Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 20:57

net weer wezen kijken bij een paardje waaauw helemaal geweldig!

mika11

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:01

Als je bij een particulier een paard koopt, vraag je dan nog om een proeftijd van 1 of 2 weken?
Of is gekocht dan gekocht.

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 21:04

lisantjuuh schreef:
net weer wezen kijken bij een paardje waaauw helemaal geweldig!

naar wat voor iets ben je wezzen kijken?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:07

Proeftijd niet over gehad is nog baby ga komende weken amper rijden hooguit 2x per week 20min dus is proeftijd altijd te kort

femkemaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:18

Ik zelf durfde mijn paard niet zomaar proef mee te geven, aan voor mij een wild vreemde. Vond het geen prettig idee. Hangt dus van de verkoper af of die dat wil

mika11 schreef:
Als je bij een particulier een paard koopt, vraag je dan nog om een proeftijd van 1 of 2 weken?
Of is gekocht dan gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:49

De meeste verkopers vinden het prima als je een paar keer komt rijden en met het paard bezig bent, liever dat dan een proeftijd.

Voor wie nog zoekt, ik weet nog een leuke merrie te staan. 4 jaar en klaar voor een proefje, makkelijk te rijden, geen fratsen en geen geheimpjes.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:55

Nou Lovely, mss. moeten wij dan eens contact leggen! :-)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 08:57

tita schreef:
@esterW jij bent net als ik ...eerste pony was lease-pony kende alles al tot de Z gekomen allemaal leuk en ik zie ook enkel dingen als het er dik bovenop ligt.

Harstikke leek ben ik ondanks bijna 25 jaar paarden

Ja precies...
Rij-technisch kan ik wel het één en ander (zien & voelen) ondertussen, maar een goede lichamelijke beoordeling t.b.v. een aankoop... nee.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:13

Dat probleem heb ik nog niet gehad. Ik heb nu twee keer een paard aangeschaft, de eerste keer was het mijn tweede optie, de tweede keer was het meteen raak. Natuurlijk wel ontzettend veel geluk gehad met de gezondheid, ze werden beide volledig goedgekeurd.

Ik denk dat het scheelt dat ik ongelooflijk kritisch ben op de advertentie. Ik moet er goed goed gevoel bij krijgen. Wanneer iemand slechte foto's plaatst, vraag ik per mail om andere, zijn die er niet, dan wil ik het paard niet. Als jij jouw leuke paard wilt verkopen en je neemt niet eens de moeite om een rij- en standfoto te maken ben ik klaar met de verkoper. Advertentietekst moet lopen, nuttige info hebben en er moet gevoel uitstralen. Per mail stel ik vervolgens allerlei aanvullende vragen en dan pas beslis ik of ik wil kijken. Dan weet ik dus al dat het paard aan 90% van mijn eisen voldoet.

Nou ging het beide om jonge paarden, dus rijtechnisch is daar weinig op aan te merken. Kan me voorstellen dat dat bij een ouder paard die je wel kun proefrijden anders ligt.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:28

shirleyp schreef:
Wanneer iemand slechte foto's plaatst, vraag ik per mail om andere, zijn die er niet, dan wil ik het paard niet. Als jij jouw leuke paard wilt verkopen en je neemt niet eens de moeite om een rij- en standfoto te maken ben ik klaar met de verkoper. Advertentietekst moet lopen, nuttige info hebben en er moet gevoel uitstralen. Per mail stel ik vervolgens allerlei aanvullende vragen en dan pas beslis ik of ik wil kijken. Dan weet ik dus al dat het paard aan 90% van mijn eisen voldoet.

:wow: je wil niet weten hoe mijn nieuwe paard op de verkoop-foto's stond :+ Mijn nieuwsgierigheid was juist gewekt en ik wilde zelf kijken of het paard wel wat was. Nou het was de beste beweger die we gezien hadden van allemaal en de bespiering die er helemaal niet opzat begint nu wat te komen. Ik vind dus niet dat je vanaf foto's direct al kunt zeggen dat het paard je aanstaat of niet. (in de meeste gevallen wel, maar het kan ook heel erg meevallen) Ik heb hele mooie foto's gezien van een paard wat wij ook gingen kijken, en wat met zijn bokkepoot en kramperige achterbeen toch ernstig tegen viel :oo

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:37

M'n 1e paard stond naast m'n toenmalige verzorgpaard gestald, was van de staleigenaar voor de handel en zo m'n interesse gewekt dat het een heel leuk paard was. M'n 2e paard heb ik bij een handelaar gekocht, had m'n wensen voorgelegd en het 1e paard wat van stal gehaald werd welke aan m'n wensen voldeed was raak. M'n huidige en 3e paard via een forum, stond hij zonder foto te koop. Omschrijving voldeed aan m'n wensen, aangezien ik het halve land heb moeten doorreizen om te kijken was het meteen raak. Dus eigenlijk altijd 1e paard waar ik naar ging kijken was meteen raak. Mazzel misschien, of gewoon gericht zoeken. Moet wel zeggen dat m'n huidige paard wel een lot uit de loterij is, als ik naar zo'n 2e zou gaan zoeken kom ik die niet meer zo snel tegen. En dit jaar had ik m'n paard 3x kunnen verkopen, er waren 3x mensen behoorlijk geinteresseerd in hem. Niet dat hij te koop stond of zo, maar op wedstrijd en iemand die hem op stal had zien staan. Maar doe m'n paard echt niet vrijwillig weg, geniet er zelf veelste veel van en heb hem al zo lang.
Klopt dat de markt wel ingestort is, maar goede en bijzondere paarden blijven wel hun waarde houden.
Zijn best veel paarden in Nederland, waarvan het merendeel niet echt bijzonder is. Die brengen heel weinig op.
Zeker nu er best wel veel te koop staat omdat er toch eigenaren zijn die het niet meer kunnen betalen.
Die zoeken vaak ook nog een goed nieuw onderkomen voor hun geliefde dier en vinden dat belangrijker dan de prijs.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:40

haan schreef:
:wow: je wil niet weten hoe mijn nieuwe paard op de verkoop-foto's stond :+ Mijn nieuwsgierigheid was juist gewekt en ik wilde zelf kijken of het paard wel wat was. Nou het was de beste beweger die we gezien hadden van allemaal en de bespiering die er helemaal niet opzat begint nu wat te komen. Ik vind dus niet dat je vanaf foto's direct al kunt zeggen dat het paard je aanstaat of niet. (in de meeste gevallen wel, maar het kan ook heel erg meevallen) Ik heb hele mooie foto's gezien van een paard wat wij ook gingen kijken, en wat met zijn bokkepoot en kramperige achterbeen toch ernstig tegen viel :oo

Dat komt inderdaad vaak voor, fijn dat je jouw paard gevonden hebt! Het gaat mij meer om de moeite die een verkoper doet. Ik wil graag een paard waar iemand gek op is (geweest), die mensen nemen vaak meer tijd om een goede advertentie op te zetten. Het is natuurlijk maar net waar je als koper je accent op legt. ieder zo zijn voorkeuren, maar ik stop mijn tijd niet in een verkoper die geen fatsoenlijke advertentie kan maken.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:47

Internet staat vol met paarden, dan moeten er toch echt wel enkele goede bijzijn lijkt me? Tenzij je veel verwacht voor weinig geld, maar dat besef je dan zelf ook wel.
Wat ik opmerk is dat veel mensen een hele waslijst hebben met voorkeuren voor een paard, terwijl ik alleen kijk naar het niveau bij een ouder paard of bij een jonge of er toekomst in zit.
Er zijn mensen die die kleur, dat geslacht, die afstamming, zoveel predikaten, die hoogte, ...
Dat vind ik er echt over gaan, geen enkel paard is perfect, en is het paard wel perfect, wordt ie verkocht voor 10 miljoen euro :D
Dus als je een perfect paard zoekt gaat ie inderdaad te duur zijn :j

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 14:53

renatevb ik ben het gedeeltelijk met je eens.
Er staan idd genoeg paard te koop. En er zal zeker voor ieder wat wils bij zitten.
Maar je moet toch ook begrijpen dat mensen gaan selecteren op bijvoorbeeld de hoogte.
Ik vind dat namelijk wel belangrijk. Ik zal niet gaan kijken naar een paard van 1.64 bijvoorbeeld. Die is voor mij veel te klein.
Voor het perfecte paard betaal je idd. Maar wat is in jou ogen perfect. Dat kan bij iemand anders ook weer verschillen. Zo heeft toch iedereen zijn eigen mening over wat hij/zij zoekt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:09

shirleyp schreef:
haan schreef:

Dat komt inderdaad vaak voor, fijn dat je jouw paard gevonden hebt! Het gaat mij meer om de moeite die een verkoper doet. Ik wil graag een paard waar iemand gek op is (geweest), die mensen nemen vaak meer tijd om een goede advertentie op te zetten. Het is natuurlijk maar net waar je als koper je accent op legt. ieder zo zijn voorkeuren, maar ik stop mijn tijd niet in een verkoper die geen fatsoenlijke advertentie kan maken.

Wat een vreemde filosofie.. het gaat erom dat jij plezier hebt van het paard! Niet of de verkoper wel een goede advertentie in elkaar kan zetten.. als je het zo bekijkt, wordt het i.inderdaad erg moeilijk om een geschikt paard te vinden. De intelligentie van de verkoper hoeft toch niets over de kwaliteit van een paard te zeggen?

Denk dat je jezelf tekort doet door op deze manier te selecteren.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:27

Pletje123 schreef:
Wat een vreemde filosofie.. het gaat erom dat jij plezier hebt van het paard! Niet of de verkoper wel een goede advertentie in elkaar kan zetten.. als je het zo bekijkt, wordt het i.inderdaad erg moeilijk om een geschikt paard te vinden. De intelligentie van de verkoper hoeft toch niets over de kwaliteit van een paard te zeggen?

Denk dat je jezelf tekort doet door op deze manier te selecteren.

Jammer dat je mijn voorgaande post niet hebt gelezen, misschien had je mijn 'vreemde' filosofie dan beter begrepen. Ik probeerde aan te geven dat ik voor een bezichtiging al probeer te achterhalen of het paard voor mij geschikt is. Een advertentie is voor mij (persoonlijk dus) als een eerste indruk, die vind ik erg belangrijk. Een goede advertentie heeft overigens niets te maken met de intelligentie van de verkoper, maar KAN wel aangeven dat een verkoper veel moeite heeft gestoken in het (aanbieden van) het paard. Ik ben eerder geneigd om een paard te kopen van iemand die er veel over weet te vertellen en met passie en liefde praat over zijn dier, dan van iemand met weinig informatie en een onverschillige houding. Is het je zo iets duidelijker?

Ik denk dat ik mijzelf absoluut niet tekort heb gedaan, gezien ik twee ontzettend leuke eigen paarden heb (gehad).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:43

Ik heb je vorige post wel gelezen :) en mijn reactie is op allebei je posts gericht ;)

De intelligentie vd verkoper heeft wel degelijk wat te maken met de advertentie. Niet iedereen weet hoe je een goede advertentie maakt of ze kunnen het simpelweg niet. Dat komt voor, maar jij slaat die verkopers over, dus dan weet je idd niets over de mensen achter een 'slechte' advertentie ;)

Gelukkig heb je al geschikte paarden gevonden, daar heeft namelijk iedereen recht op :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 15:44

wat een herkenbare verhalen allemaal...

De aankoop van mijn eerste paard was, zoals ik nu kan concluderen, niet zo'n beste keus. Uiteindelijk bleek het afsluiten van de verzekering de beste keuze in de aankoop :+
Na 2 jaar alles geprobeerd te hebben, heb ik hem af laten maken, omdat hij echt niet meer kon met zijn lijf. Dit allemaal na klinische keuring en een dierenarts heeft mij nooit kunnen vertellen wat er nou met mijn paard aan de hand was.

Nu ben ik op zoek naar mijn tweede paard. En hoe meer paarden ik zie, hoe meer zicht ik krijg in de paarden. Daarbij heb ik overigens een heel goede hulp, waarmee ik de filmpjes bekijk van paarden die me echt aanstaan. En het plaatje, van hoe dit paard zou moeten bewegen, de bouw en dat soort dingen worden steeds een beetje duidelijker.

Ik moet zeggen dat ik het kijken naar paarden best heel leuk vind. Ik leer ervan, je komt soms op hele leuke plaatsen, maar soms is het ook minder interessant. Er gaat wat tijd in zitten, en helaas ook voor de verkoper, maar als je een paard koopt, waar je graag lange tijd mee wil doen, moet je het paard toch echt zien...
Probeer er maar gewoon leuke dagen van te maken en geef jezelf de tijd. Dan komt ons droompaard echt wel op ons pad!

jullie ook succes allemaal!

pukkelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:18

Beste allemaal, ik heb nog een leuke sportmerrie te koop staan.

Haar vader is tenerife en de moeder een furioso.
Ze is erg braaf en wil erg hard werken, maar moet nog wel t één en ander leren, dus het is geen paard voor beginners
Het is een vos merrie de stokmaat is ongeveer 169.(ze is nog niet precies gemeten)
Verder is t een eerlijke en lieve merrie, maar met pit en werklust, rijp voor de sport.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:23

pukkelientje schreef:

Ze is erg braaf en wil erg hard werken, maar moet nog wel t één en ander leren, dus het is geen paard voor beginners
Het is een vos merrie de stokmaat is ongeveer 169.(ze is nog niet precies gemeten)
Verder is t een eerlijke en lieve merrie, maar met pit en werklust, rijp voor de sport.

Durf het bijna niet te zeggen, maar dit is wat ik bedoel :Y)

Leeftijd, niveau, foto's, vraagprijs, al eens een veulen gehad, gekeurd, keuringen toegestaan, plaats van bezichtiging?

pukkelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:28

shirleyp schreef:
pukkelientje schreef:

Durf het bijna niet te zeggen, maar dit is wat ik bedoel :Y)

Leeftijd, niveau, foto's, vraagprijs, al eens een veulen gehad, gekeurd, keuringen toegestaan, plaats van bezichtiging?

Ik heb op t moment geen foto bij de hand, ze is 5 jr nog geen wedstrijden gelopen maar klasse B beleerd en heeft nooit een veulen gekregen, alle keuringen zijn toegestaan

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:30

@pukkelientje: mss. beter in [TK] een volledige advertentie met foto's maken als je verkoopdoelen hebt? :-)Dit topic is meer om ervaringen te delen over de zoektocht naar een nieuw paard...

pukkelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:34

dat begrijp ik volledig, en wilde er gewoon even op in haken voor als iemand evt interesse heeft.
En zeer zeker niet om alleen maar te verkopen en vervolgens niet meer te reageren

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:34

Ik denk ook dat een advertentie belangrijk is maar ik koop toch liever via via, mijn ervaringen zijn daarin beter en via via heeft mij nu al een paar tevreden klanten opgeleverd, en leuke paarden! Verkoper blij want zijn / haar paard komt op de juiste plek, klant blij, die heeft een passend paard al dan niet voor de sport en ik ook blij :)

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:48

Ik heb destijds een half jaar gezocht naar mijn "ideale" paard, voorwaarde was dat hij/zij braafen eerlijk was en het moest een barokke zijn, papier was niet belangrijk hoewel het mij evt wel leuk leek om een merrie te vinde met een papier zodat ik een veulen zou kunnen fokken mocht het vanwege mijn fysieke beperking niet mogelijk blijken om te rijden.
Veel uitgeprobeerd, 1 paard laten keuren die met vlag en wimpel is afgekeurd, helaas geen afspraken gemaakt met de verkoper over de kosten dus een dure leerschool gehad. Meerdere paarden die voor mijn neus zijn verkocht omdat ik ze per sé wel wilde laten keuren, want eis nummer 1 was toch wel een gezond paard.
Uiteindelijk is het helemaal gelukt, ik heb een geweldige merrie gevonden, en ben helemaal gelukkig met haar en heb inmiddels ook 2 prachtige ;) nakomelingen van haar te koop staan.