Vallen, teugels los laten of vast houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:47

stef schreef:
Sodeletuut schreef:
Ik houd automatisch vast, is niet erg, want ik rijd toch bitloos. :)

Ruk op de neus is heel prettig....

Lijkt me ten eerste dat het dan achter de oren komt, en ten tweede is het altijd minder erg dan een ruk in de mond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:49

Die ruk aan de teugels die het paard krijgt als ik val zal mij eerlijk gezegd een worst wezen , ik val niet zomaar in een brave stap er af , het paard mag er ook wel wat van voelen als die zo idioot doet dat ik er af gelanceerd wordt , denk ik dan maar :o

(misschien is die de volgende keer dan wat voorzichtiger :P )

Je gaat het dier niet expres kwaad doen , maar een paard dat idioot doet waardoor je er af valt , vervolgens loslaten om te voorkomen dat die een ruk aan de teugels krijgt , en vervolgens andermans probleem maken van jou loslopende paard...nee hoor dan incasseert hij die ruk toch maar mooi. Simpele kwestie van oorzaak en gevolg die ze best mogen voelen vind ik :j

LadyMadonna

Re: Vallen, teugels los laten of vast houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:07

Tuurlijk is het niet expres, maar ik vind die opmerking gewoon onzin :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:12

Geen tijd om na te denken hier... in ene reflex heb ik tot dusver altijd vastgehouden. Soms zelfs daardoor gevallen (handpaard dat mij uit het zadel trok en ik maar vast blijven houden :+). De laatste keren had ik altijd de teugels/touwen in mn hand toen ik op de grond lag :P

drikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:17

teugels los laten!!!

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:21

Pmarena, nou ja goed, als je mee gesleurd wordt dan. Sorry maar tegen die tijd dat mijn paard dan weer rustig is, heb ik al van alles gebroken of erger.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 23:09

Ik weet niet of sommige van deze antwoorden nog naar mij gericht zijn maar nog een paar dingen voor de duidelijkheid in mijn geval...

-Ik was alleen in de bak
-Ik had toch eigenlijk wel zo'n pijn dat ik niet meteen op kon staan
-Als ik lig met de teugels in m'n hand krijgt mijn pony toch een enorme druk op zijn mond omdat ik vrij korte teugels heb...

Als ik op een manege pony er af val houd ik wel altijd de teugels vast.
Ik liet ze echt bewust los.

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:40

Ik laat altijd los, en dit is nog altijd goed gekomen (met het paard dan xD)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:43

Ik laat eigenlijk vanzelf los. Ben er in 5 maanden nu één keer afgevallen, dit was in de buitenbak. Ik liet los, viel er af en beest ging naast me staan en kijken wat ik nou op de grond deed ipv op zijn rug. :')

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 11:48

Los laten zeker
Een paard hou je niet als ze er vandoor willen en een mens is niet tegen bomen of palen bestand
Ken genoeg verhalen met dodelijke of dwarslaesie letsel
Roep en hoop dat ze blijven staan en anders dat ze geen auto tegen komen vooral ook voor diegene
in de auto.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:09

Een paard hou je niet als ze er vandoor willen :?

Je kunt het op zijn minst uit alle macht proberen , om te voorkomen dat er al snel zo'n 500 kg aan de kletter gaat op de openbare weg :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:22

stef schreef:
malissapaard schreef:
binnen altijd los laten, ken mensen die daardoor hand hebben gebroken!!!!

Heel vervelend, maar als ik op mijn jonge paard aan het rijden bent, en jij mieterd eraf, je laat bewust los en mijn paard gaat daardoor over de zeik, krijg je toch echt de wind van voren :j

Dat moet je dan maar doen, ik val er ook niet expres af (liever niet zelfs :+ ) en ik heb op dat moment echt geen boodschap aan jouw jonge paard. Dan moet je maar zorgen dat je alleen in je uppie gaat rijden, iedereen kan per ongeluk een duikeling maken.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:23

In mijn geval, Pmarena, heb ik dat gedaan. En ik wilde dat ik dat niet had gedaan...
Overigens was ik in een afgesloten bos. Denk dat dat ook nog voordelig was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:26

Broccoli schreef:
Pmarena, nou ja goed, als je mee gesleurd wordt dan. Sorry maar tegen die tijd dat mijn paard dan weer rustig is, heb ik al van alles gebroken of erger.

Sowieso, van alleen het vallen en vasthouden heb ik ooit mijn schouder uit de kom gehad, banden allemaal flink verrekt, ben er 8 weken mee uit de roulatie geweest en heb goed pijn gehad. En dan heb ik het nog niet over dat je je paard bovenop je trekt, dat is helemaal al geen pretje.
De mond van het paard is mijn allergrootste zorg niet, maar andere ruiters moeten op dat moment toch ook maar even voor zichzelf zorgen hoor!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:28

pmarena schreef:
Een paard hou je niet als ze er vandoor willen :?

Je kunt het op zijn minst uit alle macht proberen , om te voorkomen dat er al snel zo'n 500 kg aan de kletter gaat op de openbare weg :=

Over het algemeen zorgt vasthouden alleen maar voor een grotere ikwilweg-reactie, zelfde als een opgefokt paard vooraan opsluiten met rijden, die worden alleen maar drukker.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:30

Dat bedoel ik inderdaad, Urielle. Ben toch blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt..

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:32

Hier iemand die helaas heeft vast gehouden, op haar hoofd terecht kwam en bewusteloos was dus alsnog los heeft los gelaten. Had ik mijn handen vooruit gestoken gehad had ik waarschijnlijk 2 gebroken polsen gehad en niet een dubbele hersenkneuzing en 2 bloedinkjes waardoor 3 maanden plat!

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:33

En dit was met cap op! Die heeft mijn leven gered!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:33

Urielle :

Dan voelt het dier maar even paniek, dat was waarschijnlijk toch al aan de orde want anders val je er niet af :P

Je valt , houdt paard vast , ziet een bang paard trekken aan de teugel omdat het dier op de vlucht wilt...je houdt vast en stelt gerust en 10 seconden later stopt het paard met trekken en kalmeert weer. Dan is er 10 seconden paniek en daarna is het opgelost.

...of je laat het dier los terwijl het in vluchtmodus is , en hij knalt weet-ik-waarheen waar die op allerlei mogelijke manieren slachtoffers kan maken. JOUW paard. Dan duurt die paniek nog langer / is nog ernstiger hoor , als die eenmaal er aan toegeeft en op de vlucht slaat.

Als je je verantwoordelijkheid neemt hou je gewoon vast , zo lang als je kan.

Hoeft niemand het mee eens te zijn , maar dat is wat ik vind (en doe) :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:39

Urielle, ik heb het niet over niet kunnen houden, ik heb het over altijd los laten, want dat is wat nalissapaard zegt, en dat vind ik onzin. Daarbij, jou uitspraak, op de meeste pension stallen kan je als werkend mens echt niet 's avonds de bak voor je uppie hebben, maar dat terzijde

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:40

Ik hou altijd vast :))
Paard staat wel altijd stil als ik val, ook uit galop dus over mij heen lopen heb ik nog niet meeegemaakt.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:41

Ik kreeg mijn paard niet rustig in 10 seconden hoor. Was al begonnen toen ik er nog op zat met gerust stellen, maar helaas... En toen ik viel en zij me meesleurde werd haar blinde paniek alleen maar erger. Ik moest wel loslaten want ik kwam tussen de benen. En ja hoor, paard holde nog 5 galopsprongen en stopte...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:48

pmarena, vind dat je heel makkelijk praat met je vasthouden van het paard.
Misschien heb jij een makkelijk paard en kan je die makkelijk vast houden.
Een paard van 500-600 kilo die ga jij echt niet houden als ze er daadwerkelijk vandoor willen gaan.

Verder ben ik het geheel met broccoli en urielle eens.
En net als ik al eerder zei, ik laat eigenlijk altijd mn paard los, en dit gaat niet met opzet, maar als ik ga, wordt ik echt gelanceerd, nou dan denk ik niet van oooo ik moet mn teugels vast houden, want hij/zij kan ervandoor gaan of stel je voor er zijn meerdere paarden in de bak die zouden kunnen schrikken.
(gelukkig staat die van mij stil, maar als ze daadwerkelijk schrikt dan weet ik niet of ze bij me blijft buiten en eerlijk gezegd hoop ik dit niet uit te vinden, 1 keer buiten erafkukkelen vond ik genoeg en toen bleef ze wel braaf bij me).

Niemand valt voor zijn plezier van een paard af.
Tenminste ik niet. Vind het zitten blijven toch prettiger dan de grond van dichtbij bekijken....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:50

MrGubler schreef:
Ik weet niet of sommige van deze antwoorden nog naar mij gericht zijn maar nog een paar dingen voor de duidelijkheid in mijn geval...

-Ik was alleen in de bak
-Ik had toch eigenlijk wel zo'n pijn dat ik niet meteen op kon staan
-Als ik lig met de teugels in m'n hand krijgt mijn pony toch een enorme druk op zijn mond omdat ik vrij korte teugels heb...

Als ik op een manege pony er af val houd ik wel altijd de teugels vast.
Ik liet ze echt bewust los.

Dan heb je toch in principe goed gehandeld.
Jij kon op dat moment niet anders dan je teugels loslaten en dan doe je dat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:53

@pmarena
Als een paard rechtdoor rent, dan kom ja (als je de teugels vasthoud) heel dicht of zelfs onder de achterbenen terecht.

Daarnaast voorkomt het vasthouden dat je netjes door/weg kunt rollen waardoor je dus heel beroert de grond kan raken.