Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_INEKE

Re: Paardenrusthuis Soest maakt vreemde sprongen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:34

@Sofy, En zo is het precies!

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:39

Helemaal mee eens ; doe ik ook, waarom zou iemand anders voor mijn schat moeten zorgen als hij oud wordt ? Ík heb hem altijd mogen rijden....ík heb altijd plezier aan hem beleefd.....een goeie ouwe dag, dat geef je hem zelf.....Denk je dat hij het fijn gaat vinden om jou plots te moeten missen ?

Ragdollcat schreef:
Tja dat is minder he.

Maar aan de andere kant, donateur zijn is een eigen keuze en vrijwillig, dat geeft geen recht op dat jouw paard er komt te staan.

Ik vind dat als een paard een eigenaar heeft dat het geen recht heeft op een paardenrusthuis, dat is meer voor zwaardere gevallen zoals manegepaarden die het dubbel en dwars verdiend heeft en of paarden die hun hele leven hard had gewerkt en bij de slacht zou eindigen omdat het te oud wordt, die verdienen deze plaatsen bij deze rusthuizen.

Maar voor gewoon een paard van particulieren is het anders vind ik, je zorgt er maar zelf voor, je had er zelf voor gekozen een eigen paard te nemen en het wordt ook oud he met de jaren, dat weet je vantevoren, want jouw paard heeft jou, toch? want anders is het niet eerlijk tegenover de paarden die het echt nodig hebben en het dubbel en dwars verdiend heeft, er zijn maar beperkte plaatsen.

Door heel NL zijn er zoveel paarden die oud zijn die kan er natuurlijk niet allemaal komen te staan.

Ikzelf zorg zelf voor mijn paard, vind het veels te leuk om hem oud te zien te worden en er zelf voor te zorgen, hij heeft toch altijd mij plezier gegeven.

Ik vind het triest dat er zoveel mensen hun paarden wegdoen omdat ze te oud worden om er voor in de plaats een nieuw jonger paard te laten komen, dat vind ik zo raar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 17:11

dandir schreef:
Helemaal mee eens ; doe ik ook, waarom zou iemand anders voor mijn schat moeten zorgen als hij oud wordt ? Ík heb hem altijd mogen rijden....ík heb altijd plezier aan hem beleefd.....een goeie ouwe dag, dat geef je hem zelf.....Denk je dat hij het fijn gaat vinden om jou plots te moeten missen ?

Buiten het feit dat ik het super vind dat je zo voor je paard blijft zorgen; ik denk echt dat het je paard weinig kan schelen wie hem verzorgt.

Ik heb hier de afgelopen jaren meerdere bejaarde paarden van hun pensioen laten genieten (zo egoïstisch ben ik dus niet, Ragdoll). Allemaal van mensen die hun dier inderdaad niet wilden aanhouden toen ze te oud werden. Ze waren allemaal net zo vrolijk als bij hun vorige baasje, die nog wel eens kwamen kijken.
Bij één paard werd er zelfs gezegd dat ze waarschijnlijk niet zou eten als ze bij ons zou komen, want 'dat deed ze altijd.' Ze zou niet zonder haar eigenaar en haar stal kunnen. Eerlijk, toen ze bij ons kwam stond ze binnen een paar minuten bij de hooibaal, heerlijk mee te eten met de anderen. Echt, het maakt paarden niets uit waar ze staan en van wie ze eten krijgen. Al willen en denken we dat wel graag natuurlijk ;) .

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:42

Diablo schreef:
dandir schreef:

Buiten het feit dat ik het super vind dat je zo voor je paard blijft zorgen; ik denk echt dat het je paard weinig kan schelen wie hem verzorgt.

Ik heb hier de afgelopen jaren meerdere bejaarde paarden van hun pensioen laten genieten (zo egoïstisch ben ik dus niet, Ragdoll). Allemaal van mensen die hun dier inderdaad niet wilden aanhouden toen ze te oud werden. Ze waren allemaal net zo vrolijk als bij hun vorige baasje, die nog wel eens kwamen kijken.
Bij één paard werd er zelfs gezegd dat ze waarschijnlijk niet zou eten als ze bij ons zou komen, want 'dat deed ze altijd.' Ze zou niet zonder haar eigenaar en haar stal kunnen. Eerlijk, toen ze bij ons kwam stond ze binnen een paar minuten bij de hooibaal, heerlijk mee te eten met de anderen. Echt, het maakt paarden niets uit waar ze staan en van wie ze eten krijgen. Al willen en denken we dat wel graag natuurlijk ;) .

Elk jaar, twee of driemaal weekje (langer wil ik niet...) op vakantie ; en dan is er mijn Pele, 18 jaar in mijn bezit, die steevast na 3 dagen stopt met eten, en harder begint te manken.....(arthrosepatient)....
Ach, als ik langer wegblijf gaat dat misschien ook wel over, maar ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen.... :\

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:48

Diablo schreef:
Ragdollcat schreef:
Hihi dat vind ik niet hoor Diablo, niet iedereen heeft er recht op dat ie een plekkie min of meer opeist in een paardenrusthuis als ie er zelf voor kan zorgen. Maar er zijn genoeg andere oplossingen hoor waarbij jouw paard heel gelukkig is. Mijn paard is het gelukkigste als ik hem verzorg, hij is heel blij met mij als baasje en hij geniet volop van t leven en dat blijft ook zo als hij (ik hoop dat het hem gegeven is dat hij oud mag worden) oud is.

Genoeg andere oplossingen? Noem er eens een paar dan?

En natuurlijk heeft iedereen recht op dat plekje. Dat jij het er niet mee eens ben, kan, maar dat recht heeft men nou eenmaal.

Ik denk dat jouw paard ook heel gelukkig is bij jou, maar ik denk ook dat hetzelfde paard net zo gelukkig kan zijn bij een ander. ;)

Natuurlijk kan mijn paard ook gelukkig zijn bij een ander, zolang ie maar te vreten heeft en een warme stalletje heeft en soortgenoten om zich heen hebt, maar wat ik bedoel is dat hij het goed heeft bij mij en is gelukkig en dat ik zelf voor hem zorg en hem niet afdank, ik ben niet zo iemand dat denkt dat mijn paard het alleen bij mij het goed heeft en alleen bij mij gelukkig kan zijn, zo zitten de dieren meestal niet in elkaar, zo penny ben ik niet hoor ;) . Ik had hem ook ooit verkocht van toen hij jonger was en gezond was. Maar ik kreeg een kans hem weer terug te krijgen en nu is hij een oudere paard en dan doe ik hem niet meer weg.

Er zijn genoeg oplossingen hoor, daar zijn genoeg voorbeelden van hoor op de bokt, ga maar eens rondkijken en lezen en zelfs op deze topic zijn er ook goeie oplossingen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 30-08-11 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:53

Diablo schreef:
dandir schreef:

Kijk dat bedoel ik dit is 1 van de andere oplossing dan een plekje bezet houden van soest paardenrusthuis, waarvan misschien iemand anders het harder nodig heeft. wat je doet is heel erg leuk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:26

Dat plekje wat ik had, was voor iedereen beschikbaar, niet alleen voor de particulieren, ik zou daar geen onderscheid in maken. Wat maakt het uit of een paard bij mij op pensioen staat of in Soest? Ze houden dan toch allebei een plek bezet?

Ik doe het overigens niet meer hoor. Ik heb nu meerdere bejaarden hier gehad, heb ze voor niets onderhouden, de eigenaar kostte het niets. Maar dat doe ik niet meer. Die dieren kosten toch een hoop geld als ze ouder worden en ik ben helaas geen liefdadigheidsinstelling.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:59

Ja jij bent een particulier dus dat is weer heel anders dan bepaal je het zelf toch? dat je daarin geen onderscheid maakt.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:26

Volgens mij was de situatie bij Diablo of bij paardenrusthuis Soest dan inderdaad precies hetzelfde: geen kosten voor de eigenaar en geen eisen aan wie er mag staan. Dat is dus inderdaad net zo goed een 'gratis' plekje bezet houden.

Heb je zelf nooit de neiging gehad om bepaalde eigenaren te weigeren Diablo op basis van de inschatting dat ze zelf ook wel een andere oplossing zouden kunnen zoeken/betalen? Ik zou dat dus denk ik wel vrij sterk hebben :o

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:05

Nee Sofy, dat had ik helemaal niet. Die mensen benaderden mij allemaal met dezelfde vraag: of hun paard voor hun pensioen bij mij mocht blijven. Ik vroeg verder niets, ik nam ze gewoon op. Ik heb heel veel ruimte, dus ik vond het wel goed.

Maar nu heb ik er genoeg van. Het is een nobel iets maar het kost natuurlijk verschrikkelijk veel geld en ik kreeg er niets voor. Dus ja, dan houdt het gewoon een keer op.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:11

Tsja, het is in jouw situatie natuurlijk ook wel anders: je kent die mensen waarschijnlijk persoonlijk, je bent geen 'bedrijf' met een wachtlijst. Als bekenden van mij zoiets zouden vragen zou ik ook niet gaan selecteren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:29

Nee hoor, het waren geen bekenden van mij. Waren allemaal mensen van bokt (die ik NIET kende, zelfs nog nooit wat van gelezen had), die mij benaderden, waarschijnlijk nadat ze mijn profiel gezien hadden ofzo.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:32

Maar de situatie is toch wel delicater dan bij zo'n paardenrusthuis denk ik. Ik zou niet zo maar persoonlijk tegen mensen durven/willen zeggen dat ze best zelf een ander plekje kunnen zoeken/betalen :P.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:16

Ik wel hoor en dat doe ik nu dus ook/heb het al gedaan. Waarom zou je dat niet durven? Ze durven toch ook aan jou te vragen of ze hun paard de rest van zijn leven bij je mogen laten staan, gratis en voor niets?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:35

Dat is ook wel weer waar inderdaad :)