Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

pmarena schreef:Komop , de meid is 12 , die moet toch zelf wel kunnen beslissen wat ze liever wil ?
I.m.o. is de keus terug te brengen tot , vrij simpel :
Wil ze liever nu nog een pony-meisje zijn , met het risico dat ze vrij snel weer afscheid moet nemen van die pony waarna ze dan ALSNOG over "moet" op een paard , of vind ze het ook wel leuk om die kleine tussenstap over te slaan en nu meteen maar alvast maar lekker te gaan trainen met een toekomst-bestendig paard ?
Als je kijkt hoe ze op jouw paard zit dan past dat toch prima , zeker als ze nog volop aan het groeien is.
En als wedstrijden haar doel zijn en het "zeker" is dat ze uiteindelijk toch een paard wil , kun je wellicht beter nu al dat dier aanschaffen zodat ze nu al een fijn team kunnen vormen en vast een voorsprong nemen op later. Is toch veel fijner als je weet dat je met dit nieuwe dier samen kunt blijven
TENZIJ ze natuurlijk ècht heel graag nog een ponymeisje wil blijven voor 2 jaartjes. Of dat ze het allemaal wel prima vindt met die wedstrijden en die niet zo belangrijk vindt verder , dat ze gewoon lekker met haar pony rond blijft kachelen want voor de leuk maakt het weinig uit als je dan voor het mooie wat te groot is.
Maar zijn de wedstrijden echt wat ze wil dan is het misschien veel verstandiger om gewoon een fijn paard te kopen waar ze samen verder mee op kan groeien en nu al een enorm sterke toekomstbestendige band mee kan opbouwen
Is voor die pony die anders zou komen wellicht ook een stuk fijner want het gaat hier niet om een brommer maar een levend dier dat van hot naar her gesleept wordt , niet echt fair om zo'n beestje net te laten wennen aan een nieuw thuis en nieuw baasje en dan weer te verkopen
En mocht ze ineens toch wat minder enthousiast worden en ze heeft een paard , dan kun jij er mee verder.
Denk al met al dat het voor alle partijen veel leuker is om gewoon meteen dat paard te zoeken
Neem je toch een pony dan is het als je een beetje dierenliefde hebt gewoon niet tof dat je nu al weet dat het dier alweer snel weg zal moeten en dan besef je ook dat dat niet alleen sneu is voor jezelf , maar nog erger niet zo netjes is tegenover dat dier.
Zou dus echt gewoon voor een leuk paard gaan.
En als ze toch graag nog tussen de ponies wil blijven rijden dan kan ze (daarnaast) wellicht een pony van iemand anders trainen en uitbrengen ?
Wordt dat beestje niet tijdelijk versleept , eigenaar blij met de training , zusje blij dat ze nog even mee kan doen met de pony-meiden
arsiana_x schreef:marjolein_el schreef:Ik heb voor pony gekozen. Ik zou een grote E kopen, nog net geen paard. Als je 12 bent moet je lekker bij de pony's starten, stukken gezelliger! Ik had mijn ponytijd zelf niet willen missen en hoop dat hij ook nog lang mag duren!
Ja maar Epony is geen optie, hier in België is dat een paard.
Tara_Jenny schreef:marjolein_el schreef:Ik heb voor pony gekozen. Ik zou een grote E kopen, nog net geen paard. Als je 12 bent moet je lekker bij de pony's starten, stukken gezelliger! Ik had mijn ponytijd zelf niet willen missen en hoop dat hij ook nog lang mag duren!
Ja maar Epony is geen optie, hier in België is dat een paard.
arsiana_x schreef:Hoi,
Mijn zusje (12 jaar) heeft nu een b-pony waar ze ondertusen veel te groot voor is.
Nu willen wij graag een d-pony kopen, omdat we haar nog wat jong vinden om al tussen de paarden te starten.
Maar...
Ze heeft al zulke lange benen.
Ikzelf ben 18 jaar, en heb een paard.
De laatste tijd laat ik haar veel op mijn paard rijden, en ze rijdt ook veel andere paarden.
Altijd als ze op een paard gaat die ik eerst wat heb voorgereden, moeten haar stijgbeugels nieteens korter gemaakt worden.
Het past gewoon zo.
Dus nu heb ik schrik dat als we een d-pony kopen, dat dit weer maar voor een jaar of 2 gaat zijn.
Nu zal ze dar nog goed op passen, want ik pas ook nog op een pony.
Maar als haar lange benen nog veel groeien, gaat ook een d-pony te klein worden.
Als we een paard kopen gaat dit misschien een klein beetje een rare verhouding zijn in het begin, omdat haar lijf natuurlijk nog niet zo heel lang is, maar qua benen gaat dit goed zijn.
Het voordeel als we een paard nemen is ook dat ik dit paard eventueel zou kunnen starten op wedstrijd als het niet goed zou gaan.
Met een pony gaat dit niet, want hier in belgië mag je een pony niet tussen de paarden starten.
Vinden jullie hte de moeite om voor 2 jaar nog een pony te kopen,
of zeggen jullie dat we beter onmiddellijk een paard nemen?
Ga ik nl ook doen vanaf volgend jaar en een vriendin deed het ook een paar jaar geleden.
anneliesdj schreef:Zonder twijfel een pony: De overgang van een B pony (!!) naar een paard is véél te groot, een paard kan zij fysiek niet aan en er is geen zak aan om als 12 jarige tussen de paarden te starten.
Dat gaat zij serieus echt niet leuk vinden, dat moet je haar niet aandoen. Alle vriendjes en vriendinnen rijden bij de pony's en zien elkaar steeds op concoursen, jouw zusje moet dan rijden tegen ruiters die ze niet kent en die 10 jaar ouder zijn.
Ik heb als 15 jarige ook tussen paarden gestart en vond er niets aan, het is leuk als je wint van oudere ruiters maar dat is ook het enige, de wedstrijden die ik toen nog tussen de pony's startte waren veel leuker, ookal eindig je als 5e, je hebt veel meer lol van je ereronde dan wanneer je 1e bent bij de paarden.
Edit; Ik zie de foto's op de zwarte pony en vind dat nog best meevallen, zeker aangezien de pony maar 1,43 is en vrij smal.
Als je een pony zoekt die mooi bovenin de maat zit en niet te tenger gebouwd is staat dat beter dan wanneer ze op een paard zit.
Wat wil je zusje zelf dan? Heeft die geen voorkeur?
En dat ze nu zo hard groeit wil niet zeggen dat ze dat blijft doen, kan best zijn dat ze de komende 3 jaar helemaal niet groeit en daarna pas weer. Ik weet niet hoe groot je familie is maar aangezien je zegt dat ze nu zo groot is als jij zal het vast meevallen.
superguus schreef:Idd een pony kan voor zo'n meisje leuker zijn,
maarja als ze over 2 jaar te groot is dan kan je weer beter een paard kopen.
pmarena schreef:Wil ze liever nu nog een pony-meisje zijn , met het risico dat ze vrij snel weer afscheid moet nemen van die pony waarna ze dan ALSNOG over "moet" op een paard , of vind ze het ook wel leuk om die kleine tussenstap over te slaan en nu meteen maar alvast maar lekker te gaan trainen met een toekomst-bestendig paard ?
Ayasha schreef:Ik weet niet of ze LRV of VLP rijdt maar in de VLP móet je op 16 over. Er zitten dus wel meer jongeren tussen de paarden.
En die overgang valt ook wel mee, zeker als ze er nu al af en toe op rijdt.
arsiana_x schreef:DaisNBenj schreef:Ik heb toen ik 11 was een 2.5 jarige D pony gekregen.
En nu ben ik 21 jaar, 1.83m groot, en is het nog altijd mijn maatje.
Voordeel is wel dat ik maar een licht pluimpje ben.
Maar jij mag ook nietmeer starten op wedstrijd
anneliesdj schreef:Tuurlijk zijn ze er wel maar 12 en 16 is nogal een verschil.
En nee, de overgang van een pony van 1,25 naar een paard van 1,65 valt niet mee.
Dat ze er af en toe weleens op rijd is heel wat anders dan dagelijks en ook te maken krijgen met alle nukken van een paard, dan valt het ineens vies tegen.
Ik heb het al zo vaak gezien, kinders die lang zijn voor hun leeftijd en met 11-12 jaar van een C of kleine D overgaan naar een paard, eerste weken is het geweldig maar als het stoere eraf is is zo'n paard ineens wel erg groot als ie dwars wordt, de hindernissen zijn erg hoog, les is van een totaal ander niveau, andere ruiters zijn veel ouder en hebben andere mentaliteit enz enz.
En dat die pony dan zo snel weer verkocht moet worden valt ook wel mee, je weet niet hoe ze verder zal groeien, ze kan best 2 of 3 jaar nauwelijks groeien en op de D pony op de vorige pagina paste ze prima op en dat is zelfs nog een kleine maat.
Als ze de ervaring heeft kan ze mooi met een jonge pony rijden, die rijd ze 3 jaar en kan ze hem verkopen aan een wat minder ervaren ruitertje die weer profijt heeft van het werk wat zij erin heeft gestoken, kan ook veel voldoening geven.
Is dus per persoon afhankelijk en kan je niet op voorhand voorspellen, ik zie nu bij ons een meiske van 1.30 naar 1.75 gaan zonder een enkel probleem. arsiana_x schreef:Iedereen die zegt: koop een klein paardje van bv. 1.60, of net geen E meer...
Dit gaat het zowiezo niet worden.
ALS we een paard zouden nemen wordt het eentje die genoeg maat heeft.
Ze gaat nu in het begin maar in de 90cm starten, maar ze gaat (volgens mij) vrij snel klaar zijn voor hoger.
Mits ze een "goed" opgeleerd paard heeft.
Als ze dan binnekort 1.20m moet springen gaan de meeste kleine paardjes hier tekort komen.