kosten.
Zegt de verzekering: hier heb je je 2500 euro. Paard gaat naar ons toe.
En ze brengen hem naar de slacht. Als hij tenminste van te voren niet dood gaat aan koliek.

Je kan dus je paard voor minder (ik denk ook meer) verzekeren.
daarbij kan je het paard terug kopen van de verzekering als je ervoor kiest hem af te laten maken. kost 400 euro en dan kan je het doen zoals je het zelf wil.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:46

langcara, we lossen het op door te gaan mennen, ze is daar zelf ook een stuk moediger in.
Rijden doen we dan wel in de bak voorlopig

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:49

Ik kom ook meelezen :j wij hebben op stal can alles te koop staan, misschien kan ik iemand helpen :j

Vind de verhalen ook leuk en leerzaam om te lezen :j

Marije_Kaoma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:01

Ik lees ook al een tijdje mee,
heb sinds augustus al een paard gevonden :D
Heeft ook wel een tijdje geduurd en veel paarden gezien.

Als je een paard gaat kopen moet je idd iemand meenemen die er verstand van heeft,
verder zou ik ook bij veel gaan kijken en uitproberen.
Aan het beging weet je eigenlijk niet echt wat je zoekt,
maar na een aantal paarden wordt dat wel duidelijk.
Wij hebben hem klinisch laten keuren en ook verzekerd..

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:10

Dus als je dan je paard verzekerd, is hij eigenlijk niet eens van jou?

Driebergen, moest jij altijd dan ook eigen risico van 75 euro betalen als de dierenarts kwam? En wat werd er allemaal vergoed? Welke ziekten/blessures ed? En wat betaalde jij per maand en voor welk bedrag had je je paard verzekerd?

En stel, ik koop een veulen van +/- 500 euro dan is de waarde van dat paard over 3 jaar natuurlijk gestegen zodra het paard beleerd is, en over 5 jaar misschien nog wel meer door wedstrijdervaring, keuringen ed. Dan moet je dus eerst je paard voor 500 verzekeren en dan later meer ofzo?

Sorry, ben echt een leek in dit soort dingen haha :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:11

Ik heb mijn paarden niet verzekert, maar die hebben er ook niet echt de waarde naar ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:11

ilsexxx schreef:
Dus als je dan je paard verzekerd, is hij eigenlijk niet eens van jou?
)

Op het moment dat je het verzekerde bedrag int, moet jij je paard overleven aan de verzekering. Je kunt er voor kiezen dit bedrag niet te innen, dan hou je je paard.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:15

je hoeft je paard niet perse aan de verzekering te geven.
Je kunt het ook laten uitbetalen maar dan staat ie als afgekeurd en dan is het een recreatie (als hij daar nog geschikt voor is) of grasmaaier.
Of je kunt hem zelf laten slachten of inslapen

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:16

Stef, heb je eigelijk nog wat leuks staan op stal? (pb maar anders)