rijden van vroeger ( 1975)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:01

Oh zucht die goede oude tijd,geen gemekker maar lol met je knol,hele dagen met je pony bezig zijn. Racen als cowboys,gillen als keukenmeiden van plezier,overig verkeer ging wel aan de kant èn ponies die bijna nooit wat mankeerden. Ook liepen ze overal heen èn door geen mafkezen zoals je ze vandaag de dag ziet,die schrikken al van een snoeppapiertje. Dan ben je toch blij dat we ouder zijn èn écht lol met onze knollen hebben gehad,ongecompliceerd is het woord ervoor denk ik.

mohica

Re: rijden van vroeger ( 1975)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 20:11

Effe reageren op eigen topic :D
Ja het was een engelse boek.
Ik ben 12jaar geleden beginnen rijden ( was 5 toen) dus niet echt zo lang geleden en als ik de foto's van toen bekijk, heb ik ook leren rijden met iets dat op een zadeldekje trok en wat ik echt kei leuk vond dat waren dus echt rode frontriemen die alle pony's en shetjes hadden. Dit vond ik echt een goede tijd :D
Ook de ponykampen waren toen heel anders. met de pony's spelen lol maken en uiteraard bij leren, maar dit vond ik echt geweldig :D

Als ik nu op stage ga ( ja ben 17 en goed gevorderd niveau) en is het echt heel anders. Maar de meeste meisjes ( lopen heel weinig jongens rond :p) vinden het echt altijd leuk zo'n spelletje als vroeger en dan komt de staleigenaar of begeleider, zegt ie wat voor kleine kindere dat we zijn en doet ie gwn mee :D geweldig :D gwn zalige tijd

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:15

Geweldig dit :D

Voor de liefhebbers ik heb ik nog van die 3hoek frontriempjes liggen.
Allemaal nieuw ook met blokjes dus voor wie intresse heeft :P

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:23

Mousmous schreef:
Dit was ook een leuke, het zadeltje van de shetjes. Zo'n leren dekje. Mijn shet zag er schijnbaar wel de humor van in dat als hij er weer eens vandoor ging, plotseling te stoppen en meteen hoofd naar beneden, dan kukelde je er meteen voorover af of je bleef met zadeltje en al op de hals van je pony hangen ;)

Oh mijn god die ken ik ook nog.

Net terug van rijden nieuwe stijl. Nou ja longeren aan een halster is niet echt van deze tijd

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:25

Eigenlijk waren we toen echte naturals, zonder dat we het wisten :')
Tenminste, ik vaak wel.
Thuis sprong ik zo op de pony's, had ook geen neckrope nodig.
Pony's stonden altijd buiten etc etc

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:26

Angeliekje schreef:
Ik reed altijd zo op mijn 1e ponietje (begin jaren '90):
Afbeelding
Lekker zittende gympies, geen cap, simpel dekje, en simpel hoofdstelletje :D Zulke foto's moet je nu niet meer plaatsen hier zo zonder cap en schoenen zonder hak _O-

's Winters gingen we ook vaak zonder zadel buiten rijden, met alleen een halster met touwen. Brave pownie :P

Yep herkenbaar in dat tenue begeleidde ik op mijn 16e gewoon groepen manegelessen met 20 kids. Geen probleem ook dat ging goed. Nooit geen ongelukken gehad. Hooguit een pony die zijn buik zo uitzette met aansingelen dat tijdens draf ik het kind hoorde gillen. Hing aan de zijkant. Dat zou nu ook onverantwoord zijn, hahahaha :j :j

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:27

Ik huurde destijds een pony van de manege waar ik mee op wedstrijd ging op zondag. Die liep op zaterdag gewoon 4 uur in de lessen mee. De meesten zouden dat nu zielig vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:33

Meld me ook!

Norton, ik ben zo ooit eens naast een pony gesukkeld omdat hij niet strak genoeg was aangesingeld. Alleen moest ik van de lesgever eraf maar ik wilde niet, vond het cool :') Was een uk van een jaar of 8 denk ik (nu 27).

Ken de plastieken driehoekjes ook nog, in 1 van m'n favo ruiterzaken verkopen ze die nog! Ben ook van plan om voor m'n jonge hengst bruin tuig te nemen, staat hem niet alleen mooi maar ook hier die nostalgie... Als het kan ook met hoge neusriem en zonder sperriem alsjeblief! Dat was toen ook nog uit den boze.

De fluwelen cap met elastiekje doe voor je ogen zakte als je pony struikelde zodat het licht even uitging :P Of een pony die het geinig vond om tijdens de les plots gekheid te gaan uithalen, om te draaien of eender wat. Geen gezeur, doorrijden! Is nu ook wel helemaal anders, maar heb echt onwijs veel van zo'n ponies geleerd.
Niet willen luisteren was rijden zonder stijgbeugels, kom je nu ook niet zo vaak meer tegen. Hoe meer je knorde hoe langer je zonder zat en hoe zwaarder de les werd!

Op kamp ook elke keer gegarandeerd met de hele ploeg zadels en tuig poetsen en invetten, elke dag corvee en dan lekker smerig naar je slaapzak op strobalen. Kampen maken in de stroschuur en stiekem gaan snoepen op de hooizolder.

Man man man wat mis ik die tijd, gelukkig sta ik nu op een stal in de winter waar de eigenaars ook in zijn voor zo'n hoop lol met je knol :P Een bende volwassen kinderen bij elkaar, en deze winter gaan we er denk ik extra invliegen _O-

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 20:36

Varekaj schreef:
Man man man wat mis ik die tijd, gelukkig sta ik nu op een stal in de winter waar de eigenaars ook in zijn voor zo'n hoop lol met je knol :P Een bende volwassen kinderen bij elkaar, en deze winter gaan we er denk ik extra invliegen _O-

juist het leuke eraan en dan doen vaak de nog iets oudere gwn mee :D *\o/*
die vindt ik dus echt geweldig

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:37

Wat een leuk topic!
Ik heb ook nog een foto van toen ik een jaar of 10 was en op Ulando reed, dat was toen het paard van Jan Zeeman (oprichter van de Zeeman-winkels). Mijn moeder en ik verzorgde zijn paard. Dat is nu zo'n 25 jaar geleden.

Ulando en een groepje andere paarden, werden iedere zomer op het weiland gezet op het industrieterrein gezet, meteen de hele dag en nacht, niks uurtjes wennen maar meteen op het lange gras en de paarden hadden nooit wat.

Goeie ouwe tijd :D

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:37

Oohhh die fluwelen cap met elastiek koppijn kreeg je er van, zo'n hele rode streep over je voorhoofd.

Uurtje zonder beugels en teugels rijden, no problem. Ging je pony ervan door moest je maar blijven zitten en hopen dat die geen schijnbewegingen maakt..................

Afgelopen winter ging ik op mijn eigen paard, normaal giga sukkel van 16 zitten, zonder zadel. Draaf aan en ik was al bijna in het zand beland, begint dat beest te bokken............. Echt mega grappig.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:40

RT-D -> PP

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:41

Ja idd veel zonder beugels en bierviltjes bij je knieën en onder je bips :D

En OWEE als je pony achter de loodlijn liep, dan kon je naar huis ~~}>

Ik mis ook de tijd dat ik makkelijk in een 16 inch zadel pastte :')

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:42

En op shetjes en kleine pony's, werd je gewoon op een plat zadeltje gezet, een stukje leer met aluminium beugeltjes eraan, niks boom. :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:43

Het andere genoemde retro- topic is ook ERRUG leuk!

Ik had geeneens een zadel voor mijn gepensioneerde verzorgpony. En ik reed toen al met een bitloos hoofdstel- van strotouwtjes gevlochten....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:47

En meedoen met viertal en achttal.
Heb ik ook jaren gedaan.
Op concours ging je springen, dressuur en dan ook nog viertal of achttal rijden.
En dan nog de parade.
Zat je echt lang op je paard/pony :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:49

Ik voel gewoon echt een meeting komen :D

Zelf had ik in die goeie ouwe tijd geen eigen paard en ook geen verzorg, dus het hele wedstrijdgebeuren en parades heb ik helaas nooit meegemaakt.
Maar op de manege? Jahoor, verhuisdekens onder het zadel en met onderlinge wedstrijdjes een heuleboel wit tape in de manen van paardlief. Ponykamp betekende slapen op een lek luchtbed met z'n allen in een grote oude legertent vergezeld van een kolonie wespen/bijen/muggen. Je at macaroni, patat etc en als je iets niet lustte had je gewoon pech (maar vrat je je nog voller aan het snoep in de tent 's nachts).
Vingers open van de teugels? Jammer, dan stap je maar of je houdt op met miepen.

had je de ene week je bit niet afgespoeld dan moest je de andere week in plaats van paardrijden tuig poetsen. Huilen bij ouders? :n beter van niet.

En de instructeur tegenspreken? Is er iemand geweest die dat uberhaupt heeft overwogen?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:50

Zo'n 35 jaar geleden was je helemaal blij als je op van die slachtknollen mocht rijden.
Zonder zadel en cap en gewoon springen.
Deed je met koninginnendag nog leuke spelletjes met de paarden en ging je gewoon naar huis met je paard want dat kon nog gewoon

Angst kende je niet...

En toen ik een jaar of 15 was spijbelen van school, om uit te mesten tot je moeder je kwam halen en je met je groene klompjes met
zilveren hoefijzertjes erop en stinkend naar knollen je zo terug bracht naar school _O-
Laatst bijgewerkt door Mando op 26-08-11 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:51

Mika11 - yep ik had op een gegeven moment 2 pony's dus 2x dressuur, 2x achttal en met een van de twee pararade met de vlag rijden.

Delerium - instructeur tegenspreken, wilde je dood of zo. Man dat was me een kenau menig drill sergeant in het leger zou er bang van zijn geworden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:51

Geweldig die tijd! ben pas 23 maar heb ook wel eea gezien "vroegah". De geruite frontriemen, rijden met spijkerbroek en een paar leren lapjes om je benen die fungeren als chaps... cap waarvan je het bandje achterop deed (of voorop), van die grijs met een streep verhuisdekens werden als deken onder het zadel gebruikt. Bij wedstrijd met vrachtwagen iedereen bij de paarden zitten want meer plek was er niet... moest iedereen wel stil zijn om niet "ontdekt" te worden :D

Mijn instructeur is van de oude stempel. Heerlijk! dat is tenminste duidelijk. Als iets goed gaat dan gaa het goed en dat voel je zelf ok wel. Als iets niet goed gaat dan krijg je aanwijzingen hoe je het wel moet doen. Jamaar? vertrekken. En natuurlijk altijd met 2 woorden spreken :) Niet proberen de aanwijzingen op te volgen? dan word je gewoon niet meer geholpen :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:52

Gosh zou eens oude foto's moeten opzoeken.. grappig dit topic.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:56

Och ja!!! Koninginnendag!! Dan gingen we met de hele club het dorp in om spelletjes te paard te gaan doen of achter de koets aan.......

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 20:59

Wij hadden 1 meisje bij de pony's die Z dressuur reed.
Dat was toen nog heel bijzonder.
Nu is het heel normaal, maar toen echt niet.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:03

Ik lees: het witte tape om de knotjes. Man man man wat een gehannes was dat zeg en toch was het zo bereleuk met zn allen.

En blij te lezen dat niet alleen voor mij de wijze van instructie herkenbaar en blijkbaar ook prettig is. Ik vind het tegenwoordig vaak maar gepiep. Als ze niet willen poetsen mag je er amper wat van zeggen. Uhhhh nou dat hoefde ik niet te proberen, dan kon je of naar huis of poetsen rijden maar dan ook nog even extra corfee.

Wij aten trouwens ook biks haha vraag me niet waarom hoor, nog meer die dat deden?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:04

Haahah ik reed bij zo'n boer die een stuk of 20 van die slachtknollen had staan en die konden maar 1 ding... niet lopen en een lol dat je er mee had