een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:52

Kiwipitje schreef:
Maar aan de andere kant.. misschien wil die vrouw alleen maar méé, is ze op zoek naar nieuwe vriendinnen, of wat dan ook :).

Dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk!!! :j

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:53

Sonja schreef:
Plezier is een van de weinige dingen die groter worden als je het deelt.
Ik heb dus geen enkel probleem met iemand anders op mijn paard.
Als ik nou op Olympisch niveau zou rijden zou het wat anders zijn. Maar op het kneuterniveau waar 99% van Bokt zich begeeft moet ik alleen maar heel had lachen om het "verpesten" van paarden en andere excuses die vaak aangedragen worden.
Waarmee ik overigens niet zeg dat iedereen maar een ander op z'n paard moet laten hoor, dat moet iedereen lekker voor zich weten.
Maar IK moest het vroeger ook van een ander hebben om op leuke paarden te zitten, en NU kan ik het "teruggeven" en doe ik dat ook graag. Daar haal ik een stukje lol uit.

Ook wanneer je eigen paard het niet wil?

Apple

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:55

Als je paard het niet wil dan is dat natuurlijk een ander verhaal :))

Van de drie is er eentje waar iedereen zo op mag, eentje waar ik zelf niet wil dat anderen daar op gaan (maar die wel geborsteld, gewandeld mag worden) en eentje die zelf niemand in de buurt wil hebben. Alledrie heel verschillend dus :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:57

Miska schreef:

Het accepteren van andere ruiters op hun rug is een onderdeel van de opvoeding van mijn paarden.
Dus hoe l*llig het misschien ook mag klinken: mijn paarden hebben daarin niets te willen. IK bepaal wat er gebeurt, niet mijn paarden.

Angst vind ik een ander verhaal. Dat is MIJN verantwoordelijkheid als eigenaar/opvoeder om dat probleem eerst op te lossen.
Dat mag vanzelfsprekend zijn hoop ik he? :)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:59

Ik wil eigenlijk ook niemand anders op mijn paard. Ik heb een bijrijder, maar daar blijft het dan ook bij. Moet zeggen dat als ik sta te kijken dat ik wel altijd denk aan de rand van de bak, dat zou ik niet pikken van mijn paard, of daar moet je der meer op de buitenteugel laten lopen etc. Dus als ik dat al bij mijn bijrijdster heb, laat staan hoe het dan is als er iemand anders op zit.

Heb ook slechte ervaringen trouwens, liet 1x een meisje erop (omdat ik van mijzelf wist, dat ik het vroeger ook heel leuk zou hebben gevonden) ze had een lekker buitenritje gemaakt. Krijg ik nu elke week een sms of ze mijn paard mee naar buiten mag nemen, nou dat vind ik nu ook weer te veel van het goede. Als je dan zo graag naar buiten wilt koop je maar een eigen paard of huur je er 1. Maar ik moet ook gewoon een bak geld betalen om mijn paard te kunnen stallen op een pensionstalling. Dus tja, laat het liefste niemand erop en het liefste blijf ik lekker zelf rijden :+

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:01

Heb er totaal geen problemen mee als er eens iemand anders op mijn paard gaat. Vind het juist goed voor de afwisseling en de opvoeding dat hij dat ook meekrijgt. Nu moet diegene er niet aan gaan zitten plukken en trekken dat wil ik niet, als iemand dat voorrecht heeft, dan ben ik het wel :Y)
Vind het ook leuk om het eens van de grond te kunnen aanschouwen hoe hij op dingen reageerd want we hebben geen spiegels staan langs de bak. Interessant en leerzaam voor mij dus ook.
Dus, doe maar lekker, heeft hij weer wat om over na te denken, wordt hij echt niet minder van hoor, ondanks z'n jonge leeftijd.
Laatst bijgewerkt door mellamoshan op 15-09-11 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:02

Sonja schreef:
Maar op het kneuterniveau waar 99% van Bokt zich begeeft moet ik alleen maar heel had lachen om het "verpesten" van paarden en andere excuses die vaak aangedragen worden.

Dat zou het laatste zijn waar ik aan denk :D
Heb gewoon geen zin in andermans kroost, heb geen zin om een dag door te brengen met mensen die zich opdringen of waar ik niet uit mezelf 'lekker' een dag mee naar stal zou willen.
Het zijn mijn paarden, ik werk er hard voor.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:08

Ik heb er verder geen problemen mee als er een keer iemand anders op mijn paard rijd.
Maar ik laat niet iedereen er gewoon op klimmen, daar is ze nou ook niet bepaald geschikt voor.
Als ze iemand niet goed kent laat ze toch weer vluchtgedrag zien en daar krijg ik dan een rot gevoel over.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:10

max66 schreef:
hmm, de meningen verschillen dus nogal!

Ik vind het dus geen fijn idee en laat liever niet iemand anders op mijn paard (eventueel uitstappen met lange teugel zou ik niet zo'n probleem mee hebben denk ik). Het maakt mij ook niet uit of iemand goed kan rijden of niet, het is volgens mij meer een soort bezitterigheid van mij... :=

Om die rede een ander niet een keertje op je paard laten vind ik wel wat kinderlijk voor een vrouw van 45jaar moet ik zeggen!
Pubers onder elkaar hebben dat gedrag maar een volwassen vrouw toch niet meer zeker?!

Wat is er erg aan wanneer iemand een keer meegaat en een rondje op je paard rijdt,ze pakken hem echt niet af hoor!! :+

Vind het overigens ook niet zo'n goed voorbeeld voor je dochter,het is juist fijn om leuke dingen met een ander te delen!!

Zelf mag het van mij wel wanneer iemand het eens een keer wil voelen hoe een fijn paard rijdt,of wanneer nog nooit iemand op een paard heeft gezeten of niet vaak en het eens wil voelen,kan ik zelfs van genieten wanneer er een blij gezicht op zit!
Blijf er wel bij zodat er niks kan gebeuren of ingrijpen indien nodig.
Leuk om te zien wanneer iemand die goed rijdt eens kijken hoe die er mee weg rijd en of ze bij een ander ook goed aanvoelt.

Soms staat er een stalgenoot wel eens vol smacht te kijken en dan vraag ik weleens "wil jij ze eens aanvoelen dan"?
En als ik dan een volmondig jaa krijg te horen en een blij gezicht,dan is dat toch leuk.!

Niet dat het weekelijks of maandelijks gebeurt maar zo af en toe een paar keer in het jaar,wat is daar erg aan??!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:10

Tja, bij mogen ze er alleen op als ik weet dat ze mijn paard kunnen verbeteren. Ik zou niet weten waarom ik er iemand op zou laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:12

Om een ander een plezier te doen?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:14

Sonja schreef:
Miska schreef:

Het accepteren van andere ruiters op hun rug is een onderdeel van de opvoeding van mijn paarden.
Dus hoe l*llig het misschien ook mag klinken: mijn paarden hebben daarin niets te willen. IK bepaal wat er gebeurt, niet mijn paarden.

Angst vind ik een ander verhaal. Dat is MIJN verantwoordelijkheid als eigenaar/opvoeder om dat probleem eerst op te lossen.
Dat mag vanzelfsprekend zijn hoop ik he? :)

Mijn merrie is wel toegankelijk voor anderen en mijn vriendin rijdt daar af en toe gezellig op mee, (al kan die ook heerlijk spiegelen) maar mijn schimmie ruin absoluut niet. :n
Daar kun je wel mee omtutten als je er naast staat (tenzij je een man bent, want de mannelijke dierenartsen met zijn koliekoperatie hebben hem iets teveel pijn gedaan denk ik) maar wanneer je er op wilt dan moet je zorgen dat je goed kunt rijden, omdat er dan maar één stand op zit en dat is héél hard zonder rem en als hij met de oren in de nek boos doet naar mij wanneer ik een ander er op wil laten, geeft hij duidelijk genoeg aan dat hij het er niet mee eens is.
En of dat nou bij de opvoeding hoort...?
Tja, hij heeft gewoon karakter en communiceert heel duidelijk, ik durf er niemand mee weg te sturen zonder dat ik erbij ben of waarvan ik denk dat diegene capabel genoeg is, dus doe ik het gewoonweg bij voorbaat al niet voor de veiligheid van mijn paard en de eventuele ruiter die erop zit.
We hebben samen al genoeg meegemaakt en als er dan iemand mee verongelukt, dan ben ik het liever zelf. ;)

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:14

bij mij mag iedereen op mijn paard (pony eigenlijk) rijden
jong of oud
ervaren of onervaren
Zou niet weten waarom niet...

alleen op 1 voorwaarde

Als ik er bij ben!
en nooit en te nimmer als ik er niet ben :n

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:20

Ayasha schreef:
Tja, bij mogen ze er alleen op als ik weet dat ze mijn paard kunnen verbeteren. Ik zou niet weten waarom ik er iemand op zou laten die hem in het beste geval op niveau kan houden. :+

Nou zo snel gaat een paard niet van zijn "Niveau" af,anders is er iets niet goed in orde met "het Niveau" van de vaste ruiter!! :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:34

Ik ben daar ook helemaal niet moeilijk mee, heerlijk toch als je iemand super blij kan maken met een ritje op je paard? En he, wie goed doet, goed ontmoet :) Ik heb al redelijk vroeg in de africhting andere ruiters op Jauke gezet en voor hem is het nu de normaalste zaak van de wereld. Hij probeert mensen ook helemaal niet uit maar gaat gewoon op hun niveau met ze aan het werk, dus een M-ruiter rijdt zo zijn oefeningen eruit, een beginner kan lekker aan een los teugeltje rond stappen. En tuurlijk, dat is deels ook karakter, maar zeker ook een deel opvoeding. Ik denk dat het met Llevado moeilijker gaat worden, die is veel eenkenniger. Maar ook daar wil ik tzt zeker niet flauw mee doen, hooguit dat ik het wat voorzichter aan moet pakken in het begin ;)

Ik heb overigens nog nooit aan Jauke gemerkt dat er iemand anders op zijn rug gezeten heeft, als ik op stap is hij gewoon te rijden zoals altijd. En ja, die bezitterigheid, dat snap ik dus niet zo goed hoor, het is toch leuk om een ander ook plezier met je paard te zien beleven? Hij is toch van mij! Ik ben juist altijd super trots als iemand roept dat 'ie zo makkelijk en fijn te rijden is en zo goed aan de hulpen staat! Maar ook als ik ergens op show ben, ik probeer eigenlijk altijd de mogelijkheid te creeëren dat mensen met hem kunnen knuffelen, dat vindt 'ie geweldig. Mensen vragen mij dan wel eens of ik dat niet vervelend vind, al die vreemden aan mijn paard, maar als ik dan al die gelukkige mensen zie, doe hem aaten, kusjes geven, knuffelen en bewonderen dan voel ik me alleen maar trots omdat dat wel mooi mijn paard is!
Laatst bijgewerkt door Amable op 15-09-11 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 16:48

Een paard is inderdaad niet zomaar verpest, maar het kan wel degelijk invloed hebben wanneer er een miscommunicatie ontstaat vooral als je een hyper sensitief paard hebt.

En het niveau van Bokt daar laat ik me niet over uit, maar als we toch op die tour gaan... dan vind ik dat Anky ook niet goed kan rijden. ;)
Het ziet er misschien allemaal heel 'mooi' uit, maar het heeft totaal niks met horsemanship te maken. (is mijn heerlijke ongezouten mening)

Dat is ook één van de redenen dat ik andere mensen maar beperkt bij mijn paarden in de buurt laat komen.
En het is ongelooflijk arrogant, maar al die zogenaamde topruiters met hun dure paarden doen precies hetzelfde en mijn paard is me net zoveel waard, ook al zal hij geen duizenden euro's meer opbrengen en heeft hij me al wel net zoveel klauwen vol geld gekost, als mijn paard het niet wil gebeurt het gewoonweg niet.
Sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor en ik luister liever naar mijn paard, dan naar de mens die er naast staat of op wil.
Dat vind ik veel belangrijker en je mag het onopgevoed, hoogdravend, bezitterigheid of wat dan ook noemen, ik ken mijn paard het beste en zal ook het beste voor hém kiezen.

En als ik om me heen kijk zijn er maar weinig paarden die echt gelukkig zijn!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:28

Ohjee nou heeft Anky het weer gedaan????? |(
En inderdaad Horsemanship heeft niks met paardrijden te maken,dus waarom die betiteling hier weer aangehaald wordt>>>Is niet relevant heeft dus geen zin dit hier aan te halen of een eindeloze en zinloze discussie over te willen ontlokken!

En als ik om me heen kijk,zijn er ook maar weinig mensen gelukkig.....dus als ik ze dan een momentje van geluk op mijn paard kan geven,waarom niet dan hea!! ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:32

Nee hoor, iemand gaf een opmerking over het niveau van Bokt, maar een niveau zegt werkelijk niks over horsemanship en de meeste mensen hebben Anky nogal hoog aangeschreven staan, dus daarom gebruikte ik het bij mijn statement. :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:44

Miska schreef:
Mijn merrie is wel toegankelijk voor anderen en mijn vriendin rijdt daar af en toe gezellig op mee, (al kan die ook heerlijk spiegelen) maar mijn schimmie ruin absoluut niet. :n
Daar kun je wel mee omtutten als je er naast staat (tenzij je een man bent, want de mannelijke dierenartsen met zijn koliekoperatie hebben hem iets teveel pijn gedaan denk ik) maar wanneer je er op wilt dan moet je zorgen dat je goed kunt rijden, omdat er dan maar één stand op zit en dat is héél hard zonder rem en als hij met de oren in de nek boos doet naar mij wanneer ik een ander er op wil laten, geeft hij duidelijk genoeg aan dat hij het er niet mee eens is.
Tja, hij heeft gewoon karakter en communiceert heel duidelijk, ik durf er niemand mee weg te sturen zonder dat ik erbij ben of waarvan ik denk dat diegene capabel genoeg is, dus doe ik het gewoonweg bij voorbaat al niet voor de veiligheid van mijn paard en de eventuele ruiter die erop zit.
We hebben samen al genoeg meegemaakt en als er dan iemand mee verongelukt, dan ben ik het liever zelf. ;)

Sorry, maar ik vind een paard dat lelijk doet naar mannen en naar jou wanneer je er een ander op wilt laten rijden eerlijk gezegd ook niet het toppunt van horsemanship? Ik vind dat een paard fatsoenlijk moet zijn opgevoed. Dat betekent dat een nieuw stalpersoon zonder problemen en lijst van gebruiksaanwijzingen mijn paard moet kunnen opstrooien, op de wei zet of weet ik wat. En wanneer een paard "normaal" is beleerd zou een andere ruiter (en dus niet je buurman die "het wel geinig vindt om eens op je knol te gaan zitten") er in mijn ogen ook gewoon op moeten kunnen rijden.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:45

Paddenpad schreef:
En als ik om me heen kijk,zijn er ook maar weinig mensen gelukkig.....dus als ik ze dan een momentje van geluk op mijn paard kan geven,waarom niet dan hea!! ;)

Helemaal waar, alleen niet alle paarden zijn er geschikt voor en al helemaal niet om voor het geluk van de mens te dienen ten koste van zichzelf.
De mijne in ieder geval niet en die laat ook duidelijk merken! ;)

Goed voor jou en de mensen die jij gelukkig wil maken dat jouw paard daar wel geschikt voor is. :j

Alleen wanneer een paard niet bij je in de buurt wil zijn of iets doet wat moeilijk te begrijpen valt, mag je bij jezelf afvragen waarom dat zo is. (bad karma misschien of je paard heeft lichamelijke pijn of wellicht een combinatie van beide)
En een beter spiegel voor jezelf kun je niet krijgen, aangezien mensen niet altijd even fair zijn tegenover zichzelf of hun paarden, maar het is donders jammer dat niet iedereen in die spiegel wil kijken of nog beter wil luisteren naar hun paard.
Sommigen zijn gewoon compleet doof en verdienen er grof geld mee, maar ach dat is de 'sport'....
Dus wat maakt het uit?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:49

Abiola schreef:
Miska schreef:

Sorry, maar ik vind een paard dat lelijk doet naar mannen en naar jou wanneer je er een ander op wilt laten rijden eerlijk gezegd ook niet het toppunt van horsemanship? Ik vind dat een paard fatsoenlijk moet zijn opgevoed. Dat betekent dat een nieuw stalpersoon zonder problemen en lijst van gebruiksaanwijzingen mijn paard moet kunnen opstrooien, op de wei zet of weet ik wat. En wanneer een paard "normaal" is beleerd zou een andere ruiter (en dus niet je buurman die "het wel geinig vindt om eens op je knol te gaan zitten") er in mijn ogen ook gewoon op moeten kunnen rijden.

Dat is ook allemaal mogelijk, maar mijn paard heeft wel zijn persoonlijke voorkeur door zijn negatieve ervaringen in het verleden en de mensen die met mijn paarden omgaan weten dat en houden daar ook rekening mee. :j
En omdat -ik- het voornamelijk weet hoe mijn paard is, kan ik selectief zijn met wie ik erbij laat en wie niet.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:50

Oftewel horse-man-ship! :+

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:51

Miska schreef:
Oftewel horse-man-ship! :+

Dan noem jij dat zo, prima. Ik noem het onhandig gedoe :D

marloes_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:52

daNiielle_ schreef:
Buitenrit heb ik geen problemen mee, dan mag iedereen mee.
Dressuur/springen heb ik liever niet. Zou het zonde vinden als ik iedere keer hard train op de verbeterpunten, en die dan 'verpest' worden door een ander.

Op mijn jonge paard laat ik trouwens nog niemand, die is gewoon nog niet betrouwbaar genoeg. :)

En met mij durfde je het wel aan Danielle :P

Ik vind het ook niet zo'n probleem als er iemand anders op mijn paard zit, maar het ligt er maar net aan of diegene goed kan rijden.
Mijn zus rijdt namelijk ook wel eens op mijn paard en dat vind ik geen enkel probleem. Al train ik toch het liefst zelf natuurlijk.

Een beginner zet ik gewoon niet op mn paard, omdat ze nog erg groen is, dus dan wil ik ellende voorkomen. Paard is hartstikke braaf, maarja als ze iets niet snapt dan kan er nog weleens een bokje uitkomen.
Bij mij ligt het dus maar net aan de situatie.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 18:52

Naar mijn gevoel scheer je nu een boel mensen over 1 kam Mariska. Jij hebt een paard die er niet gelukkig van wordt en je kiest er dus niet voor, prima. M.i. zou het trainbaar zijn om haar te leren dat met andere mensen omgaan ook leuk is, maar ik weet dat dat met een paard die bij voorbaat al aversie tegen vreemden heeft dat dat een moeilijke trainingsgang is, vooral omdat je erg afhankelijk bent van vreemden, anders kan je het niet trainen. Of je dat wel of niet traint is een keuze.
Maar een paard waar meer mensen mee kunnen rijden hoeft echt niet ongelukkig te zijn, zolang hij maar geleerd heeft dat het ook met anderen leuk kan zijn. Jauke bijv is een echte allemansvriend, hij vindt mij heus geweldig hoor, ik ben zijn houvast, rots in de branding en de persoon waar hij op kan bouwen, maar hij vindt vreemde mensen ontzettend leuk omdat ze gewoon zijn ego strelen. Dat merk je, hij mag bij vreemden meer en hij geniet van alle aandacht die hij krijgen kan. Hij gaat liever met een vriendin van mij lekker wat rondjes stappen en draven om daarmee een boel aandacht binnen te halen dan met mij hard aan het werk. Zoals ik al zei, deels karakter, maar ook deels training. Maar hij is echt niet ongelukkig hoor! Je hebt hem gezien tijdens HE, daar stond toch geen diep ongelukkig paard volgens mij...