Kiwipitje schreef:Maar aan de andere kant.. misschien wil die vrouw alleen maar méé, is ze op zoek naar nieuwe vriendinnen, of wat dan ook.
Dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk!!!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Plezier is een van de weinige dingen die groter worden als je het deelt.
Ik heb dus geen enkel probleem met iemand anders op mijn paard.
Als ik nou op Olympisch niveau zou rijden zou het wat anders zijn. Maar op het kneuterniveau waar 99% van Bokt zich begeeft moet ik alleen maar heel had lachen om het "verpesten" van paarden en andere excuses die vaak aangedragen worden.
Waarmee ik overigens niet zeg dat iedereen maar een ander op z'n paard moet laten hoor, dat moet iedereen lekker voor zich weten.
Maar IK moest het vroeger ook van een ander hebben om op leuke paarden te zitten, en NU kan ik het "teruggeven" en doe ik dat ook graag. Daar haal ik een stukje lol uit.
Miska schreef:Ook wanneer je eigen paard het niet wil?

Sonja schreef:Maar op het kneuterniveau waar 99% van Bokt zich begeeft moet ik alleen maar heel had lachen om het "verpesten" van paarden en andere excuses die vaak aangedragen worden.
max66 schreef:hmm, de meningen verschillen dus nogal!
Ik vind het dus geen fijn idee en laat liever niet iemand anders op mijn paard (eventueel uitstappen met lange teugel zou ik niet zo'n probleem mee hebben denk ik). Het maakt mij ook niet uit of iemand goed kan rijden of niet, het is volgens mij meer een soort bezitterigheid van mij...
Sonja schreef:Miska schreef:Ook wanneer je eigen paard het niet wil?
Het accepteren van andere ruiters op hun rug is een onderdeel van de opvoeding van mijn paarden.
Dus hoe l*llig het misschien ook mag klinken: mijn paarden hebben daarin niets te willen. IK bepaal wat er gebeurt, niet mijn paarden.
Angst vind ik een ander verhaal. Dat is MIJN verantwoordelijkheid als eigenaar/opvoeder om dat probleem eerst op te lossen.
Dat mag vanzelfsprekend zijn hoop ik he?

Ayasha schreef:Tja, bij mogen ze er alleen op als ik weet dat ze mijn paard kunnen verbeteren. Ik zou niet weten waarom ik er iemand op zou laten die hem in het beste geval op niveau kan houden.
Ik heb al redelijk vroeg in de africhting andere ruiters op Jauke gezet en voor hem is het nu de normaalste zaak van de wereld. Hij probeert mensen ook helemaal niet uit maar gaat gewoon op hun niveau met ze aan het werk, dus een M-ruiter rijdt zo zijn oefeningen eruit, een beginner kan lekker aan een los teugeltje rond stappen. En tuurlijk, dat is deels ook karakter, maar zeker ook een deel opvoeding. Ik denk dat het met Llevado moeilijker gaat worden, die is veel eenkenniger. Maar ook daar wil ik tzt zeker niet flauw mee doen, hooguit dat ik het wat voorzichter aan moet pakken in het begin

Miska schreef:Mijn merrie is wel toegankelijk voor anderen en mijn vriendin rijdt daar af en toe gezellig op mee, (al kan die ook heerlijk spiegelen) maar mijn schimmie ruin absoluut niet.
Daar kun je wel mee omtutten als je er naast staat (tenzij je een man bent, want de mannelijke dierenartsen met zijn koliekoperatie hebben hem iets teveel pijn gedaan denk ik) maar wanneer je er op wilt dan moet je zorgen dat je goed kunt rijden, omdat er dan maar één stand op zit en dat is héél hard zonder rem en als hij met de oren in de nek boos doet naar mij wanneer ik een ander er op wil laten, geeft hij duidelijk genoeg aan dat hij het er niet mee eens is.
En of dat nou bij de opvoeding hoort...?
Tja, hij heeft gewoon karakter en communiceert heel duidelijk, ik durf er niemand mee weg te sturen zonder dat ik erbij ben of waarvan ik denk dat diegene capabel genoeg is, dus doe ik het gewoonweg bij voorbaat al niet voor de veiligheid van mijn paard en de eventuele ruiter die erop zit.
We hebben samen al genoeg meegemaakt en als er dan iemand mee verongelukt, dan ben ik het liever zelf.
Paddenpad schreef:En als ik om me heen kijk,zijn er ook maar weinig mensen gelukkig.....dus als ik ze dan een momentje van geluk op mijn paard kan geven,waarom niet dan hea!!

Abiola schreef:Miska schreef:Mijn merrie is wel toegankelijk voor anderen en mijn vriendin rijdt daar af en toe gezellig op mee, (al kan die ook heerlijk spiegelen) maar mijn schimmie ruin absoluut niet.
Daar kun je wel mee omtutten als je er naast staat (tenzij je een man bent, want de mannelijke dierenartsen met zijn koliekoperatie hebben hem iets teveel pijn gedaan denk ik) maar wanneer je er op wilt dan moet je zorgen dat je goed kunt rijden, omdat er dan maar één stand op zit en dat is héél hard zonder rem en als hij met de oren in de nek boos doet naar mij wanneer ik een ander er op wil laten, geeft hij duidelijk genoeg aan dat hij het er niet mee eens is.
En of dat nou bij de opvoeding hoort...?
Tja, hij heeft gewoon karakter en communiceert heel duidelijk, ik durf er niemand mee weg te sturen zonder dat ik erbij ben of waarvan ik denk dat diegene capabel genoeg is, dus doe ik het gewoonweg bij voorbaat al niet voor de veiligheid van mijn paard en de eventuele ruiter die erop zit.
We hebben samen al genoeg meegemaakt en als er dan iemand mee verongelukt, dan ben ik het liever zelf.
Sorry, maar ik vind een paard dat lelijk doet naar mannen en naar jou wanneer je er een ander op wilt laten rijden eerlijk gezegd ook niet het toppunt van horsemanship? Ik vind dat een paard fatsoenlijk moet zijn opgevoed. Dat betekent dat een nieuw stalpersoon zonder problemen en lijst van gebruiksaanwijzingen mijn paard moet kunnen opstrooien, op de wei zet of weet ik wat. En wanneer een paard "normaal" is beleerd zou een andere ruiter (en dus niet je buurman die "het wel geinig vindt om eens op je knol te gaan zitten") er in mijn ogen ook gewoon op moeten kunnen rijden.

daNiielle_ schreef:Buitenrit heb ik geen problemen mee, dan mag iedereen mee.
Dressuur/springen heb ik liever niet. Zou het zonde vinden als ik iedere keer hard train op de verbeterpunten, en die dan 'verpest' worden door een ander.
Op mijn jonge paard laat ik trouwens nog niemand, die is gewoon nog niet betrouwbaar genoeg.