Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:41

Moderatoropmerking:
In dit topic mogen jullie discusseren of jonge ruiters weten waar ze mee bezig zijn, zoals de topictitel al aangeeft. Het is NIET de bedoeling om andere topics hierin aan te halen en/of andere bokkers in dit topic te bespreken. Als je een opmerking of tip hebt voor een ruiter dan kun je dit kwijt in het topic van deze persoon. Staat dit op slot omdat de reacties te ver gingen, dan is het dus ook niet de bedoeling om hier rustig verder te gaan.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:42

Mglii____ schreef:
@Barcelano : Ik hoop ook ooit op mn eigen paardje , maar eerst zien dat ik een diploma haal en centjes kan verdienen om mn paardje te kunnen geven wat ie nodig heeft. :) Ben momenteel blij met de situatie , enige nadeel vind ik dat ik nu een beetje aan het flippen ben omdat de eigenaar van mn huidige verzorgpaardjes met vakantie is en ik dus al erg lang niet meer gereden heb :) Maar begin januari komt ze terug *\o/* Ok dit is wel effe heel erg offtopic ! sorry ...

Geduld is een schone zaak :D
En straks als je werk heb, heb je alleen maar profijt:)
oef je niet bang te zijn dat je de smit niet kan betalen etc.....

En met je eigenpaard zal je zien dat je ook niet altijd zin hebt om te rijden haha :D :+

Mglii____

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:45

Citaat:
Geduld is een schone zaak :D
En straks als je werk heb, heb je alleen maar profijt:)
oef je niet bang te zijn dat je de smit niet kan betalen etc.....

En met je eigenpaard zal je zien dat je ook niet altijd zin hebt om te rijden haha :D :+

Inderdaad ! Heb twee jaar dan een verzorgpony gehad en dat heb ik toen zelf ook ondervonden ! :o

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:53

Iedereen zou zijn paard/pony gewoon moeten kunnen rijden met een zadel en een hoofdstel met enkelgebroken watertrens.
Sporen,hulpteugels,elastiek,scherper bit; dan moet je eens goed nadenken of je eigenlijk wel bij het paard past.
Er word heel snel naar hulpdingen gegrepen maar eigenlijk zou je eens eerst naar jezelf gaan kijken.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:54

Dromen schreef:
Iedereen zou zijn paard/pony gewoon moeten kunnen rijden met een zadel en een hoofdstel met enkelgebroken watertrens.
Sporen,hulpteugels,elastiek,scherper bit; dan moet je eens goed nadenken of je eigenlijk wel bij het paard past.
Er word heel snel naar hulpdingen gegrepen maar eigenlijk zou je eens eerst naar jezelf gaan kijken.

Waar de onkunde van de ruiter komt...begint de ruitersportzaak....

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:56

Barcelano schreef:
Dromen schreef:

Waar de onkunde van de ruiter komt...begint de ruitersportzaak....

die ken ik ook maar dan waar de onkunde van de ruiter eindigt begint zijn zadelkamer :)

off topic hallo Barcelano vanavond op stal??????

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:07

:D Hee jij ook hier :D
Ja ik gaat na het eten!

En sommigen hebben hun zadelkamer vol hangen :D
Doe jij het wel goed met je zadel karretje :D Pas niet zoveel op :+

RM94

Re: Jonge ruiters, weten ze waar ze mee bezig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:26

hahaha ik heb gewoon niet zoveel alleen wat ik nodig heb :)

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:29

Ik ben het er mee eens.
Ik ben zestien jaar en daarbij wil ik ook wel zeggen dat ik 1,5 jaar geleden nog met een martingaal heb gereden terwijl het nergens voor nodig was. Maar al gauw kreeg ik de goede begeleiding en het was gelijk afgelopen.

Ik denk dus ook dat het aan jezelf ligt en aan de begeleiding.
Sommigen zijn verschrikkelijk eigenwijs en hebben hun eigen raad en hun eigen manier van denken dat ze niet naar anderen willen luisteren. Zo wil ik absoluut niet zijn. Al heb ik wel mijn eigen manier van rijden en neem ik 90% van het kritiek mee wat ik allemaal mee krijg. Alles wat mij goed in de oren klinkt, of waar de eigenaar van het paard mee eens is neem ik mee. Als ik er een slecht gevoel bij krijg, overleg ik dit, kijk hoe andere mensen het doen en er over na denken en als het in mijn ogen niet positief werkt ga ik hier niet in mee.

Meestal ga ik in alle tips mee! Tot dat ik een verkeerde instructrice heb gekregen (wat echt wel op haar goede manier het deed maar niet bij het rijpaard aansloeg en waarbij ik geen ontspanning kreeg in het paard.) dat ik wel oppas met het kritiek.

Ik heb laatst nog een discussie met de eigenaar gehad dat ik niet alles mocht mee nemen omdat ik vaak te veel mee neem. Ieder rijd op zijn eigen manier op het paard en denkt er anders over. Ik rijd met mijn benen en zit (dat probeer ik tenminste zo goed mogelijk) en de ander rijdt puur met zijn handen. (grof voorbeeld.)

Verder snap ik dat een spoor als hulpmiddel word beschouwd maar dit word wel door mij gebruikt. Ik wil wat meer verkleining in de hulpen hebben. Als mijn paard lui is voor het been begin ik met overgangen en dan niet gelijk met sporen of weet ik veel wat.

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:45

Heey
Ik denk dat sommige ruiters inderdaad er gewoon mooi uit willen zien met de ponys, nu ben ik zelf ook nog maar twaalf maar ik rijd af en toe op een behoorlijk stevig gebouwde shet met een leuk rood dekje en ik wandel soms met een bont veulenshetje met soms hoog opgestoken staartjes etc
Dus ik doe niet twee bitten of sporen of weet ik veel wat om, op mijn inmiddels overleden paard reed ik ook, ze was veel te groot voor mij en ze was al oud met grijze haren en alles (wel nog berijdbaar hoor)
En op haar reed ik ook het liefst zonder zadel, het boeit me niet hoe het er uit ziet, als ik en mijn pony/paard maar plezier hebben...
Ik wil hiermee zeggen dat niet elke jonge ruiter is zoals je beschrijft
Maar ik ben er wel mee eens dat een aantal ruiters voldoen aan je beschrijving...

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:48

Marleenloveu schreef:
Heey
Ik denk dat sommige ruiters inderdaad er gewoon mooi uit willen zien met de ponys, nu ben ik zelf ook nog maar twaalf maar ik rijd af en toe op een behoorlijk stevig gebouwde shet met een leuk rood dekje en ik wandel soms met een bont veulenshetje met soms hoog opgestoken staartjes etc
Dus ik doe niet twee bitten of sporen of weet ik veel wat om, op mijn inmiddels overleden paard reed ik ook, ze was veel te groot voor mij en ze was al oud met grijze haren en alles (wel nog berijdbaar hoor)
En op haar reed ik ook het liefst zonder zadel, het boeit me niet hoe het er uit ziet, als ik en mijn pony/paard maar plezier hebben...
Ik wil hiermee zeggen dat niet elke jonge ruiter is zoals je beschrijft
Maar ik ben er wel mee eens dat een aantal ruiters voldoen aan je beschrijving...

Nee, natuurlijk is niet elke jonge ruiter zoals in dit topic wordt beschreven! :)
Gelukkig niet, dat zou wat worden. :')
Maar in dit geval ging het alleen echt even over de 'drastische' gevallen. En gelukkig zijn er ook nog héél veel jonge ruiters die het 'wel goed' doen!

JuudKaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:57

Als ik even mag reageren :o
Ik ben dan wel 15 jaar, maar vindt dat ik wel nadenk.
Ik besprak bv dat mijn verzorgpaard soms een beetje sloom is. Ik zei dat ik dat een uitdaging vind om daar aan te werken. Zij begon gelijk over sporen en elastiek enz. Ik had toen echt zoiets van: Je paard moet het ook leuk vinden. Je moet het niet doen omdat het stoer is of omdat het ''nodig'' is. Ik weet niet of jullie het er mee eens zijn, maar dit wilde ik even zeggen. Nu weet ik dat ik vrij volwassen ben voor mij leeftijd, maar toch vind ik dat we ook aan het welzijn van het paard moeten denken. ik maak zelf ook fouten en daar leer ik van. Maar ik vind niet dat mensen niet zomaar iest moeten doen zonder reden. het zijn levende wezens. ;)
Ik hoor het ook graag als jullie het niet met mij eens zijn ;)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:58

JuudKaas schreef:
Als ik even mag reageren :o
Ik ben dan wel 15 jaar, maar vindt dat ik wel nadenk.
Ik besprak bv dat mijn verzorgpaard soms een beetje sloom is. Ik zei dat ik dat een uitdaging vind om daar aan te werken. Zij begon gelijk over sporen en elastiek enz. Ik had toen echt zoiets van: Je paard moet het ook leuk vinden. Je moet het niet doen omdat het stoer is of omdat het ''nodig'' is. Ik weet niet of jullie het er mee eens zijn, maar dit wilde ik even zeggen. Nu weet ik dat ik vrij volwassen ben voor mij leeftijd, maar toch vind ik dat we ook aan het welzijn van het paard moeten denken. ik maak zelf ook fouten en daar leer ik van. Maar ik vind niet dat mensen niet zomaar iest moeten doen zonder reden. het zijn levende wezens. ;)
Ik hoor het ook graag als jullie het niet met mij eens zijn ;)

Wil je het ook horen als ik het WEL heeel heel heel heel erg met je eens ben? :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:01

Ik ben 14 en mijn paard is voor het springen opgeleerd door iemand die meer springervaring heeft
nu spring ik enkel met Picasso zij geeft les omdat ze hem goed kent
ze raadde me aan op met een martingaal te rijden en toen heb ik aan enkele mensen met veel ervaring gevraagd wat zij er van vonden. Veel mensen zeiden dat het beter ging gaan met borstriem en martingaal dus heb ik dit geprobeert en ik rij er alleen mee op springtraining en jumping ik maak er geen misbruik van omdat het mooi of stoer uitziet

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 18:04

picassojava schreef:
Ik ben 14 en mijn paard is voor het springen opgeleerd door iemand die meer springervaring heeft
nu spring ik enkel met Picasso zij geeft les omdat ze hem goed kent
ze raadde me aan op met een martingaal te rijden en toen heb ik aan enkele mensen met veel ervaring gevraagd wat zij er van vonden. Veel mensen zeiden dat het beter ging gaan met borstriem en martingaal dus heb ik dit geprobeert en ik rij er alleen mee op springtraining en jumping ik maak er geen misbruik van omdat het mooi of stoer uitziet

Als verschillende mensen met veel ervaring vinden dat dit voor jullie zou kunnen werken,
dan is er geen enkel probleem. Petje af trouwens dat je het zo goed hebt nagevraagd! :D

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:08

danku
ben eigenlijk geen voorstander van al die hulpmiddeltjes maar het werkt
zal heb nooit voor gewoon platwerk

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

Ooit van voorschreidende inzichten gehoord?
Als je jong bent denk je álles te weten. Met name pubers zijn hierin zeer goed :j .
De inzichten en mogelijkheid tot zelfrelativering komen met de jaren ;) .

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:37

ik heb niet al de reactie's doorgelezen dus misschien is dit al gezegd, maar ik denk zelf dat het ook aan je persoonlijkheid en karakter ligt, als je zelf al best serieus bent en nadenkt voordat je iets doet, zal dat op paardengebied ook zo zijn. ook denk ik dat het aan je opvoeding ligt en aan wat je gewend bent.. ik bedenk eerst waarom ik iets wil en dan overleg ik het met mensen die er meer verstand van hebben of zoek het op op internet of hier op bokt! ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die hun paard gewoon verpeste, nog erger, meestal is het niet eens hun paard trouwens, maar een verzorgpaard of zo iets!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:41

kimdegroot schreef:
ik heb niet al de reactie's doorgelezen dus misschien is dit al gezegd, maar ik denk zelf dat het ook aan je persoonlijkheid en karakter ligt, als je zelf al best serieus bent en nadenkt voordat je iets doet, zal dat op paardengebied ook zo zijn. ook denk ik dat het aan je opvoeding ligt en aan wat je gewend bent.. ik bedenk eerst waarom ik iets wil en dan overleg ik het met mensen die er meer verstand van hebben of zoek het op op internet of hier op bokt! ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die hun paard gewoon verpeste, nog erger, meestal is het niet eens hun paard trouwens, maar een verzorgpaard of zo iets!

Off topic ; jij woont in warmenhuizen , daar wonen mijn oom , tante en nicht en neef ook :D

maar goed. Je kan nog zo serieus zijn en nog zo goed kunnen nadenken . Als je niet meer weet en niet meer ervaring heb op die leeftijd, doen ze alsnog dingen waarvan ze later denken , agosh . Arm paard . Ik was ook altijd serieus met mijn paard en dacht goed na voor ik iets deed . Maar ik deed ervaring op van anderen en deed dat na en dacht dat dat het goede was . Niet dus ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:42

MaritAriel schreef:
Als je niet meer weet en niet meer ervaring heb op die leeftijd

...je weet niet wat je niet weet zullen we maar zeggen hè? ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:43

LDRD schreef:
MaritAriel schreef:
Als je niet meer weet en niet meer ervaring heb op die leeftijd

...je weet niet wat je niet weet zullen we maar zeggen hè? ;)

hoe bedoel je dat precies :) ?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:45

Precies zoals ik het zeg. :D

Een hoop mensen denken van alles te weten maar komen er gaandeweg achter dat het toch anders
in elkaar steekt.
En ik vorm daarop geen uitzondering hoor, ik dacht als puber ook dat ik de waarheid in pacht had :o .

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:45

LDRD schreef:
Precies zoals ik het zeg. :D

Een hoop mensen denken van alles te weten maar komen er gaandeweg achter dat het toch anders
in elkaar steekt.
En ik vorm daarop geen uitzondering hoor, ik dacht als puber ook dat ik de waarheid in pacht had :o .

Ah zo , mee eens :)

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:49

ik kom ook even reageren.
toen ik 12 jaar was, reed ik op mn verzorgpaard. In het begin, zonder sporen. Toen moest ik het paard sirieus vooruit SCHOPPEN voordat ze echt in stap of draf ging. Later heb ik heel lang met sporen gereden.
Nu kom ik iedere dag bij dit paard (wegens omstandigheden met de eigenaar, kan ze er zelf niet meer voor zorgen, daarvoor zou je pb kunnen vragen, om het verhaal te weten :)) en ik rijd nu niet meer met sporen. Geen idee hoe het kan, maar die pony reageert nu veel beter zonder.
ik heb zelf besloten om niet meer met sporen te rijden, en te kijken hoe ze reageerde.
Als het een beetje goed weer is, en ik rijd buiten, rijd ik zelfs met Neckrope ;).
Afbeelding

Vinden jullie dat ik dit goed heb opgelost? of doe ik nu iets wat onverantwoord is, en waar ik niet goed bij na denk? (verder geen kwade bedoelingen achter.)
Edit: Cap is eigen keus!!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:51

ik vind het ten eerste heeel onverantwoordelijk dat je ondanks die neckrope geen cap op hebt . Dat had ik trouwens ook gevonden als hij een hoofdstel in had maar goed.

Ik ben geen voorstander van sporen en vind dat je het moet oplossen met les ipv van meteen een hulpmiddel te pakken terwijl je de reden niet eens wist . Mischien had ze ergens last van en daardoor veel pijn ,,
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 28-12-11 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt