wanneer mag ik beginnen met mijn veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:55

Er zijn nu al zoveel oplossingen geboden en heb je gezien waarover het gaat? Een kind van 4 weet toch al van zijn ouders dat je op een veulen geen zadel kan leggen of kan beginnen met longeren. Je moet wel erg onwetend zijn als je dit niet weet. En ze hebben al paarden. Ze schrijft wel aardig voor een jong grietje. Allemaal van die dingen. Ik ga er dus vandoor.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:56

Ik denk ook niet dat het nep is, ze heeft al meer dan `1000 berichten.

Meid, je pony kan wel zo staan hoor met zijn vriendje, maar het is eigenlijk net als bij mensen, toen jij klein was speelde je ook met heel veel andere kindjes, zodat je veel van elkaar leerde (omgangs normen). Dit is voor een paardje precies het zelfde. Maar zo gaat het ook wel ;)

Wat je nu al met hem mag doen, is hem in en uit de weide halen aan het halster, hem poetsen en hem leren om zijn voetjes op te tillen. Dit kan je nog 2 jaar doen. Over 2 jaar (als hij en en half is) kun je wel beginnen met een hoofdstelletje in doen. Ga hier lekker mee wandelen enz :D Nu kun je hem dus ook verkeers mak maken :) Als hij 3 is kun je beginnen met longeren en mennen. Rijden is voor ponys veel belastender voor de rug dan mennen en longeren. Wacht met rijden dus liever nog tot hij 3,5 a 4 jaar is. Later mag natuurlijk ook. Zelf ben ik nu mijn shetlander aan het inrijden, en hij is nu ruim 5 jaar oud.

Voor hulp mag je altijd pb'en :D

Simon1234

Re: wanneer mag ik beginnen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:59

Mensen die niets van paarden weten moeten geen paarden houden. Als je in verwachting van een kind bent, dan lees je je toch ook in? Of zie ik dat nu verkeerd? Het antwoord is hier uiteindelijk allang gegeven, dus wat mij betreft kan er een slotje op dit topic

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:00

Simon1234 schreef:
Mensen die niets van paarden weten moeten geen paarden houden. Als je in verwachting van een kind bent, dan lees je je toch ook in? Of zie ik dat nu verkeerd? Het antwoord is hier uiteindelijk allang gegeven, dus wat mij betreft kan er een slotje op dit topic

Ben jij berichten aan het sparen ofzo? Je hebt nog geen nuttige bijdrage geleverd aan het topic en nu ga je om een slotje vragen. Dat doet de TS wel als ze hier behoefte aan heeft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:01

Simon1234 schreef:

Sinds wanneer bepaal jij zoiets? Ik vind het erg jammer dat je zo een topic komt binnenvallen. Als je het niks vind reageer dan niet en zoek een ander interessant topic, waar je nog nuttige reacties bij kunt zetten.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:08

Dan blijkt het dat sommige mensen niet goed kunnen lezen. Als ze zoveel reacties heeft gekregen, dan mag het toch wel duidelijk zijn. Nee, het komt op mij niet overtuigend over. Wie zegt dat ze paarden houden en ik zie hier een fotootje van een klein beestje?!?!?! Zo'n minipaardje is sowieso al niet om op te rijden, die heb je meer als gezelschapsdier. Een lange slungel die te veel weegt op een minipaardje, ja, sorry dat gaat echt niet.

Maar ik zal er helemaal naastzitten. Ja, idd ik ga naar een ander topic.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:09

Simon, ze gaat er ook helemaal niet op rijden, kan jij wel lezen? ......

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:11

Simon1234 schreef:
Dan blijkt het dat sommige mensen niet goed kunnen lezen. Als ze zoveel reacties heeft gekregen, dan mag het toch wel duidelijk zijn. Nee, het komt op mij niet overtuigend over. Wie zegt dat ze paarden houden en ik zie hier een fotootje van een klein beestje?!?!?! Zo'n minipaardje is sowieso al niet om op te rijden, die heb je meer als gezelschapsdier. Een lange slungel die te veel weegt op een minipaardje, ja, sorry dat gaat echt niet.

Maar ik zal er helemaal naastzitten. Ja, idd ik ga naar een ander topic.

Kan jij niet een ander forum gezellig gaan maken? 14 posts en dan al zulke menswaardige en vriendelijke uitspraken...

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:11

ik rij er niet op en ga ik ook niet doen
en je hoeft mij ook geen lange slungel te noemen
want dan ben jij niet helemaal goed in je hooft
lees eerst hele topic af
en als je dat zo moeilijk vindt hoef je niet hier te reageren

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:12

Nou, ik denk dat het met 3 jaar wel de bedoeling is om op te rijden en dan is zij .. Die berichten worden hier echt niet gepost door een 8-jarige, dat lijkt mij wel duidelijk. Maar Maxx, begrijp jij het dan allemaal wel. Mijn antwoord hierop is dus Nee. Gelukkig houdt iedereen zich hier nu afzijdig van.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 11:14

wie zegt dat ik er op ga rijden?

we gaan er mee naar de keuringen en nu nog veulen keuringen
en als je dnkt dat dat rijden is moet je internet maar even afzoeken ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:15

@simon: Ja ik wel, ik kan lezen en ben niet op mijn achterhoofd gevallen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:16

simon1234 :? Ik snap geen hout van je berichten (8-jarige??) en ik vind je toon alles behalve prettig, slaat helemaal nergens op. Zou toch fijn zijn als je even goed leest en je commentaar wat netter verwoordt.

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:18

Nee, ik zeg waar het op staat. Maar gaan jullie hier vooral verder met babbelen. Ik denk dat er genoeg handreikingen gedaan zijn, maar die worden niet opgepakt. Veel succes met het kleine paardje. Groetjes

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:20

Ik kan heel goed lezen en schrijven, beter dan menigeen dit hier kan. Maar ik houd erover op. Je hoeft het namelijk niet altijd met elkaar eens te zijn, maar .. Dus de groetjes

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:22

Nou mooi dat die het topic uit is, nu die weg is uit het topic kunnen we weer normaal praten. Op internet je frustratie africhten, zucht. Doe het dan tenminste op je normale account.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:22

Simon, je voegt inderdaad ook echt geen waarde toe aan dit topic. Dus ga maar snel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:24

@ ts: je veulen is nog een baby, en zal dat de eerste paar jaar nog blijven. Ook al wil je er niet op gaan rijden, ook een mini heeft een goede jeugd nodig. Dus aan bitje en longeren mag je de eerste jaren (minstens 2 jaren) nog helemaal niet denken.

Mijn voorkeur heeft idd het inscharen in een kudde met veel leeftijds- en geslachtsgenootjes, om een evenwichtig paardje te worden. Een vriendje erbij is niet voldoende, niet om een complexe kuddehierarchie en al zijn verschuivingen door de jaren heen te leren.

Ik beweer niet dat jullie niet goed zijn voor het veulen, jullie zullen gerust de beste bedoelingen ermee hebben. Maar ondanks dat kun je onbewust heel veel fouten maken. En dat zou zonde zijn van de pony.

Als je te vroeg gaat longeren en met een bitje gaat werken, is dat heel slecht voor de pony. Van longeren en korte draaien kunnen de gewrichten onnodig gaan slijten, en dat is niet goed voor de pony. Jij wilt toch ook dat ze nog een heel lang en gezond leven voor zich heeft? Dat ga je niet bereiken door er te vroeg wat van te willen. Had je meteen aan de slag gewild, had je een volwassen paardje moeten kopen.

Veel wijsheid toegewenst....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:26

Jammer dat elke gek toch zo een paard of in dit geval veulen kan kopen. :n

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:27

Cassidy schreef:
@ ts: je veulen is nog een baby, en zal dat de eerste paar jaar nog blijven. Ook al wil je er niet op gaan rijden, ook een mini heeft een goede jeugd nodig. Dus aan bitje en longeren mag je de eerste jaren (minstens 2 jaren) nog helemaal niet denken.

Mijn voorkeur heeft idd het inscharen in een kudde met veel leeftijds- en geslachtsgenootjes, om een evenwichtig paardje te worden. Een vriendje erbij is niet voldoende, niet om een complexe kuddehierarchie en al zijn verschuivingen door de jaren heen te leren.

Ik beweer niet dat jullie niet goed zijn voor het veulen, jullie zullen gerust de beste bedoelingen ermee hebben. Maar ondanks dat kun je onbewust heel veel fouten maken. En dat zou zonde zijn van de pony.

Als je te vroeg gaat longeren en met een bitje gaat werken, is dat heel slecht voor de pony. Van longeren en korte draaien kunnen de gewrichten onnodig gaan slijten, en dat is niet goed voor de pony. Jij wilt toch ook dat ze nog een heel lang en gezond leven voor zich heeft? Dat ga je niet bereiken door er te vroeg wat van te willen. Had je meteen aan de slag gewild, had je een volwassen paardje moeten kopen.

En dit is het wijste bericht, zoals ik het zelf ook bedoeld heb, maar sommigen kunnen niet lezen of kunnen geen kritiek ervaren, of advies.

Hier kan ik mij helemaal in vinden en ik hoop ook jij, TS.
Doe er wat mee zou ik zeggen. Succes!

Veel wijsheid toegewenst....

Simon1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:28

Chaos schreef:
Jammer dat elke gek toch zo een paard of in dit geval veulen kan kopen. :n

Helemaal gelijk!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:30

Dit meisje heeft misschien voor het eerst een veulentje. En dan krijgt ze negatief antwoord van somige.
Ik heb niet gelezen dat ze wou rijden. Maar juist na een keuring
Maar meid veel knuffelen poetsen. Hoefje geven(niet te lang anders valt hij om)
Pas als hij 2 en een half a 3!jaar is mag je langaam beginnen

Suc6 meid

Ps mooi veulen hoor

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:34

Leuk joh, een veulen om mee naar keuringen te gaan. De ellende alleen van veulens is wel dat je veel geduld moet hebben. De dingen die ze voor de keuring moeten kunnen zoals meelopen en keurig stilstaan en geborsteld worden kun je haar nu al leren. Maar let er wel op dat veulens maar 5/10 minuten kunnen opletten. Daarna worden ze moe en moet je haar al weer terugzetten. De andere dingen zoals longeren en bitje in daar kun je beter mee wachten tot de 2.5/3 jaar is. En beleren voor het wagentje/zadel kun je beter na het derde jaar doen. Dat duurt dus nog wel erg lang maar is wel beter als je je veulen gezond wilt houden. Wat betreft de opfok, ja daar verschillen de meningen over. Ik denk dat als dit veulen zich goed blijft gedragen het prima kan met je oudere ruin maar als je merkt dat ze brutaler wordt en met jullie probeert te spelen door te happen/steigeren dan kun je beter een jonge vriendin voor haar zoeken want dan heeft ze dat blijkbaar toch nodig.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:37

Ik neem aan dat Tarzan een ruintje is ?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:40

Simon ga lekker iemand anders pesten.. *zucht* Jammer toch dat elke gek zomaar een bokt account kan aanmaken.

TS: doe inderdaad lekker wat iedereen al heeft gezegd (qua wandelen enzo). Misschien dat je eens aan je buurman kan vragen of je paardje daarbij mag staan (evt samen met Tarzan). Ik kan me goed voorstellen overigens dat Tarzan (weet niet hoe oud hij is) af en toe ook geen zin heeft in het geklier van een veulen, dus dan is het fijn als ze met een leeftijdsgenootje kan spelen :)
Ow en je wilt misschien ook wel beginnen met leren dat 'ho' stoppen betekent, en wijken voor druk een beetje beginnen. Dus niet helemaal intensief mee gaan oefenen maar gewoon een keer proberen en als het lukt uitgebreid belonen :)

Edit: wat een knapperd is Tarzan :D
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 29-10-11 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt