Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Extreem lange manen, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:13

Ik ben volgens mij een van de weinig met een barok paard die geen vlechten in de manen heeft. Het is wel lang, maar ik ben niet aan het "sparen" zoals ik veel om me heen zie. Altijd maar vlechten in lijkt me niet fijn voor een paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:24

Ik spaar ook niet, houd wel van lang, maar fok daarvoor het verkeerde ras :P Appaloosa heeft vaak dun sprieterig haar.

Vind iets langer als lang wel mooi, dus de hele schouder bedekt. Langer is voor mij niet nodig.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:30

ik vind dat zo lelijk he die mega lange manen echt bah
Mijn merrie heeft ook lange manen en gelukkig ook redelijk dik
en toch jeuken me de vingers erg vaak om ze gewoon kort te wieken
als het nu een ruin was geweest dan waren ze allang kort :o

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:33

Jessix schreef:
Ik ben volgens mij een van de weinig met een barok paard die geen vlechten in de manen heeft. Het is wel lang, maar ik ben niet aan het "sparen" zoals ik veel om me heen zie. Altijd maar vlechten in lijkt me niet fijn voor een paard.

Ik heb een fries en ik vlecht ook nooit. Heb het wel een tijdje gedaan, maar het had weinig effect. Ik denk dat de manen van mijn paard gewoon niet meer groeien :') Hoeft ook niet, ze komen net onder zijn hals en verder achteraan tot net op de schouder. Ik kan een hengstenvlecht maken voor als het waait en ik ga rijden en ik kan met de manen los rijden zonder er last van te hebben. Hij heeft er helemaal geen last van en met echt warm weer maak ik ook een hengstenvlecht. Lekker fris :D

Zijn staart knip ik overigens wel regelmatig bij want die blijft wel keihard groeien :)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:40

Ik vond die foto's met die paarden met extreem lange manen en staart echt afschuwelijk!!!
Maar ik zal als voorbeeld even de haflingerhengst strizzi vd heksenketel gevn, die vind ik super mooi!

Ik hou zelf wel van wat langer als gemiddeld, maar niet té. Bij mijn kwpn merrie moet ik ze best lang laten omdat ze hele dunne rare manen heeft waarmee ik als ze korter waren geen normaal knotje zou kunnen maken. Ook al ze korter waren gingen ze alle kanten op staan ;)

_Bitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:10

Ik vind dit eerlijk gezegd gewoon lelijk. Ik houd wel van lange manen maar zo lang.. Dat vind ik niet mooi meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:21

Mijn haflinger heeft ook best lange manen: https://lh5.googleusercontent.com/-2H3S ... 0_4139.JPG . In de winter hangen ze gewoon los. In de zomer vlecht ik ze in een stuk of 8 losse vlechten. Zo krijgt het wel lucht en wordt het niet te warm en heeft hij nog iets om de vliegen weg te jagen.

Ik vind het heel mooi. Maar totaal niet praktisch. Ik heb al een paar keer getwijfeld om het er af te halen, maar vind het toch ook wel weer zonde. Dus toch maar niet.
Een staart moet gewoon netjes geknipt zijn, net boven de kogel vind ik zelf het mooist.
Hoe vol een staart is kun je helaas niet altijd bepalen. Maar tot op de grond is gewoon lastig en totaal niet praktisch.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:31

Ik vindt dat je de manen zowiezo lang moet laten, zoals al eerder gezegt heeft het een mega goede functie, waarom dan afknippen. Mijn paard heeft opzich ook wel redelijk lange manen, en mega dik. Als ik ga rijden, maak ik er altijd een paar vlechten in. Ben je in 5 minuten klaar. 3 aan de ene kant en 3 aan de andere. Zijn staart knip ik wel altijd bij, maar die ga ik ook niet mega kort maken. Tot ongeveer de kootholte zeg maar.

Ik las net hier een berichtje van iemand die het niet goed vondt dat het paard lange manen had. Snap dit totaal niet. Paarden hebben niet veel andere middelen om bijvoorbeeld vliegen te verjagen, super handig dan die lange manen. En net wat er ook al gezegt is. In de natuur komt ook niet om de zoveel tijd iemand langs om de manen en staart even bij te knippen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:08

Extreem lang vindt ik niet mooi. Nouja het is gewoon niet functioneel. Als ik bij die van mij de staart te lang laat trapt ze er hele plukken uit. Dat vindt ik zonde maar denk ook niet dat het prettig is voor haar zelf als ze zo'n pluk uit trapt. Verder is dat met de manen het zelfde. Tot knie-lengte vindt ik mooi maar ook dan zul je het wel een vlecht moeten maken en dubbelvouwen want anders staan ze er nog op met het grazen.
Zelf ben ik ook niet echt een vlechter, soms komt het in me op maar 9 van de 10 keer hangt alles los. De manen zij dan ook niet lang. Eerder kort voor een fries :P.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:10

Geen rijtechnische vraag.
RT-D >> PP

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:14

maar in de natuur blijven ze her en der een keer in de struiken hangen en breekt er weer wat af, of knabbelen ze wat meer met elkaar dan sommige stalpaarden hier.
Ik vind dat manen gewoon los moeten kunnen hangen. Dat je dan bij warm weer een paar dikke vlechten maakt, prima. Staart invlechten vind ik al helemaal niet goed, dan kunnen ze geen vliegen meer verjagen!
Paarden die 24/7/ 365dagen per jaar ingevlochten staan omdat ze lange manen hebben, vind ik maar niets. Bovendien; wat heb je nog aan je manen als je ze dan alleen maar loshaalt voor een shoot, of nieuwe vlechten?! Doe ze dan ietsjes korter zodat ze nog gewoon los kunnen?!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:17

Zo extreem lang vind ik ook niet mooi. :n
Je kunt het enkel in stilstand showen en de dieren hebben er geen ruk aan.
Ik zag wel laatst een foto hier op Bokt van iemand die een Fjord had met kei lange manen.En dat vond ik een prachtig plaatje! <3

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 09:44

die van mij heb manen tot op haar knie. ik vind het heel mooi ben dol op lange manen die van mij hangen bijna altijd gewoon los!
ik kam ze elke dag uit en dan hoef je naar mijn idee ook niet te vlechten.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:48

opisop_shop schreef:
Staart invlechten vind ik al helemaal niet goed, dan kunnen ze geen vliegen meer verjagen!

Dan kan prima met een gevlochten staart hoor! Zou niet weten waarom niet...?

Kijk dat de staart niet op de grond moet komen vind ik logisch, maar de staart van mijn merrie hangt nog boven haar hak, tóch gaat ze er met haar achterwaarts op staan... Bij western zakken paarden misschien wel wat meer met hun kont bij de achterwaarts... Maar tóch, ik ga hem toch echt niet nóg koster knippen hoor....
En mijn dametje krijgt prima de vliegen weg mét vlecht hoor :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:55

Amanda schreef:
Mijn haflinger heeft ook best lange manen: https://lh5.googleusercontent.com/-2H3S ... 0_4139.JPG . In de winter hangen ze gewoon los. In de zomer vlecht ik ze in een stuk of 8 losse vlechten. Zo krijgt het wel lucht en wordt het niet te warm en heeft hij nog iets om de vliegen weg te jagen.

Ik vind het heel mooi. Maar totaal niet praktisch. Ik heb al een paar keer getwijfeld om het er af te halen, maar vind het toch ook wel weer zonde. Dus toch maar niet.
Een staart moet gewoon netjes geknipt zijn, net boven de kogel vind ik zelf het mooist.
Hoe vol een staart is kun je helaas niet altijd bepalen. Maar tot op de grond is gewoon lastig en totaal niet praktisch.

Same here :j In de zomer zijn die manen gewoon veel te warm, dan vlecht ik ze in 3 kleine hengstenvlechten. Als ik ga rijden vlecht ik ze altijd in. Heb er al een paar keer over gedacht om er een sportcoupe in te knippen, maar vind dat toch ook wel zonde..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:25

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:49

denise04 schreef:
opisop_shop schreef:
Staart invlechten vind ik al helemaal niet goed, dan kunnen ze geen vliegen meer verjagen!

Dan kan prima met een gevlochten staart hoor! Zou niet weten waarom niet...?

Kijk dat de staart niet op de grond moet komen vind ik logisch, maar de staart van mijn merrie hangt nog boven haar hak, tóch gaat ze er met haar achterwaarts op staan... Bij western zakken paarden misschien wel wat meer met hun kont bij de achterwaarts... Maar tóch, ik ga hem toch echt niet nóg koster knippen hoor....
En mijn dametje krijgt prima de vliegen weg mét vlecht hoor :j

Een klap van een ingevlochten staart komt heel wat harder aan. Dat voelt niet echt prettig. Ook is het oppervlak van de staart kleiner, waardoor er minder kans is om het insect te raken.
Daarom denk ik: Invlechten is voor het genot van de verzorger, niet voor het paard.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:53

Ik vind lange manen wel mooi, het moet alleen niet voor het paard in de weg zitten. Een lange staart vind ik niet mooi en is ook veel te onhandig.. Hoe jagen ze de vliegen dan goed weg? Een dikke vlecht doet t toch minder dan losse staart denk ik..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:56

Ik vind lange manen heel erg lelijk. Bij mij ligt de grens op 1 handbreedte. Zelfs als ik een fries zou hebben zou ik hem nog kortwieken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:01

grenzen van mijn paard heb ik tot ie er last van heeft
dus ...:
staart tot onder de kogel
en manen heb ik nog niet zover naar ik gok ook tot de kogel

mijn eigen haar tja mijn enkels zal de grens zijn (ik wil nog wel fatsoenlijk kunnen lopen)

onhandig ??
valt mee
paard zit in de vlecht heeft ie het ook niet zo warm
en ik tja net wat me jeukt, nu heb ik wel het voordeel dat mijn haar niet zo snel klit (laatste echte klit kan ik me niet meer herinneren)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:04

Mja, ik vind lange manen mooi, maar het mag niet te lang worden... tot aan de schouder vind ik het meestal het mooist. En dan inderdaad mooi onderhouden (dus regelmatig ingekort) zodat de onderkant ook lekker vol is.
Voorbeeld: Deze haflinger vond ik met deze lengte mooi http://www.kvth.nl/result/img/08-nt-hf/neidhart.jpg,
maar met deze lengte vind ik er niets aan
http://www.mijnalbum.nl/Foto-APSMM6PZ.jpg.
Wel respect voor degene die het onderhoudt! _/-\o_

Misschien is het ook dat ik het nog steeds 'vrouwelijk' vind ogen, zo extreem lang!

En ik ben ook geen handige vlechter, dus langer dan de schouder kan ik echt niets meer mee! :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:24

Dit is wel waar ik heen zou willen <3 Afbeelding

Dit is het nu: (vind ik veel te kort voor een tinker _/-\o_ )
Afbeelding

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:13

senna21 schreef:
Een klap van een ingevlochten staart komt heel wat harder aan. Dat voelt niet echt prettig. Ook is het oppervlak van de staart kleiner, waardoor er minder kans is om het insect te raken.
Daarom denk ik: Invlechten is voor het genot van de verzorger, niet voor het paard.

Goh, dan is mijn paard waarschijnlijk de enige die daar geen last van heeft en gewoon vliegen mept met een ingevlochten staart... En dan is die van mij echt een zeikerd met nieuwe dingen of geprul aan haar lijf....
Ik denk dat het best meevalt... En nogmaals, ik doe het alleen met rijden, als ze vrij is of in de bak los is, zal ze niet uit zichtzelf zo achterwaarts gaan als ze onder de man doet.... Dan gaat ze er ook niet op staan...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:40

denise wees gerust mijn paard heeft ze 24upd in
sil slaat de vliegen 9 van de 10 keer gelijk dood

als ik zijn staart niet in vlecht word ie zwart / geel en trekt ie ger continu complete plukken uit met het idiote gedrag wat ie op het land vertoond

maar idioot gedrag of niet vlechten zouden er toch ingekomen zijn
ik geloof niet dat ie er last van heeft eerder vind ie het comfortabel omdat het niet zo warm is en hij makkelijker zijn warmte kwijt kan (ook zijn staart)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:51

staart mag neit op de grond hangen en manen ligt eraan, maar natuurlijk ook niet op de grond ofso (: