Bijna geen tijd meer voor paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 18:27

Je hebt deze tip vast al gekregen maar: Is het niet handig om een bijrijdster te zoeken?

Veel succes ermee.
Het moet wel leuk blijven, en als je elke keer zo moe bent is het voor jou ook niet leuk

Wils19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 18:59

Hallo,

Je zou je paard ook ergens anders neer kunnen zetten bij iemand die hem voor je wil doen en berijden..
Dan zou je eventueel het voor een tijdje kunnen doen en wanneer je alles op een rijtje hebt het gewoon weer verder oppakt.

Dorien_68

Re: Bijna geen tijd meer voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:02

Ja wils19 komt wel met een goede oplossing. Een soort van bijrijdster/ (in de buurt) op bruikleen voor onbepaalde periode. Zou dat geen uitkomt bieden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:08

Sonja schreef:
Als je na een half jaar al geen energie meer hebt en piept over donker, dan ben je stomweg niet uit het juiste hout gesneden voor een eigen paard.
Doe jezelf en je paard een plezier, verkoop 'm aan iemand die wél van te voren aan ziet komen dat je 's winters altijd in het donker bezig bent, en ga bv lekker 1x per week op een leuke manege rijden.

Paardrijden is een hobby, en hobbies horen LEUK te zijn.

Ik werk van half 8 smorgens tot kwart over 5 dus ik ben al om kwart voor 7 weg en pas om 6 uur thuis en nog heb ik altijd tijd en zin om naar mijn paard te gaan en dan mest ik zelf uit en ga ik lekker mijn paard beweging geven, ook alles in t donker, nou en? komt wel weer een zomertijd hoor.

Natuurlijk ben ik ook weleens moe maar als ik er ben is de moeheid weg, en natuurlijk hoef je niet elke dag te rijden, als er maar wel altijd en elke dag schone stal heeft en schone water heeft en eten krijgt, mijn paard staat ook altijd overdag lekker in een grote paddock met een ander paard.

Dus hij komt niks te kort en staat lekker veel buiten overdag als ik 1 x geen zin heb om hem beweging te geven, dan mest ik alleen uit en ga ik opstrooien en water verversen en krab ik zijn hoeven uit en ga ik weer naar huis, dan ben ik met een uurtje klaar. Voordeel is wel dat het dichtbij is en ik een auto heb.

In jouw geval kan je wel een stal dichterbij zoeken, en je kan m losgooien en of longeren, hoef je niet te rijden als je te moe bent.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-02-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:08

Ik snap je probleem hoor. Ben vaak ook helemaal dood op van school en dan moet je nog naar je pony toe. Natuurlijk niet's ergs aan keileuk! Maarja je bent toch helemaal doodmoe dan. Heb ik het geluk dat ik binnen 5 minuten bij mijn pony ben en af en toe breng mijn ouders mij ook :D Dus gaat het allemaal wel makkelijk. Nou woonde ik vorig jaar ook op 20 min afstand fietsen van mijn paard vandaan en dat zou ik zelf ook echt niet kunnen, over fietsen mijn ouders zouden mij dat ook niet laten doen. Toen had ik het geluk dat ik ook meestal gebracht werd tenzij het weekend was. Nou snap ik je probleem.

Is het niet mogelijk paard dichter bij te stallen? Of toch tijdelijke verzorgster te zoeken voor een aantal dagen?

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:13

Oh las net dat je een een advertentie heb geplaatst. Handige oplossing. Pff 45 minuten heen fietsen dan nog rijden en dan nog terug en stage en alles, dan snap ik best dat je doodmoe ben. Hoop dat dit een goede oplossing voor je word

_taane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:16

Een paard heb je bij mooi en slecht weer
bij licht en donker weer
en op vermoeide en energierijke dagen.
Als je daar niet goed mee om kan gaan is het voor je paardje tog eerlijker als die naar iemand toe gaat die hem wel de aandacht geeft. Jij zou het tenslotte ook niet leuk vinden als er 1 keer per week eens iemand naar je omkeek denk ik dan maar.
Een paard heeft liefde en aandacht nodig
ELKE DAG
regel anders een bijrijder die er veel mee aan de gang kan gaan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:16

Ja ik denk dat het enorm scheelt voor je als je paard dichterbij komt te staan, dan wordt het weer veel leuker voor je.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:21

Je hebt dit jaar nogal wat voor je kiezen gehad.
Daarbij heb je je paard heb je ook nog niet zo lang (1,5 jr.)
De verzorging vraagt meer tijd en moeite dan mensen vaak denken/incalculeren.
Dat overkomt meer mensen na het eerste enthousiastme van 'een eigen paard hebben'.
Heel menselijk... een paar mensen uitgezonderd O:)

Daarbij: Er zijn genoeg paarden die in de winter minder aan het werk zijn, dan in de zomer. (slecht weer, minder rijmogelijkheden, vervoer, etc.)
Als paarden zich kunnen vermaken (weide en maatjes) lijden de meeste paarden daar niet aan. Zowel ruiter als paard raken wel wat conditie en handigheid kwijt.

Als straks de dagen weer lengen wordt het allemaal vast weer wat gemakkelijker.
Ga anders een keer met je moeder of een vriendin om tafel zitten wat voor jou een haalbaar programma is (zeker gezien je energie). Je hoeft niet iedere keer uren te rekenen.

Het is wel belangrijk om het met de stalhouder te bespreken, zodat zij/hij weet wat er aan de hand is.
Misschien heeft diegene ook wel tips voor je (bijrijder)

Goed dat je hier voor jezelf over nadenkt. Hopelijk vind je een goede oplossing.
Succes.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:08

dit vind ik ook weer een typisch beeld van

ik weet niet waar ik aan begin maar ik wil het PER SE hebben ...

mensen moeten eens beter na denken of ze wel voor de rest van hun leven voor hun dier kunnen zorgen!
het is een dier met gevoel geen voorwerp zoals een fiets

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:15

Hier meld zich nog iemand, die vind dat een hobby leuk moet zijn en vooral geen verplichting. Dat je een keer een dag geen zin hebt komt bij iedereen voor... Ik werk 40 uur in de week van 9.30 tot 18 uur. Daarna moet ik voor mijzelf eten koken, hond uitlaten en daarna ook nog rijden.. Vaak zit ik er pas rond 8/9 uur op.. en om half 11 ben ik weer thuis. Heb ik een dag wat minder zin, dan longeer ik gewoon.. Ik vind het een verplichting voor je paard dat hij aandacht krijgt, gepoets word en gereden/gelongeerd word. Of je moet je paard willen delen met een bijrijder, wat echt totaal niets is voor mij.. Maar anders zou ik eens goed bedenken wat je daadwerkelijk wilt.

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 23:26

Maak je niet druk,
Met de sneeuw en kou hebben ook een heleboel mensen hun paard geen beweging kunnen/willen geven.
En daarnaast staan er van veel mensen hun paarden op een "luxe" stal waar de paarden helemaal niet in de wei komen maar ze gaan wel elke dag... Mag het paardje 1 uurtje uit zijn stal en staat er vervolgens weer 23 uur op.
Zolang jou paardje elke dag in de wei kom voor een flink aantal uur en jij nog een aantal x per week kom is het voor de winter goed hoor!!!!
Je moest eens weten hoeveel mensen er een winterstop hebben!!!!
Kijk het zou anders zijn als je niet volpension staat en je zelf alles moet doen en je daar geen tijd voor zou hebben tja dan zeg ik dan kan je hem beter weg doen.

Maar zoals ik al zei voel je niet al te schuldig er komen heus weer betere tijden de dagen gaan weer langer worden en je krijg vanzelf weer meer energie.
Het is niet niks van een luxe school leventje ineens te gaan werken (zonder salaris want neem aan dat het een stage is ) dan op zaterdag nog werken scheiding van je ouders verhuizen vriendinnen en je paardje pff
Het is allemaal gewoon nog effe wennen succes ermee

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:20

Inderdaad ik ben het makkie79 eens,
vele mensen hebben tijdelijk winterstop, zeker met de vorst en sneeuw van een paar weken terug.
Paardje overkomt daar niks van, zeker als hij/zij nog buiten komt!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:30

mm ik herken het wel. Ik zit nu eerste jaar unif, een vriend en ook gescheiden ouders.
Tijd, daar ben ik het armste in. Alles staat op zijn kop.
Ik heb een bijrijdster nu, echt leuk vind ik het niet dat ik mijn paard moet 'uitlenen' maar ik vertrouw haar wel en het gaat goed. Nu, mijn paard staat 24/7 buiten en heeft vriendjes waar hij veel mee crosst en hij is geen sportpaard, dat maakt al een groot verschil.

Probeer een of twee dagen tegen jezelf te zeggen: dan ga ik, wat er ook gebeurd of hoe ik me ook voel. Want met schuldgevoel kom je ook nergens. Een bijrijdster is idd geen slecht idee, of eventueel laten mee rijden in manege lessen. Als versta ik dat dat niet zo leuk is. Maar het is een optie.

veel succes en neem wat tijd voor jezelf ;)

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:33

ik herken het ook. lange schooldagen ( soms pas om kwart voor 7 thuis) vaak erg moe, maar je moet keuzes maken.. ik móét elke dag heen ( tenzij echt niet anders kan)

krijgt je paard wel verdere verzorgingg?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:40

Ik vind echt dat hier wel heel hard geoordeeld wordt hoor.
Ik heb 20 jaar paarden, maar ook ik doe er in de winter weinig mee. Zolang hij zijn natje en droogje krijgt en contact met soortgenoten/beweging in de wei komt hij in principe niks te kort hoor.

Pff wat een reactie weer.
Een paard is niet gemaakt om te rijden, dat willen wij mensen graag. En natuurlijk is de een meer gebaat bij veel doen dan de ander, maar het gros van de paarden vind de wei met vriendjes ook wel prima.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:20

Kan je geen bus pakken naar stal? Ik heb in de winter en na 5 stagedagen achter elkaar vaak ook geen zin om te fietsen. Dan pak ik lekker de bus :)

Of inderdaad een bijrijder voor een aantal dagen.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:10

Ik denk dat het dan geen optie is voor jou om een paard te hebben.. je wilt geen tijd vrijmaken, en in de tijd die je hebt hou je niet van door het donker fietsen (en ik denk ook de kou ect.)

Als ik jou was zal ik of een verzorger zoeken, of je paard verkopen en zelf bv een paardje leasen voor 1 a 2x per week, als je daar tijd voor hebt. Of gewoon op een manege gaan rijden, of kappen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:41

Maar je hoeft toch niet per se te rijden? Als je paard de hele dag in de wei staat is het ook prima. Paardrijden is best vermoeiend, dus je zou ook gewoon even kunnen knuffelen. Al moet je wel ver fietsen om je paard even te aaien.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:45

Te moe vind ik geen reden om je paard te laten staan.
Dichter bij stallen, verkopen of een verzorgster zoeken is het enigste.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:52

Zie dat sommigen ook reageren ook al ga je heen voor een aai.. Maar mijn paard staat dichtbij huis en voel ik me bagger ga ik ook niet heen hoor. Mijn paard zit echt niet te wachten op een aai of een knuffel van mij :n Als een paard de verzorging krijgt en zijn beweging( bijv in het weiland) Is er toch niet zo'n probleem?

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:54

Yuri schreef:
Ik vind echt dat hier wel heel hard geoordeeld wordt hoor.
Ik heb 20 jaar paarden, maar ook ik doe er in de winter weinig mee. Zolang hij zijn natje en droogje krijgt en contact met soortgenoten/beweging in de wei komt hij in principe niks te kort hoor.

Pff wat een reactie weer.
Een paard is niet gemaakt om te rijden, dat willen wij mensen graag. En natuurlijk is de een meer gebaat bij veel doen dan de ander, maar het gros van de paarden vind de wei met vriendjes ook wel prima.

Helemaal mee eens als jou paard goed verzorgt word en dagelijks in de wei komt moet je je niet al te schuldig voelen. Gun jezelf een poosje mss ga je je beter voelen en heb je weer meer zin.

Gerjanne_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:18

Dess schreef:
Te eerste ben ik 17, ik moet een best stuk fietsen om er heen te gaan. Weet niet of jullie wel eens verhalen hebben gehoord, mijn moeder vind het ook niet prettig als ik in het donker alleen daar heen fiets.
Waar ik woon zijn geen stallen enz. omdat het in de stad is.
Dat ik moe ben is iets psygisch ( ben naar dokter geweest ) .. Vaak zodra ik thuis kom val ik in slaapzodra ik op de bank zit.
Ik heb mijn paard een ander half jaar, vorig jaar woonde ik nog in de buurt.Ben er bijna elke dag geweest!
Mijn paard heeft het goed op die stal, word gevoerd stallen worden daar elke dag uitgemest..
Dus ze komt niks tekort behalve veel beweging. Dus mijn probleem is niet dat ze niet verzorgd word, mar dat ik dr bijna geen beweging kan geven!

Oke beetje laat maar toch nog even, dat jij zo moe bent is niet verwonderlijk!! En je ouders zijn gescheiden, en je bent een nieuwe opleiding begonnen, en je bent dus verhuisd, en je bent stage gaan lopen, en daarbij ben je ook nog eens volop in de groei op 17 jarige leeftijd. Als ik zo je afgelopen jaar bekijk kan ik me goed voorstellen dat je helemaal kapot bent. Je krijgt gewoon geen tijd om het te verwerken. Heb je geen vriendin of iets die voor een maand of twee (net zoalang als je nodig hebt) de volledige zorg van je paard over kan nemen? Dat je dus alleen op zondag gaat en dan dus pure ontspanning!! Je zult merken dat je van je hobby dan juist weer meer energie gaat krijgen. Straks als je 18 bent snel rijbewijs halen en autotje kopen. Dan heb je volgende winter niet het probleem van het donker. En heb je je baantje op zaterdag echt nodig want misschien verdien je ook al wel wat bij met je stage? Dan zijn er nog voedingssupplementen voor meer energie, waar ik zelf altijd veel baat bij had was Floradix, gewoon te koop bij de drogist. Zorg dat je alles weer op een rijtje krijgt en het afgelopen jaar verwerkt desnoods met proffesionele hulp. Pb box staat open!!

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:31

is misschien voor een aantal dagen een verzorgster zoeken een optie? dan lost dat iniedergeval een paar dagen op :P

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:54

Roos_Spike schreef:
is misschien voor een aantal dagen een verzorgster zoeken een optie? dan lost dat iniedergeval een paar dagen op :P

Ze zoekt al een verzorgster..