rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:57

SusanH schreef:
Miska sorry hoor maar ik ben het echt niet met je eens. Maar goed, ik denk dat we er niet uit gaan komen. Ik vind een fikse ophouding, zo nodig, geoorloofd ja. Evenals een tik met de zweep, of een spoortje als dat hetgene is wat nodig is om het beste eruit te halen en te zorgen dat het paard goed aan de hulpen staat. Maar belonen vind ik zo mogelijk nog belangrijker, het einddoel is voor mij altijd dat het paard in ontspanning en fijn aan de hulpen rond gereden kan worden. Daar is soms (lees: SOMS) wel een iets hardere inwerking van de hulpen voor nodig ongeacht op welk niveau je rijdt. Maar het einddoel is altijd ontspanning.

Operant conditioneren noemen ze dat toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:57

Nu je het zegt, er word inderdaad niet eens in de mond gerukt volgensmij. Dat kan namelijk niet als je een contacteugel blijft houden. Die is heel erg belangrijk op hoog niveau voor verschillende redenen, dus lijkt me stug dat ze met een boogje in hun teugels rijden..

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:58

Ik vraag me vooral af wat mensen met zulke topic willen bereiken.. Het is tevens niet alleen in de topsport dat dit voor komt.. Ik ken genoeg, recreatie ruiters, bosruiters, en manege ruiters. Ik denk als je dit gehele probleem wil gaan aanpakken van het trekken, dan moet je bij de alle eerste rijles van de mensen beginnen.. Maar goed..

Ik waardeer het zelf heel erg als mijn paarden terug komen op mijn zit, een ophouding aanvullend met been is niet verkeerd in mijn ogen.. Ook varieert het kwa landen heel erg vind ik.. De een gaat zowiezo wat stugger om met zijn paarden dan de ander.

[edit] Heb wel op mee eens gestemd.. Want er moet meer toezicht op komen.. Alleen niet alleen bij de topsporters, maar ook op gewone regionale wedstrijden en te beginnen op de maneges. [/edit]
Laatst bijgewerkt door Navidad op 15-09-11 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:59

Ik denk dat ts het gewoon totaal niet eens is met al dat geruk en die mening wil ze graag delen. :j niets mis mee toch?

edit; verkeerde smiley :D

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:02

gummie schreef:
Misschien moet de discussie niet gericht zijn op de tak van sport in zijn geheel, maar op het karakter en de instelling van mensen die die tak van sport bedrijven. Want of het nu springen, dressuur of iets anders is: er zullen vriendelijke en minder vriendelijke ruiters zijn. De vraag is dan dus denk ik: hoe kijken mensen tegen hun paard aan, wat verwachten zijn van hun paard, welke methoden vinden zij toegestaan en waarom, etc.

Zowel in het springen als in de dressuur zie ik zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Als je personen hierop zou aanspreken, zouden zij die mening uiteraard niet met je delen. Interessanter is dus mijns inziens waar dat verschil in opvattingen over goed en kwaad vandaan komt. Zal er ooit overeenstemming komen? Of is er een essentieel verschil in denkwijze over hoe je met paarden dient om te gaan?

Ik heb afgelopen weekend op de Hippiade in Ermelo naar het springen gekeken, klasse ZZ. Ik zag daar ook hele grote verschillen in rijstijl. Mij viel op dat de ene ruiter een klopje op de hals geeft als het paard door de sprong gaat ipv eroverheen, terwijl de andere ruiter de zweep in 1 hand neemt en met op elkaar geklemde kaken erop los begint te rammen (minimaal 10x).
Ook liepen sommige paarden tijdens het inspringen fijn over de rug en ontspannen, terwijl meerdere anderen in de staak gingen.

Datzelfde zie ik echter bij dressuur ook gebeuren. Het zit em dus denk ik niet in de discipline van sport, maar in de persoon die op het dier zit.

Helemaal waar, maar de 'sport' is wel het voorbeeld voor alle leken en als die al niet het goeie voorbeeld willen geven, zal het voor ons leken heel moeilijk zijn om de rest te overtuigen, want veel volgzame leken zitten vastgeroest in hun vertrouwde patroon en zien alle zogenaamde topruiters het ook doen, dus waarom zouden ze luisteren laat staan veranderen?
Terwijl het misschien juist wel veel ethischer is wanneer je het totaal beeld veranderd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:03

ElineB schreef:
Ik denk dat ts het gewoon totaal niet eens is met al dat geruk en die mening wil ze graag delen. :j niets mis mee toch?

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen zo over TS heen vallen.... :n

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:03

ElineB schreef:

Kijk mij valt het gewoon op dat het over de topsporters gaat.. EN idd mischien omdat het word gezien zo.. Maar kijk verder is om je heen, naar de recreatieve ruiters, de maneges etc.. En vooral, de regionale wedstrijden..

Ben het volledig eens met gummie. En dit is ook wat ik kort verwoord probeer te brengen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:04

gummie schreef:
ElineB schreef:

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen zo over TS heen vallen.... :n

Straks wordt het nog verplaatst naar discussie :=

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:07

Miska schreef:
gummie schreef:
Misschien moet de discussie niet gericht zijn op de tak van sport in zijn geheel, maar op het karakter en de instelling van mensen die die tak van sport bedrijven. Want of het nu springen, dressuur of iets anders is: er zullen vriendelijke en minder vriendelijke ruiters zijn. De vraag is dan dus denk ik: hoe kijken mensen tegen hun paard aan, wat verwachten zijn van hun paard, welke methoden vinden zij toegestaan en waarom, etc.

Zowel in het springen als in de dressuur zie ik zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Als je personen hierop zou aanspreken, zouden zij die mening uiteraard niet met je delen. Interessanter is dus mijns inziens waar dat verschil in opvattingen over goed en kwaad vandaan komt. Zal er ooit overeenstemming komen? Of is er een essentieel verschil in denkwijze over hoe je met paarden dient om te gaan?

Ik heb afgelopen weekend op de Hippiade in Ermelo naar het springen gekeken, klasse ZZ. Ik zag daar ook hele grote verschillen in rijstijl. Mij viel op dat de ene ruiter een klopje op de hals geeft als het paard door de sprong gaat ipv eroverheen, terwijl de andere ruiter de zweep in 1 hand neemt en met op elkaar geklemde kaken erop los begint te rammen (minimaal 10x).
Ook liepen sommige paarden tijdens het inspringen fijn over de rug en ontspannen, terwijl meerdere anderen in de staak gingen.

Datzelfde zie ik echter bij dressuur ook gebeuren. Het zit em dus denk ik niet in de discipline van sport, maar in de persoon die op het dier zit.

Helemaal waar, maar de 'sport' is wel het voorbeeld voor alle leken en als die al niet het goeie voorbeeld willen geven, zal het voor ons leken heel moeilijk zijn om de rest te overtuigen, want veel volgzame leken zitten vastgeroest in hun vertrouwde patroon en zien alle zogenaamde topruiters het ook doen, dus waarom zouden ze luisteren laat staan veranderen?
Terwijl het misschien juist wel veel ethischer is wanneer je het totaal beeld veranderd.

Ik weet van mezelf dat ik onder de categorie "geitenwollensok" val, en dus zal ik al gauw dingen gruwelijk om aan te zien vinden. In de omgang met paarden ben ik ook echt een watje en een topsportmentaliteit zal ik nooit krijgen. Maar ik heb ook geleerd dat paarden geen mensen zijn, dat zij anders in elkaar zitten, dat zij dingen anders waarnemen en voelen dan wij en dat we paarden geen menselijke eigenschappen moeten opleggen....

Ik zou het daarom wel interessant vinden om allerlei wetenschappelijke onderzoeken te lezen over wat zo'n rijstijl, die volgens ons niet door de beugel kan maar volgens anderen wel, nu werkelijk teweeg brengt bij het paard. Vandaar dat ik sommige reacties wel erg nuttig vind over brandnetels en distels eten, harde mond, etc...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:09

Maar dan even een serieuze vraag voor iedereen...
Ik had het al eerder gevraagd, maar er is niet op in gegaan.

Ik weet dat er altijd verdeeldheid in de wereld zal blijven, maar zou jij bereid zijn om het anders te doen wanneer je weet dat het wel degelijk verschil maakt voor je paard (dus pijnloos het parcours rond) en het niet ten koste gaat van de prestatie die hij levert?
Zou je dat doen of blijf je het op dezelfde manier aanpakken?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:10

gummie schreef:
Ik weet van mezelf dat ik onder de categorie "geitenwollensok" val, en dus zal ik al gauw dingen gruwelijk om aan te zien vinden. In de omgang met paarden ben ik ook echt een watje en een topsportmentaliteit zal ik nooit krijgen. Maar ik heb ook geleerd dat paarden geen mensen zijn, dat zij anders in elkaar zitten, dat zij dingen anders waarnemen en voelen dan wij en dat we paarden geen menselijke eigenschappen moeten opleggen....

Ik zou het daarom wel interessant vinden om allerlei wetenschappelijke onderzoeken te lezen over wat zo'n rijstijl, die volgens ons niet door de beugel kan maar volgens anderen wel, nu werkelijk teweeg brengt bij het paard. Vandaar dat ik sommige reacties wel erg nuttig vind over brandnetels en distels eten, harde mond, etc...

Goede reactie gummie ! _/-\o_

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:11

Miska schreef:

Ik weet dat er altijd verdeeldheid in de wereld zal blijven, maar zou jij bereid zijn om het anders te doen wanneer je weet dat het wel degelijk verschil maakt voor je paard (dus pijnloos het parcours rond) en het niet ten koste gaat van de prestatie die hij levert?

Goede vraag! Voor mij een JA :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:13

Miska schreef:

Da's wel een goede vraag lijkt me, kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat mensen hier "nee" op antwoorden. Als je willens en wetens kiest voor een manier die niet samengaat met paardenwelzijn, dan ben je niet lekker bezig. Maaaaaaaaaaaaar: dan moet je dus wel eerst weten wat wel en wat niet ten koste van je paard gaat, wat wel en wat niet hinderlijk voor je paard is, etc.

Andersom kunnen we ook de vraag stellen: als jij weet dat het geen verschil maakt voor je paard, dus bijvoorbeeld als datgene wat jij hier niet toegestaan vindt eigenlijk helemaal niet schadelijk is voor jouw paard, zou jij je die methode dan eigen maken? of zou dat dan alsnog tegen jouw gevoel ingaan?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:15

Electra63 schreef:
Pearlss schreef:
Het feit dat mensen er voor kiezen om NIET de wedstrijden in te gaan wil NIET zeggen dat we niet kunnen rijden. Dat je van jezelf zegt dat je niet zo goed kunt rijden moet je zelf weten maar niet over een ander

en niet zo vijandig :)

Ik hoop toch niet, dat je echt de illusie hebt dat je een keuze hebt wat betreft het rijden op EK-niveau? Iedereen zal hier best kunnen rijden, maar niet op het niveau van de EK-ruiters en ik betwijfel zelfs of de meesten hier uberhaupt op één van de EK-paarden kan blijven zitten:D

Nog stugger....ik denk dat de meesten een dergelijk paard nog niet eens zonder brokken aan de halster mee kunnen voeren...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:17

gummie schreef:

Dat klopt, maar waarom zouden dieren geen menselijke emoties kunnen ervaren?
Misschien zijn wij wel veel dierlijker en zijn dieren veel menselijker dan wij voor ogen houden.
Het blijft altijd de kip of het ei, maar als we nu kijken naar mijn vorige vraag.
Er zijn onderzoeken gedaan naar de teugeldruk etc. en een paard is gevoelig, maar wat een paard in de natuur doet heeft niet altijd met pijn te maken, maar met de voedingsstoffen die hij op dat moment nodig heeft en neemt dan het risico om geprikt oid te worden door een brandnetel of distel.
Dus het is geen juiste vergelijking in mijn ogen, want een dier handelt altijd vanuit een bepaalde overlevingsdrang en het is een vrije keuze.
Dat wij er een bit en dergelijke in knallen en zo heerlijk door de mond heen sleuren, is niet een keuze van het paard, maar van ons!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:18

Waarom zou een dergelijk niveau garant staan voor verstand van paardenwelzijn?

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:19

papagroom schreef:
Nog stugger....ik denk dat de meesten een dergelijk paard nog niet eens zonder brokken aan de halster mee kunnen voeren...

Je veroordeelt ons, maar zelf kan je niet eens normaal Nederlands typen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:20

PPG,
Ik ben nog een beetje mild (meestal) ;) , jij bent altijd zo'n botte Fries :D

Ach, het is ter vermaak :P

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:21

Miska schreef:
gummie schreef:

Dat klopt, maar waarom zouden dieren geen menselijke emoties kunnen ervaren?
Misschien zijn wij wel veel dierlijker en zijn dieren veel menselijker dan wij voor ogen houden.
Het blijft altijd de kip of het ei, maar als we nu kijken naar mijn vorige vraag.
Er zijn onderzoeken gedaan naar de teugeldruk etc. en een paard is gevoelig, maar wat een paard in de natuur doet heeft niet altijd met pijn te maken, maar met de voedingsstoffen die hij op dat moment nodig heeft en neemt dan het risico om geprikt oid te worden door een brandnetel of distel.
Dus het is geen juiste vergelijking in mijn ogen, want een dier handelt altijd vanuit een bepaalde overlevingsdrang en het is een vrije keuze.
Dat wij er een bit en dergelijke in knallen en zo heerlijk door de mond heen sleuren, is niet een keuze van het paard, maar van ons!

Ik weet niet precies hoe het zit, weet alleen dat ik een voorstander ben van wetenschappelijk bewijs. En op jouw vraag zou ik altijd JA antwoorden ;) Aan de mensen die er NEE op zeggen zou ik ernstig twijfelen. Vooralsnog beschik ik niet over voldoende informatie over hoe zo'n inwerking binnenkomt bij een paard, en dus kies ik voor de weg van de zekerheid. en dat is dat ik zelf nooit deze rijstijl zou aannemen, in ieder geval totdat ik er zeker van ben dat het niet indruist tegen allerlei ethische zaken :)
Laatst bijgewerkt door gummie op 15-09-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:22

JuliaMaria schreef:
Waarom zou een dergelijk niveau garant staan voor verstand van paardenwelzijn?

Da's een goeie... :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:22

ElineB schreef:
papagroom schreef:

Je veroordeelt ons, maar zelf kan je niet eens normaal Nederlands typen.

Ik veroordeel niemand....dat doen jullie....en mijn nederlands heeft geen enkel :D paard last van.....ik zalmojn posts voortaan eerst ter controle naar je toe PBèn....OK??? :+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:23

Ik vind dat de basis van het rijden met grondwerk begint en wanneer je je paard onder controle hebt en fatsoenlijk (hetzij zonder touw) mee kunt leiden, dat je op het paard ook heel anders denkt en handelt.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:24

gummie schreef:
[Ik weet niet precies hoe het zit, weet alleen dat ik een voorstander ben van wetenschappelijk bewijs. En op jouw vraag zou ik altijd JA antwoorden ;) Aan de mensen die er NEE op zeggen zou ik ernstig twijfelen. Vooralsnog beschik ik niet over voldoende informatie over hoe zo'n inwerking binnenkomt bij een paard, en dus kies ik voor de weg van de zekerheid. en dat is dat ik zelf nooit deze rijstijl zou aannemen, in ieder geval totdat ik er zeker van ben dat het niet indruist tegen allerlei ethische zaken :)

Doe je onderzoek, want er zijn wel degelijk mensen die hier onderzoek naar hebben gedaan en probeer het eens op een andere manier in plaats van voor zekerheid te gaan, want wie zegt dat het zo zeker is? ;)

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:25

papagroom schreef:
Ik veroordeel niemand....dat doen jullie....en mijn nederlands heeft geen enkel :D paard last van.....ik zalmojn posts voortaan eerst ter controle naar je toe PBèn....OK??? :+

Maar volgens mij heeft een paard er ook geen last van als je met een vriendelijke hand rijdt (in tegendeel zelfs) maar dat is waar jij/jullie kritiek op hebt/hebben, of niet... ? Wat is je punt precies?
En je hoeft niet iedere post te PB-en hoor, ben ik namelijk helemaal niet benieuwd naar. ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 23:26

Miska schreef:
Ik vind dat de basis van het rijden met grondwerk begint en wanneer je je paard onder controle hebt en fatsoenlijk (hetzij zonder touw) mee kunt leiden, dat je op het paard ook heel anders denkt en handelt.

Jij denkt echt door grondwerk deze top-springpaarden beter onder controle te houden tijdens een topwedstrijd?