Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Nu kun je hem dus ook verkeers mak maken
Als hij 3 is kun je beginnen met longeren en mennen. Rijden is voor ponys veel belastender voor de rug dan mennen en longeren. Wacht met rijden dus liever nog tot hij 3,5 a 4 jaar is. Later mag natuurlijk ook. Zelf ben ik nu mijn shetlander aan het inrijden, en hij is nu ruim 5 jaar oud.
Simon1234 schreef:Mensen die niets van paarden weten moeten geen paarden houden. Als je in verwachting van een kind bent, dan lees je je toch ook in? Of zie ik dat nu verkeerd? Het antwoord is hier uiteindelijk allang gegeven, dus wat mij betreft kan er een slotje op dit topic
Simon1234 schreef:Mensen die niets van paarden weten moeten geen paarden houden. Als je in verwachting van een kind bent, dan lees je je toch ook in? Of zie ik dat nu verkeerd? Het antwoord is hier uiteindelijk allang gegeven, dus wat mij betreft kan er een slotje op dit topic
Simon1234 schreef:Dan blijkt het dat sommige mensen niet goed kunnen lezen. Als ze zoveel reacties heeft gekregen, dan mag het toch wel duidelijk zijn. Nee, het komt op mij niet overtuigend over. Wie zegt dat ze paarden houden en ik zie hier een fotootje van een klein beestje?!?!?! Zo'n minipaardje is sowieso al niet om op te rijden, die heb je meer als gezelschapsdier. Een lange slungel die te veel weegt op een minipaardje, ja, sorry dat gaat echt niet.
Maar ik zal er helemaal naastzitten. Ja, idd ik ga naar een ander topic.

Cassidy schreef:@ ts: je veulen is nog een baby, en zal dat de eerste paar jaar nog blijven. Ook al wil je er niet op gaan rijden, ook een mini heeft een goede jeugd nodig. Dus aan bitje en longeren mag je de eerste jaren (minstens 2 jaren) nog helemaal niet denken.
Mijn voorkeur heeft idd het inscharen in een kudde met veel leeftijds- en geslachtsgenootjes, om een evenwichtig paardje te worden. Een vriendje erbij is niet voldoende, niet om een complexe kuddehierarchie en al zijn verschuivingen door de jaren heen te leren.
Ik beweer niet dat jullie niet goed zijn voor het veulen, jullie zullen gerust de beste bedoelingen ermee hebben. Maar ondanks dat kun je onbewust heel veel fouten maken. En dat zou zonde zijn van de pony.
Als je te vroeg gaat longeren en met een bitje gaat werken, is dat heel slecht voor de pony. Van longeren en korte draaien kunnen de gewrichten onnodig gaan slijten, en dat is niet goed voor de pony. Jij wilt toch ook dat ze nog een heel lang en gezond leven voor zich heeft? Dat ga je niet bereiken door er te vroeg wat van te willen. Had je meteen aan de slag gewild, had je een volwassen paardje moeten kopen.
En dit is het wijste bericht, zoals ik het zelf ook bedoeld heb, maar sommigen kunnen niet lezen of kunnen geen kritiek ervaren, of advies.
Hier kan ik mij helemaal in vinden en ik hoop ook jij, TS.
Doe er wat mee zou ik zeggen. Succes!
Veel wijsheid toegewenst....