iedereen zit hier maar te zeggen dat je je dat over elke hobby kunt afvragen. er is wel één groot verschil; een fiets is nu eenmaal geen paard. Een fiets leeft niet, heeft geen behoefte aan plezier, werkt niet tegen ...
Je moet goed weten dat we hier wel met dieren werken! ik vind het heel egoïstisch dat we alleen aan ons zelf denken (het maakt MIJ gelukkig,...), ik veroordeel niet , ik rijd tenslotte zelf ook paard

, maar ik stel mezelf wel vaak die vraag. of 'zou ik stoppen met rijden moest ik weten dat mijn paard het niet leuk vind?' ik weet het niet. de ene keer denk ik 'ocharme die paarden, voor hen moet het niet leuk zijn om elke dag wat rondjes te sloffen in de piste' of 'ik HAAT lopen (

), ik kan me voorstellen dat mijn paard het ook niet leuk vind om driekwartier ongeveer hard te werken...' en soms denk ik gewoon 'tjaa ik moet ook zoveel dingen tegen mijn zin doen, en mijn paard maar één uurtje een beetje lopen, zo erg zal dat wel niet zijn zeker?'
Niet dat ik zeg dat paarden het rijden per se vervelend vinden, maar ik zou er niet van uitgaan dat het uurtje dressuur nu hun hoogtepunt van de dag is... of juist wel ?
Je weet niet wat er in hun hoofd omgaat, wat zij ervan vinden, ... en dat vind ik wel erg.
Dus rijd ik eig ook gewoon paard voor mijn eigen plezier, maar ik ga er niet van uit dat dat goed is
ik heb het tussen haakjes ook niet over 1 sport, en ik zeg niet dat buiten rijden beter/leuker voor het paard is dan springen of dressuur. Maar misschien moeten we ons wel eens afvragen hoe leuk ons paard het vind om een bit in zijn mond te krijgen, een ruiter op zijn rug te krijgen die meestal niet echt goed zit (zeg nu zelf,zit JIJ perfect op je paard?), en misschien vooral, iemand die de baas (jaja, LEIDER) over hem speelt, die zegt hoe hij zijn benen moet neerzetten, of wanneer hij waar over moet springen...
Hoe leuk zouden wij het vinden? zelfs al is het buiten crossen, vind jij het leuk om op 'bevel' te gaan lopen, crossen, springen, draven, ...?