Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 19:08

Dank jullie wel voor jullie ontzettende lieve berichtjes <3 .
Mijn beslissing is inderdaad al gemaakt :j .
Heb de hele nacht (hebben geen oog dichtgedaan) en dag met mijn vriend gesproken.
Waarschijnlijk gaat dit de laatste keer zijn dat we Flash op gaan lappen |( .
Vanmorgen strompelde ze nog, heb haar een pijnstiller gegeven.
Vanmiddag toen we kwamen kreeg ik een kleine hinnik en stond ze lekker in haar schuilstal.
Naast haar tepel hangt een halve voetbal (oedeem) het been is iets geslonken maar nogsteeds ontzettend dik en het kost haar ondanks de pijnstiller moeite te lopen.
Ze gaat weer opknappen dat weet ik ze is bijzonder sterk, maar nog maals door deze hel gaan, denk niet dat we dat gaan doen.
De beslissing nemen is zo ontzettend moeilijk ook al weet je dat dat de beste beslissing is.
Iets van binnen blijft hopen, zo moeilijk uit te legen omdat het duidelijk is dat er geen verbetering komt.
het geloven in een wonder ofzo.....................
Heb vandaag al heel wat tranen gelaten, terwijl ik weet dat we haar weer opknappen.
Maar ben me denk ik geestelijk aan het voorbereiden op het toekomstige afscheid.

Paperboy Flash is een ontzettende vechtster, ze geniet van haar leventje het is een vrolijk en levendig paar met ontzettend veel innerlijke kracht.
Maar het lijkt nu om de twee maanden raak te zijn, steeds erger en moeilijker te behandelen.

mirgino wat een moeilijke maar zeer dappere beslissing van je :j .

rocymax, As je bent een schat :+: .
Zo lief dat je nu aan me denkt terwijl je zelf ook zoveel verdriet hebt.
Je hebt gelijk, en wat je zegt ga ik zeker doen.
Jij bent mijn grote voorbeeld schat :* .

mariska32 dank je wel voor je duidelijke berichtje.
Denk dat je gelijk hebt, je wilt de grens verleggen maar moet wel eerlijk blijven ten opzichtte van het dier.
Ik zit nu op dat punt tot hoeverre is het eerlijk haar strakjes zo erg te gaan laten lijden en dan pas de beslissing te nemen.
Schuldig voel ik me zeker, denk de hele tijd als we niet met vakantie waren gegaan, als dit als dat.
Maar dat is niet waar we hadden dit nooit kunnen voorkomen en nu blijkt tijdens ons bijzijn word ze ook zo ziek.
het zijn allemaal stomme argumenten.
Ga ook akkoord met jou zin: je bent bang dat je te vroeg bent maar meestal ben je eerder te laat :j
Alleen komt dat gevoel pas achteraf denk ik.

Strakjes gaan we Flash weer haar ab geven. Ben benieuwd of ik dan weer iets van vertering zie na vanmiddag.
Houd jullie op de hoogte hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik mijn gevoel hier van me af zit te schrijven :o .

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:12

Bren wat heb je het moeilijk nu, en weer zit die afstand ertussen, helaas. Sterkte meis, ik weet zeker dat je sterk genoeg bent. :(:) :(:) Ik dnek aan jullie!!!!
alle anderen, jullie zijn voor mij ook allemaal dappere mensen dat jullie je paarden zo'n kans geeft :j

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:39

Ik denk dat ik mijn paard ook tot een zorgenkindje kan bestempelen.

Ze is vroeger vreselijk verwaarloosd, was vreselijk mager en had behoorlijk erge mok. Ook had ze een infectie in haar rechterachterbeen, wat bijna haar leven had gekost. Een vriendin van mij had haar toenertijd gekocht en opgeknapt. Ik ben toen ook heel vaak daar geweest omdat ik het zo'n gaaf paardje vond. Toen ze eenmaal beter was ben ik haar gaan rijden, omdat mijn vriendin te groot voor haar was en ze haar andere paard kon gaan inrijden. Toen werd ze na een paar jaar officieel van mij. Toen ging het eigenlijk best goed, ze heeft als gevolg van de slechtere periode vroeger chronische bronchitus over gehouden en ze kan dus vreselijk slecht tegen stof. Veel op stal staan is echt slecht voor haar. Gelukkig stond ze op mijn vorige stal 24/7 buiten.

Na 2 jaar gleed ze met rijden uit, en liep daarbij een behoorlijke blessure op. Rechtsachter, het beentje dat sowieso altijd wat zwakker was. Ze had doordat ze uitgleed haar been verkeerd gedraaid en toen is het ligament dat de 2 sesambeentjes bij elkaar houdt in de kogel kapot gegaan. Hiervoor hebben we nog flink wat onderzoeken gehad bij de dierenarts. Ze moest er uiteindelijk nog een nacht blijven. Er zaten meerdere gaten in en de prognose was behoorlijk slecht. Ze had er echt last van, stond er behoorlijk depri bij. -O- Toen begon het ellende lange revalidatieproces. We hebben weken en weken gestapt aan de hand, het ging goed! Toen zijn we van stal verandert, en daar ging het eigenlijk ook nog erg goed. Veel gestapt nog en uiteindelijk na bijna een jaar, mocht ze weer de eerste drafpasjes maken! :D Ik was zo blij, in eerste instantie waren niet eens zeker dat de pijn weg zou gaan, laat staan dat ze weer gereden kon worden! :oo Helaas was dat maar van korte duur. Ongeveer 3 weken waren we bezig met draven, toen mevrouw weer iets vervelends deed, ik had haar net gepoetst en ze mocht nog even lekker het kleine weitje in, dus ik laat haar los en dan weet ze zelf de weg. Ze draait om naar rechts en laat hierbij haar achterbeen staan en draait zelf door.. Ze liep meteen stokkreupel weg. Heb haar meteen terug gehaald en haar kogel was meteen hartstikke dik en gloeiend warm. -O- Dus weer een weekje aangekeken, iedere dag gekoeld en steeds kleine stukjes van 5 minuutjes gewandeld, maar het werd niet minder. Dus maar weer terug naar de kliniek geweest. Hieruit kwam dus dat alles weer terug bij af was en zelfs nog erger geworden. De gaten waren opnieuw uitgescheurd (die waren bijna allemaal dicht na de lange stapperiode) en ze waren nu zelfs verder uitgescheurd. Ook was er botwoekering ontstaan en ze probeerde haar pijn te verlichten door haar voet scheef neer te zetten.
Nouja, goed weer terug bij af. Weer begonnen met stappen en ondertussen kreeg ze speciaal beslag om die verkeerde beenstand te corrigeren. Gelukkig gaat dat nu weer beter!

Kleine 2/3 weken later haalde ik haar uit d'r paddock met een enorm gezwollen knie:

Afbeelding

Wat ze heeft gedaan blijft tot op heden een vraag, ze had een flinke snee erop staan en ze liep er echt verschrikkelijk op. De moed zonk me alweer in de schoenen, ze blijft bezig! Gelukkig liep ze na een week er niet meer kreupel op en de zwelling is na 2/3 weken helemaal weggetrokken. Ook hier hebben we weer iedere dag gekoeld en kleine stukjes gewandeld.

En nu zijn we nog steeds bezig met stappen. We zitten nu op 50 minuutjes stappen onder het zadel. Het gaat best goed, ze heeft haar goede dagen en haar slechte dagen. In draf blijft ze nog onregelmatig, maar het is sterk verminderd. Over een weekje of 2 mogen we weer kleine stukjes draven (lees 5 keer 25 meter in 50 minuten, de rest is dan stappen) maar daarvoor laat ik eerst nog een echo maken om zeker te weten dat het genoeg aangesterkt is om dat aan te kunnen.

Haar bronchitus begint nu ook weer licht op te spelen, door het droge weer de afgelopen tijd. Het zand verstuift hier behoorlijk en mevrouw gaat er wat van hoesten. Gelukkig is het nog niet heel erg en is het nu weer lekker wat aan het regenen zodat het zand niet meer zo verstuift.

Of ze ooit nog echt een rijpaard kan worden betwijfel ik. Het blijft zo'n enorm zwakke plek dat ik denk dat ze niet meer kan hebben dan stap en wat drafwerk. Maar dat maakt mij niet uit, zolang ze er geen last van blijft hebben vind ik het allang prima!

De angst zit er wel goed in dat ze zich straks weer verstapt of iets raars doet. Ik hou iedere keer mijn hart vast als ze de wei ingaat, ze vertrekt als een halve zool en gaat racend de wei door. En dat terwijl haar beentje nog zo ''breekbaar'' is. Maarja, ik kan haar daarin niet tegenhouden. Ik hou het wel in de gaten dat ze wel rustig aandoet na een paar minuutjes. Meer kan ik niet doen.

We zijn nu al meer dan een jaar bezig met deze blessure en ik hoop echt dat het nu toch wat beter gaat worden voor haar. De pijn is er gelukkig niet meer! Nu hoop ik gewoon echt dat het alleen nog maar beter wordt en dat ze zich niet meer verstapt/verdraaid of wat dan ook!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:24

Hier nog iemand met nogal wat zorgenkindjes, waaronder mijn 31 jarige Fries .. al gaat het met hem nu weer berg op !

Verder veel ervaring met terugkerende koliek (soms enkele malen per week), spijsverterigsproblemen (naast de koliek), huidproblemen, mentale problemen, artrose en verschillende andere vormen/mate van/in het bewegingsapparaat .. alles verdeeld over 3 paarden, de 4e (pony) is gelukkig vrij probleemloos.

Kan er boeken over vol schrijven, begin ik dus maar niet aan .. maar zo te lezen ben ik daar niet de enige in!
Wat me opvalt is dat er niet veel geschreven wordt over alternatieve zorg voor de zorgenkindjes en/of over supplementen voor hun.
Ikzelf heb daar absoluut goede ervaringen mee.

Om maar wat te noemen:

-- Opkikker (Pink Powder) van NAF.
Een prima supplement om met name de spijsvertering te ondersteunen na/tijdens ziekte en het geven van medicijnen zoals anti-biotica!
Anti-biotica, bv., doet héél veel goeds, maar helaas heeft de darmflora hier wel enorm veel van te lijden.
In Opkikker zit oa. pro-biotica die de darmflora kan helpen zich weer te herstellen.
Je kunt dit als kuur geven, maar ook dagelijks als vast supplement .. mijn senior Wodan krijgt dit al zo'n 15 (!) jaar en de rest nu inmiddels ook.

-- Echinacea druppels.
Zoals jullie allemaal weten en ondervonden hebben, kan de weerstand van 'zorgenkindjes' met enorme sprongen achteruit hollen!
Weerstand die ze juistt zo hard nodig hebben om wat voor 'n gevecht dan ook aan te kunnen gaan .. of vol te houden.
De Echinacea druppels geef ik zo snel als ik denk dat dat nodig is (zoals bij natte neuzen, kuchen, seizoen/temperatuur/vacht wisselen), maar als de dip heftiger is of bij geestelijke/lichamelijke trauma geef ik ..

--Traumeeldruppels.
Zoals gezegd: niet alleen bij lichamelijk trauma te gebruiken, maar zeker ook bij een geestelijke dip .. die vaak toch ook een lichamelijke achtergrond heeft.

Nou ja, zo heb ik eigenlijk een hele waslijst van middelen én behandelingen (fysio, ostheo, massage) die mijn paarden krijgen ter ondersteuning .. op mijn hyves is daar wel wat meer over te lezen.
Mijn laatste succes middel: de Pees druppels van Puur Natuur, heb hier 3 paarden en 2 honden met problemen aan hun (knie)banden .. en nu, na enkele weken aan de druppels, bewegen ze zich alle 5 (eigenlijk 6 .. slik ze zelf ook :D ) zichtbaar beter, ruimer en makkelijker!

Een link waar veel over aanvullende middelen te vinden is:
http://www.nmlhealth.com/

Nb. ikzelf heb er geen ervaring mee, maar heb goede ervaringen gehoord over Lymphomyosot van Heel bij oedeem vorming ..

@ blensink: ook ik heb al vaak .. veel te vaak de alles beslissende beslissing moeten nemen over het leven van een dier .. maar soms gebeurde er toch weer een wondertje ..
Misschien dat je iets met mijn ervaringen/tips kunt?
Wil je in ieder geval sterkte wensen, en weet je .. ik zeg altijd dat de duur van het leven ondergeschikt is aan de kwaliteit ervan .. en alleen jíj kan oordelen over de kwaliteit van jouw paard's leven.
En wees niet bang dat je misschien iets later een beslissing neemt; ik moet eerlijk zeggen dat ík over het algemeen juist eerder bang ben om een kans, een mogelijkheid tot verbetering en behoud van het leven onbenut te laten ..

Iedereen met zorgdieren (zo noem ik ze ;) ) : enorm veel sterkte en kracht .. ik weet maar al te goed hoe de onzekerheid, angst en onwetendheid .. hoe de zorg (in de ruimste zin van het woord ..) voor deze Kanjers je geestelijk én lichamelijk helemaal onderuit kan halen, ook al doen we het allemaal met veel .. héél veel liefde voor ze!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 23:43

Inderdaad As, weer die afstand.
Wij denken ook aan jou!

lonniejj wat een ongeluk heb jij ook met je paard gehad zeg ;( .
Ik hoop ook voor je dat ze vanaf nu wat rustiger word, bijkomt en dat jullie de eindelijk die pechzone uitgaan.
Hoe oud is jouw paard?
Poeh die knie wat een verdikking zeg, is dat nu weer helemaal normaal?

Wanderers wat erg dat je ook zorgdieren hebt.
Fijn dat je fries weer berg opwaarts gaat, hopelijk blijft hij dat voor lange tijd.
Alternatieve zorg wil ik inderdaad nog wel gaan proberen en ga volgende week zeker proberen aan dat middel te komen.
Heb je link bekeken en klinkt zeker hoopvol.
Baad het niet dan schaad het niet.
En helpt misschien om het been stabiel te houden en de aanvaltijden te rekken.
Ik heb zeker wat aan jouw tips en jouw schrijven, dank je wel.
Ook met jouw zin: wees niet bang dat je misschien iets later een beslissing neemt; ik moet eerlijk zeggen dat ík over het algemeen juist eerder bang ben om een kans, een mogelijkheid tot verbetering en behoud van het leven onbenut te laten ..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:58

Hier iemand met zorgenkind die afgelopen woensdag samen met de DA de knoop doorgehakt heeft. Mijn zorgenkind gaat deze zomer nog lekker op de wei en ik laat hem voor de koude periode inslapen.

Hij is pas 9 jaar, heb hem met 2,5 jaar gekocht en hij heeft gewoon zo'n pech...Alles bij elkaar heb ik denk ik een half jaar op hem kunnen rijden.

Hij heeft spat, zijn SI-gewricht is gaar, hij staat met zijn rechterbil hoger dan met zijn linker en dat is niet als gevolg van spieren maar hij is gewoon echt scheef gebouwd. Als gevolg daarvan heeft hij door zijn hele lijf vervroegde slijtage.

We hebben zoveel met hem gedokterd, ik had er een heel mooi en veelbelovend sportpaard voor kunnen kopen, voor alle kosten die we aan hem gehad hebben. Helaas heeft geen enkele behandeling ook maar iets uitgehaald.

De laatste twee winters komt ie steeds ontzettend slecht de winter uit. Hij werkt niet, maar krijgt bijna 2x zoveel te eten als mijn merrie die wel in het werk staat. En ik heb hem voor de laatste keer proberen op te pakken. Heb hem 3x in de week wat licht werk aangeboden aan de longe, gewoon, zonder bijzet oid om hem een beetje bij beetje spieren op te laten bouwen zodat ik er weer op zou kunnen om stapritjes met hem te kunnen maken. Maar na 8 weken liep ie weer zooo slecht en hij wil het echt, maar hij kan het gewoon niet. Het is hartverscheurend om te zien hoe hij je dan aankijkt |(

Dus ik heb de veearts gebeld en hem om zijn mening gevraagd. Voor mezelf wist ik het eigenlijk wel wat ie zou zeggen maar ik wilde graag bevestiging van iemand die ervoor geleerd heeft.

ik heb alles voor hem gedaan wat in mijn vermogen ligt en nu is het klaar. Hij kan niet meer...hij trekt nog een winter niet. Het mag gewoon niet zo zijn blijkbaar.

En het klinkt gek, ik ben ergens opgelucht dat ik voor mezelf nu de knoop heb doorgehakt. Mijn besluit staat vast: in het najaar laat ik hem inslapen. Ik zit me al jaren af te vragen wat voor mijn paard nou het beste is en ik zit er dus al jaren tegenaan te hikken.

Blensink: je weet op een gegeven moment wel wanneer het genoeg is geweest. Luister goed naar je gevoel.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:07

blensink schreef:
Inderdaad As, weer die afstand.
Wij denken ook aan jou!

lonniejj wat een ongeluk heb jij ook met je paard gehad zeg ;( .
Ik hoop ook voor je dat ze vanaf nu wat rustiger word, bijkomt en dat jullie de eindelijk die pechzone uitgaan.
Hoe oud is jouw paard?
Poeh die knie wat een verdikking zeg, is dat nu weer helemaal normaal?

Wanderers wat erg dat je ook zorgdieren hebt.
Fijn dat je fries weer berg opwaarts gaat, hopelijk blijft hij dat voor lange tijd.
Alternatieve zorg wil ik inderdaad nog wel gaan proberen en ga volgende week zeker proberen aan dat middel te komen.
Heb je link bekeken en klinkt zeker hoopvol.
Baad het niet dan schaad het niet.
En helpt misschien om het been stabiel te houden en de aanvaltijden te rekken.
Ik heb zeker wat aan jouw tips en jouw schrijven, dank je wel.
Ook met jouw zin: wees niet bang dat je misschien iets later een beslissing neemt; ik moet eerlijk zeggen dat ík over het algemeen juist eerder bang ben om een kans, een mogelijkheid tot verbetering en behoud van het leven onbenut te laten ..

Haar knie is gelukkig weer in orde, er zit nog een lichte zwelling voorop de knie, en nog een dikke korst van de snee. Gelukkig verder niks meer. Ze is nu 18, wordt over een klein maandje alweer 19. Dus dat is natuurlijk ook weer een puntje dat wat kan tegenwerken, ze wordt al wat ouder. Maar inderdaad, ik hoop echt dat we nu eindelijk alle pech kunnen achterlaten, maar helemaal zeker weten doe ik het gewoon niet. Blijft toch een beetje een angst zitten dat er straks weer iets gebeurt oid.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 00:14

Poeh ik schrik van je verhaal maikeltje.
We zitten beide in het zelfde schuitje om een moeilijke beslissing te gaan maken.
Wat fijn voor hem dat je hem nog lekker op de wei zet tot aan de winter.
Vind het een zeer mooi gebaar naar je paard toe <3 .
Ook jouw paard is nog zo jong, Flash word 8 in augustus.
De eerste maanden van het jaar zat zo ontzettend goed in haar vel, maar zie haar nu echt niet meer helemaal opknappen zoals alle andere keren.
Je hebt gelijk op een gegeven moment dat is ons moment nu weet je wanneer het genoeg is geweest.
Op dat punt zijn we gisteren en vandaag ook beland.
Mijn vriend wil echt doorvechten, maar heeft nu ook door dat het waarschijnlijk vechten tegen de beerkuil is.
We moeten het acepteren, hoe moeilijk het ook is.

Zeer moeilijk lonniejj inderdaad de leeftijd helpt niet mee bij jouw paard.
Toch waar hoop is is een weg, fijn dat die lelijke zwelling weg is.
De angst dat het weer gebeurd is heel erg, probeer te genieten van de mooie momenten die jullie samen hebben.
Zo ben ik al die jaren met Flash doorgestreden, zolang de goede momenten meer aanwezig zijn dan de slechte is er nog hoop.
Sterkte :(:)

sMieke

Re: Het lief en leed wat een zorgenkind heet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:07

Ik ben het wel met maikeltje eens, "gewoon" je gevoel volgen. Er zijn maar weinig mensen die waars. Dit allemaal voor haar gedaan zouden hebben dus een schuldgevoel hoef jij ECHT NIET te hebben!!!!
Heeeeel veel sterkte!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 16:41

Daar heb je ook weer een punt sMieke.
Maar aan de andere kant is het voor mij een heel normaal proces geweest en zie het als falen.
Vanmorgen weer bij Flash geweest ze loopt erg moeilijk ondanks de pijnstillers.
De ab gaat pas echt zijn werk doen vanaf de derde dag.
Overmorgen dus.
Vandaag weer weet ik dat ik dit besluit moet gaan nemen.
Ook al is ze opgewekt hinnikt als ze me ziet eet goed en staat met haar oren naar voren en zie ik aan haar dat ze wil vechten.
Maar ik ben geestelijk moe van al deze gevechten en je paard zo te zien |( .
Tot deze keer en de laatste keer was het met één pijnstiller binnen een dag over omdat ze weer voldoende liep.
En had geen pijn meer de volgende dag.
Nu loopt ze alweer sinds vrijdag met pijn en dat kan gewoon niet.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:30

Ik begrijp je heel goed Blensink. Onze victor heeft er ook nog wel goede dagen tussen zitten maar dan moet ie gewoon even zijn energie kwijt en loopt ie door alle pijn heen. En hij heeft nu meer slechte dagen dan goede. ook is hij veranderd van een paard met kwajongensstreken en grapjes in een introvert en voor zijn doen veels te kalm paard.

Maar daar gaat een heel proces aan vooraf. Ook ik heb het gevoel gefaald te hebben. Als ik nu terug kijk dan had ik het anders gedaan en hem jaren geleden niet zo snel terug getrokken uit de training en was ik ook niet zo snel naar de DA gegaan. Het lijkt wel of hij van al het gedokter an sich steeds verder verslechterd is. Ik ben ook overal met hem geweest in de hoop dat iemand mij kon vertellen waar het nou precies vandaan kwam. Maar dat kan ik niet meer terug draaien en ik zal het ook nooit weten. Victor liep in het begin licht onregelmatig. Ik voelde het als ik erop zat en eigenlijk zag alleen mijn instructrice het als ze heel goed keek. Hij maakte zijn passen niet even groot. Maar de gemiddelde ruiter viel het niet op.
Er werd steeds meer ontdekt wat niet goed was en daardoor heeft hij ook steeds meer behandelingen gehad en na iedere behandeling verslechterde hij een beetje meer. Maar je doet wat je denkt dat het beste is voor je paard op dat moment. Het heeft geen zin jezelf verwijten te maken. We zijn allemaal maar mensen die het beste voor hebben met onze dieren. We handelen naar eer en geweten en soms komt het gewoon niet goed.

Enige wat mij nu nog rest is hem schandelijk te verwennen tot het weer om gaat slaan in het najaar. Hij heeft het nog best naar zijn zin op de wei met z'n twee maatjes en een beetje tutten en poetsen vindt ie heerlijk. Dus dat doe ik nog voor hem. Hij telt tot die tijd ook gewoon mee als volwaardig paard. Binnenkort komt de tandarts hier weer en ook zijn gebit wordt gewoon netjes gedaan. Want dat verdient ie gewoon. En meer kan ik niet meer voor hem doen helaas, dat zie ik nu wel in. Maar zoals gezegd: daar is een heel proces aan vooraf gegaan, ook in mijn hoofd.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:37

ik merkte vandaag dat de mijne er ook niet best bij staat.
ik merk achteruitgang en het gaat hard,veel te hard.
ik wil het vandaag zo laten omdat ik anders geen goed beeld meer heb maar als hij er morgen net zo bij staat start ik opnieuw met pijnstillers.
helaas besef ik ook maar al te goed dat het einde snel in zicht komt.
dit had ik vorige maand niet gedacht....

vrijdag heb ik ook met mijn hond bij de DA gezeten.
ook geen fijn nieuws....
maandag of dinsdag krijg ik de bloeduitslag binnen.
die wacht ik eerst af voordat ik uitspraken doe.

vorigjaar januari ben ik mijn andere hond kwijtgeraakt [had er twee] en een maand later in februari kon ik mijn paard in laten slapen.
ben bang dat de geschiedenis zich gaat herhalen.
sorry,zit er ff doorheen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 01:21

maikeltje ik vind jou fijn en duidelijk schrijven en ben daar bijzonder blij om.
ook vind het heel bijzonder dat je al een tijd hebt uitgezocht om jouw paard te laten gaan maar hem tot die tijd nog een mooi leven op de wei wilt geven en de tandarts gewoon langs laat komen.
Zeer veel respect :j

mariska32 wat verschrikkelijk jouw bericht dat jouw paard morgen misschien ook weer aan de pijnstillers moet :(:) .
Lyme is echt verschrikkelijk en er is ook geen behandeling voor, langzaam aan gaan ze achteruit.
En wat erg dat je hond nu ook ziek is, hopelijk is de boeduitslag toch goed.
En ik hoop niet voor je dat de geschiedenis zich gaat herhalen.
Heel veel sterkte :(:)

Vanavond weer bij Flash geweest en wonderbaarlijk liep ze niet meer kreupel.
Keek weer fit uit haar ogen en had zin om haar wei uit te gaan en iets te gaan doen.
Dit is raar want ik ben gewend dat de AB kuur pas na drie dagen gaat werken en vandaag zaten we op de tweede dag.
Heb besloten een stukje met haar te gaan wandelen onder het genot van af en toe een groene hap.
Ze was zo blij en enthousiast dat ze sneller ging dan ik en mij dus achter haar aan meesleepte aan het halstertouw :+
Weer lijkt ze weer helemaal op te knappen.
Het verbaast me elke keer weer hoe sterk en levenslustig ze is.
Mijn vriend is ook overtuigt dat het einde er nog niet gaan zijn en krabbelt stukje bij beetje terug van de beslissing waar we het deze dagen over gehad hebben.
Ik wacht af, als ze kort na deze keer weer stil staat moeten we toch wel een besluit nemen.
Voorlopig is de rust weer in huis gekeerd en gaat ze weer goed worden.
Wat een gedoe toch elke keer.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 10:31

Mariska wat verschrikkelijk voor je :(:) :(:) Ik hoop echt met heel mijn hart dat de geschiedenis zich niet herhaalt :(:)
Bren, gelukkig dat Flashje zich beter voelt!! <3

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 15:52

Hoe gaat het met jouw paard vandaag Mariska?
Hopelijk is hij wat beter dan gisteren en hoeft hij niet aan de pijnstillers.

Jessica hoe gaat het met Uvita?

En Mieke voor jou dezelfde vraag?

Ik was vanmiddag bij Flash, haar been leek weer dikker dan gisterenavond en ook had ze weer pijn.
Heb haar pijnstillers gegeven en na een half uur zag ik het been licht slinken en ook haar hoofd weer wat helderder staan.
Ze liep niet kreupel en omdat ze achter me aanliep knapte ze langzaam op.
Beweging is goed voor het been en denk eigenlijk dat ze kort voor ik kwam gelegen had.
Hopelijk is het strakjes zoals gisteren weer een heel stuk beter.
Morgen kijken of mijn da kan komen en wat hij denkt/vind.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:57

Fijn dat ze weer een beetje opknapt. Hopen dat ze die steigende lijn volhoudt. We hopen wat af met z'n allen :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-11 19:12

Ja erg he had beter een hooptopic kunnen openen :+
Toch vind ik het fijn hier mijn ei kwijt te kunnen en andere te horen die ook gezondheids problemen met hun paard hebben.
Vele hier op bokt zeggen makkelijk, gewoon laten inslapen.
Maar zo makkelijk is het helemaal niet en volgens mij hebben deze mensen niet de band/contact met hun paard zoals wij dat hebben.
Ze vragen gewoon om weer beter gemaakt te worden.

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:23

Respect voor iedereen met een zorgenkind!

Ik vind het knap dat je zo veel moeite en geld in een dier kan leggen, ook al weet je dat hij (misschien) nooit meer 100% is

helemaal gelijk! heel veel respect _/-\o_

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:08

even een heel kort verslagje.
vanmorgen dacht ik echt even dat het einde verhaal zou zijn maar gelukkig trok dat heel snel weer weg.
smiddags stond hij er zelfs beter bij dan gisteren.

bloeduitslag is nog niet binnen,dat gaat morgen worden dus.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 21:23

Wat fijn dat Flash toch weer lijkt op te knappen! De duimen draaien hier dat het zo doorgaat hoor! :D

Ik moet ook zeggen dat ik het ook fijn vind om een topic te hebben met mensen die ook een zorgenkindje hebben! Hoevaak ik al niet gehoord heb, van ach, je kan er toch niet meer op rijden en ''wat moet je er nou nog mee'' en dat soort uitspraken. Ben blij dat er nog mensen zijn die het wel snappen waarom ik zo doorzet om haar beter te krijgen! :)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 01:16

Dank je Lieke_14 voor je lieve berichtje <3

mariska32 wat een schrik elke keer en het verbaast me ook hoe snel het op en neer kan gaan.
Fijn dat hij er vanmiddag weer beter bijstond.
Nog even afwachten op de bloeduitslag.

Dank je lonniejj voor het duimen draaien.
Inderdaad veel mensen geven snel op, wat maakt het nou uit als je niet meer op je paard kunt rijden.
Er zijn zoveel andere leuke dingen om met ze te doen.
Ik teken ervoor dat ik nooit meer op Flash kan rijden en dat ze vele jaren bij mij kan blijven als grasmaaiertje.
Dan ga ik lekker bij haar in de wei zitten kijken hoe ze elk grasprietje wegplukt.
Want daar word ik al blij van.
Ik ben blij dat jij je ook thuis voelt in dit topic hoewel je natuurlijk liever geen zorgkind had gehad :(:)

Vanavond liep Flash kreupel aan haar goede been, en had pijn ................
Word er echt gek van ;( .
Waarschijnlijk is ze gaan rennen tijdens het onweer, dat doet ze wel vaker en heeft een schuiver gemaakt of zich iig bezeert.
Nadat ik haar voer had gegeven met pijnstillers ging het langzaam aan beter.
Heb haar rustig meegnomen naar een veldje aan de overkant waar ze lekker kon grazen
Langzaam aan ging het weer beter, liep ze weer normaal en trokken de kuilen boven haar ogen weg (aan dit zie ik altijd dat ze pijn heeft)
Het verbaast me hoe snel die pijnstillers werken, na een uur was het weer helemaal Flash grote opgewekte ogen, nieuwsgierig kijkent naar elk geluidje en natuurlijk beet ze af en toe een klein beetje in mijn broek <3
Zodra ze dit soort streken heeft weet ik dat het weer goed met haar gaat, het is een beetje onze geheimtaal geworden.
Als ze zachtjes bijt dan is ze goed evenals een hinnik als ik aankom <3 .
Als deze twee dingen wegblijven weet ik dat er iets mis is.

Vandaag zit ik te denken om misschien een fotoreading te gaan doen.
Geloven jullie hierin en misschien weleens gedaan?
Ik denk echt dat ik de kant van de alternatieve geneeswijze ga opzoeken.
Als laatste strohalm.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 10:22

Wat een verhalen lees ik hier allemaal.. En wat een prachtige paarden komen er voorbij! Respect voor iedereen die zich met hart en ziel inzet voor haar paard. Want het continu zorgen maken vréét aan je, kost bergen energie.

Helaas weet ik er alles van. Bij mijn paard is bijna 2 jaar terug hoefkatrol in de ergste graad geconstateerd, en een peesblessure aan de tussenpees. De peesblessure is over, we zijn nu alweer een jaar met de volgende bezig (checkligament). Ik heb geloof ik 3 maanden kunnen rijden, nu loop ik er alweer een jaar naast.
Mijn paard heeft ook veel problemen met voeding. Mogelijk is ze insuline resistent. Ze mag geen tot zeer weinig gras. Op dit moment hoest ze ook. Vanwege de hoest mag ze niet op zand staan, maar op gras kan ze ook niet.
Nu staat ze in een bijna kale wei, maar veel hooi.

Ze wordt nu regelmatig behandeld door de osteopaat.

Ik kan wel zeggen dat dit af en toe echt alle energie uit me wegtrekt. Het is zo'n fijn paard, waarom nou zij. Op haar was ik nooit bang of onzeker. Ik wil alles doen om haar te behouden, al is het als grasmaaier. Maar ik merk wel dat het een grote invloed heeft op mijn leven en mijn energielevel. Hebben jullie dat ook?

Heel veel sterkte en wijsheid voor iedereen!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:53

Weet je iemand die dat kan Brenda?

Ik schrik ontzettend van je bericht. Ik begon op pagina één en tja, al die ervaringen. Ik heb nu jammergenoeg geen tijd om dat allemaal van anderen ook te lezen. Mijn paardje is een zorg, omdat hij gewoon geestelijk nogal moeilijk is. Een apart karakter heeft hij. Maar ik heb even doorgescipt naar de laatste pagina en het gaat echt niet goed met Flash zo te lezen. Ik hoop dat Ernesto gelijk krijgt en dat je nog heerlijk mag genieten van haar! Raar dat het elke keer blijft terugkomen. Zo lang zij wil vechten, zou ik net niet kunnen opgeven, maar ja, dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd op zo'n grote afstand, ver van je vandaan. Jij kijkt naar de situatie en ook al schrijf je uitgebreid, het wordt altijd ander geïnterpreteerd, dan je bedoelt. Jij kan de situatie het beste inschatten. Ik hoop dat de reading je nog meer duidelijkheid geeft en het nemen van beslissingen en keuzes makkelijker maakt voor je. Mss is de omgeving wel niet goed voor haar en gedijt ze beter op de plek waar jullie gaan wonen. Het zou natuurlijk zo maar kunnen.
Mijn idefix is daar een heel mooi voorbeeld van. Ik wil je toch nog wat kracht sturen om te blijven hopen en sterkte!!! :(:)

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 12:29

@ reiziger, ja dat van dat energie level had ik ook. Toen mijn veulentje niet kon lopen en toen we terug kwamen van het ophalen en ik dacht dat ik niets meer in de trailer hoorde.. uiteindelijk ben ik er min of meer door blijven zitten op school dit jaar. en nu weer met dat leverbot. maargoed de mijne knapt echt verbazingwekkend snel op dus nu is het wel minder. maar ik kan me goed voorstellen dat het aan je vreet en je soms hardstikke moe maakt.

@ Blensink, er zijn er op bokt meer die alternatieve geneeskunde kunnen en toepassen. Je zou het kunnen proberen. Vergeet niet dat Flash wel in een verder stadium is. Ik hoop echt heeeeeeeel erg dat het lukt!

heel veel sterkte! wachtend op een wondertje!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:35

Blensink, als dat voor jou goed voelt dan moet je dat doen.

Ik begin daar niet aan. Er zijn zoveel charlatans en bovendien: mijn paard zijn lijf is kapot. Als alle DA's bij elkaar dat niet kunnen fixen dan kan een alternatief iemand als een osteopaat ofzo dat ook niet. Bovendien ben ik bij Eric Laarakker geweest met mijn paard, maar die heeft meer kapot dan heel gemaakt helaas. Mijn regulier dierenarts ging veel holistischer te werk dan Eric. Die baseerde zijn " diagnose" op 1x op en neer stappen aan de hand.

Hij wilde wel graag goudkorrels in mijn paard pompen :$ , maar het " holistisch" onderzoek was echt een aanfluiting.

Ik ben er zelf dus absoluut niet van, maar ik kan me voorstellen dat je in je wanhoop alles er voor over hebt. Helaas (is mijn ervaring) wordt teveel misbruik gemaakt van die wanhoop in het alternatieve circuit. :(:) Je moet dus, als je dat toch wil, ECHT heel goed opletten. Vergeet niet dat bij de meeste therapieen rust voorgeschreven wordt. Van rust knapt ieder dier wel op, maar veel eigenaren willen dan graag geloven dat het door de alternatieve behandeling komt dat hun dier is opgeknapt terwijl het in mijn ogen meer te maken heeft met de (weide) rust die daarop meestal moet volgen.

Verder denk ik wel dat jouw eventuele beslissing " makkelijker" wordt wanneer je voor jezelf weet dat je alles hebt gedaan wat in je vermogen ligt. Of dat nou regulier of alternatief is.
Ik voor mij heb al het mogelijke voor Victor gedaan. Hij heeft zoveel kansen en behandelingen gehad, ik ben " klaar". Mij rest alleen nog hem een fantastische laatste zomer te bezorgen.