Waarom rijden mensen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:41

VisibreTeam schreef:
@ Dilan

ik show ook graag wat die van mij kunnen hoor :=

Ja, maar bij jou is dan neem ik aan heel duidelijk te zien dat jij en je paard een band hebben en lol hebben in wat jullie doen.

Ik zie ook wel eens paarden lopen, waarvan de oren strak plat liggen, er geen ontspanning bij het paard te vinden is en de ruiter zit er dan gespannen (soms gehaast, als het iets langer duurt dan gehoopt) op met een gezicht op onweer, alsof ze er totaal geen lol in hebben.

Nu heb ik zelf ook een periode gehad dat ik erop zat omdat m'n paard nu eenmaal doorgereden moest worden :Y) gelukkig heb ik nu weer plezier in het rijden.

NikkivanOlst

Re: Waarom rijden mensen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:46

Ja dat is ook zo.. ik zit ook wel eens met een giga sjaggie hoofd op mn paard in de regen omdat ik ECHT geen zin heb :') maarja, beestje moet toch een béétje in conditie blijven en af en toe wat krachttraining ondergaan :))

Ik had eerst echt 0,0 lol in rijden, Vienna liep te klooien en te donderen... echt echt 0,0 leuk meer := maar nu ik veel meer bezig ben geweest met vrijheidsdressuur en grondwerk kan ik veel beter op mn paard inspelen, ook als ik erop zit, dus nu krijg ik haar nog lekker los en nageeflijk met een touwtje om de hals :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:48

Ik doe ook mijn best altijd een rangetje hoger te zijn dan mijn paard is (ik heb een hele dominante, maar wel een schat van een paard), maar ik bedoel natuurlijk meer het negatieve deel aan overheersen ;) . Ik ken mensen die staan continu te vloeken en te schreeuwen tegen hun paarden, halen ook regelmatig uit naar die paarden, om maar een voorbeeld te noemen. Ik sta daar dan naast met mijn paard, in alle rust, want wij zijn heel relaxt samen. Ik hoef niet te schreeuwen en te tieren, vind het ook onzin als ik zie hoe die paarden doen, maar goed..... Mijn paard staat ook altijd los, iets wat ook vrij weinig mensen schijnen te begrijpen (kwestie van aanleren en ze leren dat het fijn is bij jou. Dan lopen ze ook niet weg). Ik vind het enorm irritant dat mensen zo schreeuwen tegen hun dieren. Zoek dan een andere hobby/sport, als je steeds zo moet schreeuwen. Ik kom bij mijn paard voor mijn rust en irriteer me mateloos aan dat onbehouwen gedrag van andere paardeneigenaren. :(
En als je dan voorzichtig iets zegt van 'joh, doe eens rustig', dan krijg je helemaal een grote bek over je heen. Ongelofelijk vind ik dat! En dan wil je al helemaal niet zien hoe er gereden/gemend wordt....... ;(

Zo, ik heb gezegd. :D

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:51

Ja, dat had ik toen in 1 van je topic gezien geloof ik, met als laatste een foto van hoe het eerst ging :j

Naja, jij hebt er dan werk van gemaakt om te bereiken dat je nu wel lol hebt in het rijden. En dat mis ik bij sommige mensen. Sommige ook omdat ze eigenlijk geen tijd hebben om echt veel met hun paard aan de slag te gaan en iets te bereiken. Maar dan toch een paard hebben als statussymbool.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:55

Achja Spiritdancer misschien leef jij wel in een heel klein wereldje?!

Als jij zegt dat je zoveel mensenkennis en paardenervaring hebt en dan dat het enige is wat je kunt zeggen wanneer iemand vraagt waarom rijden mensen paard,vind ik een beetje sneu en waarschijnlijk denk jij dan dus zelf zo over paardrijden anders komt zoiets niet bij iemand op om als antwoord te geven omdat je daar helemaal niet mee bezig bent.

Dus zoals de Waard is vertrouwd hij zijn gasten!
Laatst bijgewerkt door Paddenpad op 08-08-11 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:59

Hmm. true. Ik ken een paar mensen die hun paard alleen maar voor de mooi en het 'hebben' hebben. Zonde van je geld :=

@ Twiggy, ik had een heel stuk tekst geschreven loopt mn computer vast :=

Iig, mijn paarden krijgen nog regelmatig een tik, ik ben fanatiek bezig met het aanleren van (soms gevaarlijke) stunts, en dan wil ik geen paard dat dramt of express voor snoepjes gaat steigeren bijvoorbeeld. Ik ben heel consequent, mijn paarden weten waar de grenzen liggen en stappen ze eroverheen dan hebben ze een probleem. Ik geef alleen een tik als ze expres over de grens willen stappen, verder is het niet nodig. Ze overtreden de grenzen niet zo vaak := Daarnaast krijgen ze ook eerst een waarschuwing voor ik verder iets doe, in de trent van een keer 'nee' 'denk erom' 'heej!' ik ben liever een duidelijke leider waarbij de paarden weten waar ze aan toe zijn. Heb je ook het minste gedoe met dominante of juist schuwe paarden, je kunt een vertrouwelijke leider zijn maar ook een dominante 'pismerrie' :') Voor mijn gevoel werkt dat prima, de meeste paarden waarmee ik werk gaan dan ook super terwijl ze allemaal een HEEL ander karakter hebben. Alleen Vienna is soms lastig, die is GIGA dominant en dan botst het nog wel eens :')

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:48

Spiritdancer schreef:
D00R schreef:
Hahahahaha, misschien heb je hier wel een punt, maar dan zou een auto toch ook moeten volstaan?

ja.....maar een auto is geen levend wezen ;)

Je schreef "iets" en niet "levend wezen".
Spiritdancer schreef:
Naast alle lieve mensen die van paarden houden zijn er veel mensen paardrijden omdat ze het heerlijk vinden om te kunnen heersen over iets dat sterker is dan zij zelf zijn.

Vandaar mijn opmerking :D Een levend wezen valt voor mij niet onder "iets" namelijk ;) Een auto wel.
En er zijn wellicht mensen die rijden om te heersen. Jammer dat jij er daar blijkbaar toch wel veel van tegenkomt, zoveel zelfs dat je dat wel vermelden wil, maar niet waarom je zélf eigenlijk paardrijdt. Of rij je niet? Kan natuurlijk ook nog.

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:56

Ik heb niet alle berichten gelezen.. Maar waarom ik paard rij? Teneerste ben ik er in gegroeid, thuis reden ze al paard dus ben vanaf mijn 4e ongeveer mee gegaan.. Verder vind ik het geweldig dat je zo'n teamwork hebt, je moet het samen maken en je meot elkaar aanvoelen. Ook heb ik als ik op mijn paard zit, dat ik nergens anders aan doen, als ik me ooit rot voel ofzo en ik ga rijden, dan ben ik weer even helemaal gelukkig! (tenzij mijn paard ontzettend lastig is natuurlijk :P )

Vind het ook mooi om te zien dat als je goed voor een paard bent, dat je er ook iets voro terug krijgt.. Ik begon met een paard te rijden dat ontzettend bang was enz enz, en nu is het echt een super knuffelkont! Plus paarden voelen mensen ook aan, je kan er niet over liegen hoe je je voelt, vidn het mooi dat je ook zo goed merkt dat ze op je reageren dan

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:14

D00R schreef:
Vandaar mijn opmerking :D Een levend wezen valt voor mij niet onder "iets" namelijk ;) Een auto wel.
En er zijn wellicht mensen die rijden om te heersen. Jammer dat jij er daar blijkbaar toch wel veel van tegenkomt, zoveel zelfs dat je dat wel vermelden wil, maar niet waarom je zélf eigenlijk paardrijdt. Of rij je niet? Kan natuurlijk ook nog.

Gelukkig is mijn woordkeuze is goed aangekomen :D . Helaas heb ik in de loop van de jaren veel mensen gezien die graag heersen over een paard. Vaak hebben ze het zelf niet eens door. Vaker nog zijn het in omgang hele innemende mensen die op het moment dat met hun paard bezig zijn ineens een verandering van persoonlijkheid ondergaan. Paarden zijn in staat delen van onze persoonlijkheid aan te spreken die wij vaak in het dagelijks leven niet laten zien.....niet voor niets dat men vaak zegt dat paarden therapeutische eigenschappen bezitten. Natuurlijk kom ik er niet onderuit om zelf ook te heersen want anders zou het een bende worden en passen paarden niet in onze samenleving. Maar er zit een verschil tussen uit noodzaak de baas moeten zijn en een innerlijke drang om een gevoel van macht uit te oefenen.

Anyway: Ja ik rijd paard....ik heb meerdere van die boeven. Waarom?....omdat ze altijd enthousiast zijn als ik op stal kom, omdat ze eigenlijk meer aan ons geven dan wij (mensen in het algemeen) aan hun geven....met name 'vertrouwen', omdat het me dichter bij de natuur plaatst en omdat het gewoon leuk is om met ze door het bos en over het strand of parcours te crossen :j

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:37

Hahahaha, je woordkeuze was dus bewust. Grappig, want ik snapte al niet hoe je nou kon schrijven over "iets", terwijl de rest van je mening niet past bij het zien van een paard als "iets". Overigens blijf ik dan bij mijn standpunt dat mensen die een dier ook zien als "iets" toch beter een auto kunnen kopen.

Leuk dat je nu deelt wat je zelf doet met je paarden. Kan me ook vinden in jouw reden om met paarden bezig te zijn. :D

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:24

Soms denk ik dat ook wel,
maar ik heb soms zoon gevoel dat paarden er gewoon voor gemaakt zijn.
als een paard ook echt niet wil of kan ga je er ook niet op rijden.
En warom rijden we het, voor lol, denk ik. er zijn ook genoeg paarden die het gewelding vinden ;)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 07:59

als je aan het paardrijden bent,, raak je in een soort trans...
je denkt niet meer na over de problemen die je bijvoorbeeld thuis, op je werk of op school hebt...

het is dus soms een soort van therapie.

paarden voelen mensen goed aan.... als ik bijvoorbeeld verdrietig ben, kan ik het ook meteen merken aan het paard.
ze stelt zich dat iets voorzichtigerop enzo..

waarom worden paarden en dolfijnen veel gebruikt bij mensen met epilepsie en bij gehandicapten? omdat het ze in een soort trans zet, waardoor ze erg rustig worden.

ik kan je een goed voorbeeld geven... ik was zondag aan het rijden,, komt m'n moeder aan met m'n gehandicapte tante.. normaal kan mijn paard nooit goed stilstaan... ma toen ze m'n tante zag.. en m'n tante liep naar m'n paard toe... bleef ze heel mooi stil staan.. m'n tante aaide m'n paard en dat was echt heel gaaf.. m'n paard liet haar hoofd netjes zakken... en dat was echt gaaf...

maar om even ontopic te blijven... als ik aan het paardrijden ben... dan vergeet ik even alle zorgen.... als ik dan afstap ben ik helemaal rustig :D....

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:06

mij geefd het en kick , vooral als je in training bent om het paard weer wat nieuws te leren of samen te leren en die vooruitgangen wat je dan boekt, want te denken dat het nog altijd een dier is met eigen wil van pakweg 600/700 kilo te laten doen wat ik wil
daarbij geniet ik er enorm van , het lekker tutten en verzrognen , het dankbaarheid van een paard , de begroeting , geweldig toch

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:35

Waarom niet!!

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:51

Omdat het heerlijk is om met jouw paard in het veld te galoperen, samen, met dezelfde snelheid. Voor mij brengt het een eenheid dat door niets word verslagen. Ik rij ook niet voor dressuur ofzo, echt puur voor het open veld en plezier van Lammie. Ik woonde dan ook in Zuid Afrika, en het was daar erg groot en open. Zie je in mijn profiel fototje wel :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:08

Marchador schreef:

Waarom niet!!

Nou, daar zijn toch wel een heleboel redenen voor te bedenken ;) Laten we wel wezen, een paardenlijf is er allereerst gewoon niet op gemaakt om een last te dragen, trekken gaat ze sowieso al veel beter af. Een vriendin van mij studeert ostheopathie en als je kijkt hoeveel je stuk maakt door alleen al regelmatig op een paard te gaan zitten zou je bijna direct al stoppen met rijden.
Daarnaast vraag ik me oprecht af hoeveel paarden werkelijk plezier beleven aan rijden, we hopen allemaal dat ons paard er plezier aan beleeft, maar we kennen ook allemaal wel minstens 1 paard die zich in de wei niet laat vangen, z'n kont naar je toe draait als je de stal in komt of nijdig wordt als je het zadel erop legt. Er zijn dus een heleboel paarden die er geen lol aan beleven.
Daarnaast denk ik dat we paarden vaak pushen tot dingen waar ze het lichamelijk erg zwaar mee hebben of zelfs eigenlijk niet toe in staat zijn. Een paard zal van nature in principe niet over een hindernis heen springen bijv. En als je ziet wat voor hindernissen sommige mensen springen... Maar ook de dressuur wordt niet altijd prettig gemaakt voor een paard en zo is er in iedere discipline wel wat te benoemen.

Ik denk dus dat menig paard beter af zou zijn als wij mensen niet zouden rijden. Dus daarom denk ik dat het ook helemaal niet verkeerd is om er eens bij stil te staan waarom je eigenlijk rijdt. En ik wil echt niet zeggen dat iedereen moet stoppen met rijden, maar de quote hierboven is m.i. erg kort door de bocht :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:16

-> PP

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 00:31

Voor de ontspanning.. :D

Shirly_Bob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:47

Het is indd een stukje ontspanning, op de rug van een paard hoef je even nergens aan te denken
Je probeert samen hoger in de sport te komen als team, je bouwd een band op met zo'n beest
De liefde die je elkaar geeft vind ik gewoon geweldig! <3

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, ik houd gewoon van paardrijden klaar. :+

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:55

Ik kan alles om me heen vergeten, zodra ik op het paard zit denk ik alleen daaraan en niet aan andere denken.. Ook samen dingen bereiken geeft gewoon een heerlijk gevoel en voldaan.. Denk dat het heel moeilijk te omschrijven is, maar gewoon een heerlijk gevoel :+:

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:53

Ik rijd omdat ik het echt geweldig vind om samen dingen te bereiken, zonder hem te dwingen.
Maar dat heb ik in de hele omgang, het gaat om het paard bij mij en niet of ik erop zit, ik denk dat ik maar 2x per week rij! 1x per week les, en een keertje zelf, wat vaak een buitenrit is.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 07:41

Iedereen rijdt natuurlijk met andere redenen :o . Ik rijd paard omdat ik dat ontspannend vind. Omdat ik echter goed besef dat een paard van nature niet is gemaakt om een mens te dragen ben ik wel heel bewust bezig met het mijn paard zo makkelijk mogelijk te maken. Ik heb een goed passend zadel (laat dat ook op meerdere momenten controleren), ik rijd bitloos, spoorloos en zweeploos en enkel recreatief. Ik ga vaak ook alleen even om te knuffelen of een stukje te wandelen. Wedstrijden doe ik niet omdat ik er geen "doel" anders dan ontspanning en gezelligheid aan wil koppelen!

Hij zorgt voor mij dat ik ontspanning krijg in mijn vrije tijd, wat ik heerlijk vind met mijn drukke baan en planning. Ik zorg dat ik het voor hem leuk en speels houdt en doe er alles aan (ook preventies) om hem gezond en lekker in zijn vel te houden. Lijkt me een eerlijke "afspraak" :D .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:06

Amina22 schreef:
iedereen zit hier maar te zeggen dat je je dat over elke hobby kunt afvragen. er is wel één groot verschil; een fiets is nu eenmaal geen paard. Een fiets leeft niet, heeft geen behoefte aan plezier, werkt niet tegen ...
Je moet goed weten dat we hier wel met dieren werken! ik vind het heel egoïstisch dat we alleen aan ons zelf denken (het maakt MIJ gelukkig,...), ik veroordeel niet , ik rijd tenslotte zelf ook paard :D , maar ik stel mezelf wel vaak die vraag. of 'zou ik stoppen met rijden moest ik weten dat mijn paard het niet leuk vind?' ik weet het niet. de ene keer denk ik 'ocharme die paarden, voor hen moet het niet leuk zijn om elke dag wat rondjes te sloffen in de piste' of 'ik HAAT lopen ( :D ), ik kan me voorstellen dat mijn paard het ook niet leuk vind om driekwartier ongeveer hard te werken...' en soms denk ik gewoon 'tjaa ik moet ook zoveel dingen tegen mijn zin doen, en mijn paard maar één uurtje een beetje lopen, zo erg zal dat wel niet zijn zeker?'
Niet dat ik zeg dat paarden het rijden per se vervelend vinden, maar ik zou er niet van uitgaan dat het uurtje dressuur nu hun hoogtepunt van de dag is... of juist wel ?
Je weet niet wat er in hun hoofd omgaat, wat zij ervan vinden, ... en dat vind ik wel erg.
Dus rijd ik eig ook gewoon paard voor mijn eigen plezier, maar ik ga er niet van uit dat dat goed is :o
ik heb het tussen haakjes ook niet over 1 sport, en ik zeg niet dat buiten rijden beter/leuker voor het paard is dan springen of dressuur. Maar misschien moeten we ons wel eens afvragen hoe leuk ons paard het vind om een bit in zijn mond te krijgen, een ruiter op zijn rug te krijgen die meestal niet echt goed zit (zeg nu zelf,zit JIJ perfect op je paard?), en misschien vooral, iemand die de baas (jaja, LEIDER) over hem speelt, die zegt hoe hij zijn benen moet neerzetten, of wanneer hij waar over moet springen...
Hoe leuk zouden wij het vinden? zelfs al is het buiten crossen, vind jij het leuk om op 'bevel' te gaan lopen, crossen, springen, draven, ...?

Dit had ik zelf geschreven kunnen hebben en ik sta hier dan ook regelmatig bij stil :) Dan blijft toch weer over dat ik het 'simpelweg' erg leuk vind als ik rijd (en dat is heeeeeel weinig) maar ik probeer het wel heel bewust te doen (zeker omdat het soms ergens toch wat hypocriet voelt).

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:15

Amable: Helemaal mee eens...

Zelf heb ik mijn grote paard verkocht omdat ik niet meer ga rijden, deels door lichamelijke problemen (ook de hele verzorging van een groot paard was te zwaar), maar ik heb er eigenlijk ook niet zo'n behoefte meer aan. Mijn paard had ik van jongs af aan. Ik zag geen lol in het hele rijden bij hem, het erop zitten en alles liet hij toe en vond hij duidelijk niet erg, maar het hele rijden... hmmm, iets wat ik niet zo duidelijk zag bij manege paarden, aangezien die gewoon hun rondje lopen en het over zich heen laten komen.
Nu heb ik een mini. Ik kan er dus niet eens op rijden en ik mis het ook niet.
Ik zie een heel duidelijk verschil in wat hij leuk vind, Zo vind hij het helemaal het einde om te wandelen, hij staakt zelfs op de terugweg := .
Maar met longeren moet ik niet aankomen.

Ik geniet ervan als hij geniet en ik pas me daar bij aan. Ik merk dat ik dat 100% terug krijg als er even iets gedaan moet worden wat hij niet leuk vind (denk aan dierenarts, voeten afspuiten, medicijnen geven, etc). Hij vind het niet leuk maar zodra ik hem vraag het te ondergaan, dan doet hij dat.

Er zijn vast een hoop paarden die lol hebben in het rijden. Maar toevallig mijn paarden niet en dan zie ik er ook geen lol in.

Denisedewith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:28

1 worden met je paard, een combinatie worden zodat het rijden bijna als vanzelf gaat. Echte vriendjes worden met je paard, zodat hij alles voor je je doet en je vertrouwd en uren lekker tutten! Een perfecte dressuurproef rijden en een snel foutloos parcours springen!
Daarom rijd ik paard.